Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad?

Jag tycker självklart att det är väldigt bra att Tesla har gjort det de gjort och de har tvingats att följa en märklig logik för att få upp intresset för sina bilar, men jag kan inte förstå denna absurda dyrkan för prestanda och att jaga tiondelar och människors vilja att betala sjukt mycket pengar för det.
Ja men det är ju så det är. Jag kan inte förstå denna hets på kombi eller dragkrokar när man kan betala någon för att köra hem de prylar man vill ha eller prylarna man inte vill ha till tippen. Man köper en splirrans ny bil för flera hundra papp och det viktigaste är att spara några hundra då och då. Det finns ju de som kör runt med husvagn året om som säkert behöver det men de allra flesta (som min far) verkar ju mest göra det för att kunna köra en tvättmaskin då och då.
Amen! Orka köra till tippen när det finns superbilliga tjänster för detta. Och husvagn? Brrrr....

Det borde ju inte vara så svårt att förstå att olika människor har olika prioriteringar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Audi e-tron

Inlägg av Sofie »

mati skrev:
Vadå långsam bil? En e-tron är rappare än en SQ7. När man läser kommentarerna här låter det nästan som att den är okörbar på grund av för dålig prestanda. Och som vanligt har naturligtvis ingen ens provkört en e-tron. Det är ingen sportbil som sagt. Det var aldrig meningen heller, och det märker man när man kör den. Den är utformad som en komfortabel familjebil som råkar vara rappare än de flesta fossilbilar. Det är kanske inte meningen att den ska konkurrera med Audis prestandabilar. Precis på samma sätt som en e-Golf inte ska konkurrera med en GTI.
Visst är den dyr, men det måste ju finnas en anledning att folk ändå köper en e-tron och inte en Tesla. Bara här i Lidköping har hittills i år 10 stycken beställt en e-tron, det är riktigt många när man jämför med antalet Teslor eller andra bilar i den prisklassen. Det är kanske ändå så att många inte i första hand inte vill ha en racerbil.
Ja här verkar prestanda vara allt, att E-tron verkar dra förvånande mycket energi verkar bekymra väldigt få men det är för mig en dealbreaker.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.
Nej det gör den inte. 3,4 sekunder tar en BMW M5 0-100. Men du syftar säkert på någon trimmad specialversion.

Vet dock inte vad du pratar om för "premium", genom att du hänger här så förutsätter jag att du iaf greppat grunderna gällande TCO. BMWn är såklart långt, långt dyrare än en SL.

Till skillnad från dig så hade jag inte varit intresserad av den om den så kostade hälften. Jag har ägt M5 tidigare och har noll intresse av att göra det igen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.
Nej det gör den inte. 3,4 sekunder tar en BMW M5 0-100. Men du syftar säkert på någon trimmad specialversion.

Vet dock inte vad du pratar om för "premium", genom att du hänger här så förutsätter jag att du iaf greppat grunderna gällande TCO. BMWn är såklart långt, långt dyrare än en SL.

Till skillnad från dig så hade jag inte varit intresserad av den om den så kostade hälften. Jag har ägt M5 tidigare och har noll intresse av att göra det igen.
Skulle även gissa att de 3,4 sekunder BMW anger är när man använder launch control vilket gör den markant långsammare än så i normal körning.

Just nu är ju dessutom priset för M5an högre än för en S P100DL så det är inte bara kostnaden som är lägre för Teslan.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.
Nej det gör den inte. 3,4 sekunder tar en BMW M5 0-100. Men du syftar säkert på någon trimmad specialversion.

Vet dock inte vad du pratar om för "premium", genom att du hänger här så förutsätter jag att du iaf greppat grunderna gällande TCO. BMWn är såklart långt, långt dyrare än en SL.

Till skillnad från dig så hade jag inte varit intresserad av den om den så kostade hälften. Jag har ägt M5 tidigare och har noll intresse av att göra det igen.
En BMW M5 Competition gör 0-100 på 3.3 sekunder enligt fabrik men har blivit uppmätt till 2.8.

Med "premium" som syftade jag på Bugatti Chiron, man behöver inte betala 50+ miljoner för prestanda i en fossilbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Nu har bilen stått fulladdad sedan igår kväll, eller dvs det som anses vara 100%. Det första som slår mig är att det fortfarande står 100% i displayen. Ingen vampire drain så här långt alltså. Teslan hade efter så pass många timmar garanterat tappat 2-3 procentenheter. Det gör alltså inte Audin, vilket inte är helt oväntat, eftersom det verkar vara ganska unikt för Tesla vad jag har förstått.
Den uppskattade räckvidden nu är 330km. Utifrån vilken förbrukning den beräknas vet jag inte, men om man antar att snittförbrukningen igår var 26kWh/100km så borde den användbara kapaciteten ligga runt 86kWh, alltså något mer än vad de flesta hittills har påstått. Eller så var förbrukningen något lägre än vad bilen säger. Eller nånting där emellan.

Angående accelerationen håller jag som bekant med Jerker. Man får vara jättetydlig: Det här är ingen långsam bil! Att 0-100 siffrorna är sämre än i en Tesla beror troligtvis på att accelerationen från 0 är utformad som en S-kurva. Istället för att bryta nacken på alla passagerare så fort man trycker plattan i mattan avverkas de första metrarna lite mer lagom. Det är helt klart avsiktligt, troligen för att de allra flesta upplever detta som trevligare. Omkörningar - och det är väl egentligen det som är viktigare ur säkerhetssynvinkel - upplever man som likvärdigt som i en "vanlig" Tesla. Den sticker iväg som fanken. Jag satt i alla fall inte och tänkte, fan vilken slö bil. Snarare tvärtom.

En sån där begränsning, iaf från stillastående, har de lagt in på i3:an också. Blir ju lite trevligare. Fast det finns ju även på Tesla om man vill. Chill mode...
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Sofie skrev:

Ja här verkar prestanda vara allt, att E-tron verkar dra förvånande mycket energi verkar bekymra väldigt få men det är för mig en dealbreaker.
Det finns troligen någon form av korrelation mellan de båda parametrarna, (kill)gissar jag. Jag håller med om att energieffektiviteten är problematisk och jag förstår faktiskt inte vad man kan förvänta sig av Audin, hoppas få svar ifrån Audi senare i veckan.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.

Eftersom "bilintresserade" verkar vara den samling bakåtsträvande och fördomsfulla idioter från Livets Hårda Skola som samlas i kommentarsfälten på Auto Motor & Sport så är vi väl inte det här. Det är korrekt. Tror de flesta här har tappat nästan allt intresse för fossilbilar eftersom de är så hemska att köra när man vant sig vid elbilar.

Det är klart det handlar om förmånsvärden och TCO. Cost/benefit. Man är ju dum i huvudet om man inte väljer den bil som man själv tycker ger mest bang for the buck. Nej, jag hade antagligen inte skaffat en Tesla utan nedsatt förmånsvärde. Varför ska jag skämmas för det? Tror inte jag köpt en M5 även om jag haft råd. Bättre att lägga pengarna på nåt annat i så fall.

Jaså, hur många fd elbilsägare är det som skriver att de aldrig ska köpa en elbil igen? Det är ytterst sällsynt. Kan inte påminna mig om att jag sett just någon förutom kanske nån som råkat illa ut eller som haft speciella krav.

Du får en ny P100D för under en miljon idag. Den har en TCO som är klart lägre än en M5 även som privatägd. Som leasingbil pratar vi om halva kostnaden...
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Sofie skrev:
mati skrev:
Vadå långsam bil? En e-tron är rappare än en SQ7. När man läser kommentarerna här låter det nästan som att den är okörbar på grund av för dålig prestanda. Och som vanligt har naturligtvis ingen ens provkört en e-tron. Det är ingen sportbil som sagt. Det var aldrig meningen heller, och det märker man när man kör den. Den är utformad som en komfortabel familjebil som råkar vara rappare än de flesta fossilbilar. Det är kanske inte meningen att den ska konkurrera med Audis prestandabilar. Precis på samma sätt som en e-Golf inte ska konkurrera med en GTI.
Visst är den dyr, men det måste ju finnas en anledning att folk ändå köper en e-tron och inte en Tesla. Bara här i Lidköping har hittills i år 10 stycken beställt en e-tron, det är riktigt många när man jämför med antalet Teslor eller andra bilar i den prisklassen. Det är kanske ändå så att många inte i första hand inte vill ha en racerbil.
Ja här verkar prestanda vara allt, att E-tron verkar dra förvånande mycket energi verkar bekymra väldigt få men det är för mig en dealbreaker.

