Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Dafro skrev:
Esterox skrev:
Dafro skrev:
Tack för svar. Har en Garo och det har jag även hemma men där har jag inte så stort problem för där kör jag Tibber så den drar igång laddning och där bryter den inte lika ofta heller. I stugan så går laddningen igång igen på svågerns laddhybrid efter den har brutit så jag har svårt att se att det skulle vara boxen. Vill minnas att fler har nämnt att den inte startar efter att den har stoppat.
Har missat att fler användare har problem. Jag använder också Garo med lastbalansering och fungerar som sagt fint för mig.
Hoppas det kan lösa sig för dig.
Vill minnas att jag läst att andra upplevt att den inte startar laddning efter avbrott, kan ev vara att jag har en -19. Men om du nu har samma box kanske jag skulle ta och åka till verkstaden med bilen.
Har du uppdaterat firmwaren på GAROboxen?
Om det kan vara till någon hjälp.

Min laddning strular bara om jag har satt en timer (i bilen) när den ska vara klar tillsammans med Garoboxen med lastbalansering. Om bilen anser att den inte hinner ladda klart till avsedd tid avbryts hela laddningen.
Det ska jag kolla, boxen är ny så jag tänker att den borde vara uppdaterad men det ör ju inte säkert. Det du skriver med avbruten laddning har jag också upplevt men tycker att det funkar skapligt med Tibber, men leaf med timer för vilka timmar man vill ladda tycker jag är bättre.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

dave skrev:
Tack för svaren ang. min måttligt imponerande upplevelse av etron i showroom. Låter som man bör provköra då kvaliteten osv märks mest. Synd att de inte ens kunde få igång radion i showroomet, haha.

Får se om jag tröttnar helt på att vänta så kanske det blir en provtur :)
E-tron har en tändningsknapp, precis som fossilbilar och många andra elbilar. Och den knappen kräver att man har nyckeln i fickan. Utan nyckel ingen radio.
Men ja, du får nog provköra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Off Grid Byggaren skrev:
Nect skrev:
dave skrev:
Kör M3P i väntan på nya MS men har börjat fundera på alternativ då MS är mycket oklar.

Har betraktat denna som ett alternativ. Såg att de hade showroom i Sthlm när jag var på stan så gick in och satt lite i bilarna. Blev mycket negativt överraskad. Det som förvånade mest är att nuvarande Model 3 känns rymligare trots e-trons suvstuk. Ville kolla hur ljudet var men de fick inte igång radion. Väldigt eftersatt och kändes gammalt hela mediaupplevelsen.

Kvalitetskänslan var det enda som var bra. Har jag missat något?
Tesla Björn körde nyligen igen E-tron 55 fast Black Edition. Hans utryck tycker jag säger en del då han kört det mesta. E-tronen är en av de tystaste bilarna han provat och ljudetsystemet är också ett av de bättre. Komforten också riktigt bra. Infotainmentsystemet är det både ris och ros med.

Storleksmässigt invändigt i kupén så är den bra mycket rymligare än min gamla XC60. Så för oss (två vuxna och två barn i bilstolar) så är bilen helt perfekt! Både lastmöjligheter och i kupén.

En bättre drivlina så hade jag nog behållit min efter leasingen. :D
Jag har förlängt min leasing till 60 månader och är nöjd med e-tron, även om den har sin rätt höga förbrukning.
Intressant. Hur mycket lägre månadskostnad fick du på förlängningen? Gick du från 36 till 60 månader?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Legato skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nect skrev:
dave skrev:
Kör M3P i väntan på nya MS men har börjat fundera på alternativ då MS är mycket oklar.

Har betraktat denna som ett alternativ. Såg att de hade showroom i Sthlm när jag var på stan så gick in och satt lite i bilarna. Blev mycket negativt överraskad. Det som förvånade mest är att nuvarande Model 3 känns rymligare trots e-trons suvstuk. Ville kolla hur ljudet var men de fick inte igång radion. Väldigt eftersatt och kändes gammalt hela mediaupplevelsen.

Kvalitetskänslan var det enda som var bra. Har jag missat något?
Tesla Björn körde nyligen igen E-tron 55 fast Black Edition. Hans utryck tycker jag säger en del då han kört det mesta. E-tronen är en av de tystaste bilarna han provat och ljudetsystemet är också ett av de bättre. Komforten också riktigt bra. Infotainmentsystemet är det både ris och ros med.

Storleksmässigt invändigt i kupén så är den bra mycket rymligare än min gamla XC60. Så för oss (två vuxna och två barn i bilstolar) så är bilen helt perfekt! Både lastmöjligheter och i kupén.

