Fredrik j skrev:Läste en intressant artikel om glesbygdens problem. Många tänker på norrlands inland och liknande men i artikeln jämfördes levnadsförhållanden och där framträder glesbygd relativt nära storstadsområden. Blekinge och Småland pekades ut. Jag tycker det märks om man reser genom Småland. Dåligt underhållna bostäder och andra tecken på fattigdom. Det ser man mer sällan i Norrland.
Det är därför som jag bor i Norrlands inland. Billigt boende, hyffsat betalt och lite konkurrens om de bra jobben. Lätt att vara duktig när den mesta kompetensen går till storstan. Därav jantelag. Ganska logiskt egentligen.
Nu åter till topic.
Har kört e-tron 850mil nu och är riktigt nöjd.
Positiva saker är:
Räckvidden är betydligt bättre än väntat(därav min negativa inställning till EPA). Ligger på 2,58 med blandad hård körning(mest landsväg och motorväg 20-30km/h över hastighetsgränsen)
Ingen räckviddsångest. Gott om 50kWh-laddare att toppa upp på(Rasta hunden och en kaffe sedan vidare till Ionity och tanka fullt på 40min(käka under tiden))
Underbar att köra(så tyst och så bekväm och samtidigt riktigt vass i omkörningarna(race med Model 3 till Ionity Sundsvall och han fick ge sig(han svängde dock ej in till mitt stora förtret, for väll till Tesla Suc))
Tack Tesla club Sweden för tipsen om apparna Chargepoint och Enel X.(nu behöver jag inte aktivera mitt Audi ladd abonnemang förens till nyår, så nästa sommar är säkrad på Ionity( hoppas Audi och Ionity kommer till sina sinnes innan året därpå))
Negativa saker är:
Appen suger men det viste jag ju dock redan(ska göra en uppdatering på bilen(nån här sa att det fanns en, min är tillverkad i feb(visade sig att jag slapp fakeljudet)))
Folk hör inte när man kommer.
Upplever att förbrukningen går upp en stund efter supercharge. Kanske har att göra med nån särskild kylning av batteriet då.
Jag kommer nog tappa körkortet(trodde räckviddsångesten skulle lösa det problemet. men den uteblev)
Kan i övrigt rekommendera denna bil(och även andra elbilar som tex Tesla), mycket bang for the bucks. Det finns fortfarande några kvoterade e-tron 55 advance kvar, de kan man få lös för runt 950k innan miljöbonus.
Återkommer med rapport i Februari. Då får ni veta vad en realistisk förbrukning ligger på i riktig vinter.