Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Audi e-tron
Den är klart bäst fast jag skulle nöja mig med en cykelklocka...Jerka skrev:Jag hade velat ha den här:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Audi e-tron
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Måste vara rekord i märklig marknadsföring i så fall.Zalman3 skrev:En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Det har jag aldrig hört talas om. Låter som BS. Enligt många som har testat så har e-tron ca 84kWh tillgängligt och Audi säger att batteriet är på 95kWh, vilket är helt rimligt. Hade det varit 120kWh så hade Audi naturligtvis marknadsfört e-tron som bilen med största batteriet på marknaden. Varför skulle de istället ljuga om batteriets verkliga storlek och lägga sig strax under Tesla fast de egentligen är bättre? Nä.Zalman3 skrev:En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Det är möjligt att en sådan bil kommer senare, men denna är på 95kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Audi e-tron
Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.Zalman3 skrev:En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Audi e-tron
Jag tror inte du kan räkna så. Det är helt olika batterier som högst troligen inte har samma batterikemi.Henrik Torphammar skrev:Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.Zalman3 skrev:En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Audi e-tron
Har du laddat mycket litium? Skall se om jag hinner rita lite ikväll.mati skrev:Jag tror inte du kan räkna så. Det är helt olika batterier som högst troligen inte har samma batterikemi.Henrik Torphammar skrev:Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.Zalman3 skrev:En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6518
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
Den va härlig, men tror dock en del kommer ta illa vid sig.Jerker skrev:Jo, iofs, fast känslan när man kör iväg med sin elbil är ju mer så här:
Vi bor i Sverige och det kommer alltid va någon som kommer ta illa vid sig.
Jag skulle lugnt kunna köra med denna melodi.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Audi e-tron
Ursäkta?Henrik Torphammar skrev:Har du laddat mycket litium? Skall se om jag hinner rita lite ikväll.mati skrev:Jag tror inte du kan räkna så. Det är helt olika batterier som högst troligen inte har samma batterikemi.Henrik Torphammar skrev:Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.Zalman3 skrev:En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Tänk er hur det skulle låta vid kökörning i stan. All elbilar i olika fas med sina melodier, olika melodier, olika tempo osv. Skrattretande första gångerna men sedan "brott mot mänskligheten"!Tars skrev:Den va härlig, men tror dock en del kommer ta illa vid sig.Jerker skrev:Jo, iofs, fast känslan när man kör iväg med sin elbil är ju mer så här:
Vi bor i Sverige och det kommer alltid va någon som kommer ta illa vid sig.
Jag skulle lugnt kunna köra med denna melodi.
Detta är ju på gång. Det blir väl som flaggmannen som krävdes framför en bil i automobilens barndom.
Model S P85D,
Re: Audi e-tron
Håller med. Model 3 kan ladda med 150+ kW upp till ca 50%:Henrik Torphammar skrev:Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.
Tar man sedan hänsyn till att Model 3 har 75 kWh vs e-Tron 95 kWh samt att e-Tron endast använder 80 av totalt 95 kWh så är vi nog ganska nära sanningen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Har fått reg-nummer
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Audi e-tron
Mäh, det vet vi ju redan. "MATI" kommer det stå på din bil .... Eller hamnar den nu på Golfen och det blir ngt nytt i stil med "e tron" i kombination med kudden i baksätet.mati skrev:Har fått reg-nummer
Tesla Model Y
Re: Audi e-tron
Jag fick en inbjudan i posten skickad av SEAT till en eTron lansering helgen 30-31de Mars hos Möller i Uppsala. I materialet fanns en del konstigheter som fick mig att börja fundera:
1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?
2) Jag kollar sen på https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... dning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.
3) Kollar jag sen på https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.
4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.
5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.
Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?
1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?
2) Jag kollar sen på https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... dning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.
3) Kollar jag sen på https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.
4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.
5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.
Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?
Re: Audi e-tron
WLTP-förbrukningen inkluderar laddförluster. Man kan alltså inte dra några direkta slutsatser utifrån angiven förbrukning kontra räckvidd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Precis, så här räknar man ut förbrukningen enligt WLTP:mati skrev:WLTP-förbrukningen inkluderar laddförluster. Man kan alltså inte dra några direkta slutsatser utifrån angiven förbrukning kontra räckvidd.
Re: Audi e-tron
Men om vi skippar WLTP referensen och tittar på det andra då. Är Audi för pessimistiska i sin modell eller är detta vad man skall förvänta sig? TeslaBjörn verkar få en blandad förbrukning mellan motorväg och landsväg på 291Wh/km vid -5C och använder jag det och antar mellan 236 till 268km räckvidd så blir det mellan 68-78kW batteri tillgängligt vilket inte verkar stämma bra på något sätt med antingen 95kWh eller 83kWh.mati skrev:WLTP-förbrukningen inkluderar laddförluster. Man kan alltså inte dra några direkta slutsatser utifrån angiven förbrukning kontra räckvidd.
Re: Audi e-tron
Ja, jo, jag håller med. Det makes ingen sense direkt.
Det här står i regbeviset för min bil. Om det nu säger någonting. Att den inte har 417km beror på att jag valde att vara gammaldags och beställde riktiga speglar istället för Shrek-öronen.
Det här står i regbeviset för min bil. Om det nu säger någonting. Att den inte har 417km beror på att jag valde att vara gammaldags och beställde riktiga speglar istället för Shrek-öronen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
VW har ju som tradition att aktivera innovativ mjukvara när bilarna testas. Kan det vara så att bilen känner av när den wltp-testas och då aktiverar mjukvara som gör att hela batterikapaciteten utnyttjas under testet för att maximera räckvidden, medan endast knappt 90% går att använda vid verklig körning?kangru skrev:Jag fick en inbjudan i posten skickad av SEAT till en eTron lansering helgen 30-31de Mars hos Möller i Uppsala. I materialet fanns en del konstigheter som fick mig att börja fundera:
1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?
2) Jag kollar sen på https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... dning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.
3) Kollar jag sen på https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.
4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.
5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.
Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Audi e-tron
Jag kan hittills bara utgå från e-Golfen, och i det fallet är den angivna WLTP-räckvidden aningen pessimistisk. Om man inte har bly i tårna är det fullt möjligt att komma längre än så, förutsatt vädret är bra osv. Där har VW alltså varit ärliga. Det blir verkligen spännande att se hur Audin beter sig i verklig körning. Dessutom är det inte helt omöjligt att samtliga testbilar hittills inte har fått den slutgiltiga mjukvaran och att det kan filas lite på siffrorna. Ungefär som med I-Pace då. Jag har läst nåt sånt, men sanningshalten av detta kan jag inte bedöma. Och E-tron ska ju gå att uppdatera OTA.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Om vi återkommer till verkligheten så är en mer trolig förklaring den som redan har nämnts, nämligen att laddförlusterna inkluderas i förbrukningssiffrorna för WLTP. Har du 10% förluster under laddning så stämmer siffrorna rätt bra.iAkita skrev:VW har ju som tradition att aktivera innovativ mjukvara när bilarna testas. Kan det vara så att bilen känner av när den wltp-testas och då aktiverar mjukvara som gör att hela batterikapaciteten utnyttjas under testet för att maximera räckvidden, medan endast knappt 90% går att använda vid verklig körning?kangru skrev:Jag fick en inbjudan i posten skickad av SEAT till en eTron lansering helgen 30-31de Mars hos Möller i Uppsala. I materialet fanns en del konstigheter som fick mig att börja fundera:
1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?
2) Jag kollar sen på https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... dning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.
3) Kollar jag sen på https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.
4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.
5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.
Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?
Re: Audi e-tron
Jag tror inte batteriet lämnar ifrån sig 83kWh när det är -5C. Bilen drar visserligen mer på vintern, men den stora skillnaden är att batterikapaciteten är mindre i kyla. 400 Wh/km är orimligt. Tesla förvärmer väl batteriet? Audi kanske har räknat på worst case: att batteriet är lika kallt som omgivningen.
Effekten av batteritemperaturen är väldigt märkbar för mig med en Leaf som parkeras ute nattetid och i varmgarage dagtid. En vintermorgon kommer jag fram med mindre än 50% av batteriet kvar, på kvällen med varmt batteri kan jag komma fram med så mycket som 65% kvar. Samma sträcka - sju mil - i bägge riktningarna så förbrukningen måste rimligen vara detsamma. Är det gles trafik så man kan hålla bilens blygsamma toppfart längre sträckor blir förbrukningen naturligtvis mycket högre.
Frågan är om Audi e-tron värmer upp batteriet under körning? Då borde den efter få tillbaka räckvidd som "gömts" av kylan i takt med att battriet blir varmare.
Effekten av batteritemperaturen är väldigt märkbar för mig med en Leaf som parkeras ute nattetid och i varmgarage dagtid. En vintermorgon kommer jag fram med mindre än 50% av batteriet kvar, på kvällen med varmt batteri kan jag komma fram med så mycket som 65% kvar. Samma sträcka - sju mil - i bägge riktningarna så förbrukningen måste rimligen vara detsamma. Är det gles trafik så man kan hålla bilens blygsamma toppfart längre sträckor blir förbrukningen naturligtvis mycket högre.
Frågan är om Audi e-tron värmer upp batteriet under körning? Då borde den efter få tillbaka räckvidd som "gömts" av kylan i takt med att battriet blir varmare.
Audi e-tron
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.
Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.
Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.