En bättre drivlina så hade jag nog behållit min efter leasingen. :D
Jag har förlängt min leasing till 60 månader och är nöjd med e-tron, även om den har sin rätt höga förbrukning.
Intressant. Hur mycket lägre månadskostnad fick du på förlängningen? Gick du från 36 till 60 månader?
Jag har inte fått första fakturan ännu, är på månad 36 just nu.

Det gick att förlänga hos VAG finans, jag får behålla den ursprungliga leasingräntan (1,95%) men den är ju rörlig och räknas upp enligt någon hemlig formel.

Jag måste forsätta betala ned bilen en bit till, miljöbilsbonusen som spridits ut på leasingperioden försvinner, och nu blir det ju även helförsäkring.

Så jag tror inte månadskostnaden blir lägre. Men det går däremot att lösa ut bilen vilken månad som helst under den förlängda leasingperioden.

När det blir en lägre kostnad att äga den privat tänkte jag köpa ut bilen. Förmånsvärdet på MY19 är ju hyfsat bra ändå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
När det blir en lägre kostnad att äga den privat tänkte jag köpa ut bilen. Förmånsvärdet på MY19 är ju hyfsat bra ändå.
Knappt 10.000kr/mån hade min e-tron i förmånsvärde. Jag tycker att det är mycket. Men du har kanske mindre utrustning än vad jag hade? Då blir ju förmånsvärdet kanske lite mer humant.
Nu har värdetappet kanske stannat upp också. Inte så som när jag sålde min i december, då fick jag lägga pengar emellan för att bli av med den. Och då var jag glad att det inte var mina privata pengar som gick upp i rök. Å andra sidan hade det kanske lönat sig att köpa den privat, för marknadsvärdet var ju lägre än restvärdet. Och nu har den troligen inte fallit mer sedan dess. Det hade varit en bra affär om man hade haft 600-tusen i plånboken för att lösa ut bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
När det blir en lägre kostnad att äga den privat tänkte jag köpa ut bilen. Förmånsvärdet på MY19 är ju hyfsat bra ändå.
Knappt 10.000kr/mån hade min e-tron i förmånsvärde. Jag tycker att det är mycket. Men du har kanske mindre utrustning än vad jag hade? Då blir ju förmånsvärdet kanske lite mer humant.
Nu har värdetappet kanske stannat upp också. Inte så som när jag sålde min i december, då fick jag lägga pengar emellan för att bli av med den. Och då var jag glad att det inte var mina privata pengar som gick upp i rök. Å andra sidan hade det kanske lönat sig att köpa den privat, för marknadsvärdet var ju lägre än restvärdet. Och nu har den troligen inte fallit mer sedan dess. Det hade varit en bra affär om man hade haft 600-tusen i plånboken för att lösa ut bilen.

Du får ändå inte köpa den privat under marknadsvärdet så du kan sova gott. :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har 8200:- i förmånsvärde på min e-tron 55.

Tänker att när faceliftet dyker upp bör ju marknadsvärdet sjunka en bit. En 4-5 år gammal bil har ju även lägre marknadsvärde.

Men som skrivits ovan är skattmasen på hugget, det måste verkligen vara korrekt pris.

Jag har fortfarande möjligheten kvar att återlämna bilen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Du får ändå inte köpa den privat under marknadsvärdet så du kan sova gott. :)
Nej, men när marknadsvärdet är lägre än restvärdet så borde det ju vara okej att köpa den privat till det priset. Och så var det ju för min bil. De buden jag fick låg mellan 20 och 50-tusen under restvärdet. Om jag hade haft de pengarna privat så hade jag ju kunnat köpa bilen själv. Nu verkar priserna gått upp igen. Då hade jag kunnat sälja den med vinst (eller rättare sagt med minskad förlust).
Jag sover gott oavsett. Nu har jag en bil som kostar mig mindre än hälften av vad e-tronen har kostat. Och det känns otroligt skönt får jag säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Du får ändå inte köpa den privat under marknadsvärdet så du kan sova gott. :)
Nej, men när marknadsvärdet är lägre än restvärdet så borde det ju vara okej att köpa den privat till det priset. Och så var det ju för min bil. De buden jag fick låg mellan 20 och 50-tusen under restvärdet. Om jag hade haft de pengarna privat så hade jag ju kunnat köpa bilen själv. Nu verkar priserna gått upp igen. Då hade jag kunnat sälja den med vinst (eller rättare sagt med minskad förlust).
Jag sover gott oavsett. Nu har jag en bil som kostar mig mindre än hälften av vad e-tronen har kostat. Och det känns otroligt skönt får jag säga.

