Ja precis, att avsluta leasingen kostar inget men jag tror jag får lägga en del emellan. Jag ska kolla vad jag skulle kunna få för eTronen men förmodligen äter det upp en stor del av kostnadsbesparingen. När jag ser de stora rabatterna som ges på eTron och när det dyker upp alternativ som Enyaq och ID4 så blir det nog till att ha kvar eTron 1,5 år till. Etron är ju en bättre bil så byter ju inte om jag inte lyckas sänka mina kostnader rejält.mati skrev:Ångrar är fel ord. Men idag skulle jag inte beställa någon e-tron. För två år sedan när jag beställde den fanns dock inte så många alternativ, noll för att vara exakt. Idag är det en annan femma.Muhlegg skrev:Jag har haft min eTron i snart 1,5 år. Bilen är riktigt bra och om jag hade väntat så jag hade jag fortfarande kört runt i en fossilbil så jag ångrar det inte alls men om jag kunde avbryta leasingen kostnadsfritt så skulle jag byta till Enyaq. Jag hade en Skoda förut och var väldigt nöjd med den, eTron är ju onekligen lyxigare men för mig är det inte värt den extra kostnaden.Thexps skrev:Ni som beställt E-tron, eller haft ett tag nu. Ångrar ni er att ni inte inväntade t.ex. Skoda, ID och kommande presentation av Q4 E tron? Eller de uppfyller inte den standard som ni får med E-Tron?
@Muhlegg, vad menar du med att avbryta leasingen kostnadsfritt? Det kostar väl inget att avbryta leasningen vad jag vet. Det enda är att man kanske får lägga en massa stålar emellan eftersom restvärdet är högre än marknadsvärdet. Eller var det så du menade? För i så fall har jag samma problem.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Samma här. Det ligger begagnade e-tron:ar ute för 800k:ish. De nya som säljs "billigt" har ju i stort sett alla betydligt sämre utrustning. Min åf säljer en begagnad för 899k som jag tror har varit demobil tidigare. https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... u/90249967Muhlegg skrev:Ja precis, att avsluta leasingen kostar inget men jag tror jag får lägga en del emellan. Jag ska kolla vad jag skulle kunna få för eTronen men förmodligen äter det upp en stor del av kostnadsbesparingen. När jag ser de stora rabatterna som ges på eTron och när det dyker upp alternativ som Enyaq och ID4 så blir det nog till att ha kvar eTron 1,5 år till. Etron är ju en bättre bil så byter ju inte om jag inte lyckas sänka mina kostnader rejält.
Kunden som köpte den kan inte ha haft den särskilt länge. Det står att det är en Proline Advanced men det kan inte riktigt stämma eftersom den här har vanliga speglar och inga orangefärgade bromsok. F ö har den lite annan utrustning än min, delvis bättre, delvis sämre, t.ex. ingen Night Vision. Milen är samma.
Jag måste få runt 700k för min om jag inte vill lägga nåt emellan. Känns inte omöjligt. Sen är det som du säger inte lätt att veta om man lyckas sänka sina kostnader. Men risken att e-tron fortsätter käka stora mängder pengar är ju större än att en Enyaq gör det. Det är naturligtvis normalt sett alltid billigare att behålla en bil än att köpa en ny, men då räknar man ju men en ny bil i samma prisklass, inte med en som bara kostar hälften så mycket. Så rimligen borde det vara en vinstaffär att byta till en Enyaq eller ID4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ska bli väldigt intressant att se vad som händer med etron försäljningen nu när enyaq och id4 kommer. Jag tror att ganska många (speciellt i Norge) hade kunnat tänka sig en av de billigare istället.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Troligen har många norrmän resonerat som jag har gjort. En e-tron är så nära en kombi man kan komma, dyr, men enda alternativet än så länge. Framförallt när man vill ha vettig dragvikt. Men det är en högst övergående period. Nu kommer mycket billigare elbilar som är likvärdiga eller rentav bättre i många avseenden.
Jag ser faktiskt en stor risk att e-tron blir iskall när de billigare alternativen spottas ut på marknaden. Det är lite därför jag vill bli av med den så fort det går att få tag i en ID4 eller Enyaq. Annars sitter man kanske på en bil som ingen vill ha sen. Det var ju samma sak med min Model S. Och det var inte så kul.
Jag ser faktiskt en stor risk att e-tron blir iskall när de billigare alternativen spottas ut på marknaden. Det är lite därför jag vill bli av med den så fort det går att få tag i en ID4 eller Enyaq. Annars sitter man kanske på en bil som ingen vill ha sen. Det var ju samma sak med min Model S. Och det var inte så kul.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ångrar inte mitt köp. Finns väl en liten oro som gnager om restvärdet. Men Skoda är jag inte så sugen på även om Enyaq onekligen ser fin ut. Sen inser man ju att en toppversion av skodan närmar sig instegs e-tron 55 och då är det inte alls så lockande. Mitt bilintresse är nog för stort men det man skulle gå på isf är ju en instegare för att minimera kostnaderna. Kanske ta besparingen och köpa en kul bil.
Re: Audi e-tron
Många id4 och enyaq-ägare kommer nog från fossilbilar från vw.HelectriC skrev:Ska bli väldigt intressant att se vad som händer med etron försäljningen nu när enyaq och id4 kommer. Jag tror att ganska många (speciellt i Norge) hade kunnat tänka sig en av de billigare istället.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag ångrar heller inte köpet, eller snarare leasingen, e-tron passar perfekt för mig som tjänstebil. Nu är jag inne på månad 17 av 36.
Planen är att när den treåriga leasingen går ut så köper mitt företag ut bilen. Har lagt ett rätt lågt restvärde på leasingen.
Förmånsvärdet är ju förhoppningsvis fortsatt lågt, så en begagnad e-tron blir ju mindre kostsam för mig och mitt företag.
När bilen 6-7 år är ju prisklassen helt annan, och den borde då vara lättsåld om batteriet visar sig hålla måttet. Är nog bra att sälja när det finns något år kvar av den 8 åriga garantin.
Klart om någon dyker upp och vill betala skapligt kan jag tänka mig en ny e-tron igen, kanske en Tesla Y eller vad som finns på marknaden då. Fast visst är det trist när Audi sänker priset 150 000, då åker ju andrahands värdet ner och månadskostnaden ökar.
Men de flesta bilar sjunker till 0 i värde efter 20 år, resan dit kan dock vara lite oregelbunden.
Planen är att när den treåriga leasingen går ut så köper mitt företag ut bilen. Har lagt ett rätt lågt restvärde på leasingen.
Förmånsvärdet är ju förhoppningsvis fortsatt lågt, så en begagnad e-tron blir ju mindre kostsam för mig och mitt företag.
När bilen 6-7 år är ju prisklassen helt annan, och den borde då vara lättsåld om batteriet visar sig hålla måttet. Är nog bra att sälja när det finns något år kvar av den 8 åriga garantin.
Klart om någon dyker upp och vill betala skapligt kan jag tänka mig en ny e-tron igen, kanske en Tesla Y eller vad som finns på marknaden då. Fast visst är det trist när Audi sänker priset 150 000, då åker ju andrahands värdet ner och månadskostnaden ökar.
Men de flesta bilar sjunker till 0 i värde efter 20 år, resan dit kan dock vara lite oregelbunden.
Re: Audi e-tron
Tycker mig förstå att helljusassistent inte är direkt sammankopplat med LED Matrix efter vad som står i instruktionsboken.macky skrev:Tror inte det finns ngn helljusassistent utan det är matrix som gäller isf. Ville ha matrix men inte få förmånsvärde för det så jag tänkte aktivera med functions on demand. Nu sitter man ju efter ett år och funderar på om det någonsin blir av för e-tron. Men jag kan inte se att jag har ngn helljusassistent. Inget jag saknar då jag tycker det till skillnad från matrix funkat rätt dåligt på tidigare bilar.dfa skrev:Ok, en fråga, känner mig lite korkad här för jag har verkligen letat: Jag har alltså inte adaptivt helljus uptäckte jag, och som jag uppfattade det skall är det samma sak som "helljusassistent" Var det ytterligare något tillval som jag missade, eller kan man inte välja det utan att välja LED Matrix?
Har en e50 Proline utan LED Matrix.
Kan ju fråga säljaren, men det tåget har liksom redan gått.
Däremot kan det ju vara så att det inte gick (går) att speca separat från fabrik utan kommer att bli tillgängligt via FOD för de som saknar LED Matrix.
