Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
28 mil i 90km/h klarar man utan problem, såvida man inte kör i snöslask eller så. Jag körde 39 mil i somras på enbart 90-vägar, 4 mil kvar i batteriet vid ankomst.
Men vill man vara på den säkra sidan kan man ju alltid toppa nånstans i samband med ett toabesök.
Regen är f ö inte bästa sättet om man vill köra snålt. Använd regen bara om ni vill bromsa. Bilen är tung som en stridsvagn och rullar bra och länge. Det bästa är att låta den rulla där det går. Sätt på eco-läge, kör med farthållare och låt bilen bestämma.
I lite mer kuperad terräng kan det vara bättre att köra utan farthållare och låta bilen ta upp fart i nedförsbackar, istället för att bromsa med regen.
Nu när det är kallare ute rekommenderar jag att alltid förkonditionera bilen med timern. Om bilen vet avresetiden så är batteriet laddat och varmt precis rätt. Man ställer som sagt in avresetiden dvs bilen räknar ut själv hur laddning och förvärming ska ske på ett optimalt sätt.
Gör man inte det så är förbrukningen astronomiskt hög de första kilometrarna eller milen. Då försöker den tydligen att "värma ikapp" batteriet och kupén.
Men vill man vara på den säkra sidan kan man ju alltid toppa nånstans i samband med ett toabesök.
Regen är f ö inte bästa sättet om man vill köra snålt. Använd regen bara om ni vill bromsa. Bilen är tung som en stridsvagn och rullar bra och länge. Det bästa är att låta den rulla där det går. Sätt på eco-läge, kör med farthållare och låt bilen bestämma.
I lite mer kuperad terräng kan det vara bättre att köra utan farthållare och låta bilen ta upp fart i nedförsbackar, istället för att bromsa med regen.
Nu när det är kallare ute rekommenderar jag att alltid förkonditionera bilen med timern. Om bilen vet avresetiden så är batteriet laddat och varmt precis rätt. Man ställer som sagt in avresetiden dvs bilen räknar ut själv hur laddning och förvärming ska ske på ett optimalt sätt.
Gör man inte det så är förbrukningen astronomiskt hög de första kilometrarna eller milen. Då försöker den tydligen att "värma ikapp" batteriet och kupén.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Grattis! Riktigt fin spec!macky skrev:Nu är bilen hemma. Fantastisk bil får jag säga, så lugn och så bekväm. Tyckte inte 21-tummarna ställde till ngt uppseendeväckande med förbrukningen. Har åkt samma sträcka med lånebil med 20” och den drog 24 mot knappa 26 idag. 5 grader kallare idag och 100% laddning så lite regen tappade jag nog. Sträckan är 4 mil motorväg eller 100-sträcka samt ca 1,5 mil landsväg och lite tätort på slutet. Men får testas mer förstås.
Dragkroken låg därbak, säljaren sa att om man beställde med dragkrok nu så var det leverans till midsommar. Så de verkar vilja bygga upp kapacitet med dragkrokar innan de säljer. Rimligt men trist att de stökat till det så innan. Functions on demand är på g och även upplåsning av en del av batterireserven om jag ska tro säljaren. Sett kommentarer om väsentligt uppdaterad mjukvara i december enligt tyska forum också, man får se...
Re: Audi e-tron
Första längre turen avklarad, tor Västeråstrakten. Blev väl 24 mil varav 20 motorväg där jag höll ca 115-120. Förbrukningen landade på 28.3 vilket jag tycker är ok. Lite blött på vägen första sträckan. Vilken komfort bilen har. Så bekväm och tyst. Testade Ionity i Enköping mest för att just testa. Funkade fint att betala med appen. Lägger upp en bild på peak charge . 150 kW in i batteriet vid 78% SoC!