Nej, bud är inte samma som marknadsvärde. Staten tycker om skattepengar. Om en handlare köpare bilen för 500' och säljer för 600' så får det bolaget skatta för vinsten. Om du som privatperson köper den för 500' så missar ju staten skatt. Så kan vi inte ha det.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Enligt min Revisor har Skatteverket väldigt bra koll på marknadspriser.

Utköp av leasingbil är bland det första de kollar.

Så det är nog bra att ha någon typ av seriös värdering av bilen i samband med utköp.

Pengarna går ju ändå till sitt egna bolag, så allt försvinner ju inte.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Nej, bud är inte samma som marknadsvärde. Staten tycker om skattepengar. Om en handlare köpare bilen för 500' och säljer för 600' så får det bolaget skatta för vinsten. Om du som privatperson köper den för 500' så missar ju staten skatt. Så kan vi inte ha det.
Då får företaget alltså i princip sälja bilen och sen köper man privat en likadan till samma pris. Då kan ju SKV inte säga nåt. Det skulle ju vara ganska korkat att köpa ut sin bil enligt vad skatteverket anser är marknadsmässigt när det i själva verket går att köpa en likadan bil till ett mycket lägre pris hos nån bilhandlare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Jag som har min bil som finansiell leasing men som anställd får ju köpa loss bilen till restskulden. Dvs lösa skulden på bilen. Sen ska en värdering göras och om jag köper ut bilen utlöser det ju skatt på övervärdet om det finns ett sånt. Hade det istället varit undervärde hade jag fått stå för det (fast på oskattade pengar).

Tror jag har en restskuld på ca 430k i höst. Så kanske köper jag den privat ett tag eller så leasar jag ngt år till för att se vad som kommer ut på marknaden. Om man vill ta ut ny leasingbil har jag tolkat det som att man kan använa övervärdet brutto från tidigare bil som en down payment.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Nej, bud är inte samma som marknadsvärde. Staten tycker om skattepengar. Om en handlare köpare bilen för 500' och säljer för 600' så får det bolaget skatta för vinsten. Om du som privatperson köper den för 500' så missar ju staten skatt. Så kan vi inte ha det.
Då får företaget alltså i princip sälja bilen och sen köper man privat en likadan till samma pris. Då kan ju SKV inte säga nåt. Det skulle ju vara ganska korkat att köpa ut sin bil enligt vad skatteverket anser är marknadsmässigt när det i själva verket går att köpa en likadan bil till ett mycket lägre pris hos nån bilhandlare.
Det beror ju på. Handlaren vill ju göra vinst också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Nej, bud är inte samma som marknadsvärde. Staten tycker om skattepengar. Om en handlare köpare bilen för 500' och säljer för 600' så får det bolaget skatta för vinsten. Om du som privatperson köper den för 500' så missar ju staten skatt. Så kan vi inte ha det.
Då får företaget alltså i princip sälja bilen och sen köper man privat en likadan till samma pris. Då kan ju SKV inte säga nåt. Det skulle ju vara ganska korkat att köpa ut sin bil enligt vad skatteverket anser är marknadsmässigt när det i själva verket går att köpa en likadan bil till ett mycket lägre pris hos nån bilhandlare.
Det beror ju på. Handlaren vill ju göra vinst också.
Jag kan ju sälja tll en privatperson också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu är appen lite uppfräschad till 4.8 för Android

Hoppas tillgängligheten fortsätter vara hög.
Screenshot_20220428-210807_myAudi.jpg
Screenshot_20220428-210348_myAudi.jpg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Nej, bud är inte samma som marknadsvärde. Staten tycker om skattepengar. Om en handlare köpare bilen för 500' och säljer för 600' så får det bolaget skatta för vinsten. Om du som privatperson köper den för 500' så missar ju staten skatt. Så kan vi inte ha det.
Då får företaget alltså i princip sälja bilen och sen köper man privat en likadan till samma pris. Då kan ju SKV inte säga nåt. Det skulle ju vara ganska korkat att köpa ut sin bil enligt vad skatteverket anser är marknadsmässigt när det i själva verket går att köpa en likadan bil till ett mycket lägre pris hos nån bilhandlare.
Det beror ju på. Handlaren vill ju göra vinst också.
Jag kan ju sälja tll en privatperson också.

Ja men du får inte gynna dig själv genom att sälja till dig under marknadsvärdet. Det är bara så tyvärr.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Nej, bud är inte samma som marknadsvärde. Staten tycker om skattepengar. Om en handlare köpare bilen för 500' och säljer för 600' så får det bolaget skatta för vinsten. Om du som privatperson köper den för 500' så missar ju staten skatt. Så kan vi inte ha det.
Då får företaget alltså i princip sälja bilen och sen köper man privat en likadan till samma pris. Då kan ju SKV inte säga nåt. Det skulle ju vara ganska korkat att köpa ut sin bil enligt vad skatteverket anser är marknadsmässigt när det i själva verket går att köpa en likadan bil till ett mycket lägre pris hos nån bilhandlare.
Det beror ju på. Handlaren vill ju göra vinst också.
Jag kan ju sälja tll en privatperson också.

Ja men du får inte gynna dig själv genom att sälja till dig under marknadsvärdet. Det är bara så tyvärr.
Det vet jag ju. Men du kan väl sälja till högstbjudande. Och om det är en privatperson eller ett företag har ju Skatteverket inget att göra med. Och jag som privatperson kan ju själv lägga bud på den. Om ingen vill ha den är det ju svårt att fastställa ett marknadsvärde. Ingen aning, det var bara ett teoretiskt tankeexperiment. Jag har aldrig haft för avsikt att köpa ut min e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Jag fick värdering på min Leaf och köpte ut den till lite överpris :lol:
Och några månader senare sålde jag den till strax under värderingen, så
Skatteverket borde vara nöjda i det fallet iaf :)
Värderingen kom från två olika Nissan-handlare och var på samma belopp också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det kommer lite uppgraderingar till min MY 19 fortfarande.

Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad, har märkt att om jag tömmer batteriet två gånger och långsamladdar före långresa så får jag lite bättre räckvidd. Typ 1-3 mil, så den har inte balanserat batteriet helt perfekt tidigare.

Serviceåtgärd 93N6

Programvaruuppdatering av batterimodulstyrdon

Det innebär På Audi e-tron-bilar från en viss tillverkningsperiod är en programvaruuppdatering nödvändig. Batterisystemet i ett elfordon består av ett större antal enskilda battericeller. Dessa har samma kapacitet och något olika cellspänningar. Utan balansering skulle detta innebära att hela systemet alltid riktar sig efter den svagaste cellen när det gäller systemets kapacitet, dessutom kan enskilda celler överbelastas och åldras snabbare. Effekten av balanseringen kan försämras på grund av en eventuell felaktig bestämning av cellspänningen. Med programvaruuppdateringen optimeras styrdonets funktion beträffande balanseringen och cellspänningsmätningen stabiliseras.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Värt att åka in till Audi för att få uppdatering?

Tycker ändå att dem uppskattar räckvidden bra nör jag kör, men kör med navigatorn för att se differensen. Ska pröva att tömma batteriet, hur lågt behöver/ bör man gå? Under 5% eller räcker 10?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev:
Värt att åka in till Audi för att få uppdatering?

Tycker ändå att dem uppskattar räckvidden bra nör jag kör, men kör med navigatorn för att se differensen. Ska pröva att tömma batteriet, hur lågt behöver/ bör man gå? Under 5% eller räcker 10?
Jag kan lämna rapport hur det blev inom kort. Har kört ned till 4-5% när jag testade tidigare.

Den stora förbättringen var ju när 2021 års mjukvara släpptes till de äldre bilarna. Fick nog nästa 3 mil mer räckvidd efter den vilket var perfekt för mina långresor. Det var lite väl äventyrligt innan dess vintertid med släp.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.

Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.

Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
20220520_215445.jpg
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.

Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.

Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
20220520_215445.jpg
Väntar med spänning. Min visar nu 150 km vid 48%, viss skillnad. Hur många mil har din gått? Min -19 har gått 4300 mil, tänker på det du skrev att räckvidden verkar öka. Får jag 8 mil till så ska jag boka en tid för uppdatering, ska servas i höst.
27,8 kWp solceller
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.

Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.

Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
20220520_215445.jpg
Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

macky skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.

Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.

Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
20220520_215445.jpg
Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.
Det är denna uppdatering jag fått till MY19. Min bil har gått 4800 mil nu.

Serviceåtgärd 93N6

Programvaruuppdatering av batterimodulstyrdon

Det innebär På Audi e-tron-bilar från en viss tillverkningsperiod är en programvaruuppdatering nödvändig. Batterisystemet i ett elfordon består av ett större antal enskilda battericeller. Dessa har samma kapacitet och något olika cellspänningar. Utan balansering skulle detta innebära att hela systemet alltid riktar sig efter den svagaste cellen när det gäller systemets kapacitet, dessutom kan enskilda celler överbelastas och åldras snabbare. Effekten av balanseringen kan försämras på grund av en eventuell felaktig bestämning av cellspänningen. Med programvaruuppdateringen optimeras styrdonets funktion beträffande balanseringen och cellspänningsmätningen stabiliseras.
Skriv svar