Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Nect skrev:
Legato skrev:
Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?

Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.

E-tron gruppen på FB hade nån fix att man skulle skicka en rutt till bilen så börja appen funka igen. Kan ju prova om det hjälper?
Tack! Det funkade i den mån att jag fick upp laddningsstatus. Märkligt nog fungerar inte klimatiseringen ändå. Men ett steg i rätt riktning iaf :D
Gott!

Prova att skicka tre olika rutter till bilen så kanske även klimatiseringen hoppar igång. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
De har ju låst upp drygt 2 kWh av batteribufferten också vilket bör ge en mil extra.

Verkar också vara lite lägre motoreffekt, 250 kW istället för 300 kW.

Enligt Audi i Tyskland ska ju WLTP ökat till 491 km.
‐----‐--------------------------------------------------------------------------------------
the base models of the Audi Q8 50 e-tron and the Audi Q8 Sportback 50 e-tron generate 250 kW in boost mode and 664 Nm of torque, and they get a range of up to 491 km (SUV) and up to 505 km (Sportback), in accordance with the WLTP.
Personligen så hade jag, om jag hade valet, mycket hellre tagit 50 kW extra effekt i motorerna än 2 kWh extra i batteripacket (i praktiken mycket mindre än 1 extra mils räckvidd). Inget snack om att jag hade behållit, eller försökt få tag i, en äldre modell pre-facelift då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Att pålitligt kunna trigga kupévärmaren via app känns som ett absolut grundkrav idag.
Inte ens på gamla dieselvolvon jag hade var det ett problem.
Funkat fint även på Model 3, ID4, Zoe och eGolf vad jag minns. (Men har något vagt minne av lite strul med eGolf hmm… hade ju dock bara den en månad)

Vad gör ni när det inte funkar? Skrapar rutorna like its 1995?
Kan inte minnas när jag gjorde det sist. Nog just på 90-talet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Att pålitligt kunna trigga kupévärmaren via app känns som ett absolut grundkrav idag.
Inte ens på gamla dieselvolvon jag hade var det ett problem.
Funkat fint även på Model 3, ID4, Zoe och eGolf vad jag minns. (Men har något vagt minne av lite strul med eGolf hmm… hade ju dock bara den en månad)

Vad gör ni när det inte funkar? Skrapar rutorna like its 1995? Bild
Kan inte minnas när jag gjorde det sist. Nog just på 90-talet. Bild
Låser upp bilen med nyckeln så startar förvärmningen (om man har det aktiverat).
Man kan faktiskt vara utan täckning här och där så appen inte funkar :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
De har ju låst upp drygt 2 kWh av batteribufferten också vilket bör ge en mil extra.

Verkar också vara lite lägre motoreffekt, 250 kW istället för 300 kW.

Enligt Audi i Tyskland ska ju WLTP ökat till 491 km.
‐----‐--------------------------------------------------------------------------------------
the base models of the Audi Q8 50 e-tron and the Audi Q8 Sportback 50 e-tron generate 250 kW in boost mode and 664 Nm of torque, and they get a range of up to 491 km (SUV) and up to 505 km (Sportback), in accordance with the WLTP.
Personligen så hade jag, om jag hade valet, mycket hellre tagit 50 kW extra effekt i motorerna än 2 kWh extra i batteripacket (i praktiken mycket mindre än 1 extra mils räckvidd). Inget snack om att jag hade behållit, eller försökt få tag i, en äldre modell pre-facelift då.
0-100 på 5,6s för 55an och 6s för 50. 6s för en pansarvagn räcker gott och väl! :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
De har ju låst upp drygt 2 kWh av batteribufferten också vilket bör ge en mil extra.

Verkar också vara lite lägre motoreffekt, 250 kW istället för 300 kW.