Nej, prestanda är inte allt. Och att folk köper Audi istället för Tesla beror på många saker. Långt till verkstad, märkeslojalitet, rädsla för det okända, skepsis mot amerikanska bilar, hört mycket skit om Elon Musk, okunnighet om livet med elbil osv osv. Relativt ofta ser man folk som skriver typ "gärna en elbil men aldrig en Tesla".

Sen tror jag inte folk riktigt förstår värdet av superchargers. De kliver in på Audi och ska byta bort sin gamla A6 eller Q7 och är "lite intresserade av det här med elbil". De snackar med Audi-säljaren och tar en provtur. Säljaren säger att det fungerar minst lika bra som med en Tesla (vilket är en lögn) och bilen är förstås en dröm att köra jämfört med deras gamla kärra. Inte blir det så dyrt heller eftersom förmånsvärdet är lågt...

Den typen av personer gör sig ju inte omaket att åka till Göteborg, Stockholm eller Malmö för att prova en Tesla. Där känns allt konstigt. Vadå inte pruta? Vadå beställa på nätet? Med en e-tron är allt hemtamt och som vanligt. Tryggt.

Jag köper det. Det är inget konstigt. Människor är vanedjur som ogillar förändring. Och Tesla är lite väl röriga. Fattar inte vad de håller på med just nu t ex. Men så länge SuC är så mycket bättre än Ionity + andra så är det Tesla som gäller för mig. Minst 2,5 år till iaf. :)
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

dd88 skrev:
Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.
Vad har du egentligen för erfarenheter av Tesla i praktiken?

Tycker M5 competition verkar ganska trött och även bromstestet vinner Teslan... Ska man uppnå några vettiga 0-100 siffror så måste man dessutom ha launch control och sitta där i trafiken och hacka på 4000 varv och det dånar ur avgasrören. Känns fräscht :lol:

hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

Lite perspektiv...

Jag äger ingen Tesla, men var ute och provkörde en Model 3 Performance häromdagen och bara två dagar efter lånade jag hem en E-tron från min lokala handlare då jag varit spekulant.

Det är två helt olika typer av bilar, för två olika typer av kunder. E-tron är en förutsägbar Audi med vad allt vad det innebär. Ganska tråkig och steril, men bekväm. Den infriar verkligen inga känslor alls, den är tung, inte rolig att svänga med och responsen i accelerationen är "meh". Model 3 Performance å andra sidan är lekfull, den är riktigt kul att köra, det är mer stötig gångkultur och den ger ett extremt stort smil på läpparna. En körmaskin! Den har också en själ som är svår att beskriva. Det är något med allt det innovativa som hela bilen andas. Det är framtiden och känns fräscht. För mig är det senare mycket mer intressant, men är man konservativ och inte vågar utmana och prova nytt så är Audin ett tryggare val. För mig känns det lite som Audin är en bil för någon som söker trygghet, har fast jobb 8-17 och lever ett inrutat liv. Teslan är för entreprenörer som vågar se utanför boxen och tar saker och ting med en klackspark och ser den stora bilden istället för att fokusera på de små problemen.

Jag tillhör lägret som gillar bilar. Verkligen! För min del efter mina provkörningar så skulle jag köpa Model 3 Performance utan att blinka. Audin är i min subjektiva värld bara en tråkig Audi som ger mig absolut ingenting mer än en bekväm resa från A till B. Jag förstår att äldre herrar och de som ej är bilintresserade tycker detta är fantastiskt. För min del, absolut inte.