Re: Audi e-tron
Underbart. Visst är åkkomforten nästan obeskrivlig? 28,3 i förbrukning är ganska okej med tanke på temperatur och väglag. Dessutom är du inte van vid bilen än. Min förbrukning minskade stadigt de första dagarna innan jag hade fattat hur bilen vill köras.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Är det någon som råkar ha en bild på en Svart E-Tron med den "kontrastlackering" som är i Proline paketet? Internet är sådär med att hitta det, och Audis renderingar i konfiguratorn känns inte 100%
Re: Audi e-tron
Ja den är helt enormt bekväm att köra. Jag körde lite som du beskrivit, dvs med assistanssystemen på och lät bilen göra jobbet. Gick betydligt lättare hemåt tyckte jag men det var ändå inte ngn vind att tala om. Kanske behöver köras in lite.
Re: Audi e-tron
Hittade på tyskt forum.Aanuka skrev:Är det någon som råkar ha en bild på en Svart E-Tron med den "kontrastlackering" som är i Proline paketet? Internet är sådär med att hitta det, och Audis renderingar i konfiguratorn känns inte 100%
Re: Audi e-tron
Tack Macky, kan jag slappna av lite.macky skrev:Hittade på tyskt forum.Aanuka skrev:Är det någon som råkar ha en bild på en Svart E-Tron med den "kontrastlackering" som är i Proline paketet? Internet är sådär med att hitta det, och Audis renderingar i konfiguratorn känns inte 100%
Valde en bil som var långt fram i kedjan och såg nu att den inte hade tillvalet att lackera i samma färg.
Kontrastlackeringen är väl inte råsnygg med en svart bil, men i verkligheten såg det bättre ut än Audi's renderingar.
Re: Audi e-tron
Leveransen närmar sig och jag funderar över vilka vinterdäck jag ska köra på.
Bor i Stockholm men besöker ofta värmländska skogarna samt fjällen och vill därför ha dubbdäck.
Har tänkt lägga om däcken på 20" fälgarna. Något speciell dubbdäck som passar elbilar extra bra?
Vilka däck har ni tänkt köra på i vinter?
Bor i Stockholm men besöker ofta värmländska skogarna samt fjällen och vill därför ha dubbdäck.
Har tänkt lägga om däcken på 20" fälgarna. Något speciell dubbdäck som passar elbilar extra bra?
Vilka däck har ni tänkt köra på i vinter?
Senast redigerad av NiclasS, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Jag har ju kontrastfärgen även på resten av bilen, manhattangrå och den ser nästan svart ut när det är lite mörkare ute. Lägger upp en bild på samma bil med kontrast men från lite håll.Aanuka skrev:Tack Macky, kan jag slappna av lite.macky skrev:Hittade på tyskt forum.Aanuka skrev:Är det någon som råkar ha en bild på en Svart E-Tron med den "kontrastlackering" som är i Proline paketet? Internet är sådär med att hitta det, och Audis renderingar i konfiguratorn känns inte 100%
Valde en bil som var långt fram i kedjan och såg nu att den inte hade tillvalet att lackera i samma färg.
Kontrastlackeringen är väl inte råsnygg med en svart bil, men i verkligheten såg det bättre ut än Audi's renderingar.
Re: Audi e-tron
Tack Macky, såg ju bra ut!macky skrev:Jag har ju kontrastfärgen även på resten av bilen, manhattangrå och den ser nästan svart ut när det är lite mörkare ute. Lägger upp en bild på samma bil med kontrast men från lite håll.Aanuka skrev:Tack Macky, kan jag slappna av lite.macky skrev:Hittade på tyskt forum.Aanuka skrev:Är det någon som råkar ha en bild på en Svart E-Tron med den "kontrastlackering" som är i Proline paketet? Internet är sådär med att hitta det, och Audis renderingar i konfiguratorn känns inte 100%
Valde en bil som var långt fram i kedjan och såg nu att den inte hade tillvalet att lackera i samma färg.
Kontrastlackeringen är väl inte råsnygg med en svart bil, men i verkligheten såg det bättre ut än Audi's renderingar.
Ja, hade jag inte plockat en bil som redan var färdig så hade jag nog också sneglat på manhattangrå eller hellackering som verkar gå att välja till även på Proline.
Men det blir nog bra med svart och kontrastlackering också
Re: Audi e-tron
Du kommer troligen få fnatt med dubbarnas rasslande hela tiden. Även hårda dubbdäcksfundamentalister byter inte sällan till friktionsdäck när de har blivit med elbil. Jag kör mycket på oplogade och glashala skogsvägar, men jag kan inte säga att jag har saknat dubbbarna. Eliblarnas överlägsa väghållning och mjukhet kompenserar för en del.NiclasS skrev:Leveransen närmar sig och jag funderar över vilka vinterdäck jag ska köra på.
Bor i Stockholm men besöker ofta värmländska skogarna samt fjällen och vill därför ha dubbdäck.
Har tänkt lägga om däcken på 20" fälgarna. Något speciell dubbdäck som passar elbilar extra bra?
Vilka däck har ni tänkt köra på i vinter?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
Coolt!macky skrev:Första längre turen avklarad, tor Västeråstrakten. Blev väl 24 mil varav 20 motorväg där jag höll ca 115-120. Förbrukningen landade på 28.3 vilket jag tycker är ok. Lite blött på vägen första sträckan. Vilken komfort bilen har. Så bekväm och tyst. Testade Ionity i Enköping mest för att just testa. Funkade fint att betala med appen. Lägger upp en bild på peak charge . 150 kW in i batteriet vid 78% SoC!
Vad hade du kvar efter turen?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Audi e-tron
Hmm, eftersom jag testladdade i onödan på ionity på hemvägen kan jag inte säga exakt. Men väl i Västerås ink en sväng förbi återvinningen så hade jag 64% SoC. Extrapolerat samt beaktat att det gick en del snålare hemåt skulle jag säga att jag borde haft ca 30% SoC när jag kom hem om jag inte laddat. 24 mil körda skulle då gett en räckvidd på 32-33 mil kanske. Mer motorväg nästa helg men på E4:an söderut.Tars skrev:Coolt!macky skrev:Första längre turen avklarad, tor Västeråstrakten. Blev väl 24 mil varav 20 motorväg där jag höll ca 115-120. Förbrukningen landade på 28.3 vilket jag tycker är ok. Lite blött på vägen första sträckan. Vilken komfort bilen har. Så bekväm och tyst. Testade Ionity i Enköping mest för att just testa. Funkade fint att betala med appen. Lägger upp en bild på peak charge . 150 kW in i batteriet vid 78% SoC!
Vad hade du kvar efter turen?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
Ok. Tack!macky skrev:Hmm, eftersom jag testladdade i onödan på ionity på hemvägen kan jag inte säga exakt. Men väl i Västerås ink en sväng förbi återvinningen så hade jag 64% SoC. Extrapolerat samt beaktat att det gick en del snålare hemåt skulle jag säga att jag borde haft ca 30% SoC när jag kom hem om jag inte laddat. 24 mil körda skulle då gett en räckvidd på 32-33 mil kanske. Mer motorväg nästa helg men på E4:an söderut.Tars skrev:Coolt!macky skrev:Första längre turen avklarad, tor Västeråstrakten. Blev väl 24 mil varav 20 motorväg där jag höll ca 115-120. Förbrukningen landade på 28.3 vilket jag tycker är ok. Lite blött på vägen första sträckan. Vilken komfort bilen har. Så bekväm och tyst. Testade Ionity i Enköping mest för att just testa. Funkade fint att betala med appen. Lägger upp en bild på peak charge . 150 kW in i batteriet vid 78% SoC!
Vad hade du kvar efter turen?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
3 barn i e-tron?
Såg lite trångt ut måste jag säga.
Vi kommer inom kort bli 5 i familjen och då blir åldrarna 0, 4 och 7.
Såg lite trångt ut måste jag säga.
Vi kommer inom kort bli 5 i familjen och då blir åldrarna 0, 4 och 7.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Audi e-tron
Funkar fint. Nu har jag inte fått bilen än men har testat noga med mina barn. Tvillingar som är 6 och en åttaårig. Lite smalare än dagens XC90 men ingen jätteskillnad.Tars skrev:3 barn i e-tron?
Såg lite trångt ut måste jag säga.
