Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Ric skrev:
HelectriC skrev:
Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
Ät minimalt med salt och kolhydrater dagarna före resan. Ät mycket kolhydrater och salt kvällen före resan samt till frukosten före resan. Det borde fungera.
Så det räcker inte med att man ska planera rutten i förväg, nu ska man även planera vad och hur man äter för att ”slippa” stanna under färden. Verkar som vi är långt från ”resan är målet” iaf :lol: Jeez, folk har så sjukt bråttom med att komma fram för att vad då? Sitta en extra timme framför ipaden?
Det känns lite efter att ha läst ett antal inlägg som att många tycks ha glömt att vi är på väg att förstöra hela
planeten och fortsätter att ”kräva” det ena efter det andra,
för att allmänheten ska kunna acceptera elbilar så måste laddningen upp på typ 1000kW och därmed kunna
ladda motsvarande en full tank på ett större diesellok på mindre än 5 minuter.
Jo tjena, men då kanske vi skulle ta och upplysa allmänheten om att vi kanske inte har någon rättighet att
fortsätta att bränna ut planeten och hela vår existens, vi kanske helt enkelt måste acceptera att det på långresor
kan behöva stannas lite längre, tex 20-30 minuter varannan timme eller liknande för att kunna köra 20-30 mil eller
något i den stilen, och det efter att ha kört 30-40 mil till att börja med (det klarar ganska många redan idag).
Det är också redan styrkt att det är rimligt med vissa stopp (se tex yrkestrafik redan nu) och det kan väl inte
vara direkt omöjligt att tänka sig gälla även för privata resor? Vem ska avgöra egentligen vilka som är i skick att
köra 5-10 timmar i sträck om det kommer till kritan? Precis som vi ska följa hastighetsgränser så kan vi mycket
väl tvingas följa körtidsregler (det går redan nu att kontrollera detta i princip, rent tekniskt).
Jag tror att vi ska vara försiktiga med att säga att det ”måste” gå att ladda i helt sjuka hastigheter osv, som någon
slags rättighet i jämförelse med fossila bilar, när vi i praktiken närmar oss ett förbud mot dessa.
Vi får alltså kanske acceptera hur elbilar funkar och anpassa oss därefter, inte nu men jäkligt snart är min gissning.
Vad skulle ”vi” göra om det tex slutade att säljas soppa nu i år tex? Rent hypotetiskt alltså såklart, skulle alla
5-10 timmar-i-sträck-körare behöva ta livet av sig eller vad då? Näe skulle inte tro det, dom skulle anpassa sig såklart.
Det är garanterat inte jordens undergång liksom, men om vi fortsätter som nu så är det nog jordens undergång däremot :(
Det behövs såklart ett fungerande laddnätverk som funkar bra och är tillförlitligt och dom typ 200kW eller mer som
redan finns skulle funka fruktansvärt jäkla bra om det var ordentligt utbyggt, redan med DAGENS bilar :)
Vi måste nog sluta drömma helt enkelt och acceptera vad som komma skall, ALLT kanske inte blir lika bra som vi är
vana vid idag. (Och en del blir bättre med elbil enligt min egen erfarenhet, och jag brukar normalt pendla
10 mil enkel varje dag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?
Screenshot_20210220-130046_e-DN.jpg
Screenshot_20210220-130030_e-DN.jpg
Inte för att vara kinkig, men lite svårt att läsa i så lågupplöst scanning. Går det möjligen att få i något lite högre upplösning/förstoring?
DN.JPG
Stort tack! Nu gick det att läsa betydligt lättare. Snyggt jobbat! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

@Bjelke

Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.

Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.

Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).

Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.

ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.

Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.

Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.

Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden! :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Vem ska avgöra egentligen vilka som är i skick att
köra 5-10 timmar i sträck om det kommer till kritan? Precis som vi ska följa hastighetsgränser så kan vi mycket
väl tvingas följa körtidsregler (det går redan nu att kontrollera detta i princip, rent tekniskt).
Har du hört talas om att man kan turas om att köra om man ska långt?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning :lol:
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? :lol:
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning :lol:
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? :lol:
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning Bild
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? Bild
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10273
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

mati skrev:
martinot skrev:
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.
Japp, funkar magiskt bra i Honda E! Är en hel del annat som inte är optimalt med bilen men speglarna är helt grymma.

Fattar fortfarande inte hur tusan de löst så bilden alltid är kristallklar. Spelar ingen roll hur mycket slask eller regn det är, sidospeglarna funkar perfekt.

Något för Tesla att lära sig av om FSD någonsin ska funka bra i snö...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.
Japp, funkar magiskt bra i Honda E! Är en hel del annat som inte är optimalt med bilen men speglarna är helt grymma.

Fattar fortfarande inte hur tusan de löst så bilden alltid är kristallklar. Spelar ingen roll hur mycket slask eller regn det är, sidospeglarna funkar perfekt.

Något för Tesla att lära sig av om FSD någonsin ska funka bra i snö...
Troligtvis beror det på att kameralinsen skyddas från smuts aerodynamiskt.
Skulle ju gå att ordna med ”gälar”.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Moelito skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning Bild
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? Bild
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag hade en lånebil med virtuella speglarna.

Första timmarna kändes det väldigt ovant, men efter några dagar gillade jag dem riktigt bra. Skulle jag speca en ny e-tron idag hade jag nog valt till dem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.
Japp, funkar magiskt bra i Honda E! Är en hel del annat som inte är optimalt med bilen men speglarna är helt grymma.

Fattar fortfarande inte hur tusan de löst så bilden alltid är kristallklar. Spelar ingen roll hur mycket slask eller regn det är, sidospeglarna funkar perfekt.

Något för Tesla att lära sig av om FSD någonsin ska funka bra i snö...
Stämmer nog som Fredrik var inne på att Honda varit smarta att utnyttja luftflödet som går över sidokamerorna.

Du har säkert bättre koll som kör bilen, men jag har sett videor på YT där iaf. ett par Honda-ägare varit supernöjda med sidospegelkamerorna, men lite mindre nöjda med backspegelkameran som de klagat lite på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Moelito skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning Bild
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? Bild
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag hade en lånebil med virtuella speglarna.

Första timmarna kändes det väldigt ovant, men efter några dagar gillade jag dem riktigt bra. Skulle jag speca en ny e-tron idag hade jag nog valt till dem.
Att folk klagar på nymodigheter är nog en kombination av att de första versionerna av ny teknik kanske inte alltid gjorts perfekt från start, men en annan del är nog även att vi användare är invanda och konservativa i hur saker skall vara.

Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Kan tänka mig att det är samma sak som ni utan backspeglar gått igenom. Lite ovant första veckorna, men sedan reflekterar man inte ens över det.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Exakt så! :D

En Mini-förare är troligen direkt hemma i en M3, och behöver nog inga tillvänjningsveckor som vi andra. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.
Exakt. Känns som Tesla tog inspiration i ett mycket liknande tänk som för Minin när Elon ville skapa en M3 som var kostnadseffektiv (för att vara elbil med den prestandan).

Likheterna är lite slående mellan bilarna på det sättet, ivf. interiört; avskalat, minimalistiskt och alla instrument/kontroller centralt placerade! :)

Så på sätt och vis så är ju en M3 en modern inkarnation av den klassiska Minin (inte de nya Mini som är lite mer överlastade med bling-bling, även om det centrala upplägget är kvar). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.
Exakt. Känns som Tesla tog inspiration i ett mycket liknande tänk som för Minin när Elon ville skapa en M3 som var kostnadseffektiv (för att vara elbil med den prestandan).

Likheterna är lite slående mellan bilarna på det sättet, ivf. interiört; avskalat, minimalistiskt och alla instrument/kontroller centralt placerade! :)

Så på sätt och vis så är ju en M3 en modern inkarnation av den klassiska Minin (inte de nya Mini som är lite mer överlastade med bling-bling, även om det centrala upplägget är kvar). :D
Har inte tänkt på det tidigare men stämmer väldigt bra med referensen om Mini.

Mini-ägare är också väldigt märkestrogna och älskar sina bilar fullt ut. Går att möta många speciella människor som kör mini. Älskar dock att mecka med dom :) bilarna såklart, inte människorna.
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av wheels »

Älskar dock att mecka med dom

Det var ju inte precis lättåtkomligt att skruva i motorutrymmet på gamla mini
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

wheels skrev:
Älskar dock att mecka med dom

Det var ju inte precis lättåtkomligt att skruva i motorutrymmet på gamla mini
Lite som När man meckar Porsche, gäller att veta hur man gör för att det skall vara smidigt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
@Bjelke

Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.

Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.

Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).

Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.

ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.

Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.

Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.

Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden! :)
Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingen
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom :)
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart :)
Jag vet inte om det blev klarare av det här :lol: men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Audi e-tron

Inlägg av Niklas Z »

Bjelke skrev:
Jag vet inte om det blev klarare av det här :lol: men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf! ;)
Jag tycker du var tydlig från början och håller helt med i det du skriver.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
@Bjelke

Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.

Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.

Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).

Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.

ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.

Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.

Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.

Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden! :)
Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingen
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom :)
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart :)
Jag vet inte om det blev klarare av det här :lol: men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf! ;)
Gott att höra att du ser fördel i utvecklingen (var lite orolig där)! :)

Tänk dock bara på att alla människor är individer som alla har lite olika både krav och toleransnivåer.

Teori: Låt oss anta att du själv kanske inte hade skaffat Tesla (nu vet jag ju inte om du gjort det eller inte, så är bara ett teoretiskt exempel) 2010, pga. att den tekniken i första Roadster (eller absolut första MS) och infrastrukturen inte var god nog för dig och din familj på den tiden. Ponera samtidigt att det satt andra personer som uttryckte sig som du gör nu; "Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda".

Alltid lätt att sätta sig själv i centrum och referens för omvärlden (även jag själv gör det tyvärr ibland), och missa att omvärlden och andra människor inte är en själv och lever inte i samma situation.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
@Bjelke

Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.

Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.

Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).

Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.

ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.

Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.

Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.

Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden! :)
Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingen
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom :)
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart :)
Jag vet inte om det blev klarare av det här Bild men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf! ;)
Gott att höra att du ser fördel i utvecklingen (var lite orolig där)! :)

Tänk dock bara på att alla människor är individer som alla har lite olika både krav och toleransnivåer.

Teori: Låt oss anta att du själv kanske inte hade skaffat Tesla (nu vet jag ju inte om du gjort det eller inte, så är bara ett teoretiskt exempel) 2010, pga. att den tekniken i första Roadster (eller absolut första MS) och infrastrukturen inte var god nog för dig och din familj på den tiden. Ponera samtidigt att det satt andra personer som uttryckte sig som du gör nu; "Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda".

Alltid lätt att sätta sig själv i centrum och referens för omvärlden (även jag själv gör det tyvärr ibland), och missa att omvärlden och andra människor inte är en själv och lever inte i samma situation.
Människan är tyvärr en egoistisk och egocentrisk varelse i sin natur, men det är bra om man kan kämpa emot det ibland BildBild

Håller med om att man inte har rätt att "kräva" dessa saker. Snarare tycker jag fossil förbränning bör förbjudas omgående. Så får man välja mellan elbil eller cykla typ. Då kanske det klagas lite mindre! Bild
Skriv svar