Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av wheels »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Giriga som dom är menar du :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

wheels skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Giriga som dom är menar du :D
Ja såklart. De köper in gammal ström eftersom den är billigare. Och sen etiketteras den om och säljs som färsk premiumström. Och vi stackars elbilister undrar varför bilen plötsligt förbrukar mer än till vardags när den bara laddas hemma med superfärsk solel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

mati skrev:
wheels skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Giriga som dom är menar du :D
Ja såklart. De köper in gammal ström eftersom den är billigare. Och sen etiketteras den om och säljs som färsk premiumström. Och vi stackars elbilister undrar varför bilen plötsligt förbrukar mer än till vardags när den bara laddas hemma med superfärsk solel.
Ni menar sådan här gammal ström?
https://elbilen.se/nyheter/institut-var ... addkablar/

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Moelito skrev:
mati skrev:
wheels skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Giriga som dom är menar du :D
Ja såklart. De köper in gammal ström eftersom den är billigare. Och sen etiketteras den om och säljs som färsk premiumström. Och vi stackars elbilister undrar varför bilen plötsligt förbrukar mer än till vardags när den bara laddas hemma med superfärsk solel.
Ni menar sådan här gammal ström?
https://elbilen.se/nyheter/institut-var ... addkablar/
Nej, Ionitys ström är säkert ännu äldre. Och det handlar inte bara om några kvarliggande små strömrester i kabeln som i den här investigativa artikeln. Strömmen har nog använts tidigare och den säljs bara som ny ström, fast den är begagnad och förbrukad. De är ju giriga rövare, och de drar sig inte för nånting.
Öppna en Ionity-laddare så för du känna doften av den gamla strömmen. Det är som att öppna en surströmmingburk. Fast värre. Det är nog därför deras laddare är så ofta trasiga. De gamla elektronerna fastnar nånstans och så blir det tvärstopp. Så är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Fan dom säljer begagnad ström! :lol: Och tar betalt som om den var ny.... skämmes :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Ja inte är den då så färsk och fin som direkt från kraftverket hemma i stan. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Ja inte är den då så färsk och fin som direkt från kraftverket hemma i stan. :lol:
Hemmaelen är alltid färskast. Min är fortfarande solvarm när den når vägguttaget. Det är då den är som bäst. Fina grejer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.
Ja inte är den då så färsk och fin som direkt från kraftverket hemma i stan. :lol:
Hemmaelen är alltid färskast. Min är fortfarande solvarm när den når vägguttaget. Det är då den är som bäst. Fina grejer.
Är lite på gång med att skaffa solceller men ser gärna att det finns en V2H lösning klar till E-tron först. Men känner jag VAG rätt så måste man nog byta till en ny bil när det blir klart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Är lite på gång med att skaffa solceller men ser gärna att det finns en V2H lösning klar till E-tron först. Men känner jag VAG rätt så måste man nog byta till en ny bil när det blir klart.
Att det kommer till befintliga e-tron kan du nog glömma. Och lita inte på vad VAG säger, att det kommer och när det kommer. Vill du ha V2L/G/H, eller vad det nu blir, får du vänta tills det är i produktion. Någon retrofit eller update anser jag är tämligen uteslutet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Är lite på gång med att skaffa solceller men ser gärna att det finns en V2H lösning klar till E-tron först. Men känner jag VAG rätt så måste man nog byta till en ny bil när det blir klart.
Att det kommer till befintliga e-tron kan du nog glömma. Och lita inte på vad VAG säger, att det kommer och när det kommer. Vill du ha V2L/G/H, eller vad det nu blir, får du vänta tills det är i produktion. Någon retrofit eller update anser jag är tämligen uteslutet.
I framtiden kommer det nog finnas de firmor som både trimmar elbilar och låser upp batteriet till V2X. Men då var det ju det här med garantin. Och känner jag mig själv rätt så har jag nog bytt bil innan dess.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henriksson »

Körde från Roslagen till Bruksvallarna igår, jag startade med endast 60% soc så jag stannade för en 12min laddning hos ionity Uppsala, det blev 25,3kWh vilket är bra på en så kort tid. Sedan stopp Tönnebro för fika och laddning, laddade galet snabbt, från ca 15-100% på drygt 30 min. Då jag skulle ladda i Sveg på 50kW laddare så tänkte jag att jag kör på i Tönnebro tills laddningen går under 50kW men den gick aldrig under 58kW. Sista 20% (80-100%) gick på 10 minuter. Får dock inte ihop matten riktigt, det borde tagit längre tid, särskilt sista 20% gick extremt fort, den gick ner från 148kW till som minst 58kW de sista 5 minuterna typ. Sen vart det 30min i Sveg. Förbrukning till Tönnebro, 108kmh/h i snitt, 130 på motorvägen, 2,84 kWh/mil. Tönnebro-Sveg 2,45 kWh/mil i 100, torrt hela vägen. Sveg-Bruksv. 2,87kWh/mil, snöstorm efter Hede.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Såg att man har ABRP i carplay numera. Verkar kräva premiumkonto. Ngn som vet vad det innebär? 5 dollar i månaden men vad får man?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Någon som vet vart man kan titta på en GT RS typ idag?
Vi är i Stockholm nu och åker mot Bollnäs så tänkte om det går att kika på en idag på vägen hem :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Såg att man har ABRP i carplay numera. Verkar kräva premiumkonto. Ngn som vet vad det innebär? 5 dollar i månaden men vad får man?
https://abetterrouteplanner.com/premium/ Scrolla ner lite så ser du.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
Någon som vet vart man kan titta på en GT RS typ idag?
Vi är i Stockholm nu och åker mot Bollnäs så tänkte om det går att kika på en idag på vägen hem :)
Pruttigt, ingen i Uppsala iaf... om en månad ungefär trodde dom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Sväng av i Gävle:
https://www.blocket.se/vi/95905856.htm
Eller i Segeltorp:
https://www.blocket.se/vi/95893966.htm

Sen har de på Olofsson bil i Haninge, inte RS men de ser ju rätt lika ut. Kikade in den för ngn månad sen. Inga provkörningar på länge dock.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
macky skrev:
Såg att man har ABRP i carplay numera. Verkar kräva premiumkonto. Ngn som vet vad det innebär? 5 dollar i månaden men vad får man?
https://abetterrouteplanner.com/premium/ Scrolla ner lite så ser du.
Ok, lite bra saker men inget jag drar igång ännu en prenumeration på. Mesta finns redan i bilen utom en lika bra ruttplanerare. Synd ändå att de begränsar den i carplay utan premium.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

macky skrev:
Sväng av i Gävle:
https://www.blocket.se/vi/95905856.htm
Eller i Segeltorp:
https://www.blocket.se/vi/95893966.htm

Sen har de på Olofsson bil i Haninge, inte RS men de ser ju rätt lika ut. Kikade in den för ngn månad sen. Inga provkörningar på länge dock.
Vi stannade lite längre i Uppsala och köpte diverse växter istället :lol: så det blev försent för ett depåstopp
i Gävle, men det får bli en sväng snart ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ghia64 »

Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör... :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Ghia64 skrev:
Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör... :D
Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.

Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Nect
elbilist
Inlägg: 1585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
Ghia64 skrev:
Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör... :D
Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.

Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Fast det är två helt olika bilar, vad hade en Model X dragit under samma förutsättningar?

Men jag håller med att över 3 kWh/100 km är för mycket, men det är nog svårt att komma så väldigt mycket lägre med en sån stor och tung bil med 22”. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
MWall skrev:
Ghia64 skrev:
Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör... :D
Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.

Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Fast det är två helt olika bilar, vad hade en Model X dragit under samma förutsättningar?

Men jag håller med att över 3 kWh/100 km är för mycket, men det är nog svårt att komma så väldigt mycket lägre med en sån stor och tung bil med 22”. :)
Ja jag vet inte. Många verkar tycka det är nåt slags magi över en högbyggd SUV och att det är "något helt annat". Det är det inte. Det är bara dumt och de fyller exakt samma funktioner. Skillnaden är bara kosmetisk och känslomässig. En Model S är större (7 cm längre och 3 cm bredare iaf. Däremot 17 cm lägre.) och har större bagage än en E-Tron (inkl frunk så är det 894 vs 660 liter till Teslans fördel).

Model X är storleken större än en E-Tron (15 cm längre, 7 cm bredare, 7 cm högre) och drar säkert mer. Jag skulle inte köpa en sån heller. Intresserar mig inte det minsta. Men den har åtminstone ett utbyggt laddnätverk.
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ghia64 »

Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Ghia64 skrev:
Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....

Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?
Skriv svar