Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

current skrev:
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.

Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.

Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.

Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
current skrev:
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.

Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.

Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Fast en Model Y och e-tron 55 har nog inte samma målgrupp. Lika lite som Model S och Porsche Taycan…

För min egen del som är mer teknikintresserad så är Tesla det givna valet, dock ej Model Y då jag helt enkelt inte gillar designen. Eller den absurda låga lastvikten. Nu blev det en e-tron helt enkelt för jag fick en bra deal på den. Men ångrar inte valet då den är/var bättre än förväntat. Och räckvidden har hittills aldrig varit ett bekymmer för min del. Efter 25-30 mil stannar jag i vilket fall som helst (även med dieselbilen).
Jag har en Model S. Kan tänka mig en Taycan. Varför skulle det var så vitt skilda målgrupper?
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
Nect skrev:
current skrev:
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.

Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.

Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Fast en Model Y och e-tron 55 har nog inte samma målgrupp. Lika lite som Model S och Porsche Taycan…

För min egen del som är mer teknikintresserad så är Tesla det givna valet, dock ej Model Y då jag helt enkelt inte gillar designen. Eller den absurda låga lastvikten. Nu blev det en e-tron helt enkelt för jag fick en bra deal på den. Men ångrar inte valet då den är/var bättre än förväntat. Och räckvidden har hittills aldrig varit ett bekymmer för min del. Efter 25-30 mil stannar jag i vilket fall som helst (även med dieselbilen).
Jag har en Model S. Kan tänka mig en Taycan. Varför skulle det var så vitt skilda målgrupper?
Den som vill ha en Porsche köper en Porsche, ingen Tesla. Men det menar jag Porsches inbitna kundkrets. Sen finns dem som köper en bil oavsett märke för att det är just den typen de för stunden är utefter.

För att vara fräck så är en Porsche en status symbol…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
current skrev:
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.

Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.

Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.

Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...

Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
MWall skrev:
current skrev:
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.

Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.

Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.

Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...

Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år. :)
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.

Samma här, därför jag slår till på en gammal fat E-55, men visst kom jag 35 mil skulle jag inte behöva ladda 5-10 min på vägen till stugan, men kan nog stå ut med det. :D
27,8 kWp solceller
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Dafro skrev:
Nect skrev:
MWall skrev:
current skrev:
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.

Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.

Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.

Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...

Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år. :)
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.

Samma här, därför jag slår till på en gammal fat E-55, men visst kom jag 35 mil skulle jag inte behöva ladda 5-10 min på vägen till stugan, men kan nog stå ut med det. :D
Det där kommer ju bli en sport för dig. Om det inte är motorväg större delen så kommer du ju fixa det utan laddning. Vilket ska gå bra iaf med bra väglag och ej för kallt. Har 15 mil till landet och det har dragit allt mellan 36% och dryga 50% av batteriet beroende på väder och vind (och hastighet). Innan uppdateringen.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Det är ju tyvärr motorväg, Linköping- Tjörn ca 33 men har lekt en hel del i ABRP och om det är 20 grader torra vägar ingen blåst och jag håller max 100 i hastighet så slipper jag ladda och kommer fram på 3:43 mot 3:42 om jag laddar på 6 min på vägen och kommer fram med 17%, en minut i skillnad. Frågan är om det går att lita på ABRP. Bra alternativ en söndag om det är mycket trafik annars.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Den relativt korta räckvidden spelar ingen jättestor roll så länge det finns laddmöjligheter med vettig effekt. Men tyvärr är ju så inte fallet överallt. För egen del så klarade jag mig numera fint med 30 mil landsvägsräckvidd. Jag har inte behövt snabbladda bilen de senaste två åren, och det är ju ett tecken på att jag definitivt inte behöver mer räckvidd nu. Men så var det ju inte i början. De första 8-9 månaderna snabbladdade jag regelbundet och ofta. Då hade det inte varit helt fel med längre räckvidd. Framförallt på vintern. Sista långresan med e-tron gjorde vi i januari 2020. Resan gick ner till Tyskland och jösses vad vi fick snabbladda, trots att jag aldrig körde fortare än 120km/h. Då hade man gärna velat ha en effektivare bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Bad min verkstad att kolla status på batteriet när jag var inne och gjorde senaste uppdateringen.
De sa att Audi har tagit bort den möjligheten.
Jag kan tro att de hittar på, att de nog aldrig har kunnat göra det.
Då är frågan hur ska man då kunna veta att man är nere på 70% och få batterigarantin?
Jag misstänker en viss degradering precis som Mati. Även fast den laddar till 100%.
Min förbrukning har passat in på 83kWh netto men jag ska tydligen ha 86kWh. Tillverkad feb 2020.
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Dafro skrev:
Nect skrev:
MWall skrev:
current skrev:
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.

Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.

Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.

Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...

Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år. :)
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.

Samma här, därför jag slår till på en gammal fat E-55, men visst kom jag 35 mil skulle jag inte behöva ladda 5-10 min på vägen till stugan, men kan nog stå ut med det. :D
Precis det som gjort mig mer nöjd med bilen. Finns HPC’s på minst 150 kW efter vägen så går det väldigt fort att ladda det man behöver för att ta sig vidare. Som jag nämnt tidigare stannar jag i vilket fall efter 25-30 mil för toa/kaffe. När det är avklarat är bilen klar. Så mina resor tar inte längre tid än med min diesel. Så för mig funkar räckvidden i e-tron 55. Bilen kanske slås av många gällande räckvidd per tidsenhet. Men mentalt är det underbart när laddningen bara mosar på!

Men finns bara 50 kW laddare så är det Inge kul om inte stoppet sker när det är dags för lunch/mat.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det gick förr vet jag. Såg det på YT. Men det krävdes att man körde helt slut på batteriet så bilen kunde laddas kontrollerat på verkstan (kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men nåt sånt). Då kunde de ta fram batteristatus ner på cellnivå. Det blev en rapport på flera sidor.
Om det stämmer att Audi har tagit bort den möjligheten så kan man ju fråga sig varför. Rent spontant känns det ju orimligt, såvida de inte vill dölja nånting. Det kanske ändå är så att batterierna tappar mer än förväntat, och då är det ju enkelt att att sopa det under mattan genom att ta bort möjligheten att mäta batteristatus. Men om det är ett rimligt antagande vet jag inte. De borde ha lärt sig från dieselskandalen tycker man.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Dafro skrev:
Nect skrev:
MWall skrev:
current skrev:
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.

Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.

Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.

Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...

Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år. :)
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.

Samma här, därför jag slår till på en gammal fat E-55, men visst kom jag 35 mil skulle jag inte behöva ladda 5-10 min på vägen till stugan, men kan nog stå ut med det. :D
Precis det som gjort mig mer nöjd med bilen. Finns HPC’s på minst 150 kW efter vägen så går det väldigt fort att ladda det man behöver för att ta sig vidare. Som jag nämnt tidigare stannar jag i vilket fall efter 25-30 mil för toa/kaffe. När det är avklarat är bilen klar. Så mina resor tar inte längre tid än med min diesel. Så för mig funkar räckvidden i e-tron 55. Bilen kanske slås av många gällande räckvidd per tidsenhet. Men mentalt är det underbart när laddningen bara mosar på!

Men finns bara 50 kW laddare så är det Inge kul om inte stoppet sker när det är dags för lunch/mat.
Man får väl eventuellt anpassa något när man reser hem på tex söndagar eller försöker ladda på den första delen av resan för att minimera risken med kö till laddare.längs e4 efter Jönköping.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Robertrimmevik skrev:
Bad min verkstad att kolla status på batteriet när jag var inne och gjorde senaste uppdateringen.
De sa att Audi har tagit bort den möjligheten.
Jag kan tro att de hittar på, att de nog aldrig har kunnat göra det.
Då är frågan hur ska man då kunna veta att man är nere på 70% och få batterigarantin?
Jag misstänker en viss degradering precis som Mati. Även fast den laddar till 100%.
Min förbrukning har passat in på 83kWh netto men jag ska tydligen ha 86kWh. Tillverkad feb 2020.
Hur är det med övriga biltillverkare, erbjuder de samma test av batteriet som nu Audi inte längre verkar göra? T ex Tesla, Ford, VW etc?

Blir ju väldigt svårt att kunna påvisa ett garantiärende om man inte har nått protokoll från ett test. Kan lova att om man åberopar batterigarantin så skulle de göra ett test, och deras resultat är det som skulle gälla…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Nect skrev:
Robertrimmevik skrev:
Bad min verkstad att kolla status på batteriet när jag var inne och gjorde senaste uppdateringen.
De sa att Audi har tagit bort den möjligheten.
Jag kan tro att de hittar på, att de nog aldrig har kunnat göra det.
Då är frågan hur ska man då kunna veta att man är nere på 70% och få batterigarantin?
Jag misstänker en viss degradering precis som Mati. Även fast den laddar till 100%.
Min förbrukning har passat in på 83kWh netto men jag ska tydligen ha 86kWh. Tillverkad feb 2020.
Hur är det med övriga biltillverkare, erbjuder de samma test av batteriet som nu Audi inte längre verkar göra? T ex Tesla, Ford, VW etc?

Blir ju väldigt svårt att kunna påvisa ett garantiärende om man inte har nått protokoll från ett test. Kan lova att om man åberopar batterigarantin så skulle de göra ett test, och deras resultat är det som skulle gälla…
Men är det inte så att degraderingen syns direkt på Teslabilar. Typ man får endast i t ex 95%.
Jag var ju så naiv när jag köpte e-tron att jag trodde att det funkade likadant på Audi och dessutom trodde jag också att man åt av bufferten vid en degradering. Det var en av anledningarna till att jag valde e-tron. Att man skulle ha bibehållen räckvidd även efter låt säga 4-5 år.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Så trodde jag också arr det var, att degradering döljs av bufferten, varför ska dom annars vara så stora.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nej, du kan ladda till 100% i en Tesla, oavsett batterihälsa. Men den uppskattade räckvidden beräknas utifrån en fast förbrukning. På det viset är det enkelt att se om batteriet tappar kapacitet eftersom den visade räckvidden minskar. I en e-tron ser du inte det på samma sätt eftersom man aldrig har exakt samma förbrukning.
Jag trodde f ö också att man hade valt en så rejäl buffert i e-tron för att kunna dölja degraderingen av batteriet. Det hade ju varit rimligt (och trevligt). Så som det är nu känns den stora bufferten bara onödig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Får väl hoppas på en uppdatering. Jag hade gärna haft som i Tesla så man kan välja att använda hela batteriet vid långresor.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Får väl hoppas på en uppdatering. Jag hade gärna haft som i Tesla så man kan välja att använda hela batteriet vid långresor.
Det kan du glömma. Vi fick vänta i över två år på denna uppdatering som gav oss med 2019-bilar samma räckvidd och batterikapacitet som senare modeller. Jag hann aldrig få den eftersom bilen blev såld innan. Functions on demand är också en sån sak. Från dag ett stod det i specifikationen att bilen skulle ha den möjligheten. Det kom aldrig för oss med 2019-bilar.
Att Audi skulle införa en funktion som låser upp hela batteriet, dessutom för äldre bilar, måste nog klassas som önsketänkande. Vi pratar om Audi här, inte om Tesla. De släpper inga nya funktioner i efterhand.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
Får väl hoppas på en uppdatering. Jag hade gärna haft som i Tesla så man kan välja att använda hela batteriet vid långresor.
Då tappar du ju laddkurvan och hastigheten.
Audi beslutade ju att det är bilens USP och pga det tvingades de sätta en rejäl buffert.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
Dafro skrev:

och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.
Bilen kanske slås av många gällande räckvidd per tidsenhet. Men mentalt är det underbart när laddningen bara mosar på!
Håller med helt. Den fantastiska laddkurvan kompenserar oftast helt för den högre förbrukningen, och i praktiken så blir e-tron väldigt snabb och effektiv att resa med tack vare det.
mati skrev:
Det gick förr vet jag. Såg det på YT. Men det krävdes att man körde helt slut på batteriet så bilen kunde laddas kontrollerat på verkstan (kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men nåt sånt). Då kunde de ta fram batteristatus ner på cellnivå. Det blev en rapport på flera sidor.
Om det stämmer att Audi har tagit bort den möjligheten så kan man ju fråga sig varför. Rent spontant känns det ju orimligt, såvida de inte vill dölja nånting. Det kanske ändå är så att batterierna tappar mer än förväntat, och då är det ju enkelt att att sopa det under mattan genom att ta bort möjligheten att mäta batteristatus. Men om det är ett rimligt antagande vet jag inte. De borde ha lärt sig från dieselskandalen tycker man.
Jag vill inte vara konspiratorisk, men även om jag alltid framhävt den fantastiska platta laddkurvan som en stark fördel hos e-tron som kan ladda med extremt hög effekt under mycket längre tid än de flesta andra elbilar, så har jag alltid själv undrat om det på lång sikt verkligen är så nyttigt för degraderingen av batterierna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Nect skrev:
Dafro skrev:

