Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Förbrukningen är av betydelse för mig av två skäl, den minskar laddtiden och ökar räckvidden. Att kompensera räckvidden med stort batteri är en tveksam lösning av flera anlaedningar. Det är onödigt att slösa bort en bristvara som battericeller de facto är och det innebär också att bilen blir tyngre än vad den skulle ha varit i övrigt, vilket tyvärr har negativa effekter på körglädjen.
Jag körde en e-tron tidigare i sommar och komforten är kunglig. Perfekt för att nöta långa motorvägsetapper. Kruxet för mig är bara att när jag åker långt är jag van vid att starta med full laddning och sen ladda medan jag äter lunch och senare på dagen kanske kvällsmat. Det fungerar utmärkt med M3LR även när det mestadels är motorväg, tack vare dess låga förbrukning som medger 4 timmars körning i motorvägsfart. Med e-tron (såvida man inte har ett riktigt stort batteri) skulle jag bli tvungen stanna enkom för laddning, innan jag kommer fram till lunchmatstället. Det är synd på en bil som annars är en utmärkt milslukare.
Men jag skulle gärna flytta över ljudnivån från e-tron till min M3LR. Jag har ju kört andra elbilar som är tystare än Teslan, t ex BMW i4, men skillnaden har inte varit tillräckligt stor för att jag ska tycka att den är viktig. Den e-tron jag körde är däremot riktigt tyst. Den skillnaden är betydande.
Jag körde en e-tron tidigare i sommar och komforten är kunglig. Perfekt för att nöta långa motorvägsetapper. Kruxet för mig är bara att när jag åker långt är jag van vid att starta med full laddning och sen ladda medan jag äter lunch och senare på dagen kanske kvällsmat. Det fungerar utmärkt med M3LR även när det mestadels är motorväg, tack vare dess låga förbrukning som medger 4 timmars körning i motorvägsfart. Med e-tron (såvida man inte har ett riktigt stort batteri) skulle jag bli tvungen stanna enkom för laddning, innan jag kommer fram till lunchmatstället. Det är synd på en bil som annars är en utmärkt milslukare.
Men jag skulle gärna flytta över ljudnivån från e-tron till min M3LR. Jag har ju kört andra elbilar som är tystare än Teslan, t ex BMW i4, men skillnaden har inte varit tillräckligt stor för att jag ska tycka att den är viktig. Den e-tron jag körde är däremot riktigt tyst. Den skillnaden är betydande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Precis så ser jag det. Min M3LR (en av de sent tillverkade av årsmodell 2020, där jag dessutom gjort lite egna åtgärder för att minska ljudnivån) är helt OK bullermässigt, men e-tron är rent imponerande bra i bullerhänseende. Den jag körde hade i och för sig 55-profilsdäck, vilket säkert hjälper till, men eftersom e-tron är så komfortinriktad överlag finns det i mitt tycke inget skäl att välja däckdimensioner med sämre komfort.MWall skrev:Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Audi e-tron
From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.MWall skrev:Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Kör jag själv så håller jag helt med dig men med familjen så är det alltid någon som ör hungrig efter 3h, kommer aldrig iväg direkt efter frukost.Niklas Z skrev:Förbrukningen är av betydelse för mig av två skäl, den minskar laddtiden och ökar räckvidden. Att kompensera räckvidden med stort batteri är en tveksam lösning av flera anlaedningar. Det är onödigt att slösa bort en bristvara som battericeller de facto är och det innebär också att bilen blir tyngre än vad den skulle ha varit i övrigt, vilket tyvärr har negativa effekter på körglädjen.
Jag körde en e-tron tidigare i sommar och komforten är kunglig. Perfekt för att nöta långa motorvägsetapper. Kruxet för mig är bara att när jag åker långt är jag van vid att starta med full laddning och sen ladda medan jag äter lunch och senare på dagen kanske kvällsmat. Det fungerar utmärkt med M3LR även när det mestadels är motorväg, tack vare dess låga förbrukning som medger 4 timmars körning i motorvägsfart. Med e-tron (såvida man inte har ett riktigt stort batteri) skulle jag bli tvungen stanna enkom för laddning, innan jag kommer fram till lunchmatstället. Det är synd på en bil som annars är en utmärkt milslukare.
Men jag skulle gärna flytta över ljudnivån från e-tron till min M3LR. Jag har ju kört andra elbilar som är tystare än Teslan, t ex BMW i4, men skillnaden har inte varit tillräckligt stor för att jag ska tycka att den är viktig. Den e-tron jag körde är däremot riktigt tyst. Den skillnaden är betydande.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Var det en facelift(dvs svarta lister etc)?Dafro skrev:From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.MWall skrev:Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
Tyvärr har ju många alldeles för högt däcktryck, vilket gör dom väldigt stumma och bullriga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Tyst och tyst. Det hävdade jag aldrig. Men funkar.Dafro skrev:From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.MWall skrev:Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Instämmer med MWall ovan. Jämfört med en e-tron är Model 3 inte tyst, men den är inte värre än att det funkar.Dafro skrev:From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.MWall skrev:Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
Det kan jag förstå. I mitt fall är dock yngsta famlijemedlemmen 21 år, så han har inte behov av att stanna ofta.Dafro skrev:Kör jag själv så håller jag helt med dig men med familjen så är det alltid någon som ör hungrig efter 3h, kommer aldrig iväg direkt efter frukost.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Hihi, bra fråga, var i Norrköping men troligen har du rätt i att dom hade högt däcktryck, vilket jag inte fattar att man håller på med på bilar för provkörning. Och hur mycket snålare blir dom med 3 istället för 2.5 bar.taliz skrev:Var det en facelift(dvs svarta lister etc)?Dafro skrev:From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.MWall skrev:Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
Tyvärr har ju många alldeles för högt däcktryck, vilket gör dom väldigt stumma och bullriga.
För mig och dottern kändes det inte ok, kom dit i X5 med luftfjädring dock, vilken är ok.
27,8 kWp solceller
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Kan instämma i vad taliz skrev. Ofta körs Teslor med runt 3 bar. Jag har normalt 2,6-2,7 bar i min Model 3. Då blir komforten klart bättre, både vad gäller buller och rullkomfort, även om det naturligtvis inte blir någon e-tron av Model 3 så enkelt. Dessutom en förbättring som är i stort sett gratis. För att märka skillnad i förbrukning skulle jag behöva mäta noggrant under välkontrollerade former. Till vardags märker jag inte någon skillnad i förbrukning.Dafro skrev:Hihi, bra fråga, var i Norrköping men troligen har du rätt i att dom hade högt däcktryck, vilket jag inte fattar att man håller på med på bilar för provkörning. Och hur mycket snålare blir dom med 3 istället för 2.5 bar.taliz skrev:Var det en facelift(dvs svarta lister etc)?Dafro skrev:From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.MWall skrev:Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
Tyvärr har ju många alldeles för högt däcktryck, vilket gör dom väldigt stumma och bullriga.
För mig och dottern kändes det inte ok, kom dit i X5 med luftfjädring dock, vilken är ok.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Dafro skrev:Hihi, bra fråga, var i Norrköping men troligen har du rätt i att dom hade högt däcktryck, vilket jag inte fattar att man håller på med på bilar för provkörning. Och hur mycket snålare blir dom med 3 istället för 2.5 bar.taliz skrev:Var det en facelift(dvs svarta lister etc)?Dafro skrev:From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.MWall skrev:Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
Tyvärr har ju många alldeles för högt däcktryck, vilket gör dom väldigt stumma och bullriga.
För mig och dottern kändes det inte ok, kom dit i X5 med luftfjädring dock, vilken är ok.
Olika typer av bil. Skulle säga att en ny Model 3 inte bullrar mer än en BMW F31 som jag haft förut. Dvs förra generationens 3-serie.
Alla bilar har sina för och nackdelar. Skulle själv aldrig stå ut med en X5 med fossilmotor.
Re: Audi e-tron
Bytte till E-tron från X5 för att slippa fossil, men visst då tyckte jag ljudet från den raka 6an var skönt men nu vill jag inte ha det. Och att ha en pytteliten elmotor i den gjorde den jättetrött och jag körde säkert 80% på el.MWall skrev:Dafro skrev:Hihi, bra fråga, var i Norrköping men troligen har du rätt i att dom hade högt däcktryck, vilket jag inte fattar att man håller på med på bilar för provkörning. Och hur mycket snålare blir dom med 3 istället för 2.5 bar.taliz skrev:Var det en facelift(dvs svarta lister etc)?Dafro skrev:From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.MWall skrev:Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
Tyvärr har ju många alldeles för högt däcktryck, vilket gör dom väldigt stumma och bullriga.
För mig och dottern kändes det inte ok, kom dit i X5 med luftfjädring dock, vilken är ok.
Olika typer av bil. Skulle säga att en ny Model 3 inte bullrar mer än en BMW F31 som jag haft förut. Dvs förra generationens 3-serie.
Alla bilar har sina för och nackdelar. Skulle själv aldrig stå ut med en X5 med fossilmotor.
Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Dafro skrev:
Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…
Kan inte tänka mig nåt värre än att bli beroende av att åka till macken igen.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7583
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi e-tron
Särskilt inte när det knappt finns några....MWall skrev:Dafro skrev:
Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…
Kan inte tänka mig nåt värre än att bli beroende av att åka till macken igen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi e-tron
Tillverka egen med solceller eller vindkraft. Men håller med om att det skönaste med elbil är att kunna ladda hemma.MWall skrev:Dafro skrev:
Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…
Kan inte tänka mig nåt värre än att bli beroende av att åka till macken igen.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
3 istället för 2.5 bar i däcken handlar inte bara om förbrukningen utan också däckslitage.
Tunna, breda däck kräver extra tryck, annars slits de i mitten.
Tunna, breda däck kräver extra tryck, annars slits de i mitten.
Re: Audi e-tron
nek0 skrev:3 istället för 2.5 bar i däcken handlar inte bara om förbrukningen utan också däckslitage.
Tunna, breda däck kräver extra tryck, annars slits de i mitten.
Lustigt nog är det 2,9 bar på 21" och 3,1 bar till 19" som rekommenderas av Tesla för Model S.
Re: Audi e-tron
För att dessutom betala minst det dubbla för drivmedlet... Nej, hur det kan locka någon är för mig en stor gåta.MWall skrev:Dafro skrev:
Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…
Kan inte tänka mig nåt värre än att bli beroende av att åka till macken igen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Tror man behöver gå ner betydligt mer i däcktryck för att få kraftigt förhöjt däckslitage. Mina däck slits som förväntat (med tanke på min aggressiva körstil) och slitaget är jämnt och fint.nek0 skrev:3 istället för 2.5 bar i däcken handlar inte bara om förbrukningen utan också däckslitage.
Tunna, breda däck kräver extra tryck, annars slits de i mitten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Premium nör det är dyrt väl? Om man har ett batteri också och grym räckvidd så, men har inte sett någon räckviddssiffra.Legato skrev:För att dessutom betala minst det dubbla för drivmedlet... Nej, hur det kan locka någon är för mig en stor gåta.MWall skrev:Dafro skrev:
Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…
Kan inte tänka mig nåt värre än att bli beroende av att åka till macken igen.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157
Audi e-tron uppgraderas kraftigt.
Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.
Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Inget nytt i artikeln vad jag kan se, allt har skrivits här tidigare. Att den skulle heta Q8 skrev jag redan i juni efter att ha träffat på inte mindre än tre kamouflerade bilar i SpanienZalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157
Audi e-tron uppgraderas kraftigt.
Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.
Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Vissa ändringar ser man även externt som ny grill. Lite konstigt dock att strålkastare och bakljusen är samma. Antar att de inte vill visa de förändringarna innan officiell premiär. Såg även ngt smygfoto på interiören och det var oförändrat där.Legato skrev:Inget nytt i artikeln vad jag kan se, allt har skrivits här tidigare. Att den skulle heta Q8 skrev jag redan i juni efter att ha träffat på inte mindre än tre kamouflerade bilar i SpanienZalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157
Audi e-tron uppgraderas kraftigt.
Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.
Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap
Re: Audi e-tron
Interiören sa de då i juni att det blir väldigt lite förändringar i.macky skrev:Vissa ändringar ser man även externt som ny grill. Lite konstigt dock att strålkastare och bakljusen är samma. Antar att de inte vill visa de förändringarna innan officiell premiär. Såg även ngt smygfoto på interiören och det var oförändrat där.Legato skrev:Inget nytt i artikeln vad jag kan se, allt har skrivits här tidigare. Att den skulle heta Q8 skrev jag redan i juni efter att ha träffat på inte mindre än tre kamouflerade bilar i SpanienZalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157
Audi e-tron uppgraderas kraftigt.
Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.
Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Men vafan... säljstart för Q6 etron 2025 (!) skriver de. Betydligt senare än vad jag hade hoppats på. Någon som vet om det stämmer?Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157
Audi e-tron uppgraderas kraftigt.
Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.
Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap