Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

SwedishAdvocate skrev:
Martin E-tron skrev:
En konstigt sak, jag missade helt ( fast förlåt men hur fan) att det INTE INGICK takreling på min bil, sitter nu med en bil för massa pengar o skall till fjällen nästa år o hittar ingen lösning på lastbågar till bilen..

Har någon hittat nåt kit på detta?

Min säljare sa i efterhand när ja fick bilen "jo men det finns kit"...

Pratat med 2 st leverantörer av lastbågar, inget kit..
Finns det tackräcken som monteras med sugkopp? Här är en tråd från det amerikanska forumet (som jag dock inte orkat läsa...). Vet inte om det pallar belastningen från en takbox i svenska vintertemperaturer...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ox.160011/

Rich Rebuilds har också ett tackräcke med sugkoppar på sin i8. Går att se runt ca 21:47 i videon nedan:

Det finns takräcken som monteras med sugproppar, jag tittade själv på SeaSucker när jag skaffade min X.

Jag bestämde mig dock för att jag var alldeles för feg för att lita på dom, jag skulle nog aldrig kunna slappna av med dessa på taket :roll:

Jag säger som andra har sagt i tråden ovan, titta på boxar som monteras på dragkroken istället.

Praktiskt att slippa klättra och sträcka sig när man ska lasta i/ur, och förbrukningen blir väsentligt lägre än med motsvarande box på taket.

Jag har en lastkorg med en gigantisk väska som jag använder när jag behöver lasta mer än vad som får plats i bilen, det finns bilder i en gammal tråd:
viewtopic.php?f=11&t=9567&p=188347&hili ... rg#p188347

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Dragkrok och dragkrok dit... hmpf :evil: orättvisorna mellan oss Teslaägare är
oacceptabel! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

mati skrev:
Goblin skrev:
Jag har upptäckt ett irriterande beteende på vår etron och det är att när bilen har saktat ner till väldigt långsam krypfart så rycker det i drivlinan. Det är som att "fartreglaget"(?) Inte kan gå tillräckligt lågt ner och istället pulsar motorn. Detta händer väldigt sällan men när det väl händer så är det irriterande som sagt.
Någon som upplevt samma sak?
Det var mycket värre i början. Då ryckte den även i hastigheter runt 70km/h. Det försvann med en uppdatering förra året. Det du beskriver är en egenskap hos bilen, inte ett fel. ;)
Vilken tur då!;) Är allergisk mot verkstäder.:P
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Martin E-tron skrev:
En konstigt sak, jag missade helt ( fast förlåt men hur fan) att det INTE INGICK takreling på min bil, sitter nu med en bil för massa pengar o skall till fjällen nästa år o hittar ingen lösning på lastbågar till bilen..

Har någon hittat nåt kit på detta?

Min säljare sa i efterhand när ja fick bilen "jo men det finns kit"...

Pratat med 2 st leverantörer av lastbågar, inget kit..

Finns en firma i sthlm som tydligen eftermonterat rails på en e-tron som saknade, om det skulle vara intressant.
Flimrade förbi i mitt FB flöde för ett bra tag sedan så tog en stund att leta fram...
Kolla Dynasty ABs FB post från den 12:e och 17:e December 2019.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Tack för tipset!

Jag byggde bilen nu på Audis hemsida, det går inte vad jag kan se att lägga till rails..?

Undrar om fabriken har missat detta? Att det ska ingå tänker jag..

Hur har ni andra, alla har rails? Var ni tvungna att lägga till det?
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

5.100 kr kostar det att lägga till...

Ligger gömd under exteriör kostnaden, måste ordagrann fanimig LETA efter det..

Fyfan va dåligt.. Framgår tydligt att detta inte går att eftermontera, konstigt att min säljare inte svarar på hans egna svar att det finns "kit" att köpa från Thule..

Kanske har att göra med att Thule inte har kit....
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Martin E-tron skrev:
5.100 kr kostar det att lägga till...

Ligger gömd under exteriör kostnaden, måste ordagrann fanimig LETA efter det..

Fyfan va dåligt.. Framgår tydligt att detta inte går att eftermontera, konstigt att min säljare inte svarar på hans egna svar att det finns "kit" att köpa från Thule..

Kanske har att göra med att Thule inte har kit....
Sanslöst dåliga säljare. :(

Så undrar bilhallar och bilsäljare varför deras jobb är hotade av kunderna gör över till att allt mer köpa bil på nätet?

Men det förutsätter ju att biltillverkarna kan göra vettiga websidor som är enkla att använda och förstå. :evil:

Vissa biltillverkare kanske vill hjälpa sina ÅF och traditionella bilkrängare genom att ha svåra och krångliga webbsidor (det känns alltid så varje gång det är dags att byta till ny Merca för oss, helt hopplöst krångliga webbsidor)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av BrooklynS »

Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Tesla Y LR -22 EAP
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Martin E-tron skrev:
Tack för tipset!

Jag byggde bilen nu på Audis hemsida, det går inte vad jag kan se att lägga till rails..?

Undrar om fabriken har missat detta? Att det ska ingå tänker jag..

Hur har ni andra, alla har rails? Var ni tvungna att lägga till det?
Tror att det ingår som standard i Proline, men jag hade utan tvivel missat det om det inte ingått. Har en del annat som jag saknar.
Det är legendariskt svårt att konfigurera sin Audi har jag också fått erfara, den hårda vägen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Alla vill ha jeans med två fickor och storlek M. Välj mellan blått,grått och svart.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Tycker att det är bra om man kan välja lite mer än hos Tesla, men samtidigt får det inte vara så enormt krångligt och lika dålig kundupplevelse som hos många stora ICE-tillverkare.

Jag skulle personligen önska något mellanting mellan när vi beställde/konfigurerade vår Tesla (får få val och alternativ), och mellan hur det är när vi beställer och konfigurerar våra Mercedes (alldeles för krångligt och hopplöst tidskrävande).

Hur svårt kan det vara, egentligen?

Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5469
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Förutom dragkrok (Model S, M3P) och halvkombi- eller kombilucka (Model 3)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5469
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
.../ Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.
Nu är ju inte detta aktuellt för min egen del, men...

Jag har lekt lite med någon webb-konfigurator någon gång (tror det var Porsche Taycan...), och det dyker hela tiden upp meddelanden om att olika val är inkompatibla med varandra... Om jag skulle beställa ny E-tron, EQC eller Taycan hade jag nog bokat tid hos en återförsäljare och gjort konfigurationen på plats och därefter sett till att få den på papper (och PDF för att därefter kunna be om anbud från andra återförsäljare)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Nilp skrev:
Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

martinot skrev:
dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Tycker att det är bra om man kan välja lite mer än hos Tesla, men samtidigt får det inte vara så enormt krångligt och lika dålig kundupplevelse som hos många stora ICE-tillverkare.

Jag skulle personligen önska något mellanting mellan när vi beställde/konfigurerade vår Tesla (får få val och alternativ), och mellan hur det är när vi beställer och konfigurerar våra Mercedes (alldeles för krångligt och hopplöst tidskrävande).

Hur svårt kan det vara, egentligen?

Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.
Komplexiteten bidrar även till valfrihet. Skulle gissa att den absoluta majoriteten av alla köpare tar ett paket eller två, sen kanske någon detalj man är extra sugen på.

Skulle man bara erbjuda paket för att underlätta för många så är det andra som kanske bara vill ha en liten del av paketet som plötsligt kommer få betala för hela.

Lösningen är väl att erbjuda ett standardläge som bara erbjuder grundutrustning och paket samt ett för pro users som låter dig välja och vraka fritt som idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

dfa skrev:
Martin E-tron skrev:
Tack för tipset!

Jag byggde bilen nu på Audis hemsida, det går inte vad jag kan se att lägga till rails..?

Undrar om fabriken har missat detta? Att det ska ingå tänker jag..

Hur har ni andra, alla har rails? Var ni tvungna att lägga till det?
Tror att det ingår som standard i Proline, men jag hade utan tvivel missat det om det inte ingått. Har en del annat som jag saknar.
Det är legendariskt svårt att konfigurera sin Audi har jag också fått erfara, den hårda vägen.
Att inte upplysa om att takreling inte ingår (fan det sjukaste ja varit med om på länge) o sen säga " det finns KIT" som inte finns e väldigt lågt..

Att hitta den "gömd" på hemsidan efter 511 klick där man med stora bilder "TONING AV FÖNSTER KANSKE" gör en djungel av massa undermenyer o klick för att sen hitta som en gömd Heliga Graalen (vill ni kanske ha tabox....? då kanske en icke-standard takreling ska sätta in) som en förbannad viskning?????????

Sen med salt i såren "GÅR INTE ATT EFTERMONTERA"... Det finns massor med lull lull till dagens bilar, det köper jag, alla vill inte betala för auto-parkering, Andriod auto, Matrix Fucking lysen bla bla bla

MEN ALLA VILL HA TAKRELING kan jag fan tro! Riktigt förbannad nu!

Ett skämt!
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Martin E-tron skrev:

MEN ALLA VILL HA TAKRELING kan jag fan tro! Riktigt förbannad nu!

Ett skämt!
Porsche Macan har takreling som tillval. Minns att även Saab 9-5 hade det också. Snyggare utan tycker jag. Vem vill åka runt med halva takräcket på bilen hela tiden om man aldrig har någon last på taket?
Dock svagt av din försäljare att inte vara påläst om vad han säljer.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.

Jag menar igen att det e faktiskt sjukt att en sån stor bil där man troligtvis riktar sig till större familjer/ människor som behöver mycket lastutrymme INTE har takreling som standard.

För kostnaden av bilen ska det, igen, fan i mig, ingå takreling så det går att sätta upp en takbox..

"Hej, ja o min tjej tänkte köpa en bil, inga barn, vi är 25, har inget behov av takbox, har du en bil till oss"

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..

Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..

Jag vet vilken bil jag kör om 2 år..
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Ja, så tänkte man ju förr, eftersom det ger mer i vinst för bilförsäljaren. Men nu när bilar säljs på annat sätt blir det ju uppenbart varför det inte fungerar längre.
Tesla Y LR -22 EAP
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Mycket bra skrivet. Och även tips på laddningsappar osv. Finns en uppsjö.

Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.
Varken Porsche Macan eller Cayenne har rails som standard. (Eller Saab 9-5...;))

Den enda anledningen är väl att det är en designfråga.
Skriv svar