Upplever en stor skillnad vid regn, men även temperatur. Över 12-15 grader sjunker förbrukningen linjärt upp till 25 grader. Men så fort det är 10 grader och under får man ”vinterförbrukning”. Vet inte om det har att göra med den omdiskuterade batterivärmningen.dfa skrev:Kul! Tystnaden och även sätena är otroligt sköna (jämfört med Model 3) tycker jag!Legato skrev:Första intrycken som e-tron ägare:
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Höll på att leta ihjäl mig efter en inställning i menyerna att stänga av "lane keep assist" eller vad det heter, då den försöker styra in i mötande trafik om mittfil saknas, bara för att till sist hitta knappen som man stänger av den med
Intressant av Teslabjörns 100km challenge i etron GT när han menar att förbrukningen blir straffad av regn pga de breda däcken. Är det en Audi "feature" ?
Har 255 (20") på min etron SUV och upplever att förbrukningen går upp markant vid blött väglag. Från 280 till 320 lätt på vintern när det regnar. Som referens nere på 215 nu med torr landsväg och sommar.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Så är det, får försöka påminna mig om Robertrimmeviks tips att köra långsamt tills batteriet blivit varmt till hösten. Men just nu njuter jag av att GOM rapporterar nästan full WLTP räckviddmacky skrev:
Upplever en stor skillnad vid regn, men även temperatur. Över 12-15 grader sjunker förbrukningen linjärt upp till 25 grader. Men så fort det är 10 grader och under får man ”vinterförbrukning”. Vet inte om det har att göra med den omdiskuterade batterivärmningen.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Audi e-tron
Har inte beställd någon E-Tron (än).Legato skrev:
Tack! Har du fått din ännu?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Audi e-tron
Känns som att Audi borde implementera en range mode som slår av batterivärmningen om man inte ska köra så långt att man behöver snabbladda. Hade nog löst en del av problemet.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Verkar inte bara handla om snabladdning, utan också att Auds ingenjörer vill ha en bra drifttemperatur på batteriet hela tiden, året runt.MWall skrev:Känns som att Audi borde implementera en range mode som slår av batterivärmningen om man inte ska köra så långt att man behöver snabbladda. Hade nog löst en del av problemet.
Även en kort körning kan ju innebära rejäla accelerationer och regen.
Re: Audi e-tron
Kanske även är en del av förklaringen till den platta laddkurvan? Att batteriet till större delen har rätt temperatur som gör att batteriet klarar av den höga laddeffekten under längre tid.Off Grid Byggaren skrev:Verkar inte bara handla om snabladdning, utan också att Auds ingenjörer vill ha en bra drifttemperatur på batteriet hela tiden, året runt.MWall skrev:Känns som att Audi borde implementera en range mode som slår av batterivärmningen om man inte ska köra så långt att man behöver snabbladda. Hade nog löst en del av problemet.
Även en kort körning kan ju innebära rejäla accelerationer och regen.
Blir intressant att se om några år hur degraderingen på e-tron 55s batterier ser ut.
Jag har slutat att kolla på förbrukningen på mina korta resor då man annars blir
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Grattis! Och Roligt att du är ganska nöjd trots att det inte var ditt första val av bil.Legato skrev:Första intrycken som e-tron ägare:
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Enligt förväntan
* Bekväm att nöta motorväg med.
* Bra kvalitetskänsla.
* Räckvidden. Känns som den iaf sommartid är på ganska exakt samma nivå som min XP100D. Dock då 22" på X och 20" på e-tron.
Under förväntan
* Riktigt burkigt och trist ljud i stereon. Instegsvarianten iofs men tom min Honda har bättre ljud.
Totalt sett är jag nöjd hittills. Kan varmt rekommendera Lecab i Karlstad också, väldigt trevligt mottagande och lång (ca 2 timmar!) genomgång av bilen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Härligt, och grattis till en jättefin bil!Legato skrev:Första intrycken som e-tron ägare:
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Enligt förväntan
* Bekväm att nöta motorväg med.
* Bra kvalitetskänsla.
* Räckvidden. Känns som den iaf sommartid är på ganska exakt samma nivå som min XP100D. Dock då 22" på X och 20" på e-tron.
Under förväntan
* Riktigt burkigt och trist ljud i stereon. Instegsvarianten iofs men tom min Honda har bättre ljud.
Totalt sett är jag nöjd hittills. Kan varmt rekommendera Lecab i Karlstad också, väldigt trevligt mottagande och lång (ca 2 timmar!) genomgång av bilen.
Känns som e-tron av många anses ha bättre och rappare MMI/infotainment än de nya MEB-bilarna (ID, Enyaq, etc.), märkligt nog.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Grattis!Legato skrev:Första intrycken som e-tron ägare:
Över förväntan
* Ännu tystare än väntat. Riktigt skönt! Detta trots att jag ej har dubbelglas.
* Menysystem/skärmar. Generellt hyfsat logiskt och lätt att hitta trots att jag ej kört Audi förut. Bra layout. Föredrar Teslas fortfarande, men skillnaden var mindre än väntat.
Enligt förväntan
* Bekväm att nöta motorväg med.
* Bra kvalitetskänsla.
* Räckvidden. Känns som den iaf sommartid är på ganska exakt samma nivå som min XP100D. Dock då 22" på X och 20" på e-tron.
Under förväntan
* Riktigt burkigt och trist ljud i stereon. Instegsvarianten iofs men tom min Honda har bättre ljud.
Totalt sett är jag nöjd hittills. Kan varmt rekommendera Lecab i Karlstad också, väldigt trevligt mottagande och lång (ca 2 timmar!) genomgång av bilen.
Hämtar min på Tisdag. Så då har jag förstått att man kan glömma att komma hem till Stockholm utan att ladda
Någon som har en lösning på solskydd bak som kan eftermonteras? Helst något från Audi.
Re: Audi e-tron
Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.Moelito skrev:Tjohopp, där sket sig dagens badutflykt..
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
Man kan ju undra varför men det förklarar den låga kylvätskenivån då samma system även kyler elmotorerna.
Inte gjort något speciellt, än då just att jag kör väldigt lite då jag som många andra jobbar 100% hemifrån. Bilen har bara gått 2800mil.
Tur i oturen är att den 2 åriga nybilsgarantin går ut om en månad
Nu är det iof operationell leasing så de sa att "de hade på något sätt löst det" iaf även om det hade hänt om två månader.
Så ny elmotor på väg från Tyskland.. Bilen förväntas vara klar "inom två veckor"
Vet inte om jag skulle våga köpa en beggad etron privat. Kan ju bara gissa vad en sådan här reparation skulle kosta om man var tvungen att betala själv!
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Elmotor är ju inte så dyr som tex en växellåda till en fossilbil, så det hade jag nog inte varit så orolig för.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Gott att du klarade garantin!Moelito skrev:Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.Moelito skrev:Tjohopp, där sket sig dagens badutflykt..
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
Man kan ju undra varför men det förklarar den låga kylvätskenivån då samma system även kyler elmotorerna.
Inte gjort något speciellt, än då just att jag kör väldigt lite då jag som många andra jobbar 100% hemifrån. Bilen har bara gått 2800mil.
Tur i oturen är att den 2 åriga nybilsgarantin går ut om en månad
Men är inte två år lite väl kort garantiperiod för en premiumbil i den prisklassen?
Skulle nog då också valt operationell leasing istället för finansiell (trots att det ofta är dyrare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Två år är standard. Det är det ni har på er E-klass också.martinot skrev:Gott att du klarade garantin!Moelito skrev:Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.Moelito skrev:Tjohopp, där sket sig dagens badutflykt..
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
Man kan ju undra varför men det förklarar den låga kylvätskenivån då samma system även kyler elmotorerna.
Inte gjort något speciellt, än då just att jag kör väldigt lite då jag som många andra jobbar 100% hemifrån. Bilen har bara gått 2800mil.
Tur i oturen är att den 2 åriga nybilsgarantin går ut om en månad
Men är inte två år lite väl kort garantiperiod för en premiumbil i den prisklassen?
Skulle nog då också valt operationell leasing istället för finansiell (trots att det ofta är dyrare).
Re: Audi e-tron
Min garanti har gått ut i april, och det är precis därför jag aldrig skulle vilja äga bilen privat. Jag vet ju inte exakt vad alla verkstadsbesök under garantin hade kostat mig om jag hade behövt betala dem, men jag vet att bakljuset kostar ungefär 12k bara i materialkostnad, och det har redan bytts två gånger på min bil. Plus allt annat som har bytts och lagats. Sammanlagt hade man nog kunnat köpa en bättre beg bil för dessa pengar, typ.
En ny motor går säkert på nåt 6-siffrigt skulle jag tro.
Min bil har också gått 2800 mil, och håller på och kärvar ihop just nu pga otillräcklig användning. Hoppas att din trasiga motor var ett undantag.
En ny motor går säkert på nåt 6-siffrigt skulle jag tro.
Min bil har också gått 2800 mil, och håller på och kärvar ihop just nu pga otillräcklig användning. Hoppas att din trasiga motor var ett undantag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Är ju så med premiummärkena att de tar premiumpriser för reparation också. Min ska in för byte av laddluckan (funkar men ger felmeddelande och stänger inte automatiskt när man kopplar ur sladden). Har ju också fått ny led-list på bakluckan och den hade under våren lite kondens. Annars (peppar, peppar) inget strul. 2 verkstadsbesök på 18 månader och 4000 mil är ju två för mycket för att vara toppen men inte heller ngn katastrof.mati skrev:Min garanti har gått ut i april, och det är precis därför jag aldrig skulle vilja äga bilen privat. Jag vet ju inte exakt vad alla verkstadsbesök under garantin hade kostat mig om jag hade behövt betala dem, men jag vet att bakljuset kostar ungefär 12k bara i materialkostnad, och det har redan bytts två gånger på min bil. Plus allt annat som har bytts och lagats. Sammanlagt hade man nog kunnat köpa en bättre beg bil för dessa pengar, typ.
En ny motor går säkert på nåt 6-siffrigt skulle jag tro.
Min bil har också gått 2800 mil, och håller på och kärvar ihop just nu pga otillräcklig användning. Hoppas att din trasiga motor var ett undantag.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Efter garantitiden tar ju ofta maskinskadeförsäkringen över. Åtminstone upp till 15 000 mil hos vissa försäkringsbolag.
Men den försäkringen gäller knappast för en trasig ljusramp som kostar 12 000:- eller om spindellederna måste byta ut.
Frugans Volvo XC som gått 18 000 mil har haft följande kostnander senaste åren:
Byte slutväxel med haldexkoppling efter lagerras inuti slutväxeln = 33 000:-
Byte partikelfilter = 12 400:-
Byte trasig värmare = 11 500:- (Begagnad nyare model)
Byte trasig vattenpump = 7600:-
Byte trasigt termostathus = 14 200:-
Byte brusten spiralfjäder = 4 600:- (Båda byts på samma hjulaxel)
Men den försäkringen gäller knappast för en trasig ljusramp som kostar 12 000:- eller om spindellederna måste byta ut.
Frugans Volvo XC som gått 18 000 mil har haft följande kostnander senaste åren:
Byte slutväxel med haldexkoppling efter lagerras inuti slutväxeln = 33 000:-
Byte partikelfilter = 12 400:-
Byte trasig värmare = 11 500:- (Begagnad nyare model)
Byte trasig vattenpump = 7600:-
Byte trasigt termostathus = 14 200:-
Byte brusten spiralfjäder = 4 600:- (Båda byts på samma hjulaxel)
Re: Audi e-tron
Trist. Min kollega hade också problem med motorn men det slutade med att de bytte ut bilen. Känner inte till detaljerna dock.Moelito skrev:Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Enligt min e-tron mekaniker är det en givare inuti elmotorn som kan krångla.
En motor har han bytt, det går tydligen inte att byta givaren på verkstaden.
En motor har han bytt, det går tydligen inte att byta givaren på verkstaden.
Re: Audi e-tron
Tanken "nu får det vara nog" har inte slagit er?Off Grid Byggaren skrev:Frugans Volvo XC som gått 18 000 mil har haft följande kostnander senaste åren:
Byte slutväxel med haldexkoppling efter lagerras inuti slutväxeln = 33 000:-
Byte partikelfilter = 12 400:-
Byte trasig värmare = 11 500:- (Begagnad nyare model)
Byte trasig vattenpump = 7600:-
Byte trasigt termostathus = 14 200:-
Byte brusten spiralfjäder = 4 600:- (Båda byts på samma hjulaxel)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jo verkligen, och den ska snart bytas till elbil.taliz skrev:Tanken "nu får det vara nog" har inte slagit er?Off Grid Byggaren skrev:Frugans Volvo XC som gått 18 000 mil har haft följande kostnander senaste åren:
Byte slutväxel med haldexkoppling efter lagerras inuti slutväxeln = 33 000:-
Byte partikelfilter = 12 400:-
Byte trasig värmare = 11 500:- (Begagnad nyare model)
Byte trasig vattenpump = 7600:-
Byte trasigt termostathus = 14 200:-
Byte brusten spiralfjäder = 4 600:- (Båda byts på samma hjulaxel)
Re: Audi e-tron
Känns som en väldigt svag garanti där också. Även om det kanske är viktigare med bra garantier på bilar med ny teknik som elbilar.MWall skrev:Två år är standard. Det är det ni har på er E-klass också.martinot skrev:Gott att du klarade garantin!Moelito skrev:Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.Moelito skrev:Tjohopp, där sket sig dagens badutflykt..
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
Man kan ju undra varför men det förklarar den låga kylvätskenivån då samma system även kyler elmotorerna.
Inte gjort något speciellt, än då just att jag kör väldigt lite då jag som många andra jobbar 100% hemifrån. Bilen har bara gått 2800mil.
Tur i oturen är att den 2 åriga nybilsgarantin går ut om en månad
Men är inte två år lite väl kort garantiperiod för en premiumbil i den prisklassen?
Skulle nog då också valt operationell leasing istället för finansiell (trots att det ofta är dyrare).
Min fru har operationell leasing på den (oavsett), så inget jag bekymrat mig om personligen eller brytt mig om att ta reda på.
Dock väldigt nöjd med Teslas garantier på drivlina på 8 år. Känns tillräckligt tryggt så man kan köra finansiell leasing på den (och även tryggt för privatpersoner som köper själva).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Dock rätt nice att få en helt ny bil utan kostnad. Känns som det var väldigt generöst av Audi!dfa skrev:Trist. Min kollega hade också problem med motorn men det slutade med att de bytte ut bilen. Känner inte till detaljerna dock.Moelito skrev:Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.
"Den främre elmotorn har klappat ihop"
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Oroa dig inte så mycket, snart kostar din bil bara ett par hundra procent mer retroaktivt..Legato skrev:Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning
Re: Audi e-tron
?Gargamel skrev:Oroa dig inte så mycket, snart kostar din bil bara ett par hundra procent mer retroaktivt..Legato skrev:Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Förmånsvärden ändras inte retroaktivt.Gargamel skrev:Oroa dig inte så mycket, snart kostar din bil bara ett par hundra procent mer retroaktivt..Legato skrev:Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning
Det sämsta de gjort retroaktivt, och som är mycket dåligt för miljön och övergången till en hållbarhet, är att de tog bort den tillfälligt sänkta förmånsvärdet för sk. "supermiljöbilar" på 10 000/året.
Passar du däremot på att byta ut din förmånsbil till en ny innan den 1/7 så klarar du dig i alla år som du har kvar bilen på leasing. Så kan vara värt att tänka på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik