Inte jag heller jag trodde allt utom Tesla skulle på soptippenPapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Audi e-tron
Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.taliz skrev:PapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Audi e-tron
Inte omöjligt att de hamnar där när jag är klar med dom.thnis skrev:Inte jag heller jag trodde allt utom Tesla skulle på soptippenPapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Nä, men jag är ju "mellan bilar" just nu. Det råkar också finnas bra erbjudanden på hyrbilar. Zoen hyrde jag i 42 dygn för 130kr/dygn inkl fria mil.
Egolfen 5k för en månad inkl 300 mil.
Kul att testa lite olika små budgetbilar(har ju testat etron, EQC, S, X, 3 tidigare...)
Sen får vi se vad det blir efter det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag kör på bana också, men då med hoj.PapaD skrev:Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.taliz skrev:PapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
Om det vore så riskabelt att hålla 140 på motorväg är det lustigt att det går utmärkt i många länder söderut på kontinenten. De har ju tom fri fart i Tyskland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Någon som vet en bra deal gällande privatleasing? Ser att de kör sjukt bra kampanjpriser gällande företagsleasing på både 50 och 55 men inte hittat nåt liknande på privatleasing ännu.
Re: Audi e-tron
Ja, det hade varit kanon. Jag har faktiskt funderat på att köpa en ny e-Golf efter denna. De vräks ju ut till ganska bra priser just nu. Men det blir ju exakt samma bil som vi har idag och då känns det extremt onödigt att byta. Men hade den haft ett lite större batteri eller bättre snabbladdning hade det kanske varit intressant.thnis skrev:Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.
Det var det jag hade hoppats att ID3 skulle bli. Som en e-Golf fast bättre på allt som har med eldriften att göra. Men det blev som bekant inte riktigt så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jo förstår det. Fördelen är ju att den kommer med ny garanti.mati skrev:Ja, det hade varit kanon. Jag har faktiskt funderat på att köpa en ny e-Golf efter denna. De vräks ju ut till ganska bra priser just nu. Men det blir ju exakt samma bil som vi har idag och då känns det extremt onödigt att byta. Men hade den haft ett lite större batteri eller bättre snabbladdning hade det kanske varit intressant.thnis skrev:Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.
Det var det jag hade hoppats att ID3 skulle bli. Som en e-Golf fast bättre på allt som har med eldriften att göra. Men det blev som bekant inte riktigt så.
Jag väntar nog ändå till i höst å ser vad som händer med ID3 med 45 kWH batteri. Den ska ju komma med möjlighet till snabbare DC-laddning för en extra kostnad. Även om jag helst hade haft en e-Golf 7.5 med större batteri och snabbare laddning. Men men..
Sorry inser att tråden nu är kapad.. ngt som jag brukar störa mig på
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Audi e-tron
Min syster har precis skaffat en id3 för 3700 per månad i privatleasing. Det tycker jag är bra.Zath skrev:Någon som vet en bra deal gällande privatleasing? Ser att de kör sjukt bra kampanjpriser gällande företagsleasing på både 50 och 55 men inte hittat nåt liknande på privatleasing ännu.
MX LR (Raven) 2019
Re: Audi e-tron
ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.HelectriC skrev:ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.
Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?
https://motor.no/a/173484
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Snålare bilar kommer det nog också att bli fler av så småningom, men det går lite segt kanske...Off Grid Byggaren skrev:Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.HelectriC skrev:ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.
Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?
https://motor.no/a/173484
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Fast behöves det egentligen läggas så mycket krut på snålare elbilar. Går batteriutvevklingen som väntat så går väll en ny e-tron 70 mil om fem år. Och just nu går hälften av min förbrukning åt till att värma bilen och till laddförluster. (Uteslutande stadskörning i vinter)Bjelke skrev:Snålare bilar kommer det nog också att bli fler av så småningom, men det går lite segt kanske...Off Grid Byggaren skrev:Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.HelectriC skrev:ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.
Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?
https://motor.no/a/173484
Bygger vi allt för snåla bilar så kommer familjebilarna gå över hundra mil. Och då byggs det gigantiska snabbladdarnätverk helt i onödan. Behövs i stort sett bara destinationsladdning då.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.Robertrimmevik skrev:Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.
Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.
Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?
Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.Off Grid Byggaren skrev:Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.Robertrimmevik skrev:Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.
Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.
Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?
Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Robertrimmevik skrev:Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.Off Grid Byggaren skrev:Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.Robertrimmevik skrev:Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.
Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.
Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?
Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)
Ok, det är egentligen då för alla dem som kör i områden där det inte finns utbyggd snabbladdar infrastruktur?
Och under förutsättning att det finns vissa 22 kW laddare att tillgå.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Audi e-tron
Grattis, då är det enbart det långa (kanske) väntan nu. Men den som väntar på nåt gott...johanfh skrev:Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Audi e-tron
Ja precis, leverans i april...Så hinner jag leta upp en laddstolpe under tidenCredde skrev:Grattis, då är det enbart det långa (kanske) väntan nu. Men den som väntar på nåt gott...johanfh skrev:Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Re: Audi e-tron
Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.Robertrimmevik skrev:Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.mati skrev:Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.Robertrimmevik skrev:Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Grattis. Tror inte att du kommer att bli besviken.johanfh skrev:Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Re: Audi e-tron
Grattis till att bli elbilsägare, och till en jättefin bil!johanfh skrev:Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
I Gävle har vi en hel hög med 22kw publika "gratisladdare" (vissa mot p-avgift), som många hade uppskattat lite extra om kunnat nyttja effekten.Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.
Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.
Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?
Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)
Ok, det är egentligen då för alla dem som kör i områden där det inte finns utbyggd snabbladdar infrastruktur?
Och under förutsättning att det finns vissa 22 kW laddare att tillgå.