Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Det som jag tror är mest revolutionerande med E-Tron är att det är en tillräckligt bra elbil som inte är en Tesla.

Finns mängder med spekulanter som vill ha en vanlig bil men med eldrift, där Tesla inte är ett alternativ av olika anledningar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
Muhlegg skrev:
Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.
Det handlar väl om att smaken är delad. Det här är Toyotas tredje bäst säljande bil i Europa:

Bild
Det där är en konceptbil :P

Produktion:
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10079
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Det som jag tror är mest revolutionerande med E-Tron är att det är en tillräckligt bra elbil som inte är en Tesla.

Finns mängder med spekulanter som vill ha en vanlig bil men med eldrift, där Tesla inte är ett alternativ av olika anledningar.
Exakt så. Den kommer sälja tillräckligt bra, ingen tvekan om den saken. Bättre än övriga "icke-Tesla" också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el. Jag blev bara själv besviken på den då det kändes som en gubb-Audi. Har själv gillat Audi länge men då de lite sportigare varianterna, de stora SUVarna och containrarna har alltid varit så trista.

Hade hoppats kunna byta till den men fick hoppas på Taycan istället, tills de sa att dörrarna som på conceptet var suicide doors som öppnas med knappar kommer vara vanliga dörrar på produktionsvarianten. Tack för den.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?

Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?

Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.
Kolla prislistan på Q7... Folk verkar tro att man ska få en stor elbil för samma pris som en mellanklass kombi med minsta motorn.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10079
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?

Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.
Kolla prislistan på Q7... Folk verkar tro att man ska få en stor elbil för samma pris som en mellanklass kombi med minsta motorn.
Ja precis. Och folk prisjämför E-Tron och ännu galnare i-pace med Model X som om de vore i samma storleksklass.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.

Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

De var bra kräm i den laddningen.. Snabbare vid typ 98% än vad en Nissan leaf är i vid toppen hehe.. Imponerande.. Men tyder på att de måste ha lite marginal I toppen på batteriet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Här är laddkurvan
51548716_10161521163620245_7341592361618636800_n.jpg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.
Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Här är laddkurvan
51548716_10161521163620245_7341592361618636800_n.jpg
Jag trodde det skulle vara ett rakt streck fram till 80% i princip. Lite besviken faktiskt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.
Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth
Gissar att batteriet förmodligen ändå inte var varmt nog? Eller så är det så att den går ut mjukt, låter BMS avgöra hur mycket den kan ladda på. Följande visar 150kWh (ish) från 30% SOC
https://electrek.co/2018/12/18/audi-e-t ... arge-rate/

Nu kan vi bara spekulera i hur det ser ut under 30% SOC, men...
Audi-e-tron-charging-session-e1545161934275.jpg
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2144
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Audi e-tron

Inlägg av jpetters »

Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

jpetters skrev:
Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.
Beror ju helt och hållet på hur man kört. Till och med Teslabjörn säger ibland i sina videos att han inte kört bilen tillräckligt hårt för att få upp temperaturen på batteriet när det är kallt. Tror det har större påverkan på laddningen än vad vi tror. Electrecs graf visar ju tydligt att den kan ladda snabbare redan vid 30% SOC.

Uppenbarligen klarar batteriet av att hantera 150kW. Kanske inte från 0% SOC, men det är ju ganska tydligt att batteriet inte vart tillräckligt varmt, eftersom den kämpade sig upp till 150kW och sedan stannade där tills 80%
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2144
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Audi e-tron

Inlägg av jpetters »

Givetvis kan vi bara spekulera baserat på denna video. Nu är ju bilen rätt så elektronhungrig och det lär ju hjälpa till.

Vad man kan notera är att den laddar ungefär lika snabbt som en Model S 100D i km/h vid toppeffekt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
Vid start: 70kW
Efter 10 minuter: 95kW
Efter 20 minuter: 130 kW
Efter 25 minuter: 150 kW
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 2 gång.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
Vid start: 70kWh
Efter 10 minuter: 95kWh
Efter 20 minuter: 130 kWh
Efter 25 minuter: 150 kWh
Audi kanske har låg resistans i sitt batteirpack. Sen är det ju så att det är ~700 kg batteripack som ska värmas upp, så trögheten i det termiska systemet är rätt hyfsad. ^^
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Model S (100) ca 620 km/h under ganska lång tid. Fortfarande bland de bästa i klassen alltså...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henrik Torphammar »

Gustafsson skrev:
Zalman3 skrev:
Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Model S (100) ca 620 km/h under ganska lång tid. Fortfarande bland de bästa i klassen alltså...
km/h är ju den bästa enheten om man inte har som hobby att samla kWh utan att åka bil från A till B. Då utslaget på sitt behov, där en snål bil som laddar snabbt på 50kW laddare slår en Tesla i vissa lägen. Sen är ju Teslans räckvidd en sådan sak som gör att man inte behöver ladda alls kanske medan en Ioniq hade behövt ladda 3ggr. Klurigt det där, men km/h är klart bästa enheten och då inräknat olika väderlekar osv och inte bara den perfekta dagen.

Exemplet Kalmar - Halmstad ToR där man inte har nytta av superchargers men väl CCS/CHAdeMO.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Audi e-tron

Inlägg av Idesta »

Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
bycCEGo5THCP385Th8JKkw.jpg
Skriv svar