Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Lägg av nu, snälla. De som tror människor är olika för att de inte bor i större städer... De bekräftar bara att människor är i grunden flockdjur som har nära till hat mot alla som inte gör som man gör i sin flock. Tillbaks till ämnet tack.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Och i storstadsflocken är det betydligt mindre jantelag och mera av motsatsen. Vad det heter vet jag dock ej men den innebär ungefär så här: Är du inte märkvärdig och sticker ut på något vis så är du ingen.PapaD skrev:Lägg av nu, snälla. De som tror människor är olika för att de inte bor i större städer... De bekräftar bara att människor är i grunden flockdjur som har nära till hat mot alla som inte gör som man gör i sin flock. Tillbaks till ämnet tack.
-
- Inlägg: 5473
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi e-tron
Har precis skapat en ny tråd där jag försökt skriva ett svar på det här...mati skrev:I princip helt rätt. Men det är inte riktigt lika enkelt. Det är ett litet samhälle jag bor i, utsträckt över en mil, med några hundra invånare och ett par handful direkta grannar. Med direkt granne menar jag någon/några kilometer. Alla känner alla, och det pratas en massa skit såklart. På senare år har allt fler slutat heja på mig, och av en händelse sammanfaller detta med tidpunkten när jag skaffade en Tesla och strax därefter började tapetsera hela ladugården med solceller, vilket ju är ytterst synligt för alla. Det faller inte alla i smaken, framförallt inte när medelinkomsten häromkring ligger på typ halva min inkomst. Jag har kanske blivit lite för "rik" för att vara accpeterad. Så länge jag ansågs vara en fattig invandrare utan jobb så gick det bra. Men jag jobbar som egenföretagare alltid hemifrån, vilket innebär att folk kan se mig mitt på dagen när jag rastar hundarna eller så. Hur kan jag ha råd med allt detta när jag inte ens jobbar? Jag har hört detta.SwedishAdvocate skrev:De där människorna har rent objektivt fel.
Varför ska man ta hänsyn till det?
Det finns en del knepiga typer här. De dras väl ut på landet, eller så märks de bara av tydligare. Ingen aning. En granne har t.ex. vid flera tillfällen försökt köra på mig och sambon när vi gick med hundarna. Han missade bara med någon decimeter. Första gången trodde vi såklart att det var ett misstag. Andra och tredje gången förstod vi att det var avsiktligt. Nu hoppar vi i diket när vi ser att han kommer med sin vita bil. Att han är störd råder ingen tvekan om, men vad hjälper det liksom.
En annan granne har försökt att köra på en av mina hundar när jag var ute och gick. Jag kunde i sista sekunden rycka i kopplet så idioten missade med ett hårsmån.
En kärring har en gång polisanmält mig och påstått att jag tjuvjagar genom att hetsa mina hundar på älgar. När polisen kom (ja, då kom de!) bad de till sist faktiskt om ursäkt när de insåg att detta var fullständigt taget ur luften utan någon som helst verklighetsförankring.
Det är på den nivån förstår du. Jag sticker ut för mycket, och det är inte bra.
Alla är ju tack och lov inte så. Det finns vettiga grannar också, och såklart de som inte bryr sig. Annars hade man ju kanske inte velat bo här.
Jag skiter i stort sett i vad folk tror och tycker. Men det är bäst att inte procovera mer än nödvändigt.
Den tråden finns här (och fick heta "Om reaktioner på elbilsval"):
viewtopic.php?f=29&t=21843
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Fredrik j skrev:Läste en intressant artikel om glesbygdens problem. Många tänker på norrlands inland och liknande men i artikeln jämfördes levnadsförhållanden och där framträder glesbygd relativt nära storstadsområden. Blekinge och Småland pekades ut. Jag tycker det märks om man reser genom Småland. Dåligt underhållna bostäder och andra tecken på fattigdom. Det ser man mer sällan i Norrland.
Det är därför som jag bor i Norrlands inland. Billigt boende, hyffsat betalt och lite konkurrens om de bra jobben. Lätt att vara duktig när den mesta kompetensen går till storstan. Därav jantelag. Ganska logiskt egentligen.
Nu åter till topic.
Har kört e-tron 850mil nu och är riktigt nöjd.
Positiva saker är:
Räckvidden är betydligt bättre än väntat(därav min negativa inställning till EPA). Ligger på 2,58 med blandad hård körning(mest landsväg och motorväg 20-30km/h över hastighetsgränsen)
Ingen räckviddsångest. Gott om 50kWh-laddare att toppa upp på(Rasta hunden och en kaffe sedan vidare till Ionity och tanka fullt på 40min(käka under tiden))
Underbar att köra(så tyst och så bekväm och samtidigt riktigt vass i omkörningarna(race med Model 3 till Ionity Sundsvall och han fick ge sig(han svängde dock ej in till mitt stora förtret, for väll till Tesla Suc))
Tack Tesla club Sweden för tipsen om apparna Chargepoint och Enel X.(nu behöver jag inte aktivera mitt Audi ladd abonnemang förens till nyår, så nästa sommar är säkrad på Ionity( hoppas Audi och Ionity kommer till sina sinnes innan året därpå))
Negativa saker är:
Appen suger men det viste jag ju dock redan(ska göra en uppdatering på bilen(nån här sa att det fanns en, min är tillverkad i feb(visade sig att jag slapp fakeljudet)))
Folk hör inte när man kommer.
Upplever att förbrukningen går upp en stund efter supercharge. Kanske har att göra med nån särskild kylning av batteriet då.
Jag kommer nog tappa körkortet(trodde räckviddsångesten skulle lösa det problemet. men den uteblev)
Kan i övrigt rekommendera denna bil(och även andra elbilar som tex Tesla), mycket bang for the bucks. Det finns fortfarande några kvoterade e-tron 55 advance kvar, de kan man få lös för runt 950k innan miljöbonus.
Återkommer med rapport i Februari. Då får ni veta vad en realistisk förbrukning ligger på i riktig vinter.
Re: Audi e-tron
Kul att du är nöjd med bilen.Robertrimmevik skrev:Fredrik j skrev:Läste en intressant artikel om glesbygdens problem. Många tänker på norrlands inland och liknande men i artikeln jämfördes levnadsförhållanden och där framträder glesbygd relativt nära storstadsområden. Blekinge och Småland pekades ut. Jag tycker det märks om man reser genom Småland. Dåligt underhållna bostäder och andra tecken på fattigdom. Det ser man mer sällan i Norrland.
Det är därför som jag bor i Norrlands inland. Billigt boende, hyffsat betalt och lite konkurrens om de bra jobben. Lätt att vara duktig när den mesta kompetensen går till storstan. Därav jantelag. Ganska logiskt egentligen.
Nu åter till topic.
Har kört e-tron 850mil nu och är riktigt nöjd.
Positiva saker är:
Räckvidden är betydligt bättre än väntat(därav min negativa inställning till EPA). Ligger på 2,58 med blandad hård körning(mest landsväg och motorväg 20-30km/h över hastighetsgränsen)
Ingen räckviddsångest. Gott om 50kWh-laddare att toppa upp på(Rasta hunden och en kaffe sedan vidare till Ionity och tanka fullt på 40min(käka under tiden))
Underbar att köra(så tyst och så bekväm och samtidigt riktigt vass i omkörningarna(race med Model 3 till Ionity Sundsvall och han fick ge sig(han svängde dock ej in till mitt stora förtret, for väll till Tesla Suc))
Tack Tesla club Sweden för tipsen om apparna Chargepoint och Enel X.(nu behöver jag inte aktivera mitt Audi ladd abonnemang förens till nyår, så nästa sommar är säkrad på Ionity( hoppas Audi och Ionity kommer till sina sinnes innan året därpå))
Negativa saker är:
Appen suger men det viste jag ju dock redan(ska göra en uppdatering på bilen(nån här sa att det fanns en, min är tillverkad i feb(visade sig att jag slapp fakeljudet)))
Folk hör inte när man kommer.
Upplever att förbrukningen går upp en stund efter supercharge. Kanske har att göra med nån särskild kylning av batteriet då.
Jag kommer nog tappa körkortet(trodde räckviddsångesten skulle lösa det problemet. men den uteblev)
Kan i övrigt rekommendera denna bil(och även andra elbilar som tex Tesla), mycket bang for the bucks. Det finns fortfarande några kvoterade e-tron 55 advance kvar, de kan man få lös för runt 950k innan miljöbonus.
Återkommer med rapport i Februari. Då får ni veta vad en realistisk förbrukning ligger på i riktig vinter.
Du hade ju lite ångest innan köpet med en del funderingar över räckvidd med släp/skoter/takbox mm för långkörningar. Har du kommit fram till någon bra lösning eller ska du experimentera fram nåt i vinter?
Re: Audi e-tron
Flyttat till annan tråd
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Robertrimmevik skrev:Och i storstadsflocken är det betydligt mindre jantelag och mera av motsatsen. Vad det heter vet jag dock ej men den innebär ungefär så här: Är du inte märkvärdig och sticker ut på något vis så är du ingen.PapaD skrev:Lägg av nu, snälla. De som tror människor är olika för att de inte bor i större städer... De bekräftar bara att människor är i grunden flockdjur som har nära till hat mot alla som inte gör som man gör i sin flock. Tillbaks till ämnet tack.
Så tänkte jag också förut. När man jobbade på ett företag och var tvungen att besöka huvudkontoret i Stockholm. Där det började med att den näbbiga receptionisten hånade en för att man var från landsorten...
För att inte nämna när jag råkade säga att jag "klippt håret" med tjockt L i min blivande frus studentlägenhet i Uppsala inför 5 av hennes studentkompisar. Som kom från Värmland och andra provinser... Ja, de hade riktigt roligt åt mitt sätt att uttala L. Visste inte vad jag skulle säga.
Blev mer hånad för att jag var från Hälsingland när jag bodde i Gävle än i Uppsala. Helt enkelt för att Gävleborna har komplex medan de i Uppsala har en högre grundtrygghet. Sen är det iofs lite roligt att alla infödda Uppsala-bor längtar till Stockholm på ett eller annat sätt medan vi inflyttade känner oss mer nöjda.
Sen gifte jag mig med en fru vars hela släkt kommer från Stockholm. Mamma och pappa, mormor och morfar, farmor och farfar, kusiner... Ja allt. Och alla var precis lika jordnära som folk hemma i Hälsingland. Som helt vanligt folk.
Sålde min första Tesla till VD:n för en sån där mäklarfirma som säljer våningar på strandvägen och typ slott. Han hade överklassnamn, överklass-smeknamn och sådär. Skittrevlig kille.
Det jag försöker få fram är att Stockholmare som är trygga i sig själva inte hånar en för att man pratar annorlunda eller råkar komma från en annan del av landet. Ger mig fan på att den där receptionisten som hånade oss kom från en annan del av landet själv. Eller som hade komplex för att hon var outbildad och hade ett "skitjobb" medan vi hade universitetsutbildning och så där.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Menade inte riktigt så utan det kom nog ut lite fel. Jordnära och trevliga är man både i glesbygden och i storstan, och motsatsen finns både i glesbygden och storstan men däremot tror jag att grundinställningen skiljer sig mycket. Mer jante i glesbygden och mer elitistiskt i stan. Men sant som du säger, ödmjukhet kommer man nog längst med i Sverige överlag.Verdi skrev:Robertrimmevik skrev:Och i storstadsflocken är det betydligt mindre jantelag och mera av motsatsen. Vad det heter vet jag dock ej men den innebär ungefär så här: Är du inte märkvärdig och sticker ut på något vis så är du ingen.PapaD skrev:Lägg av nu, snälla. De som tror människor är olika för att de inte bor i större städer... De bekräftar bara att människor är i grunden flockdjur som har nära till hat mot alla som inte gör som man gör i sin flock. Tillbaks till ämnet tack.
Så tänkte jag också förut. När man jobbade på ett företag och var tvungen att besöka huvudkontoret i Stockholm. Där det började med att den näbbiga receptionisten hånade en för att man var från landsorten...
För att inte nämna när jag råkade säga att jag "klippt håret" med tjockt L i min blivande frus studentlägenhet i Uppsala inför 5 av hennes studentkompisar. Som kom från Värmland och andra provinser... Ja, de hade riktigt roligt åt mitt sätt att uttala L. Visste inte vad jag skulle säga.
Blev mer hånad för att jag var från Hälsingland när jag bodde i Gävle än i Uppsala. Helt enkelt för att Gävleborna har komplex medan de i Uppsala har en högre grundtrygghet. Sen är det iofs lite roligt att alla infödda Uppsala-bor längtar till Stockholm på ett eller annat sätt medan vi inflyttade känner oss mer nöjda.
Sen gifte jag mig med en fru vars hela släkt kommer från Stockholm. Mamma och pappa, mormor och morfar, farmor och farfar, kusiner... Ja allt. Och alla var precis lika jordnära som folk hemma i Hälsingland. Som helt vanligt folk.
Sålde min första Tesla till VD:n för en sån där mäklarfirma som säljer våningar på strandvägen och typ slott. Han hade överklassnamn, överklass-smeknamn och sådär. Skittrevlig kille.
Det jag försöker få fram är att Stockholmare som är trygga i sig själva inte hånar en för att man pratar annorlunda eller råkar komma från en annan del av landet. Ger mig fan på att den där receptionisten som hånade oss kom från en annan del av landet själv. Eller som hade komplex för att hon var outbildad och hade ett "skitjobb" medan vi hade universitetsutbildning och så där.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
[JM] skrev:Kul att du är nöjd med bilen.Robertrimmevik skrev:Fredrik j skrev:Läste en intressant artikel om glesbygdens problem. Många tänker på norrlands inland och liknande men i artikeln jämfördes levnadsförhållanden och där framträder glesbygd relativt nära storstadsområden. Blekinge och Småland pekades ut. Jag tycker det märks om man reser genom Småland. Dåligt underhållna bostäder och andra tecken på fattigdom. Det ser man mer sällan i Norrland.
Det är därför som jag bor i Norrlands inland. Billigt boende, hyffsat betalt och lite konkurrens om de bra jobben. Lätt att vara duktig när den mesta kompetensen går till storstan. Därav jantelag. Ganska logiskt egentligen.
Nu åter till topic.
Har kört e-tron 850mil nu och är riktigt nöjd.
Positiva saker är:
Räckvidden är betydligt bättre än väntat(därav min negativa inställning till EPA). Ligger på 2,58 med blandad hård körning(mest landsväg och motorväg 20-30km/h över hastighetsgränsen)
Ingen räckviddsångest. Gott om 50kWh-laddare att toppa upp på(Rasta hunden och en kaffe sedan vidare till Ionity och tanka fullt på 40min(käka under tiden))
Underbar att köra(så tyst och så bekväm och samtidigt riktigt vass i omkörningarna(race med Model 3 till Ionity Sundsvall och han fick ge sig(han svängde dock ej in till mitt stora förtret, for väll till Tesla Suc))
Tack Tesla club Sweden för tipsen om apparna Chargepoint och Enel X.(nu behöver jag inte aktivera mitt Audi ladd abonnemang förens till nyår, så nästa sommar är säkrad på Ionity( hoppas Audi och Ionity kommer till sina sinnes innan året därpå))
Negativa saker är:
Appen suger men det viste jag ju dock redan(ska göra en uppdatering på bilen(nån här sa att det fanns en, min är tillverkad i feb(visade sig att jag slapp fakeljudet)))
Folk hör inte när man kommer.
Upplever att förbrukningen går upp en stund efter supercharge. Kanske har att göra med nån särskild kylning av batteriet då.
Jag kommer nog tappa körkortet(trodde räckviddsångesten skulle lösa det problemet. men den uteblev)
Kan i övrigt rekommendera denna bil(och även andra elbilar som tex Tesla), mycket bang for the bucks. Det finns fortfarande några kvoterade e-tron 55 advance kvar, de kan man få lös för runt 950k innan miljöbonus.
Återkommer med rapport i Februari. Då får ni veta vad en realistisk förbrukning ligger på i riktig vinter.
Du hade ju lite ångest innan köpet med en del funderingar över räckvidd med släp/skoter/takbox mm för långkörningar. Har du kommit fram till någon bra lösning eller ska du experimentera fram nåt i vinter?
Hade planerat ganska långt innan jag köpte bilen.
För det första är det väldigt liten konkurrens om laddarna här uppe och med det massiva elbilsmotstånd som råder här lär det vara så ett bra tag till.