Enligt Audi i Tyskland ska ju WLTP ökat till 491 km.
‐----‐--------------------------------------------------------------------------------------
the base models of the Audi Q8 50 e-tron and the Audi Q8 Sportback 50 e-tron generate 250 kW in boost mode and 664 Nm of torque, and they get a range of up to 491 km (SUV) and up to 505 km (Sportback), in accordance with the WLTP.
Personligen så hade jag, om jag hade valet, mycket hellre tagit 50 kW extra effekt i motorerna än 2 kWh extra i batteripacket (i praktiken mycket mindre än 1 extra mils räckvidd). Inget snack om att jag hade behållit, eller försökt få tag i, en äldre modell pre-facelift då.
0-100 på 5,6s för 55an och 6s för 50. 6s för en pansarvagn räcker gott och väl! :lol:
Många som tycker det räcker med 100 kW effekt. Eller räcker med acc till 100 på 7 sekunder. Inga som helst problem.

Vad jag menar är att gå från 300 kW till 250 kW, dvs att det är ett väldigt stort tapp på att förlora hela 50 kW effekt. Samtidigt är det nästan totalt meningslöst med så lite som 2 kWh extra i batteripacket. Dvs. långt under 1 mil extra räckvidd i normalfallet. Valet är givet och enkelt för mig iaf! :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Dafro skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.

Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Nä det är väl mest snicksnack, är ju samma motorer och batteri. Några mindre aerodynamiska förändringar. Märks nog inte i praktiken.
Fick svar från säljaren att nya Q8:an är ca 7% effektivare än gamla 55:an. WLTP för nya Q8 50 ökades inte, men att man nu kommer närmare WLTP värdet i verkligheten. Ca 2-3 mil längre räckvidd borde det ge. Men känns mest som säljssnack kanske.
Blir nog åtminstone inte sämre och det är ju bra. Varför byta om du har en -21? Om du bytt till en 55 förstår jag ju om man vill ha mer räckvidd men annars känns det som samma bil.
Eftersom jag har förmånsbil så får jag betala lika mycket för min -21a som för en sprillans -22 (då förmånsvärdet är näst intill identiskt).

Förlänger jag min leasing på min -21 så landar den på samma månadskostnad som en ny -22 :)
Då skulle jag också bytt :D grattis.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
De har ju låst upp drygt 2 kWh av batteribufferten också vilket bör ge en mil extra.

Verkar också vara lite lägre motoreffekt, 250 kW istället för 300 kW.

Enligt Audi i Tyskland ska ju WLTP ökat till 491 km.
‐----‐--------------------------------------------------------------------------------------
the base models of the Audi Q8 50 e-tron and the Audi Q8 Sportback 50 e-tron generate 250 kW in boost mode and 664 Nm of torque, and they get a range of up to 491 km (SUV) and up to 505 km (Sportback), in accordance with the WLTP.
Personligen så hade jag, om jag hade valet, mycket hellre tagit 50 kW extra effekt i motorerna än 2 kWh extra i batteripacket (i praktiken mycket mindre än 1 extra mils räckvidd). Inget snack om att jag hade behållit, eller försökt få tag i, en äldre modell pre-facelift då.
0-100 på 5,6s för 55an och 6s för 50. 6s för en pansarvagn räcker gott och väl! :lol:
Många som tycker det räcker med 100 kW effekt. Eller räcker med acc till 100 på 7 sekunder. Inga som helst problem.

Vad jag menar är att gå från 300 kW till 250 kW, dvs att det är ett väldigt stort tapp på att förlora hela 50 kW effekt. Samtidigt är det nästan totalt meningslöst med så lite som 2 kWh extra i batteripacket. Dvs. långt under 1 mil extra räckvidd i normalfallet. Valet är givet och enkelt för mig iaf! :)
300 kW har man bara i boostfunktion i sportläget och pedalen i mattan, annars har man ca 260 kW (360 hk) och det ör dessa jag använder 98% av tiden, men visst är det skönt att använda det ibland, fast då vill man gärna ha ännu mer. :D
27,8 kWp solceller
samme
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 jul 2021 18:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av samme »

Det är ny bakmotor i Q8. Kanske påverkar spårvagnsljudet? Jag kommer ju från Göteborg så tycker det känns ganska hemtrevligt så kan leva med om det är kvar :D
For the new Audi Q8 e-tron, the asynchronous motor concept on the rear axle was modified. Instead of 12 coils generating the electromagnetic field, there are now 14. The motor consequently generates a stronger magnetic field with similar electricity input, which in turn allows for more torque. If this isn’t needed, the electric motor requires less energy to generate torque. This lowers consumption and increases range. With the e-tron range’s S model, Audi used a three-motor concept for the first time in large-scale production.
(Källa https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... sign-15001)

Där anges även WLTP räckvidden till 491 km för Q8 etron 50, så det är ändå en hygglig förbättring jämfört med typ 436 km som jag tror etron 55 har om jag minns rätt.

Cd-talet har gått från 28 till 27 för den vanliga (inte sportback) versionen av Q8.

Jag hittar inte wltp-förbrukningen för etron 55 nu men jag fick det till att drivlina + aerodynamik verkar ge ca 8% lägre förbrukning, och sen är 2 KWh mer man kan utnyttja i batteriet. ca 5 mil extra räckvidd låter inte helt orimligt utifrån det tycker jag.
martinot skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
De har ju låst upp drygt 2 kWh av batteribufferten också vilket bör ge en mil extra.

Verkar också vara lite lägre motoreffekt, 250 kW istället för 300 kW.

Enligt Audi i Tyskland ska ju WLTP ökat till 491 km.
‐----‐--------------------------------------------------------------------------------------
the base models of the Audi Q8 50 e-tron and the Audi Q8 Sportback 50 e-tron generate 250 kW in boost mode and 664 Nm of torque, and they get a range of up to 491 km (SUV) and up to 505 km (Sportback), in accordance with the WLTP.
Personligen så hade jag, om jag hade valet, mycket hellre tagit 50 kW extra effekt i motorerna än 2 kWh extra i batteripacket (i praktiken mycket mindre än 1 extra mils räckvidd). Inget snack om att jag hade behållit, eller försökt få tag i, en äldre modell pre-facelift då.
0-100 på 5,6s för 55an och 6s för 50. 6s för en pansarvagn räcker gott och väl! :lol:
Många som tycker det räcker med 100 kW effekt. Eller räcker med acc till 100 på 7 sekunder. Inga som helst problem.

Vad jag menar är att gå från 300 kW till 250 kW, dvs att det är ett väldigt stort tapp på att förlora hela 50 kW effekt. Samtidigt är det nästan totalt meningslöst med så lite som 2 kWh extra i batteripacket. Dvs. långt under 1 mil extra räckvidd i normalfallet. Valet är givet och enkelt för mig iaf! :)
Max vridmoment är 664 Nm för både 50 och 55 dock. Max effekt uppnås i boostläget för båda (dvs S-läget tror jag?). Så skillnaden till vardags borde inte vara så stor om man inte trycker plattan i mattan varenda rödljus, men jag får väl se. Har en etron 55 idag och har beställt en Q8 50 eftersom jag inte kunde motivera extrakostnaden för mer räckvidd när det inte har varit något problem hittills under den tiden jag haft 55:an.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

samme skrev:
Det är ny bakmotor i Q8. Kanske påverkar spårvagnsljudet? Jag kommer ju från Göteborg så tycker det känns ganska hemtrevligt så kan leva med om det är kvar :D
For the new Audi Q8 e-tron, the asynchronous motor concept on the rear axle was modified. Instead of 12 coils generating the electromagnetic field, there are now 14. The motor consequently generates a stronger magnetic field with similar electricity input, which in turn allows for more torque. If this isn’t needed, the electric motor requires less energy to generate torque. This lowers consumption and increases range. With the e-tron range’s S model, Audi used a three-motor concept for the first time in large-scale production.
(Källa https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... sign-15001)

Där anges även WLTP räckvidden till 491 km för Q8 etron 50, så det är ändå en hygglig förbättring jämfört med typ 436 km som jag tror etron 55 har om jag minns rätt.

Cd-talet har gått från 28 till 27 för den vanliga (inte sportback) versionen av Q8.

Jag hittar inte wltp-förbrukningen för etron 55 nu men jag fick det till att drivlina + aerodynamik verkar ge ca 8% lägre förbrukning, och sen är 2 KWh mer man kan utnyttja i batteriet. ca 5 mil extra räckvidd låter inte helt orimligt utifrån det tycker jag.
martinot skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
De har ju låst upp drygt 2 kWh av batteribufferten också vilket bör ge en mil extra.

Verkar också vara lite lägre motoreffekt, 250 kW istället för 300 kW.

Enligt Audi i Tyskland ska ju WLTP ökat till 491 km.
‐----‐--------------------------------------------------------------------------------------
the base models of the Audi Q8 50 e-tron and the Audi Q8 Sportback 50 e-tron generate 250 kW in boost mode and 664 Nm of torque, and they get a range of up to 491 km (SUV) and up to 505 km (Sportback), in accordance with the WLTP.
Personligen så hade jag, om jag hade valet, mycket hellre tagit 50 kW extra effekt i motorerna än 2 kWh extra i batteripacket (i praktiken mycket mindre än 1 extra mils räckvidd). Inget snack om att jag hade behållit, eller försökt få tag i, en äldre modell pre-facelift då.
0-100 på 5,6s för 55an och 6s för 50. 6s för en pansarvagn räcker gott och väl! :lol:
Många som tycker det räcker med 100 kW effekt. Eller räcker med acc till 100 på 7 sekunder. Inga som helst problem.

Vad jag menar är att gå från 300 kW till 250 kW, dvs att det är ett väldigt stort tapp på att förlora hela 50 kW effekt. Samtidigt är det nästan totalt meningslöst med så lite som 2 kWh extra i batteripacket. Dvs. långt under 1 mil extra räckvidd i normalfallet. Valet är givet och enkelt för mig iaf! :)
Max vridmoment är 664 Nm för både 50 och 55 dock. Max effekt uppnås i boostläget för båda (dvs S-läget tror jag?). Så skillnaden till vardags borde inte vara så stor om man inte trycker plattan i mattan varenda rödljus, men jag får väl se. Har en etron 55 idag och har beställt en Q8 50 eftersom jag inte kunde motivera extrakostnaden för mer räckvidd när det inte har varit något problem hittills under den tiden jag haft 55:an.
Q8 55 har väl wltp på 580 om jag minns rätt. 50 är ju rätt val om räckvidden räcker för den har ju öven bättre laddkurva. Även jag får lite Göteborgs tankar nör jag kör.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
taliz skrev:
Att pålitligt kunna trigga kupévärmaren via app känns som ett absolut grundkrav idag.
Inte ens på gamla dieselvolvon jag hade var det ett problem.
Funkat fint även på Model 3, ID4, Zoe och eGolf vad jag minns. (Men har något vagt minne av lite strul med eGolf hmm… hade ju dock bara den en månad)

Vad gör ni när det inte funkar? Skrapar rutorna like its 1995? Bild
Kan inte minnas när jag gjorde det sist. Nog just på 90-talet. Bild
Låser upp bilen med nyckeln så startar förvärmningen (om man har det aktiverat).
Man kan faktiskt vara utan täckning här och där så appen inte funkar :)
Funkar dåligt om man inte har bilen inom några meter antar jag.
Med Volvon hade jag parkering under huset, 5 våningar ner. Appen funkade ändå.
Samma med Teslan, funkade alltid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Att pålitligt kunna trigga kupévärmaren via app känns som ett absolut grundkrav idag.
Inte ens på gamla dieselvolvon jag hade var det ett problem.
Funkat fint även på Model 3, ID4, Zoe och eGolf vad jag minns. (Men har något vagt minne av lite strul med eGolf hmm… hade ju dock bara den en månad)

