Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Ser ut som att tyska myaudi nu innehåller skalet till FOD. Tänk om de kunde få fart på det till hösten. :D
73479E8F-FDC8-40CD-9CC9-47F238283802.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Audi har producerat över 40k etron, men det har "bara" sålts ca 30k. Så det borde finnas en hel del på lager.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Inte en sekund för tidigt.
Jag var i början lite rädd att jag kanske gjort ett dumt val att köpa bilen med LED-matrix trots att säljaren sa att det skulle finnas som FOD sen. Det är ju onekligen en funktion som man nästan uteslutande använder på vinterhalvåret. Nu är jag så himla glad att jag gjorde det. Jag har haft bilen i ganska så exakt ett år nu och fortfarande inte ett spår av FOD.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Inte en sekund för tidigt.
Jag var i början lite rädd att jag kanske gjort ett dumt val att köpa bilen med LED-matrix trots att säljaren sa att det skulle finnas som FOD sen. Det är ju onekligen en funktion som man nästan uteslutande använder på vinterhalvåret. Nu är jag så himla glad att jag gjorde det. Jag har haft bilen i ganska så exakt ett år nu och fortfarande inte ett spår av FOD.
Jag var lite irriterad till och från fjällen för detta, vet ju sedan tidigare hur bra det är vid mörkerkörning. Om de löser det till hösten så är allt förlåtet. :)
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ocean »

Skärmavbild 2020-03-27 kl. 17.13.16.png
Körde hästsläp i helgen, ToR Vallentuna - Hallsta, ca 12 mil enkelresa och sedan 6 mil ToR stallet. Laddade 20 min på Ionity i Enköping på dit och tillbakavägen. Men den laddplatsen är inte riktigt anpassa för släp.. Bilen drog 4,5 kWh/mil dit och 5,1 på hemvägen, hade lite mera bråttom. Batteriladdningen försvann i en rasande takt, så släp och batteribil är kanske inte den bästa kombinationen, men det funkade iallafall.

Väldigt tacksam för den höga laddeffekten som gick över 140 kWh, även över 80% Soc.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Oj, det var rejält. Har du koll på vad släpet väger?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ocean »

Totalt 1700 kg, 1000 kg släp, 650 kg häst och 50 kg packning, på ett ungefär. Går väldigt fint efter bilen, beror nog på att bilen väger så mycket och att man kan ställa fjädringen så kroken hamnar på rätt höjd.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Du får be hästen att hjälpa till. Lite onödigt att den bara står och latar sig. ;)
Jag har dragit husvagnen ett par gånger och då hamnade förbrukningen strax under 40kWh/100km. Den vägde då omkring 1,2 ton eller så.
Jag skulle tippa att hästsläpet är lite jobbigare att dra pga boggi-axeln. Fyra släpvagnshjul är såklart sämre ur förbrukningssynpunkt än bara två hjul.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Beror nog en hel del på hur fort man kör också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Du får be hästen att hjälpa till. Lite onödigt att den bara står och latar sig. ;)
Jag har dragit husvagnen ett par gånger och då hamnade förbrukningen strax under 40kWh/100km. Den vägde då omkring 1,2 ton eller så.
Jag skulle tippa att hästsläpet är lite jobbigare att dra pga boggi-axeln. Fyra släpvagnshjul är såklart sämre ur förbrukningssynpunkt än bara två hjul.
Men visst verkar det vara så att vikt på släpet har mindre betydelse för elbilar? Att vindmotståndet har större betydelse? Tyngre släp ger ju mer regenereringsmöjligheter.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är nog en kombination av både vikt, körstilen och luftmotståndet.

Elbilar som är riktigt snåla har låg vikt och slanka karosser.

Men det går att snålköra med släp, och hästarna borde trivas bättre utan ett avgasrör strax framför huvudet.

Har lite siffror i släpvagnstråden:

viewtopic.php?f=27&t=16245&hilit=Sl%C3% ... 50#p356999
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Jovisst påverkar allt men jag har uppfattat att vindmotståndet är det viktigaste för ett elbilsekipage. Högre vikt får man tillbaka när man ska bromsa.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Audi e-tron

Inlägg av ChristerSjo »

Fredrik j skrev:
Jovisst påverkar allt men jag har uppfattat att vindmotståndet är det viktigaste för ett elbilsekipage. Högre vikt får man tillbaka när man ska bromsa.
Nja, allt handlar i grunden om rörelseenergi ju tyngre dessto mer energi krävs, energiåtervinning vid "bromsning" är inte 100% tillbaka. Eller?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Jovisst påverkar allt men jag har uppfattat att vindmotståndet är det viktigaste för ett elbilsekipage. Högre vikt får man tillbaka när man ska bromsa.
Nja, allt handlar i grunden om rörelseenergi ju tyngre dessto mer energi krävs, energiåtervinning vid "bromsning" är inte 100% tillbaka. Eller?
Jag jämför med en fossilbil.

Högt vindmotstånd tar energi vid acceleration och sen stjäl vid regenerering.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Jovisst påverkar allt men jag har uppfattat att vindmotståndet är det viktigaste för ett elbilsekipage. Högre vikt får man tillbaka när man ska bromsa.
Nja, allt handlar i grunden om rörelseenergi ju tyngre dessto mer energi krävs, energiåtervinning vid "bromsning" är inte 100% tillbaka. Eller?
Jag jämför med en fossilbil.

Högt vindmotstånd tar energi vid acceleration och sen stjäl vid regenerering.
Det är ju fördelen med elbil att kunna återvinna viss energi.

Nu är det ju påskjutsbromsar i de flesta släp, då måste väldigt låg regen användas. Annars går den bromsen in utan återvinning.

Så det krävs planerad eko körning.
Tobysthlm
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 feb 2020 19:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tobysthlm »

Vad är ungefärlig skillnad i räckvidd för E-tron 50 med 21” vs 20”? Har beställt med 20” men funderar på om det var fel val...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

ChristerSjo skrev:

Nja, allt handlar i grunden om rörelseenergi ju tyngre dessto mer energi krävs, energiåtervinning vid "bromsning" är inte 100% tillbaka. Eller?
Nej, man får nog räkna på ca 50%. Det finns visserligen uppgifter på att man får tillbaka 60-70% av rörelseenergin som man minskar men sedan är det ju även förluster att öka upp till hastigheten man hade innan inbromsning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av [JM] »

Rullmotståndet vid konstant fart ökar med typ 4wh/km för varje 100kg man ökar vikten.

Om släpet väger ca 2000kg så blir då ökningen 80wh/km. Lägger man till förlust från verkningsgraden i batteri + motor som är i ballparken 70-80% så blir det typ 100wh/km extra.
Sen tillkommer naturligtvis ökningen av luftmotståndet mm

Edit:
Videon nedan visar vid ca 7 min in hur kalkylen är för den som vill dubbelkolla.


Ska tilläggas att ökningen, i förbrukning per sträcka, från rullmotståndet också är oberoende av hastigheten. Dvs spelar ingen roll om man kör i 30 eller 130.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Du får be hästen att hjälpa till. Lite onödigt att den bara står och latar sig. ;)
Jag har dragit husvagnen ett par gånger och då hamnade förbrukningen strax under 40kWh/100km. Den vägde då omkring 1,2 ton eller så.
Jag skulle tippa att hästsläpet är lite jobbigare att dra pga boggi-axeln. Fyra släpvagnshjul är såklart sämre ur förbrukningssynpunkt än bara två hjul.
Men visst verkar det vara så att vikt på släpet har mindre betydelse för elbilar? Att vindmotståndet har större betydelse? Tyngre släp ger ju mer regenereringsmöjligheter.
Det är mer komplicerat än så när det gäller släpvagnskörning. För det första så har du plötsligt mer rullmotstånd. I fallet med hästsläpet ovan ökar rullmotståndet troligen med 100% eftersom det är dubbelt så många hjul inblandade.
Sen är släpvagnshjul inte sällan rätt besvärliga eftersom trumbromsarna är lite halvdåliga. Mitt vanliga gamla bilsläp på 300kg orsakade samma merförbrukning som hela (nya) husvagnen på över 1 ton. Jag mekade lite med hjulen häromveckan och det gjorde faktiskt stor nytta.
Jag har däremot inte sett någon större skillnad mellan lastat och olastat släp. Men allt är ju relativt. Det är klart att ett hästsläp på 1,8 ton drar mer energi än ett EU-släp på 200 kg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Självklart drar ett tungt släp mer än ett lätt släp. Vad jag försöker diskutera är skillnaderna mella en fossilbil och en elbil. Min tes är att vikten har mindre betydelse för elbilen då den dels är effektivare vid hög belastning samt kan regenerera röresleenergi under inbromsning. I en fossilbil går den energin bort i värme.
Högt vindmotstånd påverkar mer i högre hastigheter och stjäl energi från regenereringen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag är med på vad du menar. Men din tes är lite fel, eftersom fossilbilar faktiskt blir effektivare vid hög belastning (eller snarare så blir de mindre ineffektiva vid hög belastning). En elmotor blir visserligen också något effektivare, men inte alls i samma utsträckning. Grovt räknat kan man säga att elbilars verkningsgrad påverkas väldigt lite av hur de körs. För fossilbilar är det tvärtom.
Det är också förklaringen till att en elbils förbrukning ökar kraftigt t.ex. i motorvägsfart, medan fossilbilar ofta inte påverkas avsevärt. Det är helt enkelt så att en fossilbil är groteskt ineffektiv vid låg belastning, och därför förbrukar den mer än vad den borde när man kör långsamt eller utan last.
Moderna fossilbilar är numera också optimerade för låga farter och låg belastning, vilket betyder att även dessa drar rejält mycket mer när de får jobba lite. Vi hade en SQ7 TDI till låns i höstas, och vi tog den på husvagnssemester. Den drog sisådär 50% mer med husvagn, och det är helt i parität med vår e-tron.
Regenereringen är ju främst en fördel i stadstrafik osv, dvs när man behöver stanna ofta. Vid landsvägskörning spelar det ingen roll, då är det bättre att låta bilen rulla istället för att regenerera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av 12man »

Ocean skrev:
Körde hästsläp i helgen, ToR Vallentuna - Hallsta, ca 12 mil enkelresa och sedan 6 mil ToR stallet. Laddade 20 min på Ionity i Enköping på dit och tillbakavägen. Men den laddplatsen är inte riktigt anpassa för släp.. Bilen drog 4,5 kWh/mil dit och 5,1 på hemvägen, hade lite mera bråttom. Batteriladdningen försvann i en rasande takt, så släp och batteribil är kanske inte den bästa kombinationen, men det funkade iallafall.

Väldigt tacksam för den höga laddeffekten som gick över 140 kWh, även över 80% Soc.
har du kört släpet med avgasbil? Drog själv ett sånt där flyttsläp som man kan hyra på macken, typ 2x2x5 meter, min saab 9000 drog 2.5l/mil,
ms 76132 "Eleamore"
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Tobysthlm skrev:
Vad är ungefärlig skillnad i räckvidd för E-tron 50 med 21” vs 20”? Har beställt med 20” men funderar på om det var fel val...
Jag har 21” på sommaren och 20” på vintern och har satt på sommardäcken denna vecka. Skulle säga att temperaturökningen från några plus till ca 10 plus som det varit gör att jag har samma räckvidd med 21” som med 20”. Så min räckvidd i sommarväder med 21” kommer vara avsevärt bättre än 20” under en mild vinter. Skillnaden i förbrukning uppskattar jag till ca 5% vid liknande förhållanden.

Börjar mer och mer tro att förbrukningssiffran i bilen är just elmotorernas förbrukning (som det står) och inte inräknat värmen. Kör en sträcka på ca 15 mil väldigt ofta och brukar kolla SoC vid ankomst (börjar med 100) och den lägsta förbrukningen som jag haft har inte alls reflekterats på samma sätt i SoC. Nu i veckan med sommardäck har förbrukningen varit som i vintras ca men med rätt stora skillnader i SoC vid ankomst.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Förbrukningen som visas i bilen inkluderar värmen. Det är väldigt lätt att se.
Starta utan att förvärma bilen och titta på stapeln som visar momentan förbrukning. Accelerera upp till 50 eller 100km/tim så att du har en bra referens, och låt sedan bilen rulla, alltså utan regenerering. Stapeln kommer inte gå ner till noll, utan den kommer stanna vid ungefär 7kWh/100km om du kör 100 eller dubbelt så mycket (lättare att se) när du kör 50. Efter ett tag blir denna stapeln kortare och när bilen är varm så försvinner den i princip helt.
Värmaren drar alltså ungefär 7kW som mest och det är det man ser i förbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Förbrukningen som visas i bilen inkluderar värmen. Det är väldigt lätt att se.
Starta utan att förvärma bilen och titta på stapeln som visar momentan förbrukning. Accelerera upp till 50 eller 100km/tim så att du har en bra referens, och låt sedan bilen rulla, alltså utan regenerering. Stapeln kommer inte gå ner till noll, utan den kommer stanna vid ungefär 7kWh/100km om du kör 100 eller dubbelt så mycket (lättare att se) när du kör 50. Efter ett tag blir denna stapeln kortare och när bilen är varm så försvinner den i princip helt.
Värmaren drar alltså ungefär 7kW som mest och det är det man ser i förbrukningen.
Det konstiga är att jag kört denna sträcka ca 30 ggr och denna vecka 3 ggr med sommardäck och dryga 10 grader. Den drar ca samma som jag haft under vintern fast då har det oftast varit runt nollan. Men jag ser en avsevärd skillnad i SoC när jag är framme. Det är precis 15 mil och jag brukar alltid kolla eftersom jag kört hem samma dag och därför laddat några timmar på plats. I vintras hade jag knappast klarat ToR utan laddning baserat på SoC men häromdagen hade jag utan problem gjort det. Lägsta förbrukning har jag som sagt haft på vintern iom 20” istf 21”. Kan det då vara att batteriet har lägre kapacitet vid kyla?
Skriv svar