Re: Audi e-tron
Det var tidigare men inte längre. När Skatteverket kollar på motsvarande fossilbil så är batteristorleken ointressant, dock så påverkar motorns effekt och acceleration. När det skilde över en sekund för 0-100 på Tesla Model S beroende på om du valde stort eller litet batteri så såg man en klar skillnad i förmånsvärde. På senare tid så hade Tesla dock i princip samma acceleration så då blev förmånsvärdet detsamma. Kollar vi nu på eTron så är motorerna på 230 respektive 300 kW vilket gör att enligt samma synsätt så bör det skilja en del i förmånsvärde.Verdi skrev:Intressant. Priserna är på väg ner helt klart. Varför är det lägre förmånsvärde på E-Tron 50 förresten? Så har det ju inte varit på t ex Model S med olika stora batteripack.hooked skrev:På audis hemsida och såklart hos deras återförsäljareVerdi skrev:
Var finns det här erbjudandet nånstans?
https://www.audi.se/se/web/sv/erbjudanden.html
Re: Audi e-tron
Systemet med förmånsvärde är ju verkligen i behov av en reform. Jag tycker man skulle räkna med bilens faktiska pris. Det bilen hade kostat om den köpts privat. Då får man en bas som man sen kan sänka beroende på hur man vill styra nybilsförsäljningen. Elbil skulle t.ex. kunna sänka förmånsvärde med en procentsats.
Re: Audi e-tron
Jag tycker att tyskarna har löst det ganska bra. Förmånsvärdet är 1% av bilens pris för vanliga bilar, och 0.5% för elbilar. Lätt och okomplicerat.Fredrik j skrev:Systemet med förmånsvärde är ju verkligen i behov av en reform. Jag tycker man skulle räkna med bilens faktiska pris. Det bilen hade kostat om den köpts privat. Då får man en bas som man sen kan sänka beroende på hur man vill styra nybilsförsäljningen. Elbil skulle t.ex. kunna sänka förmånsvärde med en procentsats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja, det är inte direkt transparant idag. Känns mer som ett lotteri hur värdet sätts.Fredrik j skrev:Systemet med förmånsvärde är ju verkligen i behov av en reform. Jag tycker man skulle räkna med bilens faktiska pris. Det bilen hade kostat om den köpts privat. Då får man en bas som man sen kan sänka beroende på hur man vill styra nybilsförsäljningen. Elbil skulle t.ex. kunna sänka förmånsvärde med en procentsats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Låter som ett bättre system. Syftet med förmånsvärde är ju att räkna ut hur mycket skatt som undviks genom att man får tillgång till en bil som betalats med bruttolön. Tanken är ju inte i grunden att det ska bli stor skillnad jämfört med tex privatleasing.mati skrev:Jag tycker att tyskarna har löst det ganska bra. Förmånsvärdet är 1% av bilens pris för vanliga bilar, och 0.5% för elbilar. Lätt och okomplicerat.Fredrik j skrev:Systemet med förmånsvärde är ju verkligen i behov av en reform. Jag tycker man skulle räkna med bilens faktiska pris. Det bilen hade kostat om den köpts privat. Då får man en bas som man sen kan sänka beroende på hur man vill styra nybilsförsäljningen. Elbil skulle t.ex. kunna sänka förmånsvärde med en procentsats.
Sen används ju förmånsvärdet som ett effektivt styrmedel men jag tycker man kan hålla isär dom lite mer.
Varför inte basera förmånsvärdet på företagets faktiska kostnader för bilen? Det är ju enkelt att räkna ut.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Nederländerna kör ju samma system fast med större fördel för elbilar, 22% av bilens pris per år på vanliga bilar och 4% för elbilar. Tycker det verkar vara ett rätt vettigt system rent generellt. Pga Sveriges skattenivåer skulle väl 22% vara för mycket dock.mati skrev:Jag tycker att tyskarna har löst det ganska bra. Förmånsvärdet är 1% av bilens pris för vanliga bilar, och 0.5% för elbilar. Lätt och okomplicerat.
Re: Audi e-tron
I Sverige brukar väl förmånsvärdet ligga runt 10% nypriset för bilar runt 350’?
Det tyska systemet hade kanske inte gjort så stor skillnad för varken majoriteten av förmånstagarna eller staten. Men varit så mycket mer förutsägbart.
Det tyska systemet hade kanske inte gjort så stor skillnad för varken majoriteten av förmånstagarna eller staten. Men varit så mycket mer förutsägbart.
Re: Audi e-tron
Det är ju samma hårdvara i alla strålkastare till e-tron. Alla är alltså förberedda för matrix. Om de väl får igång FOD så kan jag bara rekommendera att aktivera matrix, de är super. Skulle personligen inte välja att betala för en helljusasssistent.dfa skrev:Tycker mig förstå att helljusassistent inte är direkt sammankopplat med LED Matrix efter vad som står i instruktionsboken.
Däremot kan det ju vara så att det inte gick (går) att speca separat från fabrik utan kommer att bli tillgängligt via FOD för de som saknar LED Matrix
Re: Audi e-tron
Håller med. Matrix is da shit. Fungerar helt magiskt bra. Och jag är sååååå glad att jag beställde dem med bilen istället för att lyssna på säljaren som sa att det gick bra att köpa till senare via functions on demand. I så fall hade jag kört omkring hela förra vintern med vanliga strålkastare och kanske en vinter till. Jag tror inte att FOD kommer igång så länge bilen befinner sig i min ägo.macky skrev:Det är ju samma hårdvara i alla strålkastare till e-tron. Alla är alltså förberedda för matrix. Om de väl får igång FOD så kan jag bara rekommendera att aktivera matrix, de är super. Skulle personligen inte välja att betala för en helljusasssistent.dfa skrev:Tycker mig förstå att helljusassistent inte är direkt sammankopplat med LED Matrix efter vad som står i instruktionsboken.
Däremot kan det ju vara så att det inte gick (går) att speca separat från fabrik utan kommer att bli tillgängligt via FOD för de som saknar LED Matrix
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Är säker på att jag sett en skärmdump på aktuella kampanjer i denna tråd. Något med 150k i rabatt för 55 och 90k för 50.
Nu bläddrar jag bakåt men kan inte hitta det. Minns jag fel?
Nu bläddrar jag bakåt men kan inte hitta det. Minns jag fel?
// Mikael
Re: Audi e-tron
JGur skrev:Är säker på att jag sett en skärmdump på aktuella kampanjer i denna tråd. Något med 150k i rabatt för 55 och 90k för 50.
Nu bläddrar jag bakåt men kan inte hitta det. Minns jag fel?
Finns på Audi.se. 55 Proline för 820' eller nåt sånt.
Re: Audi e-tron
Denna länken kanske funkar? https://www.audi.se/se/web/sv/erbjudanden.html#JGur skrev:Är säker på att jag sett en skärmdump på aktuella kampanjer i denna tråd. Något med 150k i rabatt för 55 och 90k för 50.
Nu bläddrar jag bakåt men kan inte hitta det. Minns jag fel?
Re: Audi e-tron
Nja, det var en skärmdump med rabatten utskriven i kronor.M3apan skrev:Denna länken kanske funkar? https://www.audi.se/se/web/sv/erbjudanden.html#JGur skrev:Är säker på att jag sett en skärmdump på aktuella kampanjer i denna tråd. Något med 150k i rabatt för 55 och 90k för 50.
Nu bläddrar jag bakåt men kan inte hitta det. Minns jag fel?
// Mikael
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Nu har navigatorn och MMI-systemet uppdaterats. Det är fler onlinetjänster, och jag som kör mycket i Stockholmstrafiken uppskattar den snabba uppdateringen av trafikläget på alla stora genomfartslederna i navigatorn. Nu navigerar den också i första hand till Ionity i ruttplaneraren, tur att ABRP finns till mobilen.
Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
Och vad är skillnaden mellan Kartuppdatering Offline-tjänst och den som är online?
Som jag förstår det ska offline kartuppdateringen som är på 25 Meg laddas ned på ett SD-kort och stoppas i bilen. Är det för dem som saknar 4G-anslutning?
My e-tron Carmanager
Fjärrstyrning laddning Sända data: på
Fjärrstyrning låsning/upplåsning Sända data: på
Fjärrstyrning temperaturreglering Sända data: på
Kördata Sända data: på
Meddelande för stöldvarningssystem Sända data: på
Parkeringsposition Sända data: på
Rapport fordonsstatus Sända data: på
Systemuppdatering online Sända data: på
myRoute e-tron-ruttplanerare Sända data: på
Google Points-of-Interest Sända data: på
Kartuppdatering Offline-tjänst: sänder inga data
Kartuppdatering online Sända data: på
myAudi Navigation Sända data: på
Parkera på gatan Sända data: på
Point-of-Interest-sökning (POI) med talstyrning Sända data: på
Riskinformation Sända data: på
Ruttplanering online Sända data: på
Satellitkarta i navigationsystemet Sända data: av | Avaktiverat i bilen
Trafikinformation online Sända data: på
Utökad 3D City-visning Sända data: på
Utökad visning för Point-of-Interest (POI) Sända data: på
myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten Sända data: på
Naturlig röststyrning Sända data: på
Nyheter online Sända data: på
Väder Sända data: på
myService Audi connect nödanrop Sända data: på | Säkerhetsrelaterat
Automatisk servicepåminnelse Avaktiverad
Larmning av vägassistans online Sända data: på
Online Car Care Sända data: på
SOS Alarm Sända data: på | Säkerhetsrelaterat
myRoadmusic Extra information online Sända data: på
Följning av kanaler online Sända data: på
Napster Sända data: på
Webbradio Sända data: på
myNetwork Datapaket Sända data: på
Insamling av data Sända data: på
Kalender Sända data: på
WiFi-hotspot Sända data: på
Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
Och vad är skillnaden mellan Kartuppdatering Offline-tjänst och den som är online?
Som jag förstår det ska offline kartuppdateringen som är på 25 Meg laddas ned på ett SD-kort och stoppas i bilen. Är det för dem som saknar 4G-anslutning?
My e-tron Carmanager
Fjärrstyrning laddning Sända data: på
Fjärrstyrning låsning/upplåsning Sända data: på
Fjärrstyrning temperaturreglering Sända data: på
Kördata Sända data: på
Meddelande för stöldvarningssystem Sända data: på
Parkeringsposition Sända data: på
Rapport fordonsstatus Sända data: på
Systemuppdatering online Sända data: på
myRoute e-tron-ruttplanerare Sända data: på
Google Points-of-Interest Sända data: på
Kartuppdatering Offline-tjänst: sänder inga data
Kartuppdatering online Sända data: på
myAudi Navigation Sända data: på
Parkera på gatan Sända data: på
Point-of-Interest-sökning (POI) med talstyrning Sända data: på
Riskinformation Sända data: på
Ruttplanering online Sända data: på
Satellitkarta i navigationsystemet Sända data: av | Avaktiverat i bilen
Trafikinformation online Sända data: på
Utökad 3D City-visning Sända data: på
Utökad visning för Point-of-Interest (POI) Sända data: på
myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten Sända data: på
Naturlig röststyrning Sända data: på
Nyheter online Sända data: på
Väder Sända data: på
myService Audi connect nödanrop Sända data: på | Säkerhetsrelaterat
Automatisk servicepåminnelse Avaktiverad
Larmning av vägassistans online Sända data: på
Online Car Care Sända data: på
SOS Alarm Sända data: på | Säkerhetsrelaterat
myRoadmusic Extra information online Sända data: på
Följning av kanaler online Sända data: på
Napster Sända data: på
Webbradio Sända data: på
myNetwork Datapaket Sända data: på
Insamling av data Sända data: på
Kalender Sända data: på
WiFi-hotspot Sända data: på
Re: Audi e-tron
Anonymiserad datainsamlingOff Grid Byggaren skrev:Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Blir en allt viktigare fråga.mati skrev:Anonymiserad datainsamlingOff Grid Byggaren skrev:Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
viewtopic.php?f=29&t=17069&p=347821&hil ... ar#p347821Sälja bildata för 5000 dollar?
Ska inte jag som äger bilen få välja vem jag vill sälja datat till?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Samlar du in datan för din bil och hittar köpare så kan du väl sälja datan? Om du i te samlar in datan och i te hittat någon köpare så blir det svårt att sälja den.Zalman3 skrev:Blir en allt viktigare fråga.mati skrev:Anonymiserad datainsamlingOff Grid Byggaren skrev:Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
viewtopic.php?f=29&t=17069&p=347821&hil ... ar#p347821Sälja bildata för 5000 dollar?
Ska inte jag som äger bilen få välja vem jag vill sälja datat till?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.