Vad gör ni när det inte funkar? Skrapar rutorna like its 1995? Bild
Kan inte minnas när jag gjorde det sist. Nog just på 90-talet. Bild
Låser upp bilen med nyckeln så startar förvärmningen (om man har det aktiverat).
Man kan faktiskt vara utan täckning här och där så appen inte funkar :)
Funkar dåligt om man inte har bilen inom några meter antar jag.
Med Volvon hade jag parkering under huset, 5 våningar ner. Appen funkade ändå.
Samma med Teslan, funkade alltid.
Funkar bra för mig och troligen bättre än att förvärma motorcykel. :lol:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Att pålitligt kunna trigga kupévärmaren via app känns som ett absolut grundkrav idag.
Inte ens på gamla dieselvolvon jag hade var det ett problem.
Funkat fint även på Model 3, ID4, Zoe och eGolf vad jag minns. (Men har något vagt minne av lite strul med eGolf hmm… hade ju dock bara den en månad)

Vad gör ni när det inte funkar? Skrapar rutorna like its 1995? Bild
Kan inte minnas när jag gjorde det sist. Nog just på 90-talet. Bild
Låser upp bilen med nyckeln så startar förvärmningen (om man har det aktiverat).
Man kan faktiskt vara utan täckning här och där så appen inte funkar :)
Funkar dåligt om man inte har bilen inom några meter antar jag.
Med Volvon hade jag parkering under huset, 5 våningar ner. Appen funkade ändå.
Samma med Teslan, funkade alltid.
Att VWs app fungerat 100%-igt för dig tyder på extrem tur :D

För mig är Cupran och Audins 75%-iga funktion fantastiskt mot Hondans 5% 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Att pålitligt kunna trigga kupévärmaren via app känns som ett absolut grundkrav idag.
Inte ens på gamla dieselvolvon jag hade var det ett problem.
Funkat fint även på Model 3, ID4, Zoe och eGolf vad jag minns. (Men har något vagt minne av lite strul med eGolf hmm… hade ju dock bara den en månad)

Vad gör ni när det inte funkar? Skrapar rutorna like its 1995? Bild
Kan inte minnas när jag gjorde det sist. Nog just på 90-talet. Bild
Låser upp bilen med nyckeln så startar förvärmningen (om man har det aktiverat).
Man kan faktiskt vara utan täckning här och där så appen inte funkar :)
Funkar dåligt om man inte har bilen inom några meter antar jag.
Med Volvon hade jag parkering under huset, 5 våningar ner. Appen funkade ändå.
Samma med Teslan, funkade alltid.
Att VWs app fungerat 100%-igt för dig tyder på extrem tur :D

För mig är Cupran och Audins 75%-iga funktion fantastiskt mot Hondans 5% 8-)
Och då kommer man ju direkt att tänka på Nissan Leaf :lol: där låg appen nere för alla ägare under en lång tid,
och före det funkade den ganska sporadiskt och då med minutlånga responstider, efter den avstängda
perioden minns jag inte längre hur det gick men dom fick väl igång systemet igen iaf tror jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Man undrar ju varför alla andra biltillverkare inte kan kopiera Tesla och göra en vettig app som fungerar?

Hur svårt skall det vara? Är ju ingen rocket science direkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Var visst för stursk tidigare, gick in och uppdatera appen och nu funkar den inte. :lol: :lol:

Rutt kan jag inte skicka då jag vägrar betala för den tjänsten eftersom jag inte ha behov av den.

Andra tips? Tex hur sätter man på automatisk förvärme vid upplåsning som nändes tidigare, fast det går väl säkert inte på in gamla häck. Fast i övrigt är jag väldigt nöjd med bilen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det går att ställa in en timer i bilen när den ska värma kupén.

Den funkar jämt, men förutsätter att du vet avresetiden.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Dafro skrev:
Var visst för stursk tidigare, gick in och uppdatera appen och nu funkar den inte. :lol: :lol:

Rutt kan jag inte skicka då jag vägrar betala för den tjänsten eftersom jag inte ha behov av den.

