Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

mati skrev:
taliz skrev:
Muhlegg skrev:
Det var en rejäl prissänkning. Trist för oss som köpte tidigt men bra om priserna på elbilar äntligen börjar gå ner.
Minns upprorsstämningen här förra året när Tesla sänkte priserna. "Andra tillverkare gör aldrig så!"
Well....
Tesla sänkte priserna med typ 50%, inte 10 eller 12.

Nej.

Extremaste sänkningen var 34,6%. De flesta S/X var ca 20%. Model 3 3-4%.

Här är extremaste caset:
Tesla Model X Ludicrous Performance 1.674.350:– 1.095.180:– 579.170:–
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

taliz skrev:
Muhlegg skrev:
Det var en rejäl prissänkning. Trist för oss som köpte tidigt men bra om priserna på elbilar äntligen börjar gå ner.
Minns upprorsstämningen här förra året när Tesla sänkte priserna. "Andra tillverkare gör aldrig så!"
Well....
Jag tyckte redan då att var väldigt konstigt att förespråka en snabb omställning till elbilar men börja klaga så fort man själv riskerade att drabbas ekonomiskt.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

mati skrev:
taliz skrev:
Muhlegg skrev:
Det var en rejäl prissänkning. Trist för oss som köpte tidigt men bra om priserna på elbilar äntligen börjar gå ner.
Minns upprorsstämningen här förra året när Tesla sänkte priserna. "Andra tillverkare gör aldrig så!"
Well....
Tesla sänkte priserna med typ 50%, inte 10 eller 12.
Sänkningen är inte 10 eller 12 på e-tron. Det är 22% billigare mot vad jag fick förra gången jag var i kontakt med min lokala handlare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Muhlegg skrev:
taliz skrev:
Muhlegg skrev:
Det var en rejäl prissänkning. Trist för oss som köpte tidigt men bra om priserna på elbilar äntligen börjar gå ner.
Minns upprorsstämningen här förra året när Tesla sänkte priserna. "Andra tillverkare gör aldrig så!"
Well....
Jag tyckte redan då att var väldigt konstigt att förespråka en snabb omställning till elbilar men börja klaga så fort man själv riskerade att drabbas ekonomiskt.
Exakt, jag argumenterade för att det ju blir billigare nästa gång man byter. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Muhlegg skrev:
taliz skrev:
Muhlegg skrev:
Det var en rejäl prissänkning. Trist för oss som köpte tidigt men bra om priserna på elbilar äntligen börjar gå ner.
Minns upprorsstämningen här förra året när Tesla sänkte priserna. "Andra tillverkare gör aldrig så!"
Well....
Jag tyckte redan då att var väldigt konstigt att förespråka en snabb omställning till elbilar men börja klaga så fort man själv riskerade att drabbas ekonomiskt.
Exakt, jag argumenterade för att det ju blir billigare nästa gång man byter. ;)
Du var inte ensam... Kallt dock om man nyss hade köpt en XPL vid den sänkningen och sen har bytt till en e-Tron. Dubbelsmocka :shock:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
taliz skrev:
Muhlegg skrev:
taliz skrev:
Muhlegg skrev:
Det var en rejäl prissänkning. Trist för oss som köpte tidigt men bra om priserna på elbilar äntligen börjar gå ner.
Minns upprorsstämningen här förra året när Tesla sänkte priserna. "Andra tillverkare gör aldrig så!"
Well....
Jag tyckte redan då att var väldigt konstigt att förespråka en snabb omställning till elbilar men börja klaga så fort man själv riskerade att drabbas ekonomiskt.
Exakt, jag argumenterade för att det ju blir billigare nästa gång man byter. ;)
Du var inte ensam... Kallt dock om man nyss hade köpt en XPL vid den sänkningen och sen har bytt till en e-Tron. Dubbelsmocka :shock:
Ganska säker på att jag varnade för det när "någon" här valde att sälja sin Tesla och beställa en etron... då fick jag tillbaka att "andra tillverkare gör inte så" :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

mati skrev:
taliz skrev:
Muhlegg skrev:
Det var en rejäl prissänkning. Trist för oss som köpte tidigt men bra om priserna på elbilar äntligen börjar gå ner.
Minns upprorsstämningen här förra året när Tesla sänkte priserna. "Andra tillverkare gör aldrig så!"
Well....
Tesla sänkte priserna med typ 50%, inte 10 eller 12.
Näe... det gjorde dom väl ändå inte? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Får väl klassa mig som en ganska tidig köpare, beställning i maj -19. Jag fick 8% på listpriset för hela bilen då inklusive extrautrustning så jag upplever inte nuvarande rabatter som ngt extremt. Audi har alltid jobbat med prissänkningar (genom kampanjer) efter ett eller ett par år. Så inget oväntat. Innan dess hann de ju höja listpriset för proline med ca 20000 jmf med 2019 vilket gör att nuvarande erbjudande framstår ännu bättre.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Jag har en gång fått erbjudande om 5% kladdat på prislistan hos en audihandlare. Skulle bli mycket förvånad om någon betalat listpriset någonsin.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Borde kanske gå att få bra rabatt på lagerbilar?
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Såg på FB att YEE kampanjen skulle innebära -64k på etron 50 och -145k på etron55 vilket verkar stämma.
Dock inte lika bra (beroende på hur man ser på det) som YEC kampanjen tidigare i våras på -104k för etron 50

Är det någon som fått mer än 5% ytterligare på en etron?
har fattat det som att elbilar varit i princip undantagna samma rabattsatser som ICE och PHEV?
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Thexps »

dfa skrev:
Såg på FB att YEE kampanjen skulle innebära -64k på etron 50 och -145k på etron55 vilket verkar stämma.
Dock inte lika bra (beroende på hur man ser på det) som YEC kampanjen tidigare i våras på -104k för etron 50

Är det någon som fått mer än 5% ytterligare på en etron?
har fattat det som att elbilar varit i princip undantagna samma rabattsatser som ICE och PHEV?
Fick utöver de 145k även 63.400k i rabatt.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Ok, en fråga, känner mig lite korkad här för jag har verkligen letat: Jag har alltså inte adaptivt helljus uptäckte jag, och som jag uppfattade det skall är det samma sak som "helljusassistent" Var det ytterligare något tillval som jag missade, eller kan man inte välja det utan att välja LED Matrix?
Har en e50 Proline utan LED Matrix.

Kan ju fråga säljaren, men det tåget har liksom redan gått.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

dfa skrev:
Ok, en fråga, känner mig lite korkad här för jag har verkligen letat: Jag har alltså inte adaptivt helljus uptäckte jag, och som jag uppfattade det skall är det samma sak som "helljusassistent" Var det ytterligare något tillval som jag missade, eller kan man inte välja det utan att välja LED Matrix?
Har en e50 Proline utan LED Matrix.

Kan ju fråga säljaren, men det tåget har liksom redan gått.
Tror inte det finns ngn helljusassistent utan det är matrix som gäller isf. Ville ha matrix men inte få förmånsvärde för det så jag tänkte aktivera med functions on demand. Nu sitter man ju efter ett år och funderar på om det någonsin blir av för e-tron. Men jag kan inte se att jag har ngn helljusassistent. Inget jag saknar då jag tycker det till skillnad från matrix funkat rätt dåligt på tidigare bilar.
Soyakorv
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jul 2020 09:16
Referralkod: ts.la/urban417448

Re: Audi e-tron

Inlägg av Soyakorv »

Väntar leverans på en E-tron 55.
Ni som köpt vinterhjul som inte är original. Finns det någon prisvärt återförsäljare i Stockholmsområdet, gärna Nacka-Värmdö? :)
Eller vågar man beställa från bythjul eller liknande siter?
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Thexps »

Ni som beställt E-tron, eller haft ett tag nu. Ångrar ni er att ni inte inväntade t.ex. Skoda, ID och kommande presentation av Q4 E tron? Eller de uppfyller inte den standard som ni får med E-Tron?
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Thexps skrev:
Ni som beställt E-tron, eller haft ett tag nu. Ångrar ni er att ni inte inväntade t.ex. Skoda, ID och kommande presentation av Q4 E tron? Eller de uppfyller inte den standard som ni får med E-Tron?
Jag har haft min eTron i snart 1,5 år. Bilen är riktigt bra och om jag hade väntat så jag hade jag fortfarande kört runt i en fossilbil så jag ångrar det inte alls men om jag kunde avbryta leasingen kostnadsfritt så skulle jag byta till Enyaq. Jag hade en Skoda förut och var väldigt nöjd med den, eTron är ju onekligen lyxigare men för mig är det inte värt den extra kostnaden.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Audi e-tron

Inlägg av slugger75 »

Thexps skrev:
Ni som beställt E-tron, eller haft ett tag nu. Ångrar ni er att ni inte inväntade t.ex. Skoda, ID och kommande presentation av Q4 E tron? Eller de uppfyller inte den standard som ni får med E-Tron?
De kanske ville köra en bil som finns nu, inte en som kommer i framtiden.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
Thexps skrev:
Ni som beställt E-tron, eller haft ett tag nu. Ångrar ni er att ni inte inväntade t.ex. Skoda, ID och kommande presentation av Q4 E tron? Eller de uppfyller inte den standard som ni får med E-Tron?
Jag har haft min eTron i snart 1,5 år. Bilen är riktigt bra och om jag hade väntat så jag hade jag fortfarande kört runt i en fossilbil så jag ångrar det inte alls men om jag kunde avbryta leasingen kostnadsfritt så skulle jag byta till Enyaq. Jag hade en Skoda förut och var väldigt nöjd med den, eTron är ju onekligen lyxigare men för mig är det inte värt den extra kostnaden.
Ångrar är fel ord. Men idag skulle jag inte beställa någon e-tron. För två år sedan när jag beställde den fanns dock inte så många alternativ, noll för att vara exakt. Idag är det en annan femma.
@Muhlegg, vad menar du med att avbryta leasingen kostnadsfritt? Det kostar väl inget att avbryta leasningen vad jag vet. Det enda är att man kanske får lägga en massa stålar emellan eftersom restvärdet är högre än marknadsvärdet. Eller var det så du menade? För i så fall har jag samma problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Enyaq är nog egentligen precis rätt bil för mig, istället för e-tron. Jag kollade på en våg idag för att se om vår husvagn kanske ändå är tillräckligt lätt så att en Enyaq får dra den. Men icke. Om man utgår ifrån att bilen "stjäl" ungefär 50kg från husvagnen så är den tyvärr för tung för en bil som bara får dra 1000kg som en RWD Enyaq. Och då var husvagnen ändå i princip tom, fylld vattentank och förtält hade jag i, men inget bagage utöver detta. Synd. Hoppas de höjer dragvikten. Och ja, e-tron är en förbaskat tung jävel. :shock:
Skärmklipp.PNG
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
Muhlegg skrev:
Thexps skrev:
Ni som beställt E-tron, eller haft ett tag nu. Ångrar ni er att ni inte inväntade t.ex. Skoda, ID och kommande presentation av Q4 E tron? Eller de uppfyller inte den standard som ni får med E-Tron?
Jag har haft min eTron i snart 1,5 år. Bilen är riktigt bra och om jag hade väntat så jag hade jag fortfarande kört runt i en fossilbil så jag ångrar det inte alls men om jag kunde avbryta leasingen kostnadsfritt så skulle jag byta till Enyaq. Jag hade en Skoda förut och var väldigt nöjd med den, eTron är ju onekligen lyxigare men för mig är det inte värt den extra kostnaden.
Ångrar är fel ord. Men idag skulle jag inte beställa någon e-tron. För två år sedan när jag beställde den fanns dock inte så många alternativ, noll för att vara exakt. Idag är det en annan femma.
@Muhlegg, vad menar du med att avbryta leasingen kostnadsfritt? Det kostar väl inget att avbryta leasningen vad jag vet. Det enda är att man kanske får lägga en massa stålar emellan eftersom restvärdet är högre än marknadsvärdet. Eller var det så du menade? För i så fall har jag samma problem.
Ja precis, att avsluta leasingen kostar inget men jag tror jag får lägga en del emellan. Jag ska kolla vad jag skulle kunna få för eTronen men förmodligen äter det upp en stor del av kostnadsbesparingen. När jag ser de stora rabatterna som ges på eTron och när det dyker upp alternativ som Enyaq och ID4 så blir det nog till att ha kvar eTron 1,5 år till. Etron är ju en bättre bil så byter ju inte om jag inte lyckas sänka mina kostnader rejält.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
Ja precis, att avsluta leasingen kostar inget men jag tror jag får lägga en del emellan. Jag ska kolla vad jag skulle kunna få för eTronen men förmodligen äter det upp en stor del av kostnadsbesparingen. När jag ser de stora rabatterna som ges på eTron och när det dyker upp alternativ som Enyaq och ID4 så blir det nog till att ha kvar eTron 1,5 år till. Etron är ju en bättre bil så byter ju inte om jag inte lyckas sänka mina kostnader rejält.
Samma här. Det ligger begagnade e-tron:ar ute för 800k:ish. De nya som säljs "billigt" har ju i stort sett alla betydligt sämre utrustning. Min åf säljer en begagnad för 899k som jag tror har varit demobil tidigare. https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... u/90249967
Kunden som köpte den kan inte ha haft den särskilt länge. Det står att det är en Proline Advanced men det kan inte riktigt stämma eftersom den här har vanliga speglar och inga orangefärgade bromsok. F ö har den lite annan utrustning än min, delvis bättre, delvis sämre, t.ex. ingen Night Vision. Milen är samma.
Jag måste få runt 700k för min om jag inte vill lägga nåt emellan. Känns inte omöjligt. Sen är det som du säger inte lätt att veta om man lyckas sänka sina kostnader. Men risken att e-tron fortsätter käka stora mängder pengar är ju större än att en Enyaq gör det. Det är naturligtvis normalt sett alltid billigare att behålla en bil än att köpa en ny, men då räknar man ju men en ny bil i samma prisklass, inte med en som bara kostar hälften så mycket. Så rimligen borde det vara en vinstaffär att byta till en Enyaq eller ID4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Ska bli väldigt intressant att se vad som händer med etron försäljningen nu när enyaq och id4 kommer. Jag tror att ganska många (speciellt i Norge) hade kunnat tänka sig en av de billigare istället.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Troligen har många norrmän resonerat som jag har gjort. En e-tron är så nära en kombi man kan komma, dyr, men enda alternativet än så länge. Framförallt när man vill ha vettig dragvikt. Men det är en högst övergående period. Nu kommer mycket billigare elbilar som är likvärdiga eller rentav bättre i många avseenden.
Jag ser faktiskt en stor risk att e-tron blir iskall när de billigare alternativen spottas ut på marknaden. Det är lite därför jag vill bli av med den så fort det går att få tag i en ID4 eller Enyaq. Annars sitter man kanske på en bil som ingen vill ha sen. Det var ju samma sak med min Model S. Och det var inte så kul.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Ångrar inte mitt köp. Finns väl en liten oro som gnager om restvärdet. Men Skoda är jag inte så sugen på även om Enyaq onekligen ser fin ut. Sen inser man ju att en toppversion av skodan närmar sig instegs e-tron 55 och då är det inte alls så lockande. Mitt bilintresse är nog för stort men det man skulle gå på isf är ju en instegare för att minimera kostnaderna. Kanske ta besparingen och köpa en kul bil. :)
Skriv svar