22kWh kanske men 2kWh omöjligt. Finns ju inte ens en privat aktör i tätorten som erbjuder laddplatser till dygnspendlare. Pendlare har inget annat val än att betala kommunens ockerpris eller då kanske stjäla el från en av kommunen hyrd motorvärmarstolpe.Fredrik j skrev:För en kommun är det en balansgång att erbjuda allmän service samtidigt som man med skattemedel inte konkurrerar ut en privat verksamhet.Robertrimmevik skrev:Hur ser ett marknadsmässigt ladd-elpris ut? Är det straffskatt på ladd-el?Fredrik j skrev:Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Tesla, Lidl, destinationer och många fler har fri laddning. Så vinner man kunder. Turister är kunder i en kommun. Bra laddmöjliheter kan locka nya invånare och det ger nya skattemedel.
Bensinmackarna kommer förmodligen förvandlas till affärer och restauranger med lite biltillbehör när fossila bilar försvinner. Oops fri el igen(fast inbakat i priset).
När Juicepass 30 är slut tar resterande operatörer ut ockerpris.
Har staten infört en miljöbilsbonus för att sedan tvinga kommunerna att ta ut ockerpris nu under omställningen från fossilt?
Har man som elbilist avsagt sig rätten till att värma sin bil vid en motorvärmarstolpe om man jobbar åt kommunen? Är överskjutande el stöld? Finns det någon kommun som reglerar det? Finns det över huvud taget något tak för hur mycket el en fossilbilist får använda till att värma bilen?
Det kan ju mycket väl vara så att om 15-20 år när bilarna har minst dubbla räckvidden, bra destinationsladdning och vi har km skatt. Då är laddnätverken bara en service till gamla e-trons och dylikt. Fast då får nog dessa bilar mest gå som andrabilar.
El är el punkt.
Men jag citerar Fredrik och Henrik
"Billigt finns inte. Det betyder kostnaden är dold. Dyrt det finns däremot"
( I det här fallet var det dom danska grisarna som fick betala)
Så betala kommer vi att få göra på ett eller annat sätt. Och kommuner som sätter upp laddstolpar som ingen kommer att använda är dyrt.
Man kan tycka det är snurrigt speciellt om det har ett gott syfte. Tills man själv drabbas kanske.
Men jag håller med dig om att nån gratisstolpe här och där ju knappast är ett problem.
Men med närmare eftertanke finns det kanske någon näringsidkare på orten som kan tänkas tillåta laddning från motorvärmarstolpe så länge laddkabeln har JFB-B(audi-e-trons kabel har det). Då borde ju det sätta det marknadsmässiga priset. En sådan p-plats torde landa på 400-500kr här i glesbygden. Då har vi minst halverat priset. Och landar på runt 2kr/KWh. Som någon klok själ just nämnde är ett rimligt pris.