Andra tips? Tex hur sätter man på automatisk förvärme vid upplåsning som nändes tidigare, fast det går väl säkert inte på in gamla häck. Fast i övrigt är jag väldigt nöjd med bilen.
Förvärmningen ska nog gå att ställa in på din med.
Osäker på vart inställningen ligger men förmodligen under centrallås. :)

Vill man inte ha bilen upplåst så låser man upp bilen och sen låser man den igen. Då har förvärmen startar och går tiden ut trots att bilen är låst.

En brasklapp är att förvärmen enbart går 10min med denna funktion. Vill man ha längre låser man upp bilen igen för att få 10min till.

Brukar nyttja den funktionen hemma för att slippa ta fram telefonen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
Man undrar ju varför alla andra biltillverkare inte kan kopiera Tesla och göra en vettig app som fungerar?

Hur svårt skall det vara? Är ju ingen rocket science direkt.
ja, det är verkligen konstigt. Nu har ju appar till bilar funnits en stund, borde ha knäckt koden nu tycker man. Eller hänger det ihop med att Tesla har lägre krav gällande säkerhet och informationsutbyte? Jag kan eventuelt tänka mig att de tyska bilproducenterna har mkt höga krav med tanke på att tyskar generellt är jätterädda för att dela personlig info med molnet, banken, eller någon annan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
Det går att ställa in en timer i bilen när den ska värma kupén.

Den funkar jämt, men förutsätter att du vet avresetiden.
Såklart det vet jag ju, hjärnsläpp fast problemet är att jag inte vet vilka dagar jag ska ta den eller Leaf från vecka till vecka ändras det men borde vara görbart.

Edit: nu ser jag att värmen funkar men får ingen info om batteriet, och det kan man ju leva med.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
Man undrar ju varför alla andra biltillverkare inte kan kopiera Tesla och göra en vettig app som fungerar?

Hur svårt skall det vara? Är ju ingen rocket science direkt.
ja, det är verkligen konstigt. Nu har ju appar till bilar funnits en stund, borde ha knäckt koden nu tycker man. Eller hänger det ihop med att Tesla har lägre krav gällande säkerhet och informationsutbyte? Jag kan eventuelt tänka mig att de tyska bilproducenterna har mkt höga krav med tanke på att tyskar generellt är jätterädda för att dela personlig info med molnet, banken, eller någon annan.
Tror inte det. Tyskar använder Tiktok och Facebook i enorma mängder. Säger allt. Finns alltså troligen tiopotenser värre appar som tyskarna har på sina telefoner än bilapparna.

Sedan kan tyskarna om de vill; appen till vår Mercedes fungerar faktiskt rätt bra och stabilt.

Värre med många amerikanska, koreanska och japanska tillverkares bilappar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Man undrar ju varför alla andra biltillverkare inte kan kopiera Tesla och göra en vettig app som fungerar?

Hur svårt skall det vara? Är ju ingen rocket science direkt.
ja, det är verkligen konstigt. Nu har ju appar till bilar funnits en stund, borde ha knäckt koden nu tycker man. Eller hänger det ihop med att Tesla har lägre krav gällande säkerhet och informationsutbyte? Jag kan eventuelt tänka mig att de tyska bilproducenterna har mkt höga krav med tanke på att tyskar generellt är jätterädda för att dela personlig info med molnet, banken, eller någon annan.
Tror inte det. Tyskar använder Tiktok och Facebook i enorma mängder. Säger allt. Finns alltså troligen tiopotenser värre appar som tyskarna har på sina telefoner än bilapparna.

Sedan kan tyskarna om de vill; appen till vår Mercedes fungerar faktiskt rätt bra och stabilt.

Värre med många amerikanska, koreanska och japanska tillverkares bilappar.
Jo, det finns ju självklart många tyskar som använder FB etc, men generellt så är motståndet mot big data och spridning mkt större i Tyskland än i Skandinavien tex. Det blev ju halvt ramaskri när tyskarna var tvungna att använda kreditkort under pandemin eftersom kontanterna spred smitta eller nåt. BMW appen funkar också helt ok, men den är inte så smooth som Teslas app.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
Tror inte det. Tyskar använder Tiktok och Facebook i enorma mängder. Säger allt. Finns alltså troligen tiopotenser värre appar som tyskarna har på sina telefoner än bilapparna.