Vi kommer inom kort bli 5 i familjen och då blir åldrarna 0, 4 och 7.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
Och då är ni 5 totalt?Nilp skrev:Funkar fint. Nu har jag inte fått bilen än men har testat noga med mina barn. Tvillingar som är 6 och en åttaårig. Lite smalare än dagens XC90 men ingen jätteskillnad.Tars skrev:3 barn i e-tron?
Såg lite trångt ut måste jag säga.
Vi kommer inom kort bli 5 i familjen och då blir åldrarna 0, 4 och 7.
Tyckte mittensätet va väldigt trång och lite plats för benen. Mittkonsolen tar upp mycket plats.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Audi e-tron
Tars skrev:Och då är ni 5 totalt?Nilp skrev:Funkar fint. Nu har jag inte fått bilen än men har testat noga med mina barn. Tvillingar som är 6 och en åttaårig. Lite smalare än dagens XC90 men ingen jätteskillnad.Tars skrev:3 barn i e-tron?
Såg lite trångt ut måste jag säga.
Vi kommer inom kort bli 5 i familjen och då blir åldrarna 0, 4 och 7.
Tyckte mittensätet va väldigt trång och lite plats för benen. Mittkonsolen tar upp mycket plats.
Ja, precis. Jag, frun och tre barn.
Fast golvet är nästan plant och för vår åttaåring var det inga problem.
Re: Audi e-tron
mati skrev:Du kommer troligen få fnatt med dubbarnas rasslande hela tiden. Även hårda dubbdäcksfundamentalister byter inte sällan till friktionsdäck när de har blivit med elbil. Jag kör mycket på oplogade och glashala skogsvägar, men jag kan inte säga att jag har saknat dubbbarna. Eliblarnas överlägsa väghållning och mjukhet kompenserar för en del.NiclasS skrev:Leveransen närmar sig och jag funderar över vilka vinterdäck jag ska köra på.
Bor i Stockholm men besöker ofta värmländska skogarna samt fjällen och vill därför ha dubbdäck.
Har tänkt lägga om däcken på 20" fälgarna. Något speciell dubbdäck som passar elbilar extra bra?
Vilka däck har ni tänkt köra på i vinter?
Vilket friktionsdäck rekommenderar du?
Hur menar du att elbilar har en överlägsen väghållning och om så är fallet hur skulle det påverka bromssträckan eller väggreppet såpass att dubb inte är att föredra?
Re: Audi e-tron
Hakka R2/R3 har jag haft på Teslorna och e-Golfen och jag är helnöjd med dem. För e-tron vet jag faktiskt inte vad jag har. Däcken ligger kvar hos bilhandlaren.NiclasS skrev:Vilket friktionsdäck rekommenderar du?
Hur menar du att elbilar har en överlägsen väghållning och om så är fallet hur skulle det påverka bromssträckan eller väggreppet såpass att dubb inte är att föredra?
Det är klart att dubb är bättre på blankis, så är det. Och för bromssträckan har det naturligtvis ingen betydelse vad bilen har för drivlina.
Det jag menar är att en elbil har t.ex. så mycket bättre antispinnsystem, och du kan i princip flytta bilen millimetervis. Den perfekta viktdistributionen mellan fram och bakaxel minskar desutom risken för sladd. Anledningen till att jag oftast har valt dubbdäck var att jag inte sällan hat stått och inte kommit iväg, antingen i djup snö eller på isiga uppfarter. Det händer inte med en elbil.
Det är helt enkelt så att man får avväga om man står ut med smattret från däcken i flera månader. I en fossilbil stör inte detta så hemskt mycket eftersom det är så mycket annat som låter. I en elbil är dubben det enda man hör. Jag upplever det ibland till och med som störande att höra de andra bilarnas dubbdäck.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag kan inte låta bli att tycka att Night-Vision är bara ascoolt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det var en lustig Älg! Snygg avatar du skaffat digmati skrev:Jag kan inte låta bli att tycka att Night-Vision är bara ascoolt.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Night vision skulle jag gärna ha till MS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178