Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
macky skrev:
mati skrev:
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Läste ngt skoj om att det var städerskan som städade i serverhallen och drog ut sladden till servern för att koppla in dammsugaren varje gång det var strul. :D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

macky skrev:
mati skrev:
macky skrev:
mati skrev:
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Läste ngt skoj om att det var städerskan som städade i serverhallen och drog ut sladden till servern för att koppla in dammsugaren varje gång det var strul. :D
Säkert en norsk reset Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
macky skrev:
mati skrev:
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Det är kanske Nissan som utvecklat systemet? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
macky skrev:
mati skrev:
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Det är kanske Nissan som utvecklat systemet? :lol:
Nja, snarare 1742 inhyrda indier och 2378 ukrainare, specen var otydlig (för deras behov), produktägaren är ekonom och begriper ingenting, budgeten är supertajt och det ska vara klart igår. Testa behöver man inte för projektledaren sa att det var klart.
Ja, man har varit med ett tag. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Någon här som har koll på om det finns någon buffert under 0%? På E-tron 55 Eller stannar den mer eller mindre direkt?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ska finnas en buffert på någon kilometer om du gör en omstart när den dör.

Ska tydligen kunna göras två gånger, finns en film på Youtube när några Tyskar provar detta.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Någon här som har koll på om det finns någon buffert under 0%? På E-tron 55 Eller stannar den mer eller mindre direkt?
Det finns en liiiten buffert som Off Grid Byggaren säger. Man kan köra någon kilometer till efter omstart. Men bilen varnar redan innan, det blir sköldpadda och varningar och så. Jag lyckades en gång (ofrivilligt) att pricka in detta så jag kom precis hem. Hade jag bott i grannhuset hade jag fått gå sista biten. Och det är faktiskt lite dåligt eftersom åtminstone min bil tappar räckvidd snabbare än beräknat mot slutet. Under 20% SOC försvinner för varje körd kilometer ungefär 1,5 km räckvidd, lite grovt. Men det är hanterbart, bara man vet om det. Det rekommenderas m a o att ha en reserv på åtminstone 10%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henriksson »

Vid nästan alla långresor har jag haft endast 10-20km i marginal i början av resan till laddstation och den är sensamma efter jag når laddstation, superstabil. Normannen körde ju nästan 25-30km efter 0%.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Henriksson skrev:
Vid nästan alla långresor har jag haft endast 10-20km i marginal i början av resan till laddstation och den är sensamma efter jag når laddstation, superstabil. Normannen körde ju nästan 25-30km efter 0%.
Hur gammal är din bil? Jag inbillar mig att min bil inte låg så fel heller när den var ny. Snarare att den var lite för pessimistisk då. Men sen i vintras ungefär har den blivit alldeles för optimistisk i sin räckviddsberäkning. Då trodde jag att det berodde på kylan, men den beter sig fortfarande likadant. Det verkar som att den har tappat runt 4 kWh användbar kapacitet, vilket är ganska rimligt efter 3000 mil och 2,5 år. Den ligger konsekvent runt 78kWh nu, det kan ju helt enkelt vara så att bilen inte tar hänsyn till detta när den uppskattar räckvidden. Och ju närmare 0% man kommer desto mer inser bilen att batteriet inte längre är så stort som det har varit en gång i tiden.
Det är bara en gissning, men det skulle kunna förklara varför räckviddsberäkningen inte längre stämmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Henriksson skrev:
Vid nästan alla långresor har jag haft endast 10-20km i marginal i början av resan till laddstation och den är sensamma efter jag når laddstation, superstabil. Normannen körde ju nästan 25-30km efter 0%.
Hur gammal är din bil? Jag inbillar mig att min bil inte låg så fel heller när den var ny. Snarare att den var lite för pessimistisk då. Men sen i vintras ungefär har den blivit alldeles för optimistisk i sin räckviddsberäkning. Då trodde jag att det berodde på kylan, men den beter sig fortfarande likadant. Det verkar som att den har tappat runt 4 kWh användbar kapacitet, vilket är ganska rimligt efter 3000 mil och 2,5 år. Den ligger konsekvent runt 78kWh nu, det kan ju helt enkelt vara så att bilen inte tar hänsyn till detta när den uppskattar räckvidden. Och ju närmare 0% man kommer desto mer inser bilen att batteriet inte längre är så stort som det har varit en gång i tiden.
Det är bara en gissning, men det skulle kunna förklara varför räckviddsberäkningen inte längre stämmer.
Nu vet jag inte vilken höjd du bor på men jag har märkt att ska jag uppför till en destination så räknar route plannern av för lite men ska jag utför så kommer jag ofta fram med mera räckvidd kvar än beräknat.

Om din nu har tappat 4kWh borde inte det tas från bufferten på toppen. Tänkte att det ska vara en av e-trons styrkor att slippa tappad räckvidd runt första fem åren. Men nu är jag kanske naiv igen gällande Audi.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nu har jag återigen kontakt med bilen i appen och allt fungerar efter 3 veckor med diverse fel. Började i slutet av juli med att appen inte längre funkade. Tänkte att det löser sig, händer ju då och då även om den under 2021 varit i stort felfri. Sen efter några dar så märkte jag på långresa att höjdmätaren i navin var helt off, 300 möh trots att jag såg östersjön. Fortsatt ingen kontakt med bilen och mail till Audis support gav mig rådet att börja om med ny huvudanvändare och ominstallation av app mm. Kräver ju koden som jag hade hemma så det fick bero. En resa till och i Skövdetrakten fastnade sedan navigationen, eller den fastnade på Skara Sommarlands parkering :D. För övrigt sorgligt dåligt med laddmöjligheter där. Bilen rörde sig fortsatt på kartan men startade alltid på Skara Sommarland. Det gjorde att bilen även tappade den prediktiva assistansen. Dvs den kunde inte minska fart automatiskt inför rondeller eller bedöma hastigheten på vald väg. Verkar som att prio ett är kartan och prio två kameran som läser skyltarna. Det senare funkade ju fortsatt och även styrassistans samt adaptiv farthållare. Men man insåg hur mycket man till vardags gillar den support systemen ger till körningen. Väl hemma så fick jag lämna in bilen och det slutade om jag förstod det rätt med ny gateway för all datakommunikation. Inte hundra på om hårdvara faktiskt byttes eller om det kunde resettas genom OBD. Allt på garantin och smidigt hanterat, blev en service samtidigt med bromsvätske- och kupefilterbyte så minskade ju framtida ÅF-besök iaf.

Så, 2 månader kvar på garantin och lite orolig för perioden efter, trots allt är det tredje reparationsbesöket hos audi. Led-list, laddlucka och nu datakommunikation. Har haft en hel del audis senaste 15 åren men denna har haft lite fler och större fel. Inte en problembil tycker jag men efter 2 år är det iaf 1-2 fel för mycket.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Sedan skall man komma ihåg att elbilar är mycket ny teknik, och lite mer av "bleeding edge" teknologiskt än många vanliga bilar. Så länge Audi (Tesla, mflr.) hanterar det snyggt så tror jag att det är lite ett pris man ibland (tyvärr) får ta för att vara lite av "early adopter". Jag vill inte ta bort skulden från tillverkarna, men det är nog lite så det ofta kan bli i verkligheten.

Men gott att det löste sig iaf. och bra att Audi hanterade det väl! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Nu vet jag inte vilken höjd du bor på men jag har märkt att ska jag uppför till en destination så räknar route plannern av för lite men ska jag utför så kommer jag ofta fram med mera räckvidd kvar än beräknat.

Om din nu har tappat 4kWh borde inte det tas från bufferten på toppen. Tänkte att det ska vara en av e-trons styrkor att slippa tappad räckvidd runt första fem åren. Men nu är jag kanske naiv igen gällande Audi.
Jag bor på 109 m ö h. :) Men nej, det har ingenting med det att göra. Spelar ingen roll vart jag kör, det är alltid samma problem att bilen börjar tappa räckvidd så fort man har passerat 20% soc.
Jo, jag trodde också (lite naivt kanske) att Audi använder den feta bufferten för att dölja degraderingen i batteriet. Faktum är att jag har 4kWh mindre till förfogande än när bilen var ny (78 mot tidigare 82). Jag gissar att bufferten helt enkelt är en viss procentsats av den totala kapaciteten, dvs minskar den totala kapaciteten med 5% så blir allting 5% mindre, såväl bufferten som den användbara kapaciteten. Det är så det verkar fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Nu vet jag inte vilken höjd du bor på men jag har märkt att ska jag uppför till en destination så räknar route plannern av för lite men ska jag utför så kommer jag ofta fram med mera räckvidd kvar än beräknat.

Om din nu har tappat 4kWh borde inte det tas från bufferten på toppen. Tänkte att det ska vara en av e-trons styrkor att slippa tappad räckvidd runt första fem åren. Men nu är jag kanske naiv igen gällande Audi.
Jag bor på 109 m ö h. :) Men nej, det har ingenting med det att göra. Spelar ingen roll vart jag kör, det är alltid samma problem att bilen börjar tappa räckvidd så fort man har passerat 20% soc.
Jo, jag trodde också (lite naivt kanske) att Audi använder den feta bufferten för att dölja degraderingen i batteriet. Faktum är att jag har 4kWh mindre till förfogande än när bilen var ny (78 mot tidigare 82). Jag gissar att bufferten helt enkelt är en viss procentsats av den totala kapaciteten, dvs minskar den totala kapaciteten med 5% så blir allting 5% mindre, såväl bufferten som den användbara kapaciteten. Det är så det verkar fungera.
Enda logiken jag kan se med det är i så fall att ett degraderat batteri slits mindre med en buffert på toppen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Enda logiken jag kan se med det är i så fall att ett degraderat batteri slits mindre med en buffert på toppen?
Ja, precis. Det måste vara så. Buffertens uppgift är att skydda batteriet. Inte att dölja degraderingen.
Audi har ju i senare årsmodeller minskat bufferten. Men de första 2019-modellerna hade troligen den extra stora bufferten för att Audi ville vara på den säkra sidan. Synd bara att man inte har ändrat detta med en mjukvaruuppdatering. Det finns ju marginal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Enda logiken jag kan se med det är i så fall att ett degraderat batteri slits mindre med en buffert på toppen?
Ja, precis. Det måste vara så. Buffertens uppgift är att skydda batteriet. Inte att dölja degraderingen.
Audi har ju i senare årsmodeller minskat bufferten. Men de första 2019-modellerna hade troligen den extra stora bufferten för att Audi ville vara på den säkra sidan. Synd bara att man inte har ändrat detta med en mjukvaruuppdatering. Det finns ju marginal.
Men det lustiga är att jag har inte hört några andra som har märkt av någon degradering av batteriet på sin e-tron. Kan kanske vara så att Audi valt att dölja degraderingen till en viss nivå. Låt säga ca 5%. Men intressant är dock vad som gjort att din bil redan tappat så mycket, du har väll inte så mycket mil och snabbladdning?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Enda logiken jag kan se med det är i så fall att ett degraderat batteri slits mindre med en buffert på toppen?
Ja, precis. Det måste vara så. Buffertens uppgift är att skydda batteriet. Inte att dölja degraderingen.
Audi har ju i senare årsmodeller minskat bufferten. Men de första 2019-modellerna hade troligen den extra stora bufferten för att Audi ville vara på den säkra sidan. Synd bara att man inte har ändrat detta med en mjukvaruuppdatering. Det finns ju marginal.
Men det lustiga är att jag har inte hört några andra som har märkt av någon degradering av batteriet på sin e-tron. Kan kanske vara så att Audi valt att dölja degraderingen till en viss nivå. Låt säga ca 5%. Men intressant är dock vad som gjort att din bil redan tappat så mycket, du har väll inte så mycket mil och snabbladdning?
Nja, jag har snabbladdat relativt flitigt de första 2000 milen. Uppskattningsvis 25% av all laddning var snabbladdning då. Nu har bilen gått 3000 mil och de senaste 1000 milen har jag inte snabbladdat alls.
Jag märkte redan i vintras att det fattades runt 4kWh, men då skyllde jag på att det var just vinter. Nu har vi gjort några längre turer i somras, med laddning till 100% och ner mot närmare noll, och det är fortfarande samma sak. Batteriet rymmer 78kWh. Jag märker också att det fattas några mil i räckvidd.
Jag tror dock inte att bufferten har påverkats nämnvärt. Bilen regenererar precis som vanligt när den är fullladdad. Och åtminstone AC-laddning kör med full effekt ända till 100% soc.
Jag anser inte att 5% degradering efter knappt två år och 2500 mil (räknat till i vintras då) är ovanligt eller dåligt. Det ligger väl fullt i paritet med vad man kan förvänta sig. Att man inte läser nånting om det anser jag inte är så konstigt. Man läser ju inte heller nånting om degraderingen i andra elbilar av samma klass, som EQC eller IPace. Inte vad jag vet i alla fall. Det är väl ingenting man pratar så gärna om. Och i ärlighetens namn märker man ju inte det heller såvida man inte verkligen räknar ut kapaciteten. Men vem gör det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Nja, jag har snabbladdat relativt flitigt de första 2000 milen. Uppskattningsvis 25% av all laddning var snabbladdning då. Nu har bilen gått 3000 mil och de senaste 1000 milen har jag inte snabbladdat alls.
Jag märkte redan i vintras att det fattades runt 4kWh, men då skyllde jag på att det var just vinter. Nu har vi gjort några längre turer i somras, med laddning till 100% och ner mot närmare noll, och det är fortfarande samma sak. Batteriet rymmer 78kWh. Jag märker också att det fattas några mil i räckvidd.
Jag tror dock inte att bufferten har påverkats nämnvärt. Bilen regenererar precis som vanligt när den är fullladdad. Och åtminstone AC-laddning kör med full effekt ända till 100% soc.
Jag anser inte att 5% degradering efter knappt två år och 2500 mil (räknat till i vintras då) är ovanligt eller dåligt. Det ligger väl fullt i paritet med vad man kan förvänta sig. Att man inte läser nånting om det anser jag inte är så konstigt. Man läser ju inte heller nånting om degraderingen i andra elbilar av samma klass, som EQC eller IPace. Inte vad jag vet i alla fall. Det är väl ingenting man pratar så gärna om. Och i ärlighetens namn märker man ju inte det heller såvida man inte verkligen räknar ut kapaciteten. Men vem gör det?
Satt precis och funderade på hur man ser om bilen tappat batterikapacitet i min EQC, och kom inte på något sätt.

Sedan är det svårt att avgöra det med 100% laddning, för den km-visaren är ju baserat på hur du kör, och kör man lite olika, sportigare en dag och som en gammal tant en annan, motorväg ena veckan och sedan köar på essingeleden, så kommer det ju visa enormt stor skillnad, sedan beror ju det också på hur varmt eller kallt det är ute.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag testade genom att köra i princip slut på batteriet i ett svep. Sen tog jag bilens redovisade snittförbrukning över hela sträckan och räknade ut den totala energiåtgången utifrån antal körda kilometer. Och eftersom jag inte hade kört riktigt hela vägen ända ner till 0% tog jag bilens uppskattade resterande räckvidd med i kalkylen. Jag gjorde detta tre gånger i följd och kom varje gång fram till nästan samma siffra, 77-78kWh. Det var i vintras. Nu i somras gjorde jag samma sak igen, bara för att kontrollera om kapaciteten hade förbättrats, men det blev återigen 78kWh.
När bilen var ny blev resultatet med samma mätmetod upprepade gånger 82kWh. Helt klart har batteriet tappat kapacitet. Men som sagt, vem orkar göra såhär? Ingen vanlig människa i alla fall. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Jag testade genom att köra i princip slut på batteriet i ett svep. Sen tog jag bilens redovisade snittförbrukning över hela sträckan och räknade ut den totala energiåtgången utifrån antal körda kilometer. Och eftersom jag inte hade kört riktigt hela vägen ända ner till 0% tog jag bilens uppskattade resterande räckvidd med i kalkylen. Jag gjorde detta tre gånger i följd och kom varje gång fram till nästan samma siffra, 77-78kWh. Det var i vintras. Nu i somras gjorde jag samma sak igen, bara för att kontrollera om kapaciteten hade förbättrats, men det blev återigen 78kWh.
När bilen var ny blev resultatet med samma mätmetod upprepade gånger 82kWh. Helt klart har batteriet tappat kapacitet. Men som sagt, vem orkar göra såhär? Ingen vanlig människa i alla fall. :lol:
Inte jag iaf. :D
Men jag tappar upp emot 10 mil beroende på hur jag kör och hur varmt det är ute, jag har under året pendlat mellan nästan 41 mil och nu cirka 32.5 mil i uppskattad räckvidd.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Alla batterier tappar i kapacitet. Även om de aldrig snabbladdas. Bara åldern/åren gör att de degraderar oavsett hur man använder bilen (eller inte alls). Varje år batterierna blir äldre så sjunker kapaciteten lite.

Sedan är det lurigt, för jag har hört att biltillverkare, som Audi/VAG, men även Tesla, räknar olika kapacitet på sina batterier. Ibland tom. ändrar de räknesätt på samma modell under resans gång. Så de officiella siffrorna får man ta med en stor nypa salt.

Tex. så räknar Tesla nettoeffekt (efter buffert) på M3 LR med Panasonics bästa batteri som de anger 82 kWh. På alla andra M3 LR, inklusive min förra från 2019, så räknar Tesla annorlunda och uppger bruttokapacitet. Hade de räknat brutto på batteriet i min senaste M3, så hade det hamnat på runt 85-86 kWh, istället för uppgivna 82 kWh. Detta gör att även WLTP är bättre än vad Tesla väljer att ange.

Har även hört/läst att Audi ändrat på liknande sätt att räkna med buffertar på e-tron över åren, men hittar ingen bra länk om det just nu (och har inte själv e-tron som jag kunna jämföra olika årsmodeller med).

Så detta är inte lätt. :)

Man kan tyvärr inte lita på att biltillverkarna har samma buffertar, samma batterier, eller ens räknar på samma sätt, inom officiellt samma bilmodell.

Enda sättet att testa är att antingen koppla in hårdvara och på OBD-uttag och plocka ut verkliga värden, eller som mati gör att köra egna praktiska tester.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
Inte jag iaf. :D
Men jag tappar upp emot 10 mil beroende på hur jag kör och hur varmt det är ute, jag har under året pendlat mellan nästan 41 mil och nu cirka 32.5 mil i uppskattad räckvidd.
Det är klart du har olika räckvidd beroende på förbrukningen. Räckvidden är ett dåligt mått på batterikapaciteten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

martinot skrev:
Alla batterier tappar i kapacitet. Även om de aldrig snabbladdas. Bara åldern/åren gör att de degraderar oavsett hur man använder bilen (eller inte alls). Varje år batterierna blir äldre så sjunker kapaciteten lite.

Sedan är det lurigt, för jag har hört att biltillverkare, som Audi/VAG, men även Tesla, räknar olika kapacitet på sina batterier. Ibland tom. ändrar de räknesätt på samma modell under resans gång. Så de officiella siffrorna får man ta med en stor nypa salt.

Tex. så räknar Tesla nettoeffekt (efter buffert) på M3 LR med Panasonics bästa batteri som de anger 82 kWh. På alla andra M3 LR, inklusive min förra från 2019, så räknar Tesla annorlunda och uppger bruttokapacitet. Hade de räknat brutto på batteriet i min senaste M3, så hade det hamnat på runt 85-86 kWh, istället för uppgivna 82 kWh. Detta gör att även WLTP är bättre än vad Tesla väljer att ange.

Har även hört/läst att Audi ändrat på liknande sätt att räkna med buffertar på e-tron över åren, men hittar ingen bra länk om det just nu (och har inte själv e-tron som jag kunna jämföra olika årsmodeller med).

Så detta är inte lätt. :)

Man kan tyvärr inte lita på att biltillverkarna har samma buffertar, samma batterier, eller ens räknar på samma sätt, inom officiellt samma bilmodell.

Enda sättet att testa är att antingen koppla in hårdvara och på OBD-uttag och plocka ut verkliga värden, eller som mati gör att köra egna praktiska tester.
Jag gjorde förra sommaren både praktiskt test genom att köra 80km/h ned till knappa 5 % och vill minnas att jag kom rätt nära uppgiven kapacitet när jag räknade. Då var bilen 10 mån gammal. Testade även med OBD men det är lurigt på e-tron. Finns nominell kapacitet att läsa ut men den gav rätt annorlunda värde innan och efter man kört från 100% till nästan noll. Tror det senare värdet var ca 3% degradering mot dryga 5% innan. Jag har dock inte märkt ngn försämrad kapacitet i praktiken.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Di â bra di däringa nya backspeglarna!
e-tron spegel.jpg
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Front242 »

Samma konstruktör som konstruerade Teslas dragkrokar :D
Skriv svar