Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Moelito skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning Bild
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? Bild
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag hade en lånebil med virtuella speglarna.

Första timmarna kändes det väldigt ovant, men efter några dagar gillade jag dem riktigt bra. Skulle jag speca en ny e-tron idag hade jag nog valt till dem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.
Japp, funkar magiskt bra i Honda E! Är en hel del annat som inte är optimalt med bilen men speglarna är helt grymma.

Fattar fortfarande inte hur tusan de löst så bilden alltid är kristallklar. Spelar ingen roll hur mycket slask eller regn det är, sidospeglarna funkar perfekt.

Något för Tesla att lära sig av om FSD någonsin ska funka bra i snö...
Stämmer nog som Fredrik var inne på att Honda varit smarta att utnyttja luftflödet som går över sidokamerorna.

Du har säkert bättre koll som kör bilen, men jag har sett videor på YT där iaf. ett par Honda-ägare varit supernöjda med sidospegelkamerorna, men lite mindre nöjda med backspegelkameran som de klagat lite på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Moelito skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning Bild
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? Bild
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag hade en lånebil med virtuella speglarna.

Första timmarna kändes det väldigt ovant, men efter några dagar gillade jag dem riktigt bra. Skulle jag speca en ny e-tron idag hade jag nog valt till dem.
Att folk klagar på nymodigheter är nog en kombination av att de första versionerna av ny teknik kanske inte alltid gjorts perfekt från start, men en annan del är nog även att vi användare är invanda och konservativa i hur saker skall vara.

Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Kan tänka mig att det är samma sak som ni utan backspeglar gått igenom. Lite ovant första veckorna, men sedan reflekterar man inte ens över det.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Exakt så! :D

En Mini-förare är troligen direkt hemma i en M3, och behöver nog inga tillvänjningsveckor som vi andra. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.
Exakt. Känns som Tesla tog inspiration i ett mycket liknande tänk som för Minin när Elon ville skapa en M3 som var kostnadseffektiv (för att vara elbil med den prestandan).

Likheterna är lite slående mellan bilarna på det sättet, ivf. interiört; avskalat, minimalistiskt och alla instrument/kontroller centralt placerade! :)

Så på sätt och vis så är ju en M3 en modern inkarnation av den klassiska Minin (inte de nya Mini som är lite mer överlastade med bling-bling, även om det centrala upplägget är kvar). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.
Exakt. Känns som Tesla tog inspiration i ett mycket liknande tänk som för Minin när Elon ville skapa en M3 som var kostnadseffektiv (för att vara elbil med den prestandan).

Likheterna är lite slående mellan bilarna på det sättet, ivf. interiört; avskalat, minimalistiskt och alla instrument/kontroller centralt placerade! :)

Så på sätt och vis så är ju en M3 en modern inkarnation av den klassiska Minin (inte de nya Mini som är lite mer överlastade med bling-bling, även om det centrala upplägget är kvar). :D
Har inte tänkt på det tidigare men stämmer väldigt bra med referensen om Mini.

Mini-ägare är också väldigt märkestrogna och älskar sina bilar fullt ut. Går att möta många speciella människor som kör mini. Älskar dock att mecka med dom :) bilarna såklart, inte människorna.
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av wheels »

Älskar dock att mecka med dom

Det var ju inte precis lättåtkomligt att skruva i motorutrymmet på gamla mini
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

wheels skrev:
Älskar dock att mecka med dom

Det var ju inte precis lättåtkomligt att skruva i motorutrymmet på gamla mini
Lite som När man meckar Porsche, gäller att veta hur man gör för att det skall vara smidigt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
@Bjelke

Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.

Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.

Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).

Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.

ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.

Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.

Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.

Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden! :)
Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingen
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom :)
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart :)
Jag vet inte om det blev klarare av det här :lol: men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Audi e-tron

Inlägg av Niklas Z »

Bjelke skrev:
Jag vet inte om det blev klarare av det här :lol: men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf! ;)
Jag tycker du var tydlig från början och håller helt med i det du skriver.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
@Bjelke

Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.

Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.

Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).

Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.

ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.

Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.

Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.

Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden! :)
Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingen
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom :)
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart :)
Jag vet inte om det blev klarare av det här :lol: men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf! ;)
Gott att höra att du ser fördel i utvecklingen (var lite orolig där)! :)

Tänk dock bara på att alla människor är individer som alla har lite olika både krav och toleransnivåer.

Teori: Låt oss anta att du själv kanske inte hade skaffat Tesla (nu vet jag ju inte om du gjort det eller inte, så är bara ett teoretiskt exempel) 2010, pga. att den tekniken i första Roadster (eller absolut första MS) och infrastrukturen inte var god nog för dig och din familj på den tiden. Ponera samtidigt att det satt andra personer som uttryckte sig som du gör nu; "Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda".

Alltid lätt att sätta sig själv i centrum och referens för omvärlden (även jag själv gör det tyvärr ibland), och missa att omvärlden och andra människor inte är en själv och lever inte i samma situation.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
@Bjelke

Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.

Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.

Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).

Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.

ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.

Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.

Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.

Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden! :)
Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingen
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom :)
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart :)
Jag vet inte om det blev klarare av det här Bild men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf! ;)
Gott att höra att du ser fördel i utvecklingen (var lite orolig där)! :)

Tänk dock bara på att alla människor är individer som alla har lite olika både krav och toleransnivåer.

Teori: Låt oss anta att du själv kanske inte hade skaffat Tesla (nu vet jag ju inte om du gjort det eller inte, så är bara ett teoretiskt exempel) 2010, pga. att den tekniken i första Roadster (eller absolut första MS) och infrastrukturen inte var god nog för dig och din familj på den tiden. Ponera samtidigt att det satt andra personer som uttryckte sig som du gör nu; "Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda".

Alltid lätt att sätta sig själv i centrum och referens för omvärlden (även jag själv gör det tyvärr ibland), och missa att omvärlden och andra människor inte är en själv och lever inte i samma situation.
Människan är tyvärr en egoistisk och egocentrisk varelse i sin natur, men det är bra om man kan kämpa emot det ibland BildBild

Håller med om att man inte har rätt att "kräva" dessa saker. Snarare tycker jag fossil förbränning bör förbjudas omgående. Så får man välja mellan elbil eller cykla typ. Då kanske det klagas lite mindre! Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
@Bjelke

Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.

Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.

Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).

Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.

ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.

Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.

Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.

Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden! :)
Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingen
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom :)
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart :)
Jag vet inte om det blev klarare av det här :lol: men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf! ;)
Gott att höra att du ser fördel i utvecklingen (var lite orolig där)! :)

Tänk dock bara på att alla människor är individer som alla har lite olika både krav och toleransnivåer.

Teori: Låt oss anta att du själv kanske inte hade skaffat Tesla (nu vet jag ju inte om du gjort det eller inte, så är bara ett teoretiskt exempel) 2010, pga. att den tekniken i första Roadster (eller absolut första MS) och infrastrukturen inte var god nog för dig och din familj på den tiden. Ponera samtidigt att det satt andra personer som uttryckte sig som du gör nu; "Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda".