Sedan kan tyskarna om de vill; appen till vår Mercedes fungerar faktiskt rätt bra och stabilt.

Värre med många amerikanska, koreanska och japanska tillverkares bilappar.
Jo, det finns ju självklart många tyskar som använder FB etc, men generellt så är motståndet mot big data och spridning mkt större i Tyskland än i Skandinavien tex. Det blev ju halvt ramaskri när tyskarna var tvungna att använda kreditkort under pandemin eftersom kontanterna spred smitta eller nåt. BMW appen funkar också helt ok, men den är inte så smooth som Teslas app.
Till viss del har du historiskt rätt, men samtidigt när tyska ungdomar installerar Tiktok på sina telefoner så är det ju precis den totala motsatsen till det du hävdar. Tiktok tömmer precis hela din telefon på precis allt hela tiden.

Man kan inte hävda att vara ett land som står upp för privat data samtidigt som man tillåter appar som Tiktok på marknaden. Det är en helt omöjlig ekvation.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Tror inte det. Tyskar använder Tiktok och Facebook i enorma mängder. Säger allt. Finns alltså troligen tiopotenser värre appar som tyskarna har på sina telefoner än bilapparna.

Sedan kan tyskarna om de vill; appen till vår Mercedes fungerar faktiskt rätt bra och stabilt.

Värre med många amerikanska, koreanska och japanska tillverkares bilappar.
Jo, det finns ju självklart många tyskar som använder FB etc, men generellt så är motståndet mot big data och spridning mkt större i Tyskland än i Skandinavien tex. Det blev ju halvt ramaskri när tyskarna var tvungna att använda kreditkort under pandemin eftersom kontanterna spred smitta eller nåt. BMW appen funkar också helt ok, men den är inte så smooth som Teslas app.
Till viss del har du historiskt rätt, men samtidigt när tyska ungdomar installerar Tiktok på sina telefoner så är det ju precis den totala motsatsen till det du hävdar. Tiktok tömmer precis hela din telefon på precis allt hela tiden.

Man kan inte hävda att vara ett land som står upp för privat data samtidigt som man tillåter appar som Tiktok på marknaden. Det är en helt omöjlig ekvation.
Fast de med pengar och de som bestämmer är ofta inte ungdomarna. Landet går säkert den vägen men än så länge tänker inte majoriteten av tyska 45-60 åringar på det sättet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Tror inte det. Tyskar använder Tiktok och Facebook i enorma mängder. Säger allt. Finns alltså troligen tiopotenser värre appar som tyskarna har på sina telefoner än bilapparna.

Sedan kan tyskarna om de vill; appen till vår Mercedes fungerar faktiskt rätt bra och stabilt.

Värre med många amerikanska, koreanska och japanska tillverkares bilappar.
Jo, det finns ju självklart många tyskar som använder FB etc, men generellt så är motståndet mot big data och spridning mkt större i Tyskland än i Skandinavien tex. Det blev ju halvt ramaskri när tyskarna var tvungna att använda kreditkort under pandemin eftersom kontanterna spred smitta eller nåt. BMW appen funkar också helt ok, men den är inte så smooth som Teslas app.
Till viss del har du historiskt rätt, men samtidigt när tyska ungdomar installerar Tiktok på sina telefoner så är det ju precis den totala motsatsen till det du hävdar. Tiktok tömmer precis hela din telefon på precis allt hela tiden.

Man kan inte hävda att vara ett land som står upp för privat data samtidigt som man tillåter appar som Tiktok på marknaden. Det är en helt omöjlig ekvation.
Fast de med pengar och de som bestämmer är ofta inte ungdomarna. Landet går säkert den vägen men än så länge tänker inte majoriteten av tyska 45-60 åringar på det sättet.
Fel. Har jobbat tidigare i bilindustrin och det är faktiskt många studier som visar på att barn och ungdomar i familjerna är de som till stor del påverkar vilka bilar som föräldrar köper.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar