Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Audi e-tron

Inlägg av pubbe »

mati skrev:
Jag har hittills laddat hos Ionity. Men det är ju inte längre aktuellt. Det är faktiskt ett bekymmer som jag inte har ett enkelt svar på. Inom Sverige finns ju inte så många alternativ än. Jag brukar ladda hos Fortum och Bee när jag kör norrut och det kommer jag naturligtvis fortsätta med. Söderut får vi se. Att ta sig ner till Tyskland funkar för mig utan ionity. I Danmark kan man ladda hos e.on med easypark. I Tyskland kommer jag troligen köra med mitt EinfachStromLaden laddkort. Då kostar kilowattimmen 0,35€ överallt, än så länge även hos ionity, men det priset kan de rimligen inte hålla hur länge som helst. Dessutom tänker jag inte ladda hos Ionity oavsett. Det är en principsak.
Det blir lite som förr när SuC-nätverket inte var så välutbyggt. Man får planera lite.
Tack, det är typ det jag kommit fram till också.

Hoppas dom inser hur viktigt laddnätverket är för helhetsupplevelsen och därmed bilförsäljningen. Ionity har gjort en rejäl tankevurpa med priset men med en priskorrigering och lite fart på utbyggnaden så kan dom komma på banan igen. Tror inte någon annan än tesla och ionity kommer bygga ett laddnätverk som möjliggör resor över hela Europa.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

Jag provade en E-tron igen nyligen. Ljudet från elmotorerna inne i kupén upplevde jag som irriterande. Ett högfrekvent ljud. Var det något konstigt med bilen jag testade eller ska det vara så?
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Man kan tycka elnätbolagen borde göra en lite större insats.
De kan ju locka med rabatterade priser om man är elkund. Eon gör ju faktiskt det. Men de erbjuder främst 22kw, endast enstaka 50kw.
Om de byggt stationer med 150kw+ längs de stora motorvägarna, likt Tesla och ionity, då hade jag kunnat tänka mig att bli kund till eon.
Men de tycker väl att ROI är för dålig än...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

pubbe skrev:
mati skrev:
Jag har hittills laddat hos Ionity. Men det är ju inte längre aktuellt. Det är faktiskt ett bekymmer som jag inte har ett enkelt svar på. Inom Sverige finns ju inte så många alternativ än. Jag brukar ladda hos Fortum och Bee när jag kör norrut och det kommer jag naturligtvis fortsätta med. Söderut får vi se. Att ta sig ner till Tyskland funkar för mig utan ionity. I Danmark kan man ladda hos e.on med easypark. I Tyskland kommer jag troligen köra med mitt EinfachStromLaden laddkort. Då kostar kilowattimmen 0,35€ överallt, än så länge även hos ionity, men det priset kan de rimligen inte hålla hur länge som helst. Dessutom tänker jag inte ladda hos Ionity oavsett. Det är en principsak.
Det blir lite som förr när SuC-nätverket inte var så välutbyggt. Man får planera lite.
Tack, det är typ det jag kommit fram till också.

Hoppas dom inser hur viktigt laddnätverket är för helhetsupplevelsen och därmed bilförsäljningen. Ionity har gjort en rejäl tankevurpa med priset men med en priskorrigering och lite fart på utbyggnaden så kan dom komma på banan igen. Tror inte någon annan än tesla och ionity kommer bygga ett laddnätverk som möjliggör resor över hela Europa.
Har använt mig av Ionity söderut och Bee 100kw på väg till fjällen. Kör 1-2 ggr till fjällen så den resan kan man leva med om den innebär 30 min extra laddning. Sen inser man ju att största resdagarna ska undvikas för att inte fastna vid upptagna laddare, får väl börja köra på natten :) . Men visst, Åre eller längre känns inte aktuellt att åka till som det ser ut nu. I övrigt åker jag inte norrut (från Sthlm) så långt så har inte reflekterat jättemycket över det. Ionity funkar ju utmärkt men man tvingas in i abonnemang som iofs är gratis första året, får aktiveras till sommaren. Efter det får man se vad som hänt. Har inte några principiella invändningar mot deras prissättning så länge det finns alternativ till att betala 8kr/kWh och kommer inte bojkotta ngt. Men planerad europasemester känns inte lika lockande längre som när man betalade 80 per gång. Går väl att tweaka in framtida abonnemang som bilutlägg på leasingen kanske. 90% av min körning klaras utan DC-laddning och bilen är en fröjd så bekymrar mig inte så mycket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det är klart att de 200kr/mån går på nåt vis att motivera så att bolaget kan stå för kostnaden. Det är ju ingen bränsleförmån, också med tanke på att laddning hos alla andra operatörer än Ionity faktiskt blir mycket dyrare när man använder Audis laddkort.
Men oavsett så tänker jag inte betala ett abonnemang. Det är fel väg. Hur många abonnemang hos hur många laddoperatörer ska man teckna då? En bensinbil kan tanka överallt till ungefär samma pris utan en massa abonnemang. Vem hade velat betala för ett Preem-abonnemang för att slippa betala 100 kr litern? Och ett OkQ8-abonnemang, och ett för tredje för Shell. Nej. Det är uppenbart för mig att detta måste bli ändring på. Annars kommer det inte gå så bra för elbilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Det är klart att de 200kr/mån går på nåt vis att motivera så att bolaget kan stå för kostnaden. Det är ju ingen bränsleförmån, också med tanke på att laddning hos alla andra operatörer än Ionity faktiskt blir mycket dyrare när man använder Audis laddkort.
Men oavsett så tänker jag inte betala ett abonnemang. Det är fel väg. Hur många abonnemang hos hur många laddoperatörer ska man teckna då? En bensinbil kan tanka överallt till ungefär samma pris utan en massa abonnemang. Vem hade velat betala för ett Preem-abonnemang för att slippa betala 100 kr litern? Och ett OkQ8-abonnemang, och ett för tredje för Shell. Nej. Det är uppenbart för mig att detta måste bli ändring på. Annars kommer det inte gå så bra för elbilarna.
Håller med om att det riskerar att bli stökigt med olika upplägg. Är det redan nu med alla olika prismodeller och taggar hit och dit. Om Ionity hade satt en ngt mer rimligt baspris på säg 5 kr och sedan gett möjlighet att prenumerera på lägre pris för de som ville så hade det varit bättre. Eller om Audi skickat med iaf 3 år med rabatterat pris eller x kWh. Vill få ut mer elbilar men ur ett rent egoistiskt perspektiv bör det ske utan en plötslig explosion för då lär det bli trångt ett tag vid laddarna innan infrastruktur byggs ut. Just köer vid laddning tror jag är en ännu större risk för viljan att byta till elbil än att betala lite extra vid Ionity.
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av OTP »

taliz skrev:
Man kan tycka elnätbolagen borde göra en lite större insats.
De kan ju locka med rabatterade priser om man är elkund. Eon gör ju faktiskt det. Men de erbjuder främst 22kw, endast enstaka 50kw.
Om de byggt stationer med 150kw+ längs de stora motorvägarna, likt Tesla och ionity, då hade jag kunnat tänka mig att bli kund till eon.
Men de tycker väl att ROI är för dålig än...
Helt enig och oxå reagerat att det är alldeles för få kopplingar. Även kollat runt om någon elleverantör erbjuder laddboxar billigt om man tecknar elavtal men sånt verkar inte existera heller?
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Audi e-tron

Inlägg av DavidS »

hooked skrev:
Jag provade en E-tron igen nyligen. Ljudet från elmotorerna inne i kupén upplevde jag som irriterande. Ett högfrekvent ljud. Var det något konstigt med bilen jag testade eller ska det vara så?
Kör en 50 och upplever att den har ett rejält vinande från elmotorerna av högfrekvent art. Jag har hört ljudet på samma sätt i de ex jag provat utöver min egen. Störde mig initialt, nu uppfattar jag det mer som en del i elupplevelsen. Teslorna uppfattar jag inte har så mycket biljud från elmotorerna som etronen, å andra sidan är det ju mycket annat som gör sig påmint där.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag tycker att vinandet hörs främst vis acceleration och regen. Vid konstant fart märks det inte. Min S90D lät faktiskt på samma sätt, kanske ännu mer högfrekvent. I e-Golfen däremot låter motorn ingenting. Den är helt tyst.
Jag har för mig att Audi skulle ljudisolera motorerna lite bättre från årsmodell 2020.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

När jag har provkört e-tronen så tyckte jag faktiskt att det var ett litet plus att jag hörde vinandet från elmotorerna. Som sades tidigare, så blev det en del av upplevelsen :) . Dock så tyckte jag inte att det var så högt som vissa här upplever det och då är jag ganska känslig när det gäller högfrekvent ljud... Vi har en Nissan Leaf också och den viner en del när man "motorbromsar", men det är inget som jag stör mig på utan som sagt tvärtom. Ljudet från elmotorn är dessutom momentant och inte ett konstant problem som t.ex. vägljud som jag stör mig betydligt mer på i dåligt isolerade bilar...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Audi e-tron Vinter

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är uppe i Jämtland nu. Det har varit rätt kyligt, när jag skulle iväg på en 31 milstur till Östersunds flygplats var det 16 minusgrader på morgonen.
20200228_100605.jpg
Det tog 25 minuter att få bilen varm på morgonen. Jag hade laddkontakten inkopplad med ställd på 3x8 A / 5,5 kW.

Det räckte inte riktigt med strömmen från ladduttaget, 2% försvann från batteriet.

Bör nog vara inställt på 11 kW om ingen energi ska tas från batteriet.
20200228_103039.jpg
Fyllde sedan på med 39 kWh i Östersund, kom hem med 39% kvar efter 31 mil. (84 kWh är väl vad som finns tillgängligt)

Det innebär 25 mil räckvidd bör jag kunna räkna med realistiskt när det är kyligt. Hade värmen på 22 grader, verkar dra en hel del när det är så kallt ute.
20200229_104843.jpg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag upplever det som att energin för att värma bilen ingår i den beräknade förbrukningen.

Det gick bra att ladda med 50 kW direkt.
Screenshot_20200229-180604_myAudi.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Värmaren drar ungefär 11kW när den går på fullt ös, har jag märkt. Den väsnas också rätt friskt när det är kallt. Här var det -13 grader igår morse. Jag antar att det är värmepumpen som spyr galla i så låga temperaturer och det är det som låter. Jag märkte ingen större skillnad i uppvärmningstid, troligen kör den med direktverkande el när värmepumpen inte orkar. Och det käkar elektroner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Fick till sist tummen ur och lämnade in bilen på uppdatering. Tog några dagar för det verkar ha varit en del uppdateringar och då inte endast mjulvara. Bla byte av bakljusramp då jag fått felmeddelande några ggr. Men även byte av de virtuella speglarna och byte belysning regskyltbelysning bak.
Regskyltbelysningen var restad så får bli ett återbesök när de får in den.

Ska bli intressant och se om man märker någon skillnad.

Fick låna en A4 TFSI 45, och j-r Den ska ju vara rätt pigg men oj vad det känns förlegat. Det ska växlas ner, det ska varvas och föras oväsen innan det händer något.

Håller med dig Mati, bra att få en tillbakablick om hur det var "förr". Nu uppskattar jag bilen ännu mer, lätt att bli hemmablind annars!



Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Moelito skrev:
Fick till sist tummen ur och lämnade in bilen på uppdatering. Tog några dagar för det verkar ha varit en del uppdateringar och då inte endast mjulvara. Bla byte av bakljusramp då jag fått felmeddelande några ggr. Men även byte av de virtuella speglarna och byte belysning regskyltbelysning bak.
Regskyltbelysningen var restad så får bli ett återbesök när de får in den.

Ska bli intressant och se om man märker någon skillnad.

Fick låna en A4 TFSI 45, och j-rBild Den ska ju vara rätt pigg men oj vad det känns förlegat. Det ska växlas ner, det ska varvas och föras oväsen innan det händer något.

Håller med dig Mati, bra att få en tillbakablick om hur det var "förr". Nu uppskattar jag bilen ännu mer, lätt att bli hemmablind annars!

Ska bli spännande att höra om du märker någon skillnad med ny mjukvara.

På tal om mjukvara, jag har problem med att den virituella förarkabinen skiftar själv över från Etron läget nill något av de andra lägena. Lätt att byta tillbaka men ändå irriterande. Någon annan som har liknande problem?



Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev:
Är uppe i Jämtland nu. Det har varit rätt kyligt, när jag skulle iväg på en 31 milstur till Östersunds flygplats var det 16 minusgrader på morgonen.
20200228_100605.jpg
Det tog 25 minuter att få bilen varm på morgonen. Jag hade laddkontakten inkopplad med ställd på 3x8 A / 5,5 kW.

Det räckte inte riktigt med strömmen från ladduttaget, 2% försvann från batteriet.

Bör nog vara inställt på 11 kW om ingen energi ska tas från batteriet.
20200228_103039.jpg
Fyllde sedan på med 39 kWh i Östersund, kom hem med 39% kvar efter 31 mil. (84 kWh är väl vad som finns tillgängligt)

Det innebär 25 mil räckvidd bör jag kunna räkna med realistiskt när det är kyligt. Hade värmen på 22 grader, verkar dra en hel del när det är så kallt ute.
20200229_104843.jpg
Ngt jag stör mig lite på vid långresa är att när man laddat batteriet till 100% blir inte timingen perfekt. Den är klar en bra stund innan. Vill man då förvärma bilen så drar den först ur 1%, brukar ta 15-20 min, innan den drar ström från nätet. Om man då vill komma iväg med 100% SoC så får man vänta lite. Kan tycka att den direkt borde börja dra ur nätet och säkerställa att man håller sin SoC, går att lösa genom att plugga ur och in igen men onödigt meckigt.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Provade nu med 11 kW effekt och även då tar den 2% ur batteriet först. Vid 98% SoC börjar den dra ström ur ladduttaget.

Så väntar jag 30 minuter tills kupévärmen slår av, behövs cirka 20 minuter ytterligare för att komma upp till 100% laddning igen. Och då kallnar ju kupén en del.

Undrar varför inte e-tron drar ström från uttaget direkt.
20200302_160505.jpg
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Då upplever du samma som jag. Man får dra igång en till kupevärmning men då tappar man ju en del laddeffekt och förlänger processen ytterligare. Särskilt om det är ordentligt kallt.
Det går ju att lura vid 99% genom att koppla ur och in laddkabeln då laddar den igen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag tror att det är så knepigt löst att bilen helt enkelt alltid tar från batteriet när värmaren går, oavsett om sladden är inkopplad eller inte. Och när batterinivån sjunker en eller ett par procentenheter så kickar laddningen igång. Det gör den ju alltid, oavsett om strömmem har försvunnit pga körning eller nåt annat. Laddning och förvärmning har alltså ingen direkt koppling. Det gör ju ingenting så länge förvärmningen startas medan bilen laddar, vilket oftast är fallet när man använder timern. Men när man laddar till 100% är bilen alldeles för pessimisk med sin tidsuppskattning och laddningen är klar mycket tidigare än beräknat. Då blir det såhär.
Man kan ju undra varför de har gjort så. Det är kanske tekniskt inte möjligt att ta strömmem direkt från väggutaget, man kanske är tvungen gå via batteriet av någon anledning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Front242 »

Är ni så coola att två procent på gissometern avgör om ni kommer fram eller inte :D ?
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Front242 skrev:
Är ni så coola att två procent på gissometern avgör om ni kommer fram eller inte :D ?
Kanske dumdristigt men har anlänt hemma med 3% 2ggr. Då vill man ha de där 2% extra. Kanske mest principen att man vill ha fullt när man åker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Front242 skrev:
Är ni så coola att två procent på gissometern avgör om ni kommer fram eller inte :D ?
För inte så långe sedan ansågs det vara fegt om en teslaägare anlände till en SuC med mer än 0% i batteriet. Det var bara så man kunde komma upp i 120kW laddeffekt med de gamla 85:orna. Den tiden är nog över. Och jag har aldrig varit så riskbenägen. 5% eller så har jag kört ner till med e-tron. Men mindre än så överlåter jag andra att testa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Är bilen helt insnöad och det slutat snöa kan man väl förvärma bort den tidigare på natten och sen bara värma till komfortvärme när det är dags att åka?
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Front242 »

mati skrev:
Front242 skrev:
Är ni så coola att två procent på gissometern avgör om ni kommer fram eller inte :D ?
För inte så långe sedan ansågs det vara fegt om en teslaägare anlände till en SuC med mer än 0% i batteriet. Det var bara så man kunde komma upp i 120kW laddeffekt med de gamla 85:orna. Den tiden är nog över. Och jag har aldrig varit så riskbenägen. 5% eller så har jag kört ner till med e-tron. Men mindre än så överlåter jag andra att testa.
Jag är uppenbarligen en riktig fegis då jag aldrig varit under 5%, och då var det ändå på gatan utanför :D
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

mati skrev:
Värmaren drar ungefär 11kW när den går på fullt ös, har jag märkt. Den väsnas också rätt friskt när det är kallt. Här var det -13 grader igår morse. Jag antar att det är värmepumpen som spyr galla i så låga temperaturer och det är det som låter. Jag märkte ingen större skillnad i uppvärmningstid, troligen kör den med direktverkande el när värmepumpen inte orkar. Och det käkar elektroner.
Jag kör en i3S och en TMX. I3'an väsnas också mycket vid uppvärmning. Den har värmepump och det har som bekant inte TMX. Antar därför också att det är värmepumpen som väsnas. I3'ans värmare drar 7 kW, men det är ju en mindre bil. Dock har jag aldrig upplevt att det tar mer än 10 min innan bilen är helt varm, inte ens i riktigt kallt väder.
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar