Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Det som jag tror är mest revolutionerande med E-Tron är att det är en tillräckligt bra elbil som inte är en Tesla.
Finns mängder med spekulanter som vill ha en vanlig bil men med eldrift, där Tesla inte är ett alternativ av olika anledningar.
Finns mängder med spekulanter som vill ha en vanlig bil men med eldrift, där Tesla inte är ett alternativ av olika anledningar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Audi e-tron
Det där är en konceptbilLaban skrev:Det handlar väl om att smaken är delad. Det här är Toyotas tredje bäst säljande bil i Europa:Muhlegg skrev:Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.
Produktion:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Exakt så. Den kommer sälja tillräckligt bra, ingen tvekan om den saken. Bättre än övriga "icke-Tesla" också.dd88 skrev:Det som jag tror är mest revolutionerande med E-Tron är att det är en tillräckligt bra elbil som inte är en Tesla.
Finns mängder med spekulanter som vill ha en vanlig bil men med eldrift, där Tesla inte är ett alternativ av olika anledningar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el. Jag blev bara själv besviken på den då det kändes som en gubb-Audi. Har själv gillat Audi länge men då de lite sportigare varianterna, de stora SUVarna och containrarna har alltid varit så trista.
Hade hoppats kunna byta till den men fick hoppas på Taycan istället, tills de sa att dörrarna som på conceptet var suicide doors som öppnas med knappar kommer vara vanliga dörrar på produktionsvarianten. Tack för den.
Hade hoppats kunna byta till den men fick hoppas på Taycan istället, tills de sa att dörrarna som på conceptet var suicide doors som öppnas med knappar kommer vara vanliga dörrar på produktionsvarianten. Tack för den.
Re: Audi e-tron
Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?OfarligTesla skrev:Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Kolla prislistan på Q7... Folk verkar tro att man ska få en stor elbil för samma pris som en mellanklass kombi med minsta motorn.Laban skrev:Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?OfarligTesla skrev:Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.
Re: Audi e-tron
Ja precis. Och folk prisjämför E-Tron och ännu galnare i-pace med Model X som om de vore i samma storleksklass.Verdi skrev:Kolla prislistan på Q7... Folk verkar tro att man ska få en stor elbil för samma pris som en mellanklass kombi med minsta motorn.Laban skrev:Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?OfarligTesla skrev:Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%
Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
De var bra kräm i den laddningen.. Snabbare vid typ 98% än vad en Nissan leaf är i vid toppen hehe.. Imponerande.. Men tyder på att de måste ha lite marginal I toppen på batteriet.helix skrev:Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.helix skrev:Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%
Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?Jeppe_E skrev:Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.helix skrev:Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%
Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
Jag trodde det skulle vara ett rakt streck fram till 80% i princip. Lite besviken faktiskt.helix skrev:Här är laddkurvan
Re: Audi e-tron
Gissar att batteriet förmodligen ändå inte var varmt nog? Eller så är det så att den går ut mjukt, låter BMS avgöra hur mycket den kan ladda på. Följande visar 150kWh (ish) från 30% SOCfth skrev:Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?Jeppe_E skrev:Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.helix skrev:Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%
Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
/fth
https://electrek.co/2018/12/18/audi-e-t ... arge-rate/
Nu kan vi bara spekulera i hur det ser ut under 30% SOC, men...
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Audi e-tron
Beror ju helt och hållet på hur man kört. Till och med Teslabjörn säger ibland i sina videos att han inte kört bilen tillräckligt hårt för att få upp temperaturen på batteriet när det är kallt. Tror det har större påverkan på laddningen än vad vi tror. Electrecs graf visar ju tydligt att den kan ladda snabbare redan vid 30% SOC.jpetters skrev:Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.
Uppenbarligen klarar batteriet av att hantera 150kW. Kanske inte från 0% SOC, men det är ju ganska tydligt att batteriet inte vart tillräckligt varmt, eftersom den kämpade sig upp till 150kW och sedan stannade där tills 80%
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Givetvis kan vi bara spekulera baserat på denna video. Nu är ju bilen rätt så elektronhungrig och det lär ju hjälpa till.
Vad man kan notera är att den laddar ungefär lika snabbt som en Model S 100D i km/h vid toppeffekt.
Vad man kan notera är att den laddar ungefär lika snabbt som en Model S 100D i km/h vid toppeffekt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Audi e-tron
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som ärGeni87 skrev:Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Vid start: 70kWBjelke skrev:Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som ärGeni87 skrev:Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
Efter 10 minuter: 95kW
Efter 20 minuter: 130 kW
Efter 25 minuter: 150 kW
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 2 gång.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Audi kanske har låg resistans i sitt batteirpack. Sen är det ju så att det är ~700 kg batteripack som ska värmas upp, så trögheten i det termiska systemet är rätt hyfsad. ^^Jeppe_E skrev:Vid start: 70kWhBjelke skrev:Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som ärGeni87 skrev:Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
Efter 10 minuter: 95kWh
Efter 20 minuter: 130 kWh
Efter 25 minuter: 150 kWh
Re: Audi e-tron
Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.
Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.
Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Model S (100) ca 620 km/h under ganska lång tid. Fortfarande bland de bästa i klassen alltså...Zalman3 skrev:Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.
Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Audi e-tron
km/h är ju den bästa enheten om man inte har som hobby att samla kWh utan att åka bil från A till B. Då utslaget på sitt behov, där en snål bil som laddar snabbt på 50kW laddare slår en Tesla i vissa lägen. Sen är ju Teslans räckvidd en sådan sak som gör att man inte behöver ladda alls kanske medan en Ioniq hade behövt ladda 3ggr. Klurigt det där, men km/h är klart bästa enheten och då inräknat olika väderlekar osv och inte bara den perfekta dagen.Gustafsson skrev:Model S (100) ca 620 km/h under ganska lång tid. Fortfarande bland de bästa i klassen alltså...Zalman3 skrev:Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.
Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Exemplet Kalmar - Halmstad ToR där man inte har nytta av superchargers men väl CCS/CHAdeMO.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!