Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
martinot skrev:

Håller med helt. Tycker det är främst MX man skall jämföra e-tron med, och där så tycker jag e-tron ligger mycket bra till. Inte illa alls!

Jämförde dock med vår M3, då den har mycket högre förbrukning än vissa e-tron i tråden, och blev extremt förvånad över det. Var just inte något som jag hade väntat mig att en stor tung SUV skulle ha en bra mycket lägre energiåtgång än en ganska liten och lätt (för att vara elbil) strömlinjeformad sedan. Var det som jag reagerade på lite.

Men misstänker att dessa siffror, även om de kanske inte är lögn, har presenterats rätt oärligt och cherry-pickade från rätt extrema användningsfall som inte är representativa för majoriteten av normala användningsfall i verkligheten. Känns nästan lite som dieselgate när det efter hand sipprar fram hur folk kommit fram till de extremt låga värdena (men inte direkt ifrån början uppgett hur och under vilka omständigheter). :D
Sen är det ju ganska tydligt av vad du skrivit tidigare i olika trådar att du kör som en biltjuv Bild
Helt riktigt! :D

Vi skulle nog behöva skapa någon slags standardiserad normalkörning för våra effektangivelser, som inte baserar sig på någon av ytterligheterna (med mig, Taliz och andra fartdårar på ena sidan, och de som kryper i 50 km/h bakom lastbilar på andra sidan).

Skulle behövas en egen "TCS-standard" med en slags motsvarighet till WLTP/EPA. :lol:

Typ 110 km/h på motorväg vid 10 +grader, ingen vind, etc. som definierar våra tester och angivelser. Blir mycket mer mening att jämföra då (nu är det ofta meningslöst). :mrgreen:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Helt rätt. Det som är normal hastighet för mig är krypkörning för en del andra. Och när jag läser "motorvägshastighet" så tänker jag 100-120 max, där snittet brukar hamna runt 80-90. Jag har aldrig kört 150 med min e-tron, förutom möjligen tillfälligt vid nån omkörning eller så. Jag inbillar mig att räckvidden borde krympa till 2-siffriga värden när man kör så fort. Kanske lite överdrivet, men inte så långt ifrån sanningen heller skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Robertrimmevik skrev:
En viktig detalj för att hålla ner förbrukningen på en
e-tron är att ta det riktigt lugnt första fem milen. När bilen väl är varmkörd kan man ösa på lite mer utan att man höjer förbrukningen nämnvärt.
Så är det. En annan detalj som är intressant är att jag tycker att detta även gäller när man snabbladdar.
Om jag laddar på Ionity har jag ofta väldigt mycket högre förbrukning direkt när jag fortsätter resan än när jag kom fram till laddaren.
Vet inte om detta beror på att batteriet kyls när man står stilla, men jag tänker att det borde kompenseras av uppvärmningen från snabbladdaren i så fall så jag får inte ihop det riktigt.
Något som är säkert är att snittförbrukningen skulle minska rejält om Audi kunde introducera en lösning där man kunde förvärma batteriet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
TobbeTesla skrev:
martinot skrev:

Håller med helt. Tycker det är främst MX man skall jämföra e-tron med, och där så tycker jag e-tron ligger mycket bra till. Inte illa alls!

Jämförde dock med vår M3, då den har mycket högre förbrukning än vissa e-tron i tråden, och blev extremt förvånad över det. Var just inte något som jag hade väntat mig att en stor tung SUV skulle ha en bra mycket lägre energiåtgång än en ganska liten och lätt (för att vara elbil) strömlinjeformad sedan. Var det som jag reagerade på lite.

Men misstänker att dessa siffror, även om de kanske inte är lögn, har presenterats rätt oärligt och cherry-pickade från rätt extrema användningsfall som inte är representativa för majoriteten av normala användningsfall i verkligheten. Känns nästan lite som dieselgate när det efter hand sipprar fram hur folk kommit fram till de extremt låga värdena (men inte direkt ifrån början uppgett hur och under vilka omständigheter). :D
Sen är det ju ganska tydligt av vad du skrivit tidigare i olika trådar att du kör som en biltjuv Bild
Helt riktigt! :D

Vi skulle nog behöva skapa någon slags standardiserad normalkörning för våra effektangivelser, som inte baserar sig på någon av ytterligheterna (med mig, Taliz och andra fartdårar på ena sidan, och de som kryper i 50 km/h bakom lastbilar på andra sidan).

Skulle behövas en egen "TCS-standard" med en slags motsvarighet till WLTP/EPA. :lol:

Typ 110 km/h på motorväg vid 10 +grader, ingen vind, etc. som definierar våra tester och angivelser. Blir mycket mer mening att jämföra då (nu är det ofta meningslöst). :mrgreen:
Ungefär den sortens värde har vi väl efterfrågat i många år nu för elbilar, det borde alla tillverkare kunna ange
som ett standardvärde liksom.
Jag skulle säga förbrukning utan att klimatanläggning påverkar alls (tex 20 grader), vindstilla, ingen höjdskillnad
och 100km/h => förbrukning.
Självklart verkliga förhållanden och inte labbmiljö.
Räckvidd vid denna förbrukning vore såklart najs också.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Audi e-tron

Inlägg av Elmil »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
TobbeTesla skrev:
martinot skrev:

Håller med helt. Tycker det är främst MX man skall jämföra e-tron med, och där så tycker jag e-tron ligger mycket bra till. Inte illa alls!

Jämförde dock med vår M3, då den har mycket högre förbrukning än vissa e-tron i tråden, och blev extremt förvånad över det. Var just inte något som jag hade väntat mig att en stor tung SUV skulle ha en bra mycket lägre energiåtgång än en ganska liten och lätt (för att vara elbil) strömlinjeformad sedan. Var det som jag reagerade på lite.

Men misstänker att dessa siffror, även om de kanske inte är lögn, har presenterats rätt oärligt och cherry-pickade från rätt extrema användningsfall som inte är representativa för majoriteten av normala användningsfall i verkligheten. Känns nästan lite som dieselgate när det efter hand sipprar fram hur folk kommit fram till de extremt låga värdena (men inte direkt ifrån början uppgett hur och under vilka omständigheter). :D
Sen är det ju ganska tydligt av vad du skrivit tidigare i olika trådar att du kör som en biltjuv Bild
Helt riktigt! :D

Vi skulle nog behöva skapa någon slags standardiserad normalkörning för våra effektangivelser, som inte baserar sig på någon av ytterligheterna (med mig, Taliz och andra fartdårar på ena sidan, och de som kryper i 50 km/h bakom lastbilar på andra sidan).

Skulle behövas en egen "TCS-standard" med en slags motsvarighet till WLTP/EPA. :lol:

Typ 110 km/h på motorväg vid 10 +grader, ingen vind, etc. som definierar våra tester och angivelser. Blir mycket mer mening att jämföra då (nu är det ofta meningslöst). :mrgreen:
Ungefär den sortens värde har vi väl efterfrågat i många år nu för elbilar, det borde alla tillverkare kunna ange
som ett standardvärde liksom.
Jag skulle säga förbrukning utan att klimatanläggning påverkar alls (tex 20 grader), vindstilla, ingen höjdskillnad
och 100km/h => förbrukning.
Självklart verkliga förhållanden och inte labbmiljö.
Räckvidd vid denna förbrukning vore såklart najs också.
Det är väl precis det som ABRP gör? Mäter förbrukning i verkliga förhållanden och normaliserar till 110 km/h.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Ja typ :)
Men visst vore det trevligt om tillverkarna kunde göra det direkt också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

dfa skrev:
Så är det. En annan detalj som är intressant är att jag tycker att detta även gäller när man snabbladdar.
Om jag laddar på Ionity har jag ofta väldigt mycket högre förbrukning direkt när jag fortsätter resan än när jag kom fram till laddaren.
Vet inte om detta beror på att batteriet kyls när man står stilla, men jag tänker att det borde kompenseras av uppvärmningen från snabbladdaren i så fall så jag får inte ihop det riktigt.
Något som är säkert är att snittförbrukningen skulle minska rejält om Audi kunde introducera en lösning där man kunde förvärma batteriet.
Jag har gjort samma iakttagelse. Efter snabbladdning är det inte ovanligt att förbrukningen ökar en del, jämfört med innan laddningen. Jag tror att det har att göra med att batteriet är glödhett och måste kylas även efter att laddningen är avslutad. Och det käkar energi såklart. Att e-tron laddar så pass snabbt även vid hög SOC går ju inte spårlöst förbi. Det är klart att batteriet måste bli rejält varmt. Andra bilar som har en "snällare" laddkurva dras inte riktigt med samma bekymmer skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Audi e-tron

Inlägg av Niklas Z »

Elmil skrev:
Bjelke skrev:
Ungefär den sortens värde har vi väl efterfrågat i många år nu för elbilar, det borde alla tillverkare kunna ange
som ett standardvärde liksom.
Jag skulle säga förbrukning utan att klimatanläggning påverkar alls (tex 20 grader), vindstilla, ingen höjdskillnad
och 100km/h => förbrukning.
Självklart verkliga förhållanden och inte labbmiljö.
Räckvidd vid denna förbrukning vore såklart najs också.
Det är väl precis det som ABRP gör? Mäter förbrukning i verkliga förhållanden och normaliserar till 110 km/h.
Med tanke på hur svårt det i praktiken är att köra 40 mil i ett sträck i stadstrafik (tar väl minst 10 timmar) så vore det mer meningsfullt att mäta elbilars räckvidd genom att bara mäta i konstant fart 100 km/h. Det är ju först i sådana farter som räckvidden blir en begränsande faktor, eftersom det då går att tömma ett batteri på rimligt kort tid.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Jag inbillar mig att räckvidden borde krympa till 2-siffriga värden när man kör så fort. Kanske lite överdrivet, men inte så långt ifrån sanningen heller skulle jag tro.
När jag provkörde etron så vad den fulladdad vid start. Efter några mil stod GOM på 22. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

dfa skrev:
Robertrimmevik skrev:
En viktig detalj för att hålla ner förbrukningen på en
e-tron är att ta det riktigt lugnt första fem milen. När bilen väl är varmkörd kan man ösa på lite mer utan att man höjer förbrukningen nämnvärt.
Så är det. En annan detalj som är intressant är att jag tycker att detta även gäller när man snabbladdar.
Om jag laddar på Ionity har jag ofta väldigt mycket högre förbrukning direkt när jag fortsätter resan än när jag kom fram till laddaren.
Vet inte om detta beror på att batteriet kyls när man står stilla, men jag tänker att det borde kompenseras av uppvärmningen från snabbladdaren i så fall så jag får inte ihop det riktigt.
Något som är säkert är att snittförbrukningen skulle minska rejält om Audi kunde introducera en lösning där man kunde förvärma batteriet.
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av wheels »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Giriga som dom är menar du :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

wheels skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Giriga som dom är menar du :D
Ja såklart. De köper in gammal ström eftersom den är billigare. Och sen etiketteras den om och säljs som färsk premiumström. Och vi stackars elbilister undrar varför bilen plötsligt förbrukar mer än till vardags när den bara laddas hemma med superfärsk solel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

mati skrev:
wheels skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Giriga som dom är menar du :D
Ja såklart. De köper in gammal ström eftersom den är billigare. Och sen etiketteras den om och säljs som färsk premiumström. Och vi stackars elbilister undrar varför bilen plötsligt förbrukar mer än till vardags när den bara laddas hemma med superfärsk solel.
Ni menar sådan här gammal ström?
https://elbilen.se/nyheter/institut-var ... addkablar/

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Moelito skrev:
mati skrev:
wheels skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Giriga som dom är menar du :D
Ja såklart. De köper in gammal ström eftersom den är billigare. Och sen etiketteras den om och säljs som färsk premiumström. Och vi stackars elbilister undrar varför bilen plötsligt förbrukar mer än till vardags när den bara laddas hemma med superfärsk solel.
Ni menar sådan här gammal ström?
https://elbilen.se/nyheter/institut-var ... addkablar/
Nej, Ionitys ström är säkert ännu äldre. Och det handlar inte bara om några kvarliggande små strömrester i kabeln som i den här investigativa artikeln. Strömmen har nog använts tidigare och den säljs bara som ny ström, fast den är begagnad och förbrukad. De är ju giriga rövare, och de drar sig inte för nånting.
Öppna en Ionity-laddare så för du känna doften av den gamla strömmen. Det är som att öppna en surströmmingburk. Fast värre. Det är nog därför deras laddare är så ofta trasiga. De gamla elektronerna fastnar nånstans och så blir det tvärstopp. Så är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Fan dom säljer begagnad ström! :lol: Och tar betalt som om den var ny.... skämmes :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Ja inte är den då så färsk och fin som direkt från kraftverket hemma i stan. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Ja inte är den då så färsk och fin som direkt från kraftverket hemma i stan. :lol:
Hemmaelen är alltid färskast. Min är fortfarande solvarm när den når vägguttaget. Det är då den är som bäst. Fina grejer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Ja inte är den då så färsk och fin som direkt från kraftverket hemma i stan. :lol:
Hemmaelen är alltid färskast. Min är fortfarande solvarm när den når vägguttaget. Det är då den är som bäst. Fina grejer.
Är lite på gång med att skaffa solceller men ser gärna att det finns en V2H lösning klar till E-tron först. Men känner jag VAG rätt så måste man nog byta till en ny bil när det blir klart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Är lite på gång med att skaffa solceller men ser gärna att det finns en V2H lösning klar till E-tron först. Men känner jag VAG rätt så måste man nog byta till en ny bil när det blir klart.
Att det kommer till befintliga e-tron kan du nog glömma. Och lita inte på vad VAG säger, att det kommer och när det kommer. Vill du ha V2L/G/H, eller vad det nu blir, får du vänta tills det är i produktion. Någon retrofit eller update anser jag är tämligen uteslutet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Är lite på gång med att skaffa solceller men ser gärna att det finns en V2H lösning klar till E-tron först. Men känner jag VAG rätt så måste man nog byta till en ny bil när det blir klart.
Att det kommer till befintliga e-tron kan du nog glömma. Och lita inte på vad VAG säger, att det kommer och när det kommer. Vill du ha V2L/G/H, eller vad det nu blir, får du vänta tills det är i produktion. Någon retrofit eller update anser jag är tämligen uteslutet.
I framtiden kommer det nog finnas de firmor som både trimmar elbilar och låser upp batteriet till V2X. Men då var det ju det här med garantin. Och känner jag mig själv rätt så har jag nog bytt bil innan dess.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henriksson »

Körde från Roslagen till Bruksvallarna igår, jag startade med endast 60% soc så jag stannade för en 12min laddning hos ionity Uppsala, det blev 25,3kWh vilket är bra på en så kort tid. Sedan stopp Tönnebro för fika och laddning, laddade galet snabbt, från ca 15-100% på drygt 30 min. Då jag skulle ladda i Sveg på 50kW laddare så tänkte jag att jag kör på i Tönnebro tills laddningen går under 50kW men den gick aldrig under 58kW. Sista 20% (80-100%) gick på 10 minuter. Får dock inte ihop matten riktigt, det borde tagit längre tid, särskilt sista 20% gick extremt fort, den gick ner från 148kW till som minst 58kW de sista 5 minuterna typ. Sen vart det 30min i Sveg. Förbrukning till Tönnebro, 108kmh/h i snitt, 130 på motorvägen, 2,84 kWh/mil. Tönnebro-Sveg 2,45 kWh/mil i 100, torrt hela vägen. Sveg-Bruksv. 2,87kWh/mil, snöstorm efter Hede.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Såg att man har ABRP i carplay numera. Verkar kräva premiumkonto. Ngn som vet vad det innebär? 5 dollar i månaden men vad får man?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Någon som vet vart man kan titta på en GT RS typ idag?
Vi är i Stockholm nu och åker mot Bollnäs så tänkte om det går att kika på en idag på vägen hem :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Såg att man har ABRP i carplay numera. Verkar kräva premiumkonto. Ngn som vet vad det innebär? 5 dollar i månaden men vad får man?
https://abetterrouteplanner.com/premium/ Scrolla ner lite så ser du.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar