Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Sjukt bra!
Det är en enkel och billig åtgärd som verkligen Tesla skulle ha gjort också, speciellt när man har vätskekylda motorer där värmen
inte behöver stråla ut osv...
Det är en enkel och billig åtgärd som verkligen Tesla skulle ha gjort också, speciellt när man har vätskekylda motorer där värmen
inte behöver stråla ut osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?Geni87 skrev:En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.
ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Audi e-tron
Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det.taliz skrev:Kanske en anledning till den begränsade prestandan?Geni87 skrev:En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten...
Re: Audi e-tron
Den är ju gjord på MLB plattformen. En ren fossil plattform helt enkelt. Därför blir den både dyr och en del missar i sin konstruktion. Men jag skulle hellre köra e-tron än model 3..Leo skrev:Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.
ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Re: Audi e-tron
"Prestanda-SUV" är ju en oxymoron.Geni87 skrev:Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det.taliz skrev:Kanske en anledning till den begränsade prestandan?Geni87 skrev:En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten...
Re: Audi e-tron
Haha jag håller med, men vissa anser ju att en SUV ska kunna accelerera 0-100 på 4 sekunder. Sen att en SUV aldrig blir en bra prestandabil är en annan femma.Verdi skrev:"Prestanda-SUV" är ju en oxymoron.Geni87 skrev:Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det.taliz skrev:Kanske en anledning till den begränsade prestandan?Geni87 skrev:En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten...
Re: Audi e-tron
Bara nyfiken, vilka arv från en fossilbilsplattform har gjort att den har missar i konstruktionen?Oykkh47 skrev:Den är ju gjord på MLB plattformen. En ren fossil plattform helt enkelt. Därför blir den både dyr och en del missar i sin konstruktion. Men jag skulle hellre köra e-tron än model 3..Leo skrev:Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.
ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Re: Audi e-tron
Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Re: Audi e-tron
Jo jag förstår teorin bakom resonemanget. Men det lät som att Oykkh47 hade konkreta exempel, vore intressant att höra dem!Gadget skrev:Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Audi e-tron
Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Audi e-tron
Detsamma kan ju i så fall säga om tesla, som trots att de bara haft eldrift i tanke ändå inte lyckats fullt ut med att göra ett optimalt chassi. Om vi nu bara diskuterar just det och inte de tekniska lösningarna.Gadget skrev:Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
MEB är ju redan presenterad. Vilken plattform från en annan tillverkare man tycker att den är "lik" är ju oväsentligt, så länge det går att bygga riktigt bra elbilar med den som bas.Henrik Torphammar skrev:Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
Re: Audi e-tron
Till eTron kommer ett laddkort som tillåter dig ladda hos en mängd olika leverantörer runt om i Europa men billigt blir det inte. Om du ska ladda på Ioniqs laddare så ska du först betala €17,95 per månad, sen €8 per startad laddning och sen ytterligare €0,33 per kWh. Ägarna får väll vara glada att de går att ladda med full effekt nästan hela vägen så att det inte blir optimalt med flera korta stopp. Vet inte om det är så i Europa men i USA ska det ingå fri laddning första året så då blir det lugnt men efteråt...
https://electrek.co/2019/02/01/audi-cha ... ctric-suv/
https://electrek.co/2019/02/01/audi-cha ... ctric-suv/
Re: Audi e-tron
Jag tror att artikeln är fel. Det ska kosta 8 eur per laddning på Ionity egna stationer som introduktion. När det priset upphör kommer det kosta 0,33 per kWh.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Tänker jag fel?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Tänker jag fel?
Re: Audi e-tron
Tesla har sen ett bra tag tillbaka max 16,5 kW.Cay skrev:Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Tänker jag fel?
Re: Audi e-tron
Just nu hade jag valt X alla gånger och då främst pga laddningsnätverket. Innan ionity når upp till samma täckning som Suc så funkar etron bara som andrabil.Cay skrev:Tänker jag fel?
Sen hade jag aldrig tagit i något från VW-koncernen med tång men det är en annan femma. Det där med avgasskandalen verkar de flesta inte bry sig om.
Re: Audi e-tron
"Brutto ca 1230 kkr" tycker jag säger allt... Som jag sagt så många ggr så är ju e-Tron i praktiken minst lika dyr som X trots att den är mycket mindre, har högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.Cay skrev:Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Tänker jag fel?
Nog för att bättre lampor och en tystare cupé är trevligt men för mig kommer inte de fördelarna ens nära fördelarna för X ovan. Gällande ljudet så tycker jag premiumljudet i X är riktigt bra. Har inte testat senaste B&O i Audi, men ljudet i min X är klart bättre än det "Individual HiFi" jag hade i min BMW för över 40.000:- i alla fall.
Sen håller jag med KalleKulla om att man av ren princip inte gärna köper VW. För mig handlar det även om att serviceupplevelsen varit så extremt mycket sämre än hos Tesla. Efter 4 VAG-bilar lovade jag mig själv att aldrig utsätta mig för det igen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
Re: Audi e-tron
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.Cay skrev:Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Vet inte hur jag kunde glömma Autopiloten för övrigt. Det är ytterligare en fördel Tesla som i sig själv för mig överväger de fördelar Audin har.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.Legato skrev:Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.Cay skrev:Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Re: Audi e-tron
Kunderna valde iPhone det är helt korrekt. Men kunderna väljer ju också Tesla så nej, jag förstår fortfarande inte vad du menar.Cay skrev:E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.Legato skrev:Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.Cay skrev:Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Förklara gärna vad du tycker är revolutionerande med E-Tron. För mig är det en sämre kopia på allt utom belysning och ljudnivå. Sen är "väcka föraren med säkerhetsbältet" en kul grej, men inget är ju revolutionerande på något sätt?
Med iPhone tror jag tom Ericsson-ingenjörerna fattade att det var något nytt på gott och ont. Vad är nytt med Audin?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021