Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

dfa skrev:
Legato skrev:
Första intrycken som e-tron ägare:

Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Kul! Tystnaden och även sätena är otroligt sköna (jämfört med Model 3) tycker jag!

Höll på att leta ihjäl mig efter en inställning i menyerna att stänga av "lane keep assist" eller vad det heter, då den försöker styra in i mötande trafik om mittfil saknas, bara för att till sist hitta knappen som man stänger av den med :)

Intressant av Teslabjörns 100km challenge i etron GT när han menar att förbrukningen blir straffad av regn pga de breda däcken. Är det en Audi "feature" ?
Har 255 (20") på min etron SUV och upplever att förbrukningen går upp markant vid blött väglag. Från 280 till 320 lätt på vintern när det regnar. Som referens nere på 215 nu med torr landsväg och sommar.
Upplever en stor skillnad vid regn, men även temperatur. Över 12-15 grader sjunker förbrukningen linjärt upp till 25 grader. Men så fort det är 10 grader och under får man ”vinterförbrukning”. Vet inte om det har att göra med den omdiskuterade batterivärmningen.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

macky skrev:

Upplever en stor skillnad vid regn, men även temperatur. Över 12-15 grader sjunker förbrukningen linjärt upp till 25 grader. Men så fort det är 10 grader och under får man ”vinterförbrukning”. Vet inte om det har att göra med den omdiskuterade batterivärmningen.
Så är det, får försöka påminna mig om Robertrimmeviks tips att köra långsamt tills batteriet blivit varmt till hösten. Men just nu njuter jag av att GOM rapporterar nästan full WLTP räckvidd :)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Audi e-tron

Inlägg av Credde »

Legato skrev:

Tack! Har du fått din ännu?
Har inte beställd någon E-Tron (än).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Känns som att Audi borde implementera en range mode som slår av batterivärmningen om man inte ska köra så långt att man behöver snabbladda. Hade nog löst en del av problemet.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

MWall skrev:
Känns som att Audi borde implementera en range mode som slår av batterivärmningen om man inte ska köra så långt att man behöver snabbladda. Hade nog löst en del av problemet.
Verkar inte bara handla om snabladdning, utan också att Auds ingenjörer vill ha en bra drifttemperatur på batteriet hela tiden, året runt.

Även en kort körning kan ju innebära rejäla accelerationer och regen.
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
MWall skrev:
Känns som att Audi borde implementera en range mode som slår av batterivärmningen om man inte ska köra så långt att man behöver snabbladda. Hade nog löst en del av problemet.
Verkar inte bara handla om snabladdning, utan också att Auds ingenjörer vill ha en bra drifttemperatur på batteriet hela tiden, året runt.

Även en kort körning kan ju innebära rejäla accelerationer och regen.
Kanske även är en del av förklaringen till den platta laddkurvan? Att batteriet till större delen har rätt temperatur som gör att batteriet klarar av den höga laddeffekten under längre tid.

Blir intressant att se om några år hur degraderingen på e-tron 55s batterier ser ut.
Jag har slutat att kolla på förbrukningen på mina korta resor då man annars blir :shock:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Legato skrev:
Första intrycken som e-tron ägare:

Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.

Enligt förväntan
* Bekväm att nöta motorväg med.
* Bra kvalitetskänsla.
* Räckvidden. Känns som den iaf sommartid är på ganska exakt samma nivå som min XP100D. Dock då 22" på X och 20" på e-tron.

Under förväntan
* Riktigt burkigt och trist ljud i stereon. Instegsvarianten iofs men tom min Honda har bättre ljud.

Totalt sett är jag nöjd hittills. Kan varmt rekommendera Lecab i Karlstad också, väldigt trevligt mottagande och lång (ca 2 timmar!) genomgång av bilen.
Grattis! Och Roligt att du är ganska nöjd trots att det inte var ditt första val av bil. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Första intrycken som e-tron ägare:

Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.

Enligt förväntan
* Bekväm att nöta motorväg med.
* Bra kvalitetskänsla.
* Räckvidden. Känns som den iaf sommartid är på ganska exakt samma nivå som min XP100D. Dock då 22" på X och 20" på e-tron.

Under förväntan
* Riktigt burkigt och trist ljud i stereon. Instegsvarianten iofs men tom min Honda har bättre ljud.

Totalt sett är jag nöjd hittills. Kan varmt rekommendera Lecab i Karlstad också, väldigt trevligt mottagande och lång (ca 2 timmar!) genomgång av bilen.
Härligt, och grattis till en jättefin bil! :)

Känns som e-tron av många anses ha bättre och rappare MMI/infotainment än de nya MEB-bilarna (ID, Enyaq, etc.), märkligt nog.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kadde
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 feb 2021 22:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Kadde »

Legato skrev:
Första intrycken som e-tron ägare:

Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.

Enligt förväntan
* Bekväm att nöta motorväg med.
* Bra kvalitetskänsla.
* Räckvidden. Känns som den iaf sommartid är på ganska exakt samma nivå som min XP100D. Dock då 22" på X och 20" på e-tron.

Under förväntan
* Riktigt burkigt och trist ljud i stereon. Instegsvarianten iofs men tom min Honda har bättre ljud.

Totalt sett är jag nöjd hittills. Kan varmt rekommendera Lecab i Karlstad också, väldigt trevligt mottagande och lång (ca 2 timmar!) genomgång av bilen.
Grattis!
Hämtar min på Tisdag. Så då har jag förstått att man kan glömma att komma hem till Stockholm utan att ladda :)

Någon som har en lösning på solskydd bak som kan eftermonteras? Helst något från Audi.
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Moelito skrev:
Tjohopp, där sket sig dagens badutflykt.. Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
Man kan ju undra varför men det förklarar den låga kylvätskenivån då samma system även kyler elmotorerna.

Inte gjort något speciellt, än då just att jag kör väldigt lite då jag som många andra jobbar 100% hemifrån. Bilen har bara gått 2800mil.

Tur i oturen är att den 2 åriga nybilsgarantin går ut om en månadBild
Nu är det iof operationell leasing så de sa att "de hade på något sätt löst det" iaf även om det hade hänt om två månader.

Så ny elmotor på väg från Tyskland.. Bilen förväntas vara klar "inom två veckor"

Vet inte om jag skulle våga köpa en beggad etron privat. Kan ju bara gissa vad en sådan här reparation skulle kosta om man var tvungen att betala själv!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Elmotor är ju inte så dyr som tex en växellåda till en fossilbil, så det hade jag nog inte varit så orolig för.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Moelito skrev:
Moelito skrev:
Tjohopp, där sket sig dagens badutflykt..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
Man kan ju undra varför men det förklarar den låga kylvätskenivån då samma system även kyler elmotorerna.

Inte gjort något speciellt, än då just att jag kör väldigt lite då jag som många andra jobbar 100% hemifrån. Bilen har bara gått 2800mil.

Tur i oturen är att den 2 åriga nybilsgarantin går ut om en månadBild
Gott att du klarade garantin! :)

Men är inte två år lite väl kort garantiperiod för en premiumbil i den prisklassen?

Skulle nog då också valt operationell leasing istället för finansiell (trots att det ofta är dyrare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Moelito skrev:
Moelito skrev:
Tjohopp, där sket sig dagens badutflykt..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
Man kan ju undra varför men det förklarar den låga kylvätskenivån då samma system även kyler elmotorerna.

Inte gjort något speciellt, än då just att jag kör väldigt lite då jag som många andra jobbar 100% hemifrån. Bilen har bara gått 2800mil.

Tur i oturen är att den 2 åriga nybilsgarantin går ut om en månadBild
Gott att du klarade garantin! :)

Men är inte två år lite väl kort garantiperiod för en premiumbil i den prisklassen?

Skulle nog då också valt operationell leasing istället för finansiell (trots att det ofta är dyrare).
Två år är standard. Det är det ni har på er E-klass också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Min garanti har gått ut i april, och det är precis därför jag aldrig skulle vilja äga bilen privat. Jag vet ju inte exakt vad alla verkstadsbesök under garantin hade kostat mig om jag hade behövt betala dem, men jag vet att bakljuset kostar ungefär 12k bara i materialkostnad, och det har redan bytts två gånger på min bil. Plus allt annat som har bytts och lagats. Sammanlagt hade man nog kunnat köpa en bättre beg bil för dessa pengar, typ.
En ny motor går säkert på nåt 6-siffrigt skulle jag tro. :shock:
Min bil har också gått 2800 mil, och håller på och kärvar ihop just nu pga otillräcklig användning. Hoppas att din trasiga motor var ett undantag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Min garanti har gått ut i april, och det är precis därför jag aldrig skulle vilja äga bilen privat. Jag vet ju inte exakt vad alla verkstadsbesök under garantin hade kostat mig om jag hade behövt betala dem, men jag vet att bakljuset kostar ungefär 12k bara i materialkostnad, och det har redan bytts två gånger på min bil. Plus allt annat som har bytts och lagats. Sammanlagt hade man nog kunnat köpa en bättre beg bil för dessa pengar, typ.
En ny motor går säkert på nåt 6-siffrigt skulle jag tro. :shock:
Min bil har också gått 2800 mil, och håller på och kärvar ihop just nu pga otillräcklig användning. Hoppas att din trasiga motor var ett undantag.
Är ju så med premiummärkena att de tar premiumpriser för reparation också. Min ska in för byte av laddluckan (funkar men ger felmeddelande och stänger inte automatiskt när man kopplar ur sladden). Har ju också fått ny led-list på bakluckan och den hade under våren lite kondens. Annars (peppar, peppar) inget strul. 2 verkstadsbesök på 18 månader och 4000 mil är ju två för mycket för att vara toppen men inte heller ngn katastrof.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Efter garantitiden tar ju ofta maskinskadeförsäkringen över. Åtminstone upp till 15 000 mil hos vissa försäkringsbolag.

Men den försäkringen gäller knappast för en trasig ljusramp som kostar 12 000:- eller om spindellederna måste byta ut.

Frugans Volvo XC som gått 18 000 mil har haft följande kostnander senaste åren:

Byte slutväxel med haldexkoppling efter lagerras inuti slutväxeln = 33 000:-
Byte partikelfilter = 12 400:-
Byte trasig värmare = 11 500:- (Begagnad nyare model)
Byte trasig vattenpump = 7600:-
Byte trasigt termostathus = 14 200:-
Byte brusten spiralfjäder = 4 600:- (Båda byts på samma hjulaxel)
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Moelito skrev:
Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
Trist. Min kollega hade också problem med motorn men det slutade med att de bytte ut bilen. Känner inte till detaljerna dock.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Enligt min e-tron mekaniker är det en givare inuti elmotorn som kan krångla.

En motor har han bytt, det går tydligen inte att byta givaren på verkstaden.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
Frugans Volvo XC som gått 18 000 mil har haft följande kostnander senaste åren:

Byte slutväxel med haldexkoppling efter lagerras inuti slutväxeln = 33 000:-
Byte partikelfilter = 12 400:-
Byte trasig värmare = 11 500:- (Begagnad nyare model)
Byte trasig vattenpump = 7600:-
Byte trasigt termostathus = 14 200:-
Byte brusten spiralfjäder = 4 600:- (Båda byts på samma hjulaxel)
Tanken "nu får det vara nog" har inte slagit er? :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Frugans Volvo XC som gått 18 000 mil har haft följande kostnander senaste åren:

Byte slutväxel med haldexkoppling efter lagerras inuti slutväxeln = 33 000:-
Byte partikelfilter = 12 400:-
Byte trasig värmare = 11 500:- (Begagnad nyare model)
Byte trasig vattenpump = 7600:-
Byte trasigt termostathus = 14 200:-
Byte brusten spiralfjäder = 4 600:- (Båda byts på samma hjulaxel)
Tanken "nu får det vara nog" har inte slagit er? :shock:
Jo verkligen, och den ska snart bytas till elbil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
Moelito skrev:
Moelito skrev:
Tjohopp, där sket sig dagens badutflykt..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
Man kan ju undra varför men det förklarar den låga kylvätskenivån då samma system även kyler elmotorerna.

Inte gjort något speciellt, än då just att jag kör väldigt lite då jag som många andra jobbar 100% hemifrån. Bilen har bara gått 2800mil.

Tur i oturen är att den 2 åriga nybilsgarantin går ut om en månadBild
Gott att du klarade garantin! :)

Men är inte två år lite väl kort garantiperiod för en premiumbil i den prisklassen?

Skulle nog då också valt operationell leasing istället för finansiell (trots att det ofta är dyrare).
Två år är standard. Det är det ni har på er E-klass också.
Känns som en väldigt svag garanti där också. Även om det kanske är viktigare med bra garantier på bilar med ny teknik som elbilar.

Min fru har operationell leasing på den (oavsett), så inget jag bekymrat mig om personligen eller brytt mig om att ta reda på.

Dock väldigt nöjd med Teslas garantier på drivlina på 8 år. Känns tillräckligt tryggt så man kan köra finansiell leasing på den (och även tryggt för privatpersoner som köper själva).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

dfa skrev:
Moelito skrev:
Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
Trist. Min kollega hade också problem med motorn men det slutade med att de bytte ut bilen. Känner inte till detaljerna dock.
Dock rätt nice att få en helt ny bil utan kostnad. Känns som det var väldigt generöst av Audi!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

Legato skrev:
Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning :D
Oroa dig inte så mycket, snart kostar din bil bara ett par hundra procent mer retroaktivt..
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10307
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Gargamel skrev:
Legato skrev:
Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning :D
Oroa dig inte så mycket, snart kostar din bil bara ett par hundra procent mer retroaktivt..
?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
Legato skrev:
Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning :D
Oroa dig inte så mycket, snart kostar din bil bara ett par hundra procent mer retroaktivt..
Förmånsvärden ändras inte retroaktivt.

Det sämsta de gjort retroaktivt, och som är mycket dåligt för miljön och övergången till en hållbarhet, är att de tog bort den tillfälligt sänkta förmånsvärdet för sk. "supermiljöbilar" på 10 000/året.

Passar du däremot på att byta ut din förmånsbil till en ny innan den 1/7 så klarar du dig i alla år som du har kvar bilen på leasing. Så kan vara värt att tänka på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar