Det känns lite efter att ha läst ett antal inlägg som att många tycks ha glömt att vi är på väg att förstöra helaHelectriC skrev:Så det räcker inte med att man ska planera rutten i förväg, nu ska man även planera vad och hur man äter för att ”slippa” stanna under färden. Verkar som vi är långt från ”resan är målet” iaf Jeez, folk har så sjukt bråttom med att komma fram för att vad då? Sitta en extra timme framför ipaden?Ric skrev:Ät minimalt med salt och kolhydrater dagarna före resan. Ät mycket kolhydrater och salt kvällen före resan samt till frukosten före resan. Det borde fungera.HelectriC skrev:Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
planeten och fortsätter att ”kräva” det ena efter det andra,
för att allmänheten ska kunna acceptera elbilar så måste laddningen upp på typ 1000kW och därmed kunna
ladda motsvarande en full tank på ett större diesellok på mindre än 5 minuter.
Jo tjena, men då kanske vi skulle ta och upplysa allmänheten om att vi kanske inte har någon rättighet att
fortsätta att bränna ut planeten och hela vår existens, vi kanske helt enkelt måste acceptera att det på långresor
kan behöva stannas lite längre, tex 20-30 minuter varannan timme eller liknande för att kunna köra 20-30 mil eller
något i den stilen, och det efter att ha kört 30-40 mil till att börja med (det klarar ganska många redan idag).
Det är också redan styrkt att det är rimligt med vissa stopp (se tex yrkestrafik redan nu) och det kan väl inte
vara direkt omöjligt att tänka sig gälla även för privata resor? Vem ska avgöra egentligen vilka som är i skick att
köra 5-10 timmar i sträck om det kommer till kritan? Precis som vi ska följa hastighetsgränser så kan vi mycket
väl tvingas följa körtidsregler (det går redan nu att kontrollera detta i princip, rent tekniskt).
Jag tror att vi ska vara försiktiga med att säga att det ”måste” gå att ladda i helt sjuka hastigheter osv, som någon
slags rättighet i jämförelse med fossila bilar, när vi i praktiken närmar oss ett förbud mot dessa.
Vi får alltså kanske acceptera hur elbilar funkar och anpassa oss därefter, inte nu men jäkligt snart är min gissning.
Vad skulle ”vi” göra om det tex slutade att säljas soppa nu i år tex? Rent hypotetiskt alltså såklart, skulle alla
5-10 timmar-i-sträck-körare behöva ta livet av sig eller vad då? Näe skulle inte tro det, dom skulle anpassa sig såklart.
Det är garanterat inte jordens undergång liksom, men om vi fortsätter som nu så är det nog jordens undergång däremot
Det behövs såklart ett fungerande laddnätverk som funkar bra och är tillförlitligt och dom typ 200kW eller mer som
redan finns skulle funka fruktansvärt jäkla bra om det var ordentligt utbyggt, redan med DAGENS bilar
Vi måste nog sluta drömma helt enkelt och acceptera vad som komma skall, ALLT kanske inte blir lika bra som vi är
vana vid idag. (Och en del blir bättre med elbil enligt min egen erfarenhet, och jag brukar normalt pendla
10 mil enkel varje dag)