Alltid lätt att sätta sig själv i centrum och referens för omvärlden (även jag själv gör det tyvärr ibland), och missa att omvärlden och andra människor inte är en själv och lever inte i samma situation.
Den stora skillnaden är att elbilar inte fungerade på den tiden, öht. Det var extremt jobbigt att göra resor längre än
några enstaka timmar och det dröjde några år innan det ens fanns några enstaka 50kW-laddare och några få
bilar som kunde ladda där.
Nu finns det massvis med bilar som kan ladda snabbt och laddare är ganska väl utbyggt, det som saknas är fler
laddare men egentligen inte bättre teknik för att kunna åka långt (enkelt fixat rent tekniskt alltså redan idag), och
jag ser alltså kortare laddtider lite som en lyx (vi kommer dit också men det är inget som är absolut nödvändigt).
Och så var det det där med priset såklart, det är ff för högt för ett genombrott men det är nära nu iaf :)
Som tur är så har vi nog några år till på oss så jag tror att dom som faktiskt köper nya bilar också faktiskt kommer
att ha råd att köpa ”vanliga” bilar som är riktigt bra (inte Porsche, Tesla och andra i övre prisklassen utan steget under)
och det är ju dessa som gemene man kommer att ha råd att köpa (typ 250 tusen eller nåt).
Jag ser ändå väldigt positivt på framtiden :)
(Hur det ska gå till i fattigare delar av världen har jag inte den blekaste om däremot, vi är ju trots allt väldigt
lyckligt lottade)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Förlåt förresten då vi stjäl den här tråden brutalt ;) jag och Martin ot :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
Håller med om att man inte har rätt att "kräva" dessa saker. Snarare tycker jag fossil förbränning bör förbjudas omgående. Så får man välja mellan elbil eller cykla typ.
Jag tycker absolut att man kan göra detta, men kanske börja gradvis där fossibilar gör mest skada och dödar flest människor. Tex. så skulle man ju redan (säg från nästa år) förbjuda fossilutsläpp inne i städerna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

martinot skrev:
TobbeTesla skrev:
Håller med om att man inte har rätt att "kräva" dessa saker. Snarare tycker jag fossil förbränning bör förbjudas omgående. Så får man välja mellan elbil eller cykla typ.
Jag tycker absolut att man kan göra detta, men kanske börja gradvis där fossibilar gör mest skada och dödar flest människor. Tex. så skulle man ju redan (säg från nästa år) förbjuda fossilutsläpp inne i städerna.
Problemet är att vi har inte råd att göra det stegvis, vi behöver göra åtgärder på alla fronter. Men nu ska jag försöka återgå till trådens ämne Bild

Dyker det upp ett bra erbjudande på privatleasing på E-Tron så kommer jag nog slå till Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Gott att höra att du ser fördel i utvecklingen (var lite orolig där)! :)

Tänk dock bara på att alla människor är individer som alla har lite olika både krav och toleransnivåer.

Teori: Låt oss anta att du själv kanske inte hade skaffat Tesla (nu vet jag ju inte om du gjort det eller inte, så är bara ett teoretiskt exempel) 2010, pga. att den tekniken i första Roadster (eller absolut första MS) och infrastrukturen inte var god nog för dig och din familj på den tiden. Ponera samtidigt att det satt andra personer som uttryckte sig som du gör nu; "Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda".

Alltid lätt att sätta sig själv i centrum och referens för omvärlden (även jag själv gör det tyvärr ibland), och missa att omvärlden och andra människor inte är en själv och lever inte i samma situation.
Den stora skillnaden är att elbilar inte fungerade på den tiden, öht. Det var extremt jobbigt att göra resor längre än
några enstaka timmar och det dröjde några år innan det ens fanns några enstaka 50kW-laddare och några få
bilar som kunde ladda där.
Nu finns det massvis med bilar som kan ladda snabbt och laddare är ganska väl utbyggt, det som saknas är fler
laddare men egentligen inte bättre teknik för att kunna åka långt (enkelt fixat rent tekniskt alltså redan idag), och
jag ser alltså kortare laddtider lite som en lyx (vi kommer dit också men det är inget som är absolut nödvändigt).
Tycker du ser det allt för ensidigt ur ditt egna perspektiv, men dina egna bedömingar och värderingar vad som är vettigt eller inte gällande laddning på resor. Sorry Bjelke att jag inte är överens med dig om detta (annars tycker jag du är mycket vettig och har ett brett perspektiv och förståelse)! :D

Jag är säker att den fanns en "bjelkene" (eller annan person med din åsikt) som tyckte att det 2012 fanns utmärkt med bra Teslor, och att "nu 2012 kan man köra långt som man vill om man bara har med sig en mobil UMC", eller liknande. Vidare sa de till dig (som då inte ville köpa elbil); "det blir bra när SuC kommer i framtiden, men jag ser alltså kortare laddtider lite som en lyx".