och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.
Bilen kanske slås av många gällande räckvidd per tidsenhet. Men mentalt är det underbart när laddningen bara mosar på!
Håller med helt. Den fantastiska laddkurvan kompenserar oftast helt för den högre förbrukningen, och i praktiken så blir e-tron väldigt snabb och effektiv att resa med tack vare det.
mati skrev:
Det gick förr vet jag. Såg det på YT. Men det krävdes att man körde helt slut på batteriet så bilen kunde laddas kontrollerat på verkstan (kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men nåt sånt). Då kunde de ta fram batteristatus ner på cellnivå. Det blev en rapport på flera sidor.
Om det stämmer att Audi har tagit bort den möjligheten så kan man ju fråga sig varför. Rent spontant känns det ju orimligt, såvida de inte vill dölja nånting. Det kanske ändå är så att batterierna tappar mer än förväntat, och då är det ju enkelt att att sopa det under mattan genom att ta bort möjligheten att mäta batteristatus. Men om det är ett rimligt antagande vet jag inte. De borde ha lärt sig från dieselskandalen tycker man.
Jag vill inte vara konspiratorisk, men även om jag alltid framhävt den fantastiska platta laddkurvan som en stark fördel hos e-tron som kan ladda med extremt hög effekt under mycket längre tid än de flesta andra elbilar, så har jag alltid själv undrat om det på lång sikt verkligen är så nyttigt för degraderingen av batterierna.
Ja det är verkligen frågan, hur batteriet verkligen påverkas på sikt!

Borde vara enkelt att få till en funktion i alla bilar som visar detta. Lika som Apple gjort i iPhones. Där du kan se batterihälsan som % av ursprunglig kapacitet. Min IPhone X visade 81% när jag bytte ut den mot ny.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Dafro skrev:
Får väl hoppas på en uppdatering. Jag hade gärna haft som i Tesla så man kan välja att använda hela batteriet vid långresor.
Då tappar du ju laddkurvan och hastigheten.
Audi beslutade ju att det är bilens USP och pga det tvingades de sätta en rejäl buffert.
Man borde ju ändå kunna ladda lika snabbt upp till samma nivå i kWh men visst det blir väl bara upp till 60-70 %. Visst måste man få drömma lite. :P
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
Borde vara enkelt att få till en funktion i alla bilar som visar detta. Lika som Apple gjort i iPhones. Där du kan se batterihälsan som % av ursprunglig kapacitet. Min IPhone X visade 81% när jag bytte ut den mot ny.
Bra poäng. Det borde kanske lagstadgas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Nect skrev:
Borde vara enkelt att få till en funktion i alla bilar som visar detta. Lika som Apple gjort i iPhones. Där du kan se batterihälsan som % av ursprunglig kapacitet. Min IPhone X visade 81% när jag bytte ut den mot ny.
Bra poäng. Det borde kanske lagstadgas.
Borde verkligen lagstadgas. Om jag skulle köpa en begagnad elbil för låt säga 700k så tycker jag att det är en rättighet att få veta om man har 85 eller 95 procent kvar av batteriet.

Det är ju omöjligt att se på estimerad räckvidd då den beräknas på den som kört innan.
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

E-tron är en galet fin lyxkryssare som har otroligt bra laddkurva, men om inte Ionity har hunnit minst dubblera sina laddstolpar vid varje station till nästa sommar så förutspår jag att det kommer bli (ännu mer) kaos längs med E4/E20... Redan i somras var det kaos när jag åkte till västkusten (läs långa köer till laddstolparna). Jag ska inte byta bil förrens nästa höst så jag håller tummarna att de löst problemet till sommaren då jag helst slipper vänta på att segladdande bilar så som iD4/enyaq etc ska bli klara...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Skriv svar