Kommer att ha 19tums fälgar på vinterdäcken.
50kWh-laddaren i Åsele räddar resorna till Östersund/Åre, är den trasig får man i värsta fall ladda på deras 22kWh-laddare men jag får ju tyvärr bara ut 11. Nästa gång jag byter bil ska jag definitivt ha en 22kWh ombordladdare att få 4mil på en halvtimme kan vara mycket värt i en krissituation(min säljare har dock lovat mig lånebil till de resorna men det kommer ej att behövas tror jag)
Skellefteå över dagen ca 33mil inga som helst problem. Gratis 50kWh-laddare i Boliden.
Umeå över dagen ca 28mil inga som helst problem. Krisar det så slå ihjäl ett par timmar på IKEA och Avion shopping. Frun lär inte gråta.
Ö-vik åker jag sällan till över dagen. Tror inte 19 mil hem ska vara ett problem även om det är uppför och om det skulle vara snö eller kallt.(positivt är att det sällan snöar när det är riktigt kallt och den snön är oftast väldigt lätt) Skulle jag tveka så kan jag åka över Bjurholm. Det finns en 50kWh-laddare i Nordmaling.
Luleå över dagen skulle jag nog inte göra vintertid i dåligt väglag. Men vi brukar inte åka dit vintertid.
Den stora utmaningen är till Hemavan med skoter/takbox(Åker jag med skotersläp så går takboxinnehållet ner i pulkan så det blir antingen eller) dit har jag 25 mil vilket jag är helt hundra på att man inte tar i ett bräde varken med släp eller takbox eller knappt, utan nått av det. Då blir det till att åka tidigt så man är i Storuman innan Umeborna hinner lägga beslag eller parkera in 50kWh-laddaren på OKQ8. Väl där äter vi och laddar runt 50min. Borde räcka för att ha fullt batteri igen och klara de sista 15 milen(då får jag ha en snittförbrukning på 5,7kWh/mil!). Skulle det ändock krisa så finns 11kWh att tillgå i Tärnaby efter 12,5 mil.
Mycket hänger på att dom få 50kWh-laddarna som finns fungerar. Hade sluppit det med en Model X. Men ca 150k till var över min budget plus att den inte går in i mitt garage och att serviceverkstad inte finns på orten. Hade Model S haft drag hade jag lätt köpt den. Orkade heller inte vänta på Model Y. Ogillar inte Tesla önskar bara dom kunde dela med sig av SuC om så till ockerpriser precis som Ionity.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Audi e-tron
E-tron säljer bra. Bäst säljande elektriska SUV i Europa första halvåret 2020. 86,8% försäljningsökning jämfört med samma period förra året och i år hade vi ändå corona som inverkade på sifforna.
E-tron innehar 92% av Audis försäljning i Norge.
93% på Island
12% i Sverige
och 14% i Israel
https://www.autodevot.com/2020/07/audi- ... uv-europe/
E-tron innehar 92% av Audis försäljning i Norge.
93% på Island
12% i Sverige
och 14% i Israel
https://www.autodevot.com/2020/07/audi- ... uv-europe/
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Kan det stämma, nu finns det 2042 registrerade e-tron i Sverige.
Cirka 1000 sålda i år, säljer Audi så få bilar totalt att 12% är e-tron?
Cirka 1000 sålda i år, säljer Audi så få bilar totalt att 12% är e-tron?
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Audi e-tron
1400 bilar i månaden är väl inte så lite i lilla Sverige. Däremot hade det varit roligare om det hade varit högre andel än 12% för E-tron, tyvärr så verkar 12% vara en hög siffra.Off Grid Byggaren skrev:Kan det stämma, nu finns det 2042 registrerade e-tron i Sverige.
Cirka 1000 sålda i år, säljer Audi så få bilar totalt att 12% är e-tron?
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 2 gång.
Re: Audi e-tron
Är 8800 bilar hittills i år dåligt? Det är ju bättre än både BMW och MB.Off Grid Byggaren skrev:Kan det stämma, nu finns det 2042 registrerade e-tron i Sverige.
Cirka 1000 sålda i år, säljer Audi så få bilar totalt att 12% är e-tron?
Vad tycker du skulle varit godkänt?
Re: Audi e-tron
Har sökt men blir blir inte klok på vad jag ska ha för laddkort till e-tronen? Utöver ionity och de vanliga så som e-on etc, finns det någon leverantör som erbjuder en bättre helhetslösning? Såg något om Maingau som verkade bra (dock såklart är vi näst dyrast här i Sverige)....
Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.
Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Audi e-tron
Det låter som du rett ut/löst de funderingar du hade innan köpet.Robertrimmevik skrev:...klipp...
Tummen upp
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Du kan ladda ner några appar också:Goblin skrev:Har sökt men blir blir inte klok på vad jag ska ha för laddkort till e-tronen? Utöver ionity och de vanliga så som e-on etc, finns det någon leverantör som erbjuder en bättre helhetslösning? Såg något om Maingau som verkade bra (dock såklart är vi näst dyrast här i Sverige)....
Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.
Re: Audi e-tron
En fråga om Fortum. Är alla deras laddkablar så korta? Jag laddade där i helgen men eftersom kabeln var så kort var jag tvungen att felparkera för att den skulle räcka fram. Man kanske bör undvika dem om man kör eTron.Off Grid Byggaren skrev:Du kan ladda ner några appar också:Goblin skrev:Har sökt men blir blir inte klok på vad jag ska ha för laddkort till e-tronen? Utöver ionity och de vanliga så som e-on etc, finns det någon leverantör som erbjuder en bättre helhetslösning? Såg något om Maingau som verkade bra (dock såklart är vi näst dyrast här i Sverige)....
Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Har märkt det också. Fick parkera på trottoaren på Mcdonalds i Ödeshög.Muhlegg skrev:En fråga om Fortum. Är alla deras laddkablar så korta? Jag laddade där i helgen men eftersom kabeln var så kort var jag tvungen att felparkera för att den skulle räcka fram. Man kanske bör undvika dem om man kör eTron.Off Grid Byggaren skrev:Du kan ladda ner några appar också:Goblin skrev:Har sökt men blir blir inte klok på vad jag ska ha för laddkort till e-tronen? Utöver ionity och de vanliga så som e-on etc, finns det någon leverantör som erbjuder en bättre helhetslösning? Såg något om Maingau som verkade bra (dock såklart är vi näst dyrast här i Sverige)....
Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Tackar.[JM] skrev:Det låter som du rett ut/löst de funderingar du hade innan köpet.Robertrimmevik skrev:...klipp...
Tummen upp
Sedan återstår det ju att se hur bra det kommer funka i praktiken. Jag kommer nog att bli en oerhört bra testpilot här i Norrlands inland i så kallad laddöken.
En fördel med att bo i själva öknen är att jag alltid kan starta med 100% mitt i öknen. På så vis är det lättare att komma ur öknen än igenom den.
Visar man att det fungerar här så tror jag att man kan vända på en del skeptiker som i sin tur kommer vända de flesta skeptiker.(mig lyssnar man gärna inte på här då jag framstår som ganska kaxig och inte så ödmjuk)
Min förhoppning är dock att det kommer mer laddplatser ganska snart, tror att glesbygdskommuner kommer att förstå att utan laddplatser får man mindre turister och med många laddplatser får man mer turister. Jag var i lilla Nora på gränsen till glesbygd, där fanns två gratis trefasladdare på torget, de laddades mycket där och det kändes ej som ortsbor. Tror att det är en billig peng för kommunen för att generera nöjda turister och nöjda ortsbor också för den delen.
I min kommun däremot har dom inte fattat galoppen. De har satt upp några stolpar med 2 kWh och tar 10kr/h(måste utan tvekan vara Sveriges sämsta ladd-deal), bredvid finns det gratis parkering med tillgång till motorvärmaruttag. Nog för att jag vet att det sitter en hel del obegåvade människor på kommunhuset men detta tror jag mest beror på okunskap. Jag ska prata med ansvarig på måndag. (Pro bono )
Re: Audi e-tron
Robertrimmevik skrev:Tackar.[JM] skrev:Det låter som du rett ut/löst de funderingar du hade innan köpet.Robertrimmevik skrev:...klipp...
Tummen upp
Sedan återstår det ju att se hur bra det kommer funka i praktiken. Jag kommer nog att bli en oerhört bra testpilot här i Norrlands inland i så kallad laddöken.
En fördel med att bo i själva öknen är att jag alltid kan starta med 100% mitt i öknen. På så vis är det lättare att komma ur öknen än igenom den.
Visar man att det fungerar här så tror jag att man kan vända på en del skeptiker som i sin tur kommer vända de flesta skeptiker.(mig lyssnar man gärna inte på här då jag framstår som ganska kaxig och inte så ödmjuk)
Min förhoppning är dock att det kommer mer laddplatser ganska snart, tror att glesbygdskommuner kommer att förstå att utan laddplatser får man mindre turister och med många laddplatser får man mer turister. Jag var i lilla Nora på gränsen till glesbygd, där fanns två gratis trefasladdare på torget, de laddades mycket där och det kändes ej som ortsbor. Tror att det är en billig peng för kommunen för att generera nöjda turister och nöjda ortsbor också för den delen.
I min kommun däremot har dom inte fattat galoppen. De har satt upp några stolpar med 2 kWh och tar 10kr/h(måste utan tvekan vara Sveriges sämsta ladd-deal), bredvid finns det gratis parkering med tillgång till motorvärmaruttag. Nog för att jag vet att det sitter en hel del obegåvade människor på kommunhuset men detta tror jag mest beror på okunskap. Jag ska prata med ansvarig på måndag. (Pro bono )
Tanken var att lilla Nora med omnejd skulle ha ytterligare 20st 22kW uttag, men pga massor med orsaker har det dragit ut på tiden.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Audi e-tron
Det har inte att göra med Fortum direkt utan vilken laddare som står på just den platsen. Till skillnad från Tesla (och Ionity för det mesta) så används en hel drös olika leverantörer av snabbladdare till Forum, Bee, Grön Kontakt, osv. Exempelvis så finns det snabbladdare från ABB, Delta, Trirtium och så vidare. Placeringen av laddporten så som på e-tron, Taycan och så vidare gör att det är lite knepigt på snabbladdare med kortare sladd, dom är gjorda efter hur de flesta elbilar annars har haft laddporten placerad, mitt på fram (Zoe, Leaf) eller på samma ställen som avgasbilars tanklock, dvs höger/vänster sida baktill.Robertrimmevik skrev:Har märkt det också. Fick parkera på trottoaren på Mcdonalds i Ödeshög.Muhlegg skrev:En fråga om Fortum. Är alla deras laddkablar så korta? Jag laddade där i helgen men eftersom kabeln var så kort var jag tvungen att felparkera för att den skulle räcka fram. Man kanske bör undvika dem om man kör eTron.Off Grid Byggaren skrev:Du kan ladda ner några appar också:Goblin skrev:Har sökt men blir blir inte klok på vad jag ska ha för laddkort till e-tronen? Utöver ionity och de vanliga så som e-on etc, finns det någon leverantör som erbjuder en bättre helhetslösning? Såg något om Maingau som verkade bra (dock såklart är vi näst dyrast här i Sverige)....
Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Får lov att rätta mig själv där.Robertrimmevik skrev:Tackar.[JM] skrev:Det låter som du rett ut/löst de funderingar du hade innan köpet.Robertrimmevik skrev:...klipp...
Tummen upp
Sedan återstår det ju att se hur bra det kommer funka i praktiken. Jag kommer nog att bli en oerhört bra testpilot här i Norrlands inland i så kallad laddöken.
En fördel med att bo i själva öknen är att jag alltid kan starta med 100% mitt i öknen. På så vis är det lättare att komma ur öknen än igenom den.
Visar man att det fungerar här så tror jag att man kan vända på en del skeptiker som i sin tur kommer vända de flesta skeptiker.(mig lyssnar man gärna inte på här då jag framstår som ganska kaxig och inte så ödmjuk)
Min förhoppning är dock att det kommer mer laddplatser ganska snart, tror att glesbygdskommuner kommer att förstå att utan laddplatser får man mindre turister och med många laddplatser får man mer turister. Jag var i lilla Nora på gränsen till glesbygd, där fanns två gratis trefasladdare på torget, de laddades mycket där och det kändes ej som ortsbor. Tror att det är en billig peng för kommunen för att generera nöjda turister och nöjda ortsbor också för den delen.
I min kommun däremot har dom inte fattat galoppen. De har satt upp några stolpar med 2 kWh och tar 10kr/h(måste utan tvekan vara Sveriges sämsta ladd-deal), bredvid finns det gratis parkering med tillgång till motorvärmaruttag. Nog för att jag vet att det sitter en hel del obegåvade människor på kommunhuset men detta tror jag mest beror på okunskap. Jag ska prata med ansvarig på måndag. (Pro bono )
Dom har börjat ta betalt för motorvärmarstolpen. Man ska sms:a till kommun om vilken dag och vilken tid man ska avresa. För detta besvär tar man 30kr. Jag gissar på att dom startar igång stolpen 2 timmar innan avfärd och räknar man på en kupévärmare ligger nog snittet på ca 1500W då blir det 20kr per kWh. 30kr för en varm bil kan det kanske vara värt men jag tror inte att det är en bra strategi av kommunen att ta ockerpris bara för att man kan, jag trodde kommuner mer sysslade med så bra service som möjligt till invånarna.
Re: Audi e-tron
Nejnejnej, det gör de inte. Jag har berättat det förr, här i Götene har kommunen satt upp en laddstolpe för tre år sedan. Första året kostade det ingenting att ladda och stolpen användes flitigt av såväl kommuninvånare som besökare. Alla var nöjda och glada. Jag brukade åka in till samhället för att käka lunch. Under tiden kunde jag ladda Teslan med 16,5kW, vilket gav mig mer ström än jag behövde för de två milen. Eller så laddade vi under tiden vi var inne på ica.Robertrimmevik skrev:....jag tror inte att det är en bra strategi av kommunen att ta ockerpris bara för att man kan, jag trodde kommuner mer sysslade med så bra service som möjligt till invånarna.
Sen började kommunen ta betalt. Hutlösa 1,10kr/minut om man inte har ett rfid-kort från Park+Charge. Med rfid-kostar det 3kr/kWh, vilket ju fortfarande är väldigt dyrt för typ2-laddning.
Resultatet blev att stolpen har stått helt oanvänd i två år nu. Jag har aldrig mer sett någon ladda där. Jag käkar inte lunch i samhället längre, det finns ingen anledning, däremot så kan det hända att jag åker till Lidköping istället. För att handla åker vi numera alltid dit. Tre gånger så långt att köra, men bättre utbud och gratis laddning (om det inte är upptaget).
Nej, kommunpamparna förstår tyvärr inte bättre. De verkar inte heller följa upp hur deras laddstolpe används (eller inte används).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Kan man inte argumentera för att laddaren främst bör användas av de som kommer långväga ifrån ? Dvs, inte ska upptas av de som bor 2 mil därifrån. Så tänker i alla fall jag numera när det gäller laddarna i Luleå.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Så kan man såklart argumentera. Kommuninvånarna som har elbil klarar sig såklart med hemmaladdning. Men laddhybrider då? De tar sig inte så många mil på en laddning, och kommunen är rätt stor till ytan. Har man en laddhybrid och ska in till samhället för att handla så klarar man sig troligen inte på enbart eldrift. Och då vill man ju inte att laddning på ica-parkeringen kostar mer än att tanka. Då kör man på bensin istället. Eller så åker man till grannkommunen Lidköping och laddar gratis.Laban skrev:Kan man inte argumentera för att laddaren främst bör användas av de som kommer långväga ifrån ? Dvs, inte ska upptas av de som bor 2 mil därifrån. Så tänker i alla fall jag numera när det gäller laddarna i Luleå.
Och för den som kommer långväga, allvarligt talat så ser jag inte varför man skulle ställa sig och AC-ladda sin bil i Götene såvida man inte råkar ha oturen att man tvingas övernatta där av någon anledning. Och även då skulle jag inte ladda för det priset när det finns billigare alternativ i närheten.
Det är väl i så fall bara en nödlösning för den som kommer fram med sista elektronen i batteriet. Och då laddar man ju bara precis så att man kommer vidare. Nä, den stolpen saknar mening i sin nuvarande form, bevisligen, för den används inte (längre). Och då är det inget annat än slöseri med pengar att sätta upp en sådan laddstolpe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14