Några andra reflektioner jag gjorde då jag körde en del i mörker. Jag upplever att stråklastarna på Model 3 är bättre än på Audin om vi bortser från att Audin hade Matrix. Men själva ljusbilden är bättre på Model 3 och de lyser upp längre och bredare. Detta var för mig något förvånande då lamporna på Model S är ganska mediokra. Kul att Tesla skärpt till sig här då jag tycker ljus på bilen är viktigt.

Infotainment i Audin är rörigt. Detta trots att jag själv ägt Audi med MMI. Men detta var innan det var tusen undermenyer och animationer överallt. Haptisk feedback testade jag och var glad att det gick att stänga av. Det gjorde bara en redan långsam skärm med för många animationer och menystrukturer ännu långsammare. Upplever också hela inredningen i Audin som lite tråkig och alldeles för rörig med vinklar och vrår. Men återigen är detta min personliga preferens och jag är en stark förespråkare av minimalism och gillar därför Teslans lugna och avskalade inredning. Startknapp och växelväljare i Audin är ytterligare två exempel på något som är helt onödigt och finns kvar bara för att det alltid funnits där. En reflektion jag gjorde apropå kvalitet var också att det var en hel del ful knottrig plast i Audin. Förarstolen som var i skinn var också nedsutten och var redan veckad och slitet i skinnet. Bilen hade ändå inte rullat många mil och den skinnstolen skulle jag inte vilja ha. Noterade även skrammel från högtalarna när jag drog på lite volym i stereon. Hade detta varit min bil hade den behövt åka tillbaka till verkstaden direkt för åtgärd.

Med allt detta skrivet så ville jag mer sätta perspektiv på att alla bedömer saker olika. I den här tråden kommer de som precis köpt en ny E-tron framhäva allt det positiva och älskar sin bil. Inget fel med det, men det är precis samma "fanboy" fenomen som många Tesla anhängare alltid anklagas för. Vi människor har helt enkelt en inbyggd confirmation bias vare sig vi vill erkänna det eller inte. Vi har också olika behov och preferenser. Efter att ha läst här på forumet tycker vissa att dragkrok är det viktigaste för om en bil är köpvärd eller inte. Själv har jag aldrig haft bil med dragkrok och kommer inte att köpa mig en heller. Detta trots att jag bor i villa med trädgård och har två barn.

Tack för ordet!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

hooked skrev:
Några andra reflektioner jag gjorde då jag körde en del i mörker. Jag upplever att stråklastarna på Model 3 är bättre än på Audin om vi bortser från att Audin hade Matrix. Men själva ljusbilden är bättre på Model 3 och de lyser upp längre och bredare. Detta var för mig något förvånande då lamporna på Model S är ganska mediokra. Kul att Tesla skärpt till sig här då jag tycker ljus på bilen är viktigt.
Intressant den där delen egentligen då jag hört den mycket. Själv tycker jag halvljusen i min S är helt fantastiska, bästa halvljusen jag haft faktiskt då de lyser starkt och längre framåt än alla andra bilar jag haft. Helljusen kunde de däremot mer eller mindre skippat då det knappt är någon skillnad när man slår på dem men det är ju delvis för att halvljusen är så bra och delvis för att helljusen är så kassa.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

hooked skrev:
dd88 skrev:
Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.
Vad har du egentligen för erfarenheter av Tesla i praktiken?

Tycker M5 competition verkar ganska trött och även bromstestet vinner Teslan... Ska man uppnå några vettiga 0-100 siffror så måste man dessutom ha launch control och sitta där i trafiken och hacka på 4000 varv och det dånar ur avgasrören. Känns fräscht :lol:

[yt8I-6_H0haAw[/yt]
Har nog bara kört 1000 mil i diverse Model S, och konstigt nog så var jag tvungen att aktivera ludicrous för att få full effekt, vilket funkade så länge batteriet var varmt nog och tillräckligt laddat. Men men. Man behöver ju inte aktivera launch control :roll:

Det jag ville få fram var att du inte behöver lägga 50 miljoner på en fossilbil för att komma under 3 sekunder. Men berätta gärna mer om hur förträfflig Model S är, vad det nu har med saken att göra.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

dd88 skrev:
I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.


Det jag ville få fram var att du inte behöver lägga 50 miljoner på en fossilbil för att komma under 3 sekunder. Men berätta gärna mer om hur förträfflig Model S är, vad det nu har med saken att göra.
För att komma under 3 sekunder i en fossilbil behöver man fortfarande launch control, vilket i praktiken är oanvändbart i vardagskörrningen om man inte vill se ut som en douchebag. Med en elbil kan man använda all kraft hela tiden.

Det ironiska är att du verkar ha väldigt starka åsikter om Tesla, förutfattade meningar om varför ägare valt en Tesla framför en Tysk bil osv. Vad är orsaken till detta behov? Är Tesla en liten nagel i ögat som retar dig och ditt tyska bilhjärta lite? Har du ens provkört en Tesla P100DL?

Vill inte provocera, men tycker det är ett intressant fenomen generellt då jag själv tidigare var en stor pessimist till Tesla och vurmade för tyskarna då detta var mina preferenser i tidigare bilägande. Efter att ha fått mer och mer praktisk erfarenhet av Tesla i olika sammanhang har jag helt ändrat inställning. De som snackar mest skit om Tesla är ofta de som grundar det på noll praktisk erfarenhet. Ironiskt om du frågar mig.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Känns som den här tråden börjar gå lite väl mycket off-topic när e-tron börjar jämföras med TM3 performance... :roll: Vem står och väger mellan en stor SUV och en mellanklas-sedan när man ska välja bil? Det är två helt olika biltyper med olika kvaliteter, även om man bortser från att den ena är en Audi och den andra en Tesla.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

hooked skrev:
dd88 skrev:
I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.


Det jag ville få fram var att du inte behöver lägga 50 miljoner på en fossilbil för att komma under 3 sekunder. Men berätta gärna mer om hur förträfflig Model S är, vad det nu har med saken att göra.
För att komma under 3 sekunder i en fossilbil behöver man fortfarande launch control, vilket i praktiken är oanvändbart i vardagskörrningen om man inte vill se ut som en douchebag. Med en elbil kan man använda all kraft hela tiden.

Det ironiska är att du verkar ha väldigt starka åsikter om Tesla, förutfattade meningar om varför ägare valt en Tesla framför en Tysk bil osv. Vad är orsaken till detta behov? Är Tesla en liten nagel i ögat som retar dig och ditt tyska bilhjärta lite? Har du ens provkört en Tesla P100DL?

Vill inte provocera, men tycker det är ett intressant fenomen generellt då jag själv tidigare var en stor pessimist till Tesla och vurmade för tyskarna då detta var mina preferenser i tidigare bilägande. Efter att ha fått mer och mer praktisk erfarenhet av Tesla i olika sammanhang har jag helt ändrat inställning. De som snackar mest skit om Tesla är ofta de som grundar det på noll praktisk erfarenhet. Ironiskt om du frågar mig.

Hans profilbild är på en BMW M3/M4 ZCP med 666M-fälgar. Han hade en sån förut. Det var fina bilar på sin tid. :lol:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

hooked skrev:
dd88 skrev:
I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.


Det jag ville få fram var att du inte behöver lägga 50 miljoner på en fossilbil för att komma under 3 sekunder. Men berätta gärna mer om hur förträfflig Model S är, vad det nu har med saken att göra.
För att komma under 3 sekunder i en fossilbil behöver man fortfarande launch control, vilket i praktiken är oanvändbart i vardagskörrningen om man inte vill se ut som en douchebag. Med en elbil kan man använda all kraft hela tiden.

Det ironiska är att du verkar ha väldigt starka åsikter om Tesla, förutfattade meningar om varför ägare valt en Tesla framför en Tysk bil osv. Vad är orsaken till detta behov? Är Tesla en liten nagel i ögat som retar dig och ditt tyska bilhjärta lite? Har du ens provkört en Tesla P100DL?

Vill inte provocera, men tycker det är ett intressant fenomen generellt då jag själv tidigare var en stor pessimist till Tesla och vurmade för tyskarna då detta var mina preferenser i tidigare bilägande. Efter att ha fått mer och mer praktisk erfarenhet av Tesla i olika sammanhang har jag helt ändrat inställning. De som snackar mest skit om Tesla är ofta de som grundar det på noll praktisk erfarenhet. Ironiskt om du frågar mig.
Men hur ofta behöver du göra 0-100 till vardags? Och varför? Oavsett drivmedel så hör den typen av körning inte hemma på gatorna.

Sen varför jag bemödar mig att svara på ett inlägg som försöker ge en skev bild av verkligheten? Vetifan, självskadebeteende antar jag? Eller så är det min sadistiska sida som gillar att gå in och avbryta en circle jerk som grundar som på felaktigheter? Har även svårt för subjektiva åsikter som maskeras som objektiva. Finns otroligt mycket att hämta här.

"Nej du vill inte provocera", men jag kan ändå läsa passiv aggressivitet mellan raderna. Du hade nog tjänat mer på att vara ärlig.

Edit: För att inte förstöra tråden med dravel så är du välkommen att skicka ett PM om du vill diskutera vidare.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Så, för att återgå till trådens ämne.
Nånting är det som inte stämmer med förbrukningen i e-tron. Eller snarare med förbrukningen som bilen visar.
Igår fick jag som sagt en snittförbrukning på 26kWh/100km. Bilen visade utifrån detta en räckvidd på 330km vid 100% SOC, vilket tyder på en batterikapacitet runt 85kWh. Kan ju vara så.
I förmiddags åkte jag tillbaka till Lidköping med bilen. Förbrukningen stack iväg nåt så in i helvete. Runt 35kWh/100km till en början. Sedan pendlade den in sig runt 31. Jag körde samtidigt betydligt långsammare än igår. Men okej, bilen var kall och vägarna våta. Men nu kommer det märkliga. Den angivna räckvidden ökade samtidigt hela tiden. Efter 3 körda mil visade den 308km kvarvarande räckvidd. Jag hade alltså tjänat in 8km på tre mil, trots en nästan 20% högre förbrukning jämfört med igår.
Efter 3 mil hade jag gjort av med 9%-enheter, vilket ju ungefär stämmer med den angivna kvarvarande räckvidden. Men det stämmer inte det minsta med den angivna förbrukningen. Enligt den borde jag ha tappat runt 3 mil istället. Bilen måste rimligen vara snålare än vad som visas i färddatorn. Annars går siffrorna inte ihop.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Audi har väl lite jobb att göra på att trimma in GOMen helt enkelt. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.
Du missade den delen om att det gäller hybrider eller? Japan som var tidigt ute med det här har några av världens största tillverkare av just hybrider, har de lobbat fram det här för att göra sig själva löjliga?
Vad tror du dom har störst marginaler på? Bara avgasmotor eller avgasmotor+elmotor?
Hybrider har blivit ett nödvändigt ont för avgasbilstillverkarna, de hade gärna sluppit den huvudvärken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Audi har väl lite jobb att göra på att trimma in GOMen helt enkelt. :)
Ja alltså antingen så är det en vanlig bugg, eller så är det nån superavancerad funktion som är svår att begripa sig på.
När vi fick e-Golfen för ett år sedan visade den alltid en räckvidd på 28 mil vid fulladdat batteri. Galet fel alltså. Så fort man började köra föll räckvidden som en sten och vid ca 80% stämde det ganska bra.
Detta beteendet har försvunnit efter några månader. Nu visar den hyfsat rätt hela vägen. BMSen måste ha lärt sig nånting antar jag.
Det är ju möjligt att e-tron bilarna som är ut och kör just nu inte heller är riktigt intrimmade. Enda sättet att prova det på riktigt är ju att köra slut på batteriet och se hur långt man har kommit. Sen får man ladda fullt igen och mäta hur mycket ström som har gått åt. Laddförlusterna kan man bara uppskatta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.
Du missade den delen om att det gäller hybrider eller? Japan som var tidigt ute med det här har några av världens största tillverkare av just hybrider, har de lobbat fram det här för att göra sig själva löjliga?
Vad tror du dom har störst marginaler på? Bara avgasmotor eller avgasmotor+elmotor?
Hybrider har blivit ett nödvändigt ont för avgasbilstillverkarna, de hade gärna sluppit den huvudvärken.
Vad har det med saken att göra? Hybrider är ett nödvändigt ont för att få ner förbrukningen enligt lagkrav - ja. Men det betyder också att de faktiskt måste sälja sina hybrider för att få ner medelförbrukningen. En osåld hybrid sänker inte biltillverkarens medelutsläpp, mao är biltillverkarna väldigt intresserade av att folk faktiskt vill köpa deras hybrider. Att de då skulle vilja lägga på löjliga ljud för att göra bilarna mindre attraktiva är långsökt.

Läser man dina inlägg här på forumet är det uppenbart att du är extremt konspiratoriskt lagd med tanke på alla små teorier du droppar i var och varannan tråd. Alla är vi olika men konspirationsteorier bör generellt ifrågasättas.

Slut på off topic.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.
Du missade den delen om att det gäller hybrider eller? Japan som var tidigt ute med det här har några av världens största tillverkare av just hybrider, har de lobbat fram det här för att göra sig själva löjliga?
Vad tror du dom har störst marginaler på? Bara avgasmotor eller avgasmotor+elmotor?
Hybrider har blivit ett nödvändigt ont för avgasbilstillverkarna, de hade gärna sluppit den huvudvärken.
Vad har det med saken att göra? Hybrider är ett nödvändigt ont för att få ner förbrukningen enligt lagkrav - ja. Men det betyder också att de faktiskt måste sälja sina hybrider för att få ner medelförbrukningen. En osåld hybrid sänker inte biltillverkarens medelutsläpp, mao är biltillverkarna väldigt intresserade av att folk faktiskt vill köpa deras hybrider. Att de då skulle vilja lägga på löjliga ljud för att göra bilarna mindre attraktiva är långsökt.

Läser man dina inlägg här på forumet är det uppenbart att du är extremt konspiratoriskt lagd med tanke på alla små teorier du droppar i var och varannan tråd. Alla är vi olika men konspirationsteorier bör generellt ifrågasättas.

Slut på off topic.
Dom säljer dom för att de är tvungna som sagt.
De vill inte sälja fler än absolut nödvändigt.

Återigen, om tysta(re) fordon skulle varit ett faktiskt problem så är det väldigt konstigt att man inte krävt motsvarande teknik på cyklar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Nu har jag provkört e-tron i Uppsala idag: Bra bil, bra ihopskruvad, frunken är liten och förvånansvärt dålig kvalitet på material osv. Väldigt bra ljudbild och inget störande ljud ifrån vägen, inte heller i högre farter. Inte långsam men inte Tesla-snabb i 0-80. Mellan 90-170 är den snabbare än min 85D. Dvs den är växlad för bra respons i 80-200 och inte mellan 0-80 även om den är responsiv där också. MMI systemet suger svettiga kameler genom väldigt tunna sugrör, helt värdelöst. Förbrukningen/räckvidd verkar vara ungefär så dålig som man tror, dvs du kommer ungefär som en X60 eller X75. Det kombinerat med dagens dåliga laddnätverk och dåligt MMI så är det en dealbreaker för långresor. När Ionity kommer ut med fler laddare och framförallt fler på samma plats för att undvika risken för kö så blir det en annan diskussion. Fick inte riktigt Audis laneassist att funka så kan inte säga något om det. Bilen hade ingen re-gen påslagen och varesig jag eller Audisäljaren hittade hur det slogs på i MMI systemet, ville testa om buggen som Tesla-Björn har triggat som gör att lane-assists triggar att re-gen går tillbaka till 0 när den slås av är fixad eller ej (Dvs hur agila är Audi är på att fixa och trycka ut bugfixar) men kunde inte testa det.

Bilen känns mer som en A6 alltrack än en mindre SUV som det är, bilens proportioner lurar ögat och sen är stabiliteten bra i bilen så den får inte en SUV typ av gång.

På Operationell leasing verkar VW Finans erbjuda 45% restvärde vilket ger en leasing på ungefär 10k/månad ex moms för 36mån.

Hade jag varit på jakt efter en ny Audi så hade detta varit ett givet val i sitt prissegment. För mig var det kul att testa men inget som jag kommer fundera på att köpa.
Skriv svar