Om fyra år, 2025, kommer säkert någon tredje "bjalka" och säger "Den stora skillnaden är att elbilar inte fungerade 2021, öht. Det var extremt jobbigt att göra resor längre än
några enstaka timmar och det dröjde några år innan det ens fanns några enstaka 350kW-laddare och några få bilar som kunde ladda där."

Världen är inte riktigt så enkelt och svart/vit som vissa här i tråden, och andra entusiastställen, alltid vill göra gällande.

Grejen är att förutom förbud och bonus/malus, så kommer även den tekniska utvecklingen gradvis att göra allt fler kommer välja elbilar, ju bättre laddarna och infrastrukturen blir. Detta är fakta. Bara att kika några år bakåt, och applicera samma logik och trender framåt. Detta är ingen "rocket science", utan gäller bara att lyfta sin blick från trädet och se hela skogen/sammanhanget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
martinot skrev:
TobbeTesla skrev:
Håller med om att man inte har rätt att "kräva" dessa saker. Snarare tycker jag fossil förbränning bör förbjudas omgående. Så får man välja mellan elbil eller cykla typ.
Jag tycker absolut att man kan göra detta, men kanske börja gradvis där fossibilar gör mest skada och dödar flest människor. Tex. så skulle man ju redan (säg från nästa år) förbjuda fossilutsläpp inne i städerna.
Problemet är att vi har inte råd att göra det stegvis, vi behöver göra åtgärder på alla fronter. Men nu ska jag försöka återgå till trådens ämne Bild

Dyker det upp ett bra erbjudande på privatleasing på E-Tron så kommer jag nog slå till Bild
Att från 2022 förbjuda alla ICE-fordon ifrån alla svenska städer, skulle jag säga är ett enormt stort steg (som inte ens Miljöpartiet förespråkar).

Men det är klart; det finns ju alltid extrema extremister, oavsett vad man diskuterar. Glömde av det! :D

Sedan tycker jag även att vi inte bara skall förbjuda saker, vi som konsumenter och bilköpare skall också ställa krav på biltillverkarna hur de utvecklar saker.

Ett krav man kan ställa på de är att de skall se till att det finns en god och bra laddinfrastruktur. För att åter fokusera på "verkligheten" och även trådens ämne; Skall man tex. köpa en stor el-SUV så tycker jag man skall ställa krav på att VW/VAG-gruppen och ser till att ordna en bra laddinfrastruktur när man skall använda bilen.

Förbud är bra, och även ekonomiska incitament/bestraffningar från myndigheter, men man skall inte heller underskatta vår konsumentmakt och de krav vi ställer på tillverkarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fick precis ett mejl om uppdaterade villkor i e-tron charging service. En helt del text är i fetstil, dvs ändrad. Nån som orkar jämföra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad jag kan se är den största förändringen att nu gäller inte samma pris på Ionity inom hela Europa längre.

Så fort du laddar utanför Sverige kan priset vara vilket som helst, du ska själv kolla upp vad som gäller står det också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad jag kan se är den största förändringen att nu gäller inte samma pris på Ionity inom hela Europa längre.

Så fort du laddar utanför Sverige kan priset vara vilket som helst, du ska själv kolla upp vad som gäller står det också.
Så tolkar jag det också. Väldigt smidigt med tanke på att priset inte direkt står nånstans, varken i bilen eller på laddaren. Smidigt för Ionity alltså. Nu kan de ta random priser och sen hänvisar de bara till avtalsvillkoren. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vad jag kan se är den största förändringen att nu gäller inte samma pris på Ionity inom hela Europa längre.

Så fort du laddar utanför Sverige kan priset vara vilket som helst, du ska själv kolla upp vad som gäller står det också.
Så tolkar jag det också. Väldigt smidigt med tanke på att priset inte direkt står nånstans, varken i bilen eller på laddaren. Smidigt för Ionity alltså. Nu kan de ta random priser och sen hänvisar de bara till avtalsvillkoren. :?
Nästan lika som i en Tesla då :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar