Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Grejen är väl att Audi satt som högsta prio att bilen ALLTID ska kunna ta emot 150Kw laddeffekt. Då måste ju batteriet konstant hålla optimal temp.
Trevligt om man ofta kör långt men lite slöseri om man mest laddar hemma.
Trevligt om man ofta kör långt men lite slöseri om man mest laddar hemma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Testat avsaknad av förvärmning ofrivilligt idag vid pendling på 3 mil. Körde till jobb med förvärmd bil och fick en förbrukning på 24.0. Hem så hade appen lagt ned och ingen förvärmning möjlig. Satte på defrost och bakrutevärme vid bilen och avisade framrutan på några minuter. Snabb värme får jag säga. Förbrukning hem landade på 30.9. Aldrig haft så hög förbrukning annat än när jag kört till affären typ. Det var rätt lika trafik och temp på -2 ca. Med det sagt är det ju osäkert vad som är effektivast men det är definitivt trevligare med förvärmning och det drar uppenbarligen rätt mycket att värma bilen. Men det gjorde å andra sidan bensinvärmaren också och den luktade illa.
Re: Audi e-tron
Jag förvärmer bilens kupé med appen och har heller inte bilen inkopplad i laddboxen varje dag.
Bryr mig inte om att den drar 30+ fram och tillbaka till jobbet så länge jag slipper momentet att koppla i och ur sladden. Orkar inte ta i en kall sladd
Bryr mig inte om att den drar 30+ fram och tillbaka till jobbet så länge jag slipper momentet att koppla i och ur sladden. Orkar inte ta i en kall sladd
Re: Audi e-tron
Jag testade idag att inte förvärma. Körde till byn och tillbaka, 2 mil totalt. Med några minuters förvärmning som jag brukar göra för den sträckan hade jag i vanliga fall hamnat runt 24-25kWh/100km. Nu, alltså med helt kall bil, blev det 33. Och det beror främst på de första kilometrarna där förbrukningen var extremt hög.
Siffran kan vara något missvisande eftersom det ligger någon centimeter fastfrusen och skrovlig snö på vissa ställen. Osäkert hur mycket det påverkar.
Siffran kan vara något missvisande eftersom det ligger någon centimeter fastfrusen och skrovlig snö på vissa ställen. Osäkert hur mycket det påverkar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Hur kraftigt värmeelement har du i Etron?macky skrev:Testat avsaknad av förvärmning ofrivilligt idag vid pendling på 3 mil. Körde till jobb med förvärmd bil och fick en förbrukning på 24.0. Hem så hade appen lagt ned och ingen förvärmning möjlig. Satte på defrost och bakrutevärme vid bilen och avisade framrutan på några minuter. Snabb värme får jag säga. Förbrukning hem landade på 30.9. Aldrig haft så hög förbrukning annat än när jag kört till affären typ. Det var rätt lika trafik och temp på -2 ca. Med det sagt är det ju osäkert vad som är effektivast men det är definitivt trevligare med förvärmning och det drar uppenbarligen rätt mycket att värma bilen. Men det gjorde å andra sidan bensinvärmaren också och den luktade illa.
Bmw i3 har tre värme element på tillsammans 5,5 kw som mest, bra värme.
Re: Audi e-tron
Jag har ingen aning. Det är ju en värmepump först och främst, men det går inte att se hur mycket den drar. Eller så har jag bara inte kommit på ett sätt att avläsa det. E-tron har bara en analog stapel utan vettiga skalstreck som visar momentam förbrukning. Ungefär som Tesla. Jag hade föredragit en digital display som i e-Golfen. Den visar kWh/h (alltså ett krångligt sätt att skriva kW) när bilen står still.Swede1 skrev:Bmw i3 har tre värme element på tillsammans 5,5 kw som mest, bra värme.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Finns ju en värmepump också för effektivare upptag av spillvärme. Men total värmeeffekt har jag inte sett.
Re: Audi e-tron
Men värmen är bra. Är det ett par minus grader ute tar det bara någon minut att få varmt i bilen även om man inte förvärmt. Då kör jag ändå i Efficiency läget.
Re: Audi e-tron
Måste höra om någon annan har liknande problem... Nu när det är allmänt kladdigt ute, hur ofta behöver ni fylla på spolarvätska? Etron verkar ju automatiskt rengöra iaf backkameran, kanske även framlycktorna men inte säker. Jag har nu behövt fylla på spolarvätska 2 ggr på två-tre veckor utan att ha använt manuell spolning speciellt mycket. Idag kom varningsikonen upp igen efter mindre än en vecka sedan jag sedan fyllde på 1,5 liter (eller om det var 2,5l) . Misstänker att det är läckage någonstans.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
- Limokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
- Ort: Nykvarn
Re: Audi e-tron
Jag skulle nog säga tvärt om, gör av med väldigt lite spolarvätska, inget som spolas automatiskt på min, kameran bak tvättas om jag tvättar bakrutan.
Re: Audi e-tron
Det där är intressant. Jag tycker iofs inte att det går åt särskilt mycket spolarvätska. Jag har bara fyllt på två gånger sedan jag fick bilen i våras.
Men den rengör faktiskt backkameran automatiskt titt som tätt. Det gör den i princip varje gång den tror att jag ska stanna. Det är nåt nytt som den inte har gjort tidigare. Jag kan inte minnas att jag har ändrat någon inställning eller så. Går den efter årstiden eller ser den att backkameran är skitig?
Den verkar även spola rent Night Vision kameran men det känns som att den funktionen är kopplad till den vanliga vindrutespolarspaken.
Men den rengör faktiskt backkameran automatiskt titt som tätt. Det gör den i princip varje gång den tror att jag ska stanna. Det är nåt nytt som den inte har gjort tidigare. Jag kan inte minnas att jag har ändrat någon inställning eller så. Går den efter årstiden eller ser den att backkameran är skitig?
Den verkar även spola rent Night Vision kameran men det känns som att den funktionen är kopplad till den vanliga vindrutespolarspaken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.mati skrev:Det där är intressant. Jag tycker iofs inte att det går åt särskilt mycket spolarvätska. Jag har bara fyllt på två gånger sedan jag fick bilen i våras.
Men den rengör faktiskt backkameran automatiskt titt som tätt. Det gör den i princip varje gång den tror att jag ska stanna. Det är nåt nytt som den inte har gjort tidigare. Jag kan inte minnas att jag har ändrat någon inställning eller så. Går den efter årstiden eller ser den att backkameran är skitig?
Den verkar även spola rent Night Vision kameran men det känns som att den funktionen är kopplad till den vanliga vindrutespolarspaken.
Re: Audi e-tron
Den bilen som är överlägsen i den punkten är faktiskt Golfen. Där sitter kameran nämligen bakom VW-emblemet som samtidigt är "handtaget" för bagageluckan. Den fälls ut när man backar. Vid vanlig körning är kameran alltså gömd under VW-emblemet så att den aldrig exponeras för kladd och regn. Den kan inte bli skitig. Det funkar naturligtvis bara eftersom kameran inte används för nåt annat än vid backning. Tesla använder ju den för autopiloten. Samtidigt hjälper det föga när den är igenkletad.Jerker skrev:Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Upplever inte att den drar mycket spolarvätska. Fyllt på ngn liter eller två sedan oktober och redan kört 600 mil. Kameran rengörs när man spolar bakrutan. Finns en knapp för det när man backar också men den hinner oftast inte pumpa fram ngt tycker jag.Moelito skrev:Måste höra om någon annan har liknande problem... Nu när det är allmänt kladdigt ute, hur ofta behöver ni fylla på spolarvätska? Etron verkar ju automatiskt rengöra iaf backkameran, kanske även framlycktorna men inte säker. Jag har nu behövt fylla på spolarvätska 2 ggr på två-tre veckor utan att ha använt manuell spolning speciellt mycket. Idag kom varningsikonen upp igen efter mindre än en vecka sedan jag sedan fyllde på 1,5 liter (eller om det var 2,5l) . Misstänker att det är läckage någonstans.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Kanske har du ngt läckage?
Re: Audi e-tron
Precis. Om Tesla ska kunna få sin AP att fungera så måste de ju se till att kamerorna hålls rena, annars faller ju hela konceptet. Eller blir AP bara nåt för soliga Kalifornien?mati skrev:Den bilen som är överlägsen i den punkten är faktiskt Golfen. Där sitter kameran nämligen bakom VW-emblemet som samtidigt är "handtaget" för bagageluckan. Den fälls ut när man backar. Vid vanlig körning är kameran alltså gömd under VW-emblemet så att den aldrig exponeras för kladd och regn. Den kan inte bli skitig. Det funkar naturligtvis bara eftersom kameran inte används för nåt annat än vid backning. Tesla använder ju den för autopiloten. Samtidigt hjälper det föga när den är igenkletad.Jerker skrev:Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.
Re: Audi e-tron
Jag har märkt samma sak. Jag har använt mer spolarvätska första halvåret med eTron än jag gjorde på 3 år med förra bilen.Moelito skrev:Måste höra om någon annan har liknande problem... Nu när det är allmänt kladdigt ute, hur ofta behöver ni fylla på spolarvätska? Etron verkar ju automatiskt rengöra iaf backkameran, kanske även framlycktorna men inte säker. Jag har nu behövt fylla på spolarvätska 2 ggr på två-tre veckor utan att ha använt manuell spolning speciellt mycket. Idag kom varningsikonen upp igen efter mindre än en vecka sedan jag sedan fyllde på 1,5 liter (eller om det var 2,5l) . Misstänker att det är läckage någonstans.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ja det verkar så, tyvärr... Och här sommartidJerker skrev:Precis. Om Tesla ska kunna få sin AP att fungera så måste de ju se till att kamerorna hålls rena, annars faller ju hela konceptet. Eller blir AP bara nåt för soliga Kalifornien?mati skrev:Den bilen som är överlägsen i den punkten är faktiskt Golfen. Där sitter kameran nämligen bakom VW-emblemet som samtidigt är "handtaget" för bagageluckan. Den fälls ut när man backar. Vid vanlig körning är kameran alltså gömd under VW-emblemet så att den aldrig exponeras för kladd och regn. Den kan inte bli skitig. Det funkar naturligtvis bara eftersom kameran inte används för nåt annat än vid backning. Tesla använder ju den för autopiloten. Samtidigt hjälper det föga när den är igenkletad.Jerker skrev:Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Jag tyckte att kameran på min AP2 Model S hölls betydligt renare än den som satt på min första pre-AP Model S. På den bilen var kameran skitig efter några meter i regnväder. Den nya verkar ha nån form av ytskikt som gör att kletet fäster lite sämre. Men det är fortfarande för dåligt om kameran ska kunna användas under färd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Nu fyllde jag iaf på 3 liter spolarvätska idag igen. Får se hur länge det räcker den här gången...
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det är under den senaste månaden som min e-tron spolar av främre kameran varje gång jag startar. Den som sitter i frontspoilern under grillen, det är inte samma kameralins som nattsiktskameran.
Om radion är avstängd hörs det tydligt, testade att rengöra hela kameran jättenoga, men när jag sedan startade bilen så spolar den av kameran direkt igen.
Måste väl finnas någon sensor som styr detta, frågan är var den sitter?
Backkameran brukar rengöras om backen läggs i, den finns även en knapp för att manuellt rengöra backkamera vid släpvagnsmenyn.
Brukar använda den när jag ska koppla på släpet, så jag ser kroken och stödlinjen tydligt.
Det har varit väldigt skitigt på vägarna runt Mälardalen de senaste veckorna.
Om radion är avstängd hörs det tydligt, testade att rengöra hela kameran jättenoga, men när jag sedan startade bilen så spolar den av kameran direkt igen.
Måste väl finnas någon sensor som styr detta, frågan är var den sitter?
Backkameran brukar rengöras om backen läggs i, den finns även en knapp för att manuellt rengöra backkamera vid släpvagnsmenyn.
Brukar använda den när jag ska koppla på släpet, så jag ser kroken och stödlinjen tydligt.
Det har varit väldigt skitigt på vägarna runt Mälardalen de senaste veckorna.
Re: Audi e-tron
Precis, men även backkameran rengörs titt som tätt automatiskt. Rätt kladdigt här på västkusten medOff Grid Byggaren skrev:Det är under den senaste månaden som min e-tron spolar av främre kameran varje gång jag startar. Den som sitter i frontspoilern under grillen, det är inte samma kameralins som nattsiktskameran.
Om radion är avstängd hörs det tydligt, testade att rengöra hela kameran jättenoga, men när jag sedan startade bilen så spolar den av kameran direkt igen.
Måste väl finnas någon sensor som styr detta, frågan är var den sitter?
Backkameran brukar rengöras om backen läggs i, den finns även en knapp för att manuellt rengöra backkamera vid släpvagnsmenyn.
Brukar använda den när jag ska koppla på släpet, så jag ser kroken och stödlinjen tydligt.
Det har varit väldigt skitigt på vägarna runt Mälardalen de senaste veckorna.
Man tycker väl iof att 3 liter borde räcka lite längre än en vecka.. Kör iof ca 7 mil varje vardag men ändå. Lite surt att behöva åka till macken och tanka spolarvätska oftare än man tankade sin fossilbil.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Hej,
Nu har det hänt lite med min beställning. Bilen producerades v 48 dvs för lite mer än en vecka sen. I torsdags fick jag veta från säljaren att Audi fakturerat bilen så den ”är inte långt borta” och han sa även att den är på väg till Sverige men kunde inte se var. Har någon en känsla för vad dessa utsagor betyder i dagar/tid till leverans? Man hoppas ju innan jul.
Nu har det hänt lite med min beställning. Bilen producerades v 48 dvs för lite mer än en vecka sen. I torsdags fick jag veta från säljaren att Audi fakturerat bilen så den ”är inte långt borta” och han sa även att den är på väg till Sverige men kunde inte se var. Har någon en känsla för vad dessa utsagor betyder i dagar/tid till leverans? Man hoppas ju innan jul.
Re: Audi e-tron
Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
Re: Audi e-tron
Ja, det stämmer. Jag hade en lånebil ett tag som gick på 21". Merförbrukningen mot mina 19" var rätt kraftig, uppskattningsvis 20%. Det var snäppet till omöjligt att hamna under 30 kWh/100km, även på långsamma landsvägar. Helt sjukt. Min egen bil ligger i snitt (allting inräknat) under 24.OTP skrev:Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
E-tron är ju redan i standardutförande knappast en snål bil, så sett är 21" verkligen bara för den som tycker att stora hjul är viktigare än allt annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag har 21-tummare och de drar mer men absolut inga problem att komma under 30 på längre körningar. Har aldrig varit över 30 med varken sommar- eller vinterdäck (20” på vintern). Har heller inte hunnit köra på sommaren utan bara höstkörning. Ligger på 28 i snitt alles och då är det 200 mil sommar och 400 mil vinterdäck. Lägsta förbrukning långresa med sommardäck är knappa 25 (motorväg och genom stockholm) och samma sträcka med vinterdäck precis under 23.mati skrev:Ja, det stämmer. Jag hade en lånebil ett tag som gick på 21". Merförbrukningen mot mina 19" var rätt kraftig, uppskattningsvis 20%. Det var snäppet till omöjligt att hamna under 30 kWh/100km, även på långsamma landsvägar. Helt sjukt. Min egen bil ligger i snitt (allting inräknat) under 24.OTP skrev:Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
E-tron är ju redan i standardutförande knappast en snål bil, så sett är 21" verkligen bara för den som tycker att stora hjul är viktigare än allt annat.