Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Instämmer om farthållaren. Det som kan vara lite irriterande i storstadstrafik utan navigationen på är att den verkar ta de säkra före det osäkra. Dvs passera över motorvägskorsning och den kan få för sig att du är på avfarten och ändrar till 50. Är ju ngn kombo om karta och skyltavläsning. Ibland filmar den ju fel hastighetsskylt av de dynamiska som hänger över essingeleden också. Men nu är jag gnällig. Kör man på en landsväg och kommer till ett samhälle så funkar det felfritt tycker jag.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Kanon! Funkar iaf när hastigheterna ändras, lite jobbigare när kamerorna sitter efter en väg med samma hastighet. Men man får hålla lite extra koll efter skyltarna :)

Btw vad menas med kupeövervakning som man kan aktivera när bilen stängs av?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Kanon! Funkar iaf när hastigheterna ändras, lite jobbigare när kamerorna sitter efter en väg med samma hastighet. Men man får hålla lite extra koll efter skyltarna :)

Btw vad menas med kupeövervakning som man kan aktivera när bilen stängs av?
Tror jag har att göra med larmet, dvs sensorer/kameror som känner av rörelse inne i kupén när det är låst och larmat.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Slog nytt rekord igår på lägsta förbrukningen vid en kortkörning på ca 1 mil. Brukar ligga strax över 30 på denna runda. Sommarvädret gör under för förbrukningen!

20” fälgar för övrigt.
Från landet till centrum. 50-60-80 väg.
8BDC56CD-6033-4802-91E9-87E5D44A8DF5.png
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev:
Slog nytt rekord igår på lägsta förbrukningen vid en kortkörning på ca 1 mil. Brukar ligga strax över 30 på denna runda. Sommarvädret gör under för förbrukningen!

20” fälgar för övrigt.
Från landet till centrum. 50-60-80 väg.
Ja temp och väglag gör stor skillnad. Runt 25 plus verkar vara optimalt, iaf då jag har nått lägst förbrukning. När du kör så kort går ju mycket annars åt till att värma upp kupé och batteri. Ska villigt erkänna att jag inte har många körningar under 20 i förbrukning. Men väl flera långkörningar runt 20-21 från förra sommaren och då har jag 21”.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. :lol: Allt är relativt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

Och jag kommer inte ner under 23 i min EQC, än så länge.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. :lol: Allt är relativt...
Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. :lol: Allt är relativt...
Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla. :lol:
Ja, det är verkligen komiskt. Bara för att retas lite så lyckades jag igår att komma ner till 8,3 kWh/100km. Fast det var lite fusk eftersom det var en viss nivåskillnad involverad. Men ändå, det är sjukt låg förbrukning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. :lol: Allt är relativt...
Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla. :lol:
Ja, det är verkligen komiskt. Bara för att retas lite så lyckades jag igår att komma ner till 8,3 kWh/100km. Fast det var lite fusk eftersom det var en viss nivåskillnad involverad. Men ändå, det är sjukt låg förbrukning.
Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km :lol:
Ja, min e-tron ligger också närmare 40 än 8kWh/100km får jag erkänna. Det beror såklart på att jag oftast kör med släp när jag använder den, och dessutom bara korta turer. Häromveckan drog jag hem ett lass stenar på 1.2 ton. Släpet är inte särskilt lättrullat och hade lite för dåligt med luft i däcken dessutom. Det gick nog tungt. Uppför dessutom. Jag körde inte mer än 50km/h, men förbrukningen var astronomisk. Sådana äventyr kvaddar såklart all min statistik. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Nect skrev:
Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km :lol:
Ja, min e-tron ligger också närmare 40 än 8kWh/100km får jag erkänna. Det beror såklart på att jag oftast kör med släp när jag använder den, och dessutom bara korta turer. Häromveckan drog jag hem ett lass stenar på 1.2 ton. Släpet är inte särskilt lättrullat och hade lite för dåligt med luft i däcken dessutom. Det gick nog tungt. Uppför dessutom. Jag körde inte mer än 50km/h, men förbrukningen var astronomisk. Sådana äventyr kvaddar såklart all min statistik. :lol:
Det kan du behöva så du hamnar närmare oss i snitt :mrgreen:

Jag har under mina två veckor upptäckt att det är svårt att hålla sig från att trycka ner accpedalen lite väl mycket... Blir förundrad hur en så stor och speciellt tungbil kan vara så rapp!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Kriper »

Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det ligger nåt i det. E-tron är stor, men framförallt på utsidan. Den är ju byggd som en fossilbil, dvs mycket plats går till spillo. Jag hade samma problem när det gäller hundbur. Jag var säker på att det inte skulle vara nåt bekymmer att få plats med både hundbur och en del annat i bilen. Men jag gav till sist upp. Jag köpte istället ett lastgaller som man skruvar fast i nackstöden. En hundbur för vovvar modell större hade inte en chans att få plats. Då hade jag behövt köra med öppen baklucka, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Kriper skrev:
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.


Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats. :lol:
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

20210401_141901.jpg
MWall skrev:
Kriper skrev:
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.


Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats. :lol:
Jag märker ingen skillnad i bagageutrymmet mellan A6 allroad och e-tron. E-tron är något kortare men bakluckan sluttar mer på A6. Så jag har samma inställning på hundburen. Luckan under i bagageutrymmet rymmer också en hel del så jag tycker det jämnar ut sig. (Jobbigt dock att ta ut buren de ggr man ska packa mycket)
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Robertrimmevik skrev:
20210401_141901.jpg
MWall skrev:
Kriper skrev:
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.


Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats. :lol:
Jag märker ingen skillnad i bagageutrymmet mellan A6 allroad och e-tron. E-tron är något kortare men bakluckan sluttar mer på A6. Så jag har samma inställning på hundburen. Luckan under i bagageutrymmet rymmer också en hel del så jag tycker det jämnar ut sig. (Jobbigt dock att ta ut buren de ggr man ska packa mycket)
Ja, utrymmet under är ju riktigt stort. Tips är att ta bort frigolitgrejen i mitten för nödhjulet som ändå inte finns på svenska bilar. Om man inte har hundbur så är det rätt bra med ett sådant separerat utrymme. Körde en del förodlade plantor förra helgen till landet. Passade bra därunder och ovanför fick familjens packning bra plats. Barnens skidgrejer ink hjälmar kan man också trycka in där.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
20210401_141901.jpg
MWall skrev:
Kriper skrev:
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.


Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats. :lol:
Jag märker ingen skillnad i bagageutrymmet mellan A6 allroad och e-tron. E-tron är något kortare men bakluckan sluttar mer på A6. Så jag har samma inställning på hundburen. Luckan under i bagageutrymmet rymmer också en hel del så jag tycker det jämnar ut sig. (Jobbigt dock att ta ut buren de ggr man ska packa mycket)
Ja, utrymmet under är ju riktigt stort. Tips är att ta bort frigolitgrejen i mitten för nödhjulet som ändå inte finns på svenska bilar. Om man inte har hundbur så är det rätt bra med ett sådant separerat utrymme. Körde en del förodlade plantor förra helgen till landet. Passade bra därunder och ovanför fick familjens packning bra plats. Barnens skidgrejer ink hjälmar kan man också trycka in där.
Bra tips! Ska jag göra omgående :)

Spontant när man ser lastutrymmet så känns det mindre än min gamla XC60 2018 som inte direkt var stor. Men lastar man ovan bakre stolsraden (med lastgaller) så går det lasta ganska mycket. Sen blev jag positiv överraskad av utrymmet under lastgolvet, där kan man stuva undan ganska mycket. Våra bjäxor ser ut att få plats där i alla fall :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tror att det stora utrymmet under golvet kan bero på att plattformen även togs fram för vätgasdrift med H-tron.

Då skulle vätgas tankarna få plats därunder.
Screenshot_20210518-203949_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag tror att det stora utrymmet under golvet kan bero på att plattformen även togs fram för vätgasdrift med H-tron.

Då skulle vätgas tankarna få plats därunder.
Screenshot_20210518-203949_Chrome.jpg
Ahh. Intressant. Det kan ju förklara en hel del varför vissa saker inte känns 100% optimerat för BEV (även om det ändå är en mycket bra och fin BEV på många sätt och vis).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
johanfh
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 nov 2020 20:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av johanfh »

Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? :) Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

johanfh skrev:
Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? :) Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
40 km/h? :?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

johanfh skrev:
Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? :) Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?

Runt 70 kmh är nog allra lägst.

Men vid långresa så brukar max 95 kmh ge bra räckvidd.

När jag kör 72 mils resa går det nästan lika fort att komma fram i 95 kmh än 125 kmh, då jag med lägre hastigheten klarar mig på två laddstopp.

Annars blir det tre laddstopp, det skiljer endast 10 minuter och spar många kWh.

Går förstås att optimera i ABRP

Max 125 kmh:
ABRP.png
Max 95 kmh:
image (4).png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Skulle vilja säga samma sak. Över 100km/h drar förbrukningen iväg och räckvidden minskar kraftigt. Svensk landsvägshastighet, dvs 80-90, är ganska optimal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
Skriv svar