Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.Robertrimmevik skrev:Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Giriga som dom är menar dumati skrev:Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.Robertrimmevik skrev:Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Re: Audi e-tron
Ja såklart. De köper in gammal ström eftersom den är billigare. Och sen etiketteras den om och säljs som färsk premiumström. Och vi stackars elbilister undrar varför bilen plötsligt förbrukar mer än till vardags när den bara laddas hemma med superfärsk solel.wheels skrev:Giriga som dom är menar dumati skrev:Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.Robertrimmevik skrev:Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ni menar sådan här gammal ström?mati skrev:Ja såklart. De köper in gammal ström eftersom den är billigare. Och sen etiketteras den om och säljs som färsk premiumström. Och vi stackars elbilister undrar varför bilen plötsligt förbrukar mer än till vardags när den bara laddas hemma med superfärsk solel.wheels skrev:Giriga som dom är menar dumati skrev:Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.Robertrimmevik skrev:Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
https://elbilen.se/nyheter/institut-var ... addkablar/
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Nej, Ionitys ström är säkert ännu äldre. Och det handlar inte bara om några kvarliggande små strömrester i kabeln som i den här investigativa artikeln. Strömmen har nog använts tidigare och den säljs bara som ny ström, fast den är begagnad och förbrukad. De är ju giriga rövare, och de drar sig inte för nånting.Moelito skrev:Ni menar sådan här gammal ström?mati skrev:Ja såklart. De köper in gammal ström eftersom den är billigare. Och sen etiketteras den om och säljs som färsk premiumström. Och vi stackars elbilister undrar varför bilen plötsligt förbrukar mer än till vardags när den bara laddas hemma med superfärsk solel.wheels skrev:Giriga som dom är menar dumati skrev:Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.Robertrimmevik skrev:Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
https://elbilen.se/nyheter/institut-var ... addkablar/
Öppna en Ionity-laddare så för du känna doften av den gamla strömmen. Det är som att öppna en surströmmingburk. Fast värre. Det är nog därför deras laddare är så ofta trasiga. De gamla elektronerna fastnar nånstans och så blir det tvärstopp. Så är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Fan dom säljer begagnad ström! Och tar betalt som om den var ny.... skämmes
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Ja inte är den då så färsk och fin som direkt från kraftverket hemma i stan.mati skrev:Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.Robertrimmevik skrev:Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Re: Audi e-tron
Hemmaelen är alltid färskast. Min är fortfarande solvarm när den når vägguttaget. Det är då den är som bäst. Fina grejer.Robertrimmevik skrev:Ja inte är den då så färsk och fin som direkt från kraftverket hemma i stan.mati skrev:Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.Robertrimmevik skrev:Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Är lite på gång med att skaffa solceller men ser gärna att det finns en V2H lösning klar till E-tron först. Men känner jag VAG rätt så måste man nog byta till en ny bil när det blir klart.mati skrev:Hemmaelen är alltid färskast. Min är fortfarande solvarm när den når vägguttaget. Det är då den är som bäst. Fina grejer.Robertrimmevik skrev:Ja inte är den då så färsk och fin som direkt från kraftverket hemma i stan.mati skrev:Eller så har de gammal ström i kablarna hos Ionity. Skulle inte förvåna mig om deras ström innåller färre elektroner än strömmen man får hos andra operatörer.Robertrimmevik skrev:Upplever samma sak efter Ionity-laddning.
Re: Audi e-tron
Att det kommer till befintliga e-tron kan du nog glömma. Och lita inte på vad VAG säger, att det kommer och när det kommer. Vill du ha V2L/G/H, eller vad det nu blir, får du vänta tills det är i produktion. Någon retrofit eller update anser jag är tämligen uteslutet.Robertrimmevik skrev:Är lite på gång med att skaffa solceller men ser gärna att det finns en V2H lösning klar till E-tron först. Men känner jag VAG rätt så måste man nog byta till en ny bil när det blir klart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
I framtiden kommer det nog finnas de firmor som både trimmar elbilar och låser upp batteriet till V2X. Men då var det ju det här med garantin. Och känner jag mig själv rätt så har jag nog bytt bil innan dess.mati skrev:Att det kommer till befintliga e-tron kan du nog glömma. Och lita inte på vad VAG säger, att det kommer och när det kommer. Vill du ha V2L/G/H, eller vad det nu blir, får du vänta tills det är i produktion. Någon retrofit eller update anser jag är tämligen uteslutet.Robertrimmevik skrev:Är lite på gång med att skaffa solceller men ser gärna att det finns en V2H lösning klar till E-tron först. Men känner jag VAG rätt så måste man nog byta till en ny bil när det blir klart.
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Audi e-tron
Körde från Roslagen till Bruksvallarna igår, jag startade med endast 60% soc så jag stannade för en 12min laddning hos ionity Uppsala, det blev 25,3kWh vilket är bra på en så kort tid. Sedan stopp Tönnebro för fika och laddning, laddade galet snabbt, från ca 15-100% på drygt 30 min. Då jag skulle ladda i Sveg på 50kW laddare så tänkte jag att jag kör på i Tönnebro tills laddningen går under 50kW men den gick aldrig under 58kW. Sista 20% (80-100%) gick på 10 minuter. Får dock inte ihop matten riktigt, det borde tagit längre tid, särskilt sista 20% gick extremt fort, den gick ner från 148kW till som minst 58kW de sista 5 minuterna typ. Sen vart det 30min i Sveg. Förbrukning till Tönnebro, 108kmh/h i snitt, 130 på motorvägen, 2,84 kWh/mil. Tönnebro-Sveg 2,45 kWh/mil i 100, torrt hela vägen. Sveg-Bruksv. 2,87kWh/mil, snöstorm efter Hede.
Re: Audi e-tron
Såg att man har ABRP i carplay numera. Verkar kräva premiumkonto. Ngn som vet vad det innebär? 5 dollar i månaden men vad får man?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Någon som vet vart man kan titta på en GT RS typ idag?
Vi är i Stockholm nu och åker mot Bollnäs så tänkte om det går att kika på en idag på vägen hem
Vi är i Stockholm nu och åker mot Bollnäs så tänkte om det går att kika på en idag på vägen hem
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
https://abetterrouteplanner.com/premium/ Scrolla ner lite så ser du.macky skrev:Såg att man har ABRP i carplay numera. Verkar kräva premiumkonto. Ngn som vet vad det innebär? 5 dollar i månaden men vad får man?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Pruttigt, ingen i Uppsala iaf... om en månad ungefär trodde dom...Bjelke skrev:Någon som vet vart man kan titta på en GT RS typ idag?
Vi är i Stockholm nu och åker mot Bollnäs så tänkte om det går att kika på en idag på vägen hem
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Sväng av i Gävle:
https://www.blocket.se/vi/95905856.htm
Eller i Segeltorp:
https://www.blocket.se/vi/95893966.htm
Sen har de på Olofsson bil i Haninge, inte RS men de ser ju rätt lika ut. Kikade in den för ngn månad sen. Inga provkörningar på länge dock.
https://www.blocket.se/vi/95905856.htm
Eller i Segeltorp:
https://www.blocket.se/vi/95893966.htm
Sen har de på Olofsson bil i Haninge, inte RS men de ser ju rätt lika ut. Kikade in den för ngn månad sen. Inga provkörningar på länge dock.
Re: Audi e-tron
Ok, lite bra saker men inget jag drar igång ännu en prenumeration på. Mesta finns redan i bilen utom en lika bra ruttplanerare. Synd ändå att de begränsar den i carplay utan premium.taliz skrev:https://abetterrouteplanner.com/premium/ Scrolla ner lite så ser du.macky skrev:Såg att man har ABRP i carplay numera. Verkar kräva premiumkonto. Ngn som vet vad det innebär? 5 dollar i månaden men vad får man?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Vi stannade lite längre i Uppsala och köpte diverse växter istället så det blev försent för ett depåstoppmacky skrev:Sväng av i Gävle:
https://www.blocket.se/vi/95905856.htm
Eller i Segeltorp:
https://www.blocket.se/vi/95893966.htm
Sen har de på Olofsson bil i Haninge, inte RS men de ser ju rätt lika ut. Kikade in den för ngn månad sen. Inga provkörningar på länge dock.
i Gävle, men det får bli en sväng snart ändå
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör...
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör...
Re: Audi e-tron
Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.Ghia64 skrev:Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör...
Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Re: Audi e-tron
Fast det är två helt olika bilar, vad hade en Model X dragit under samma förutsättningar?MWall skrev:Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.Ghia64 skrev:Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör...
Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Men jag håller med att över 3 kWh/100 km är för mycket, men det är nog svårt att komma så väldigt mycket lägre med en sån stor och tung bil med 22”.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Ja jag vet inte. Många verkar tycka det är nåt slags magi över en högbyggd SUV och att det är "något helt annat". Det är det inte. Det är bara dumt och de fyller exakt samma funktioner. Skillnaden är bara kosmetisk och känslomässig. En Model S är större (7 cm längre och 3 cm bredare iaf. Däremot 17 cm lägre.) och har större bagage än en E-Tron (inkl frunk så är det 894 vs 660 liter till Teslans fördel).Nect skrev:Fast det är två helt olika bilar, vad hade en Model X dragit under samma förutsättningar?MWall skrev:Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.Ghia64 skrev:Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör...
Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Men jag håller med att över 3 kWh/100 km är för mycket, men det är nog svårt att komma så väldigt mycket lägre med en sån stor och tung bil med 22”.
Model X är storleken större än en E-Tron (15 cm längre, 7 cm bredare, 7 cm högre) och drar säkert mer. Jag skulle inte köpa en sån heller. Intresserar mig inte det minsta. Men den har åtminstone ett utbyggt laddnätverk.
Re: Audi e-tron
Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....
Re: Audi e-tron
Ghia64 skrev:Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....
Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?