Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Jeppe_E skrev:
Det är ändå intressant att se hur vissa ser allt i svart och vitt :)

Jag har under några dagar hört reklam på radion (normalt sett brukar jag inte lägga märke till reklamen). Men eftersom jag ändå är intresserad av elbilar så fastnade denna.

https://letsgetelectric.com/?&mkwid=sLO ... 6520287339

Vet inte hur gammal siten är, den kanske är jättegammal. Men det görs ju reklam för den i varje fall, med betoning på att framtiden är elektrisk.
Hehe, lite humor att använda en Leila K cover för att visa att man är på väg mot framtiden!

De ju Super Bowl reklamen också. https://www.cbssports.com/nfl/video/201 ... di-e-tron/
mjoakim
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 feb 2019 09:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mjoakim »

Hej!

Har fallit för Audi e-tron som nästa tjänstebil. Behöver er expertis vad man inte får missa för tillvall. Tar gärna emot tips. Går från en X5:a idag men ok spec.

Mina spec
Proline

Mytsvart 11200 kr
20" 5-armad dynamisk design, 1800 kr
Tonade rutor, 5500 kr
Panoramaglastak, 18100 kr
Sportstolar fram, 7700 kr
Alcantara /läder, 4200 kr
Manöverknappar i svart glasoptik, 2600 kr
Dekorlinlägg Alu, 4900 kr
Head up display, 16900 kr, har det nu och gillar det skarpt
Smartphone interface, 3300 kr
Bang & Olufsen premium, 14000 kr
Dragkrok 7200 kr

48 månader operationell leasing, 8000 mil. Max 10.000 kr mån.
/Joakim
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Ska du inte ha några AP-liknande funktioner; adaptiv farthållare och sånt? Eller är det kanske standard på den varianten?
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Skrivs på twitter att det krävs 600k för att nå break-even.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

SR-71-BlackBird skrev:
Skrivs på twitter att det krävs 600k för att nå break-even.
Då gäller det att de spottar ur sig några modeller på plattformen. ^^
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

HelectriC skrev:
Ska du inte ha några AP-liknande funktioner; adaptiv farthållare och sånt? Eller är det kanske standard på den varianten?
Adaptiv farthållare, filhållnings-assistent och köassistent ingår i proline.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Vi lånade hem en Q8 och det vi uppskattade väldigt mkt är 360-kamera och keyless. Perfekt med barn o slippa strula med nyckel och kunna öppna bak med en fotrörelse. Vi valde det o skippade panorama, hud o night vision.

Lycka till!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Mr S skrev:
Vi lånade hem en Q8 och det vi uppskattade väldigt mkt är 360-kamera och keyless. Perfekt med barn o slippa strula med nyckel och kunna öppna bak med en fotrörelse. Vi valde det o skippade panorama, hud o night vision.

Lycka till!
Jag håller med. Jag har keyless idag och det var första tillvalet som jag kryssade för på eTron.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Geni87 skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Skrivs på twitter att det krävs 600k för att nå break-even.
Då gäller det att de spottar ur sig några modeller på plattformen. ^^
Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Muhlegg skrev:
Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Nu framstår man väl som Tesla fanboy igen, men om uppgifterna på Electrek stämmer så har det alltså kostat Audi över två miljarder euro att ta fram e-tron.

Med denna investering så har Audi alltså lyckats med att ta fram en bil som på flera punkter nästan når dit Tesla var c:a 2012-2013, och som dom kanske vid slutet av 2019 på årsbasis kan producera lika många av som Tesla producerar Model S/X/3 på tre veckor. Bilen kommer sannolikt heller aldrig vara lönsam eftersom det krävs över 600,000 sålda bilar för break even.

Trots detta så är det fortfarande i princip konsensus i pressen och bland folk i allmänhet att "så fort dom riktiga biltillverkarna börjar bygga elbilar så är det ute med Tesla".

Hur hänger detta ihop?

https://electrek.co/2019/02/09/tesla-mo ... gineering/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Muhlegg skrev:
Geni87 skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Skrivs på twitter att det krävs 600k för att nå break-even.
Då gäller det att de spottar ur sig några modeller på plattformen. ^^
Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Mjo, men vissa stora investeringar så som utveckling och produktion av elmaskinerna lär kunna utnyttjas i många modeller framöver.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

fth skrev:
Muhlegg skrev:
Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Nu framstår man väl som Tesla fanboy igen, men om uppgifterna på Electrek stämmer så har det alltså kostat Audi över två miljarder euro att ta fram e-tron.

Med denna investering så har Audi alltså lyckats med att ta fram en bil som på flera punkter nästan når dit Tesla var c:a 2012-2013, och som dom kanske vid slutet av 2019 på årsbasis kan producera lika många av som Tesla producerar Model S/X/3 på tre veckor. Bilen kommer sannolikt heller aldrig vara lönsam eftersom det krävs över 600,000 sålda bilar för break even.

Trots detta så är det fortfarande i princip konsensus i pressen och bland folk i allmänhet att "så fort dom riktiga biltillverkarna börjar bygga elbilar så är det ute med Tesla".

Hur hänger detta ihop?

https://electrek.co/2019/02/09/tesla-mo ... gineering/

/fth
Klart man får vara Tesla fanboy på Tesla forumet. :) Ja, att det som är nytt med eTron fortfarande är lite sämre än vad Tesla erbjuder är ju en besvikelse. Att jag tycker bilen är bättre än vad Tesla erbjuder är pga av funktioner från Audis avgasbilar så utvecklingen för eldrift måste ses som ett misslyckande än så länge men de har i varje fall kommit igång och de stora testet blir när bilar på MLB och PPE släpps.

Jag kollade original artikeln och den handlar mest om hur dåliga Audis avgasbilar är och hur bra Mercedes och BMW är. Elsatsningen är bara en liten del av artikeln och de presenterar information om eTron quattro, laddhybrider och ppe tillsammans så man ska nog inte dra allt för stora slutsatser av siffrorna.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
Muhlegg skrev:
Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Nu framstår man väl som Tesla fanboy igen, men om uppgifterna på Electrek stämmer så har det alltså kostat Audi över två miljarder euro att ta fram e-tron.

Hur hänger detta ihop?

/fth
Inte alls, skulle jag vilja påstå. 20 miljarder kronor? Eller hur... man bör nog som skribent på en nyhetssite ha lite bättre realitycheck. Det är väl ok att slänga ur sig felaktigheter på ett forum av ren okunskap. Men att aktivt skriva om det i ett nyhetsflöde?

Audi omsatte 30 miljarder första halvan av 2017 med en vinst på 8,9%. Utvecklingskostnaderna är ju garanterat inte knutna till en specifik bilmodell, utan Audi kommer ju att dra nytta av det på kommande bilmodeller och inom hela VAG-gruppen. Doh...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
fth skrev:
Muhlegg skrev:
Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Nu framstår man väl som Tesla fanboy igen, men om uppgifterna på Electrek stämmer så har det alltså kostat Audi över två miljarder euro att ta fram e-tron.

Hur hänger detta ihop?

/fth
Inte alls, skulle jag vilja påstå. 20 miljarder kronor? Eller hur... man bör nog som skribent på en nyhetssite ha lite bättre realitycheck. Det är väl ok att slänga ur sig felaktigheter på ett forum av ren okunskap. Men att aktivt skriva om det i ett nyhetsflöde?

Audi omsatte 30 miljarder första halvan av 2017 med en vinst på 8,9%. Utvecklingskostnaderna är ju garanterat inte knutna till en specifik bilmodell, utan Audi kommer ju att dra nytta av det på kommande bilmodeller och inom hela VAG-gruppen. Doh...
Precis. Även om Audi och Porsche utvecklar en ny plattform i PPE är ju inte allt arbete för att få till e-tron gjort i onödan. Komponenter, produktonslinor, och inte minst kunskap går att återanvända.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
fth skrev:
Muhlegg skrev:
Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Nu framstår man väl som Tesla fanboy igen, men om uppgifterna på Electrek stämmer så har det alltså kostat Audi över två miljarder euro att ta fram e-tron.

Hur hänger detta ihop?

/fth
Inte alls, skulle jag vilja påstå. 20 miljarder kronor? Eller hur... man bör nog som skribent på en nyhetssite ha lite bättre realitycheck. Det är väl ok att slänga ur sig felaktigheter på ett forum av ren okunskap. Men att aktivt skriva om det i ett nyhetsflöde?

Audi omsatte 30 miljarder första halvan av 2017 med en vinst på 8,9%. Utvecklingskostnaderna är ju garanterat inte knutna till en specifik bilmodell, utan Audi kommer ju att dra nytta av det på kommande bilmodeller och inom hela VAG-gruppen. Doh...
Precis. Även om Audi och Porsche utvecklar en ny plattform i PPE är ju inte allt arbete för att få till e-tron gjort i onödan. Komponenter, produktonslinor, och inte minst kunskap går att återanvända.
Electrek kanske har tagit hjälp av Margareta när det gällde att räkna?

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Min reflektion var främst det att jag fortsätter att förvånas av de traditionella tillverkarnas extremt bleka insatser på området, och att dom trots detta fortfarande bara behöver hosta "elbil" för att press och allmänhet skall börja yra om "Tesla-dödare". Detta gäller oavsett hur många euro Audi faktiskt spenderade på R&D för e-tron om nu Electrek:s uppgifter är felaktiga.

Vad beror det på att Audi, Mercedes, Jaguar, VW, etc inte lyckas bättre? Sätter dom sina B-lag av ingenjörer på detta och låter A-teamet fortsätta med konstgjord andning för diesel-drivlinorna? Jag menar, vad f-n, dom har ju Tesla som "facit" och kan dessutom fritt använda alla Teslas patent, vad har dom för ursäkt att leverera bilar som är så djupt oimponerande? Varför kommer dom inte med bilar som är 50% bättre på alla punkter än Tesla om det nu är så lätt att bygga elbilar? Då skulle man ju kunna börja prata Tesla-dödare på riktigt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Min reflektion var främst det att jag fortsätter att förvånas av de traditionella tillverkarnas extremt bleka insatser på området, och att dom trots detta fortfarande bara behöver hosta "elbil" för att press och allmänhet skall börja yra om "Tesla-dödare". Detta gäller oavsett hur många euro Audi faktiskt spenderade på R&D för e-tron om nu Electrek:s uppgifter är felaktiga.

Vad beror det på att Audi, Mercedes, Jaguar, VW, etc inte lyckas bättre? Sätter dom sina B-lag av ingenjörer på detta och låter A-teamet fortsätta med konstgjord andning för diesel-drivlinorna? Jag menar, vad f-n, dom har ju Tesla som "facit" och kan dessutom fritt använda alla Teslas patent, vad har dom för ursäkt att leverera bilar som är så djupt oimponerande? Varför kommer dom inte med bilar som är 50% bättre på alla punkter än Tesla om det nu är så lätt att bygga elbilar? Då skulle man ju kunna börja prata Tesla-dödare på riktigt.

/fth
Ja, det är bra frågor du ställer. Jag hoppas att jag kan vara med om 30 år när historien om fossilbilsdöden skrivs och få veta hur man resonerade i styrelserummen på 2010- och 2020-talen.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
Min reflektion var främst det att jag fortsätter att förvånas av de traditionella tillverkarnas extremt bleka insatser på området, och att dom trots detta fortfarande bara behöver hosta "elbil" för att press och allmänhet skall börja yra om "Tesla-dödare". Detta gäller oavsett hur många euro Audi faktiskt spenderade på R&D för e-tron om nu Electrek:s uppgifter är felaktiga.

Vad beror det på att Audi, Mercedes, Jaguar, VW, etc inte lyckas bättre? Sätter dom sina B-lag av ingenjörer på detta och låter A-teamet fortsätta med konstgjord andning för diesel-drivlinorna? Jag menar, vad f-n, dom har ju Tesla som "facit" och kan dessutom fritt använda alla Teslas patent, vad har dom för ursäkt att leverera bilar som är så djupt oimponerande? Varför kommer dom inte med bilar som är 50% bättre på alla punkter än Tesla om det nu är så lätt att bygga elbilar? Då skulle man ju kunna börja prata Tesla-dödare på riktigt.

/fth
Det handlar väl mer om vårt förhållningssätt? De som är intresserade av elbilar jämför gärna (och ofta) med Tesla och när en ny bil inte möter, eller överträffar en Tesla, så är det ett misslyckande.
Vi kan ta ett sådant exempel som e-niro eller Kona electric. Bra räckvidd, men sjukt plastiga, ingen tesla och laddar långsamt jämfört med.. tadaa.. en Tesla. Ja, det är ingen Tesla, men de har heller aldrig utgett sig för att konkurrera med en Tesla. Jag ställer mig faktiskt väldigt frågande till varför en del både kritiserar elbilar, för att de inte är lika bra som Tesla, samtidigt som de kritiserar samma bolag för att inte göra något.

Så, det där med att andra inte lyckas "bättre" kan vi nog lägga ner. Frågan är väl mer, lyckas de bra nog?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
Vi kan ta ett sådant exempel som e-niro eller Kona electric. Bra räckvidd, men sjukt plastiga, ingen tesla och laddar långsamt jämfört med.. tadaa.. en Tesla. Ja, det är ingen Tesla, men de har heller aldrig utgett sig för att konkurrera med en Tesla.
Håller helt med, dom tillverkarna har sannolikt inte haft "Tesla-dödare" som mål och bör heller inte kritiseras för att dom inte levererar det, dom skall bedömas på egna meriter, och där står dom sig väl.

Jeppe_E skrev:
Så, det där med att andra inte lyckas "bättre" kan vi nog lägga ner. Frågan är väl mer, lyckas de bra nog?
Vad gäller VW, Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, etc. så håller jag dock inte alls med, dom har utan tvekan haft Tesla som referens och mål. Att dom inte lyckas bättre är inget annat än ett misslyckande. Och nej, i mina ögon lyckas dom inte "bra nog" när dom är 5-10 år efter Tesla, trots X miljoner/miljarder/triljoner euro i R&D.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
Vad gäller VW, Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, etc. så håller jag dock inte alls med, dom har utan tvekan haft Tesla som referens och mål. Att dom inte lyckas bättre är inget annat än ett misslyckande. Och nej, i mina ögon lyckas dom inte "bra nog" när dom är 5-10 år efter Tesla, trots X miljoner/miljarder/triljoner euro i R&D.

/fth
Fast det är väl ganska självklart att de är just 5-7 år efter? Tesla har inget bagage och har haft elbilar ute på marknade i 6 år (räknar inte den ursrungliga roadstern). Det är inte så att man inom R&D kan trolla med knäna och vips så är försprånget inhämtat på 2 år. Det spelar ingen roll hur mycket pengar man tillför i den processen. Det tar tid att utveckla nya produkter. Om 5 år kommer Audi, VW, Jaguar, BMW förmodligen vara lika bra som Tesla. Det är inte lång tid i R&D-världen.

Av precis samma anledning som Tesla inte kan bygga en 35000-dollars bil, så kan inte de traditionella biltillverkarna bygga en heller och då ska vi ändå ta i beaktning att Tesla har det försprånget som de har :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

fth skrev:
Jeppe_E skrev:
Vi kan ta ett sådant exempel som e-niro eller Kona electric. Bra räckvidd, men sjukt plastiga, ingen tesla och laddar långsamt jämfört med.. tadaa.. en Tesla. Ja, det är ingen Tesla, men de har heller aldrig utgett sig för att konkurrera med en Tesla.
Håller helt med, dom tillverkarna har sannolikt inte haft "Tesla-dödare" som mål och bör heller inte kritiseras för att dom inte levererar det, dom skall bedömas på egna meriter, och där står dom sig väl.

Jeppe_E skrev:
Så, det där med att andra inte lyckas "bättre" kan vi nog lägga ner. Frågan är väl mer, lyckas de bra nog?
Vad gäller VW, Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, etc. så håller jag dock inte alls med, dom har utan tvekan haft Tesla som referens och mål. Att dom inte lyckas bättre är inget annat än ett misslyckande. Och nej, i mina ögon lyckas dom inte "bra nog" när dom är 5-10 år efter Tesla, trots X miljoner/miljarder/triljoner euro i R&D.

/fth
Men eTron är ju hyfsat lik en MX idag. Lite högre förbrukning pga tyngre och högre luftmotstånd. Det tror jag var medvetna val av Audi, inte inkompetens. Att Audi inte slår Tesla på den punkten är synd men tror jag snarare betyder att vi inte kan förvänta oss några stora förbättringar av räckvidd med nuvarande batteriteknik. Men jag killgissar bara nu, det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Muhlegg skrev:
fth skrev:
Jeppe_E skrev:
Vi kan ta ett sådant exempel som e-niro eller Kona electric. Bra räckvidd, men sjukt plastiga, ingen tesla och laddar långsamt jämfört med.. tadaa.. en Tesla. Ja, det är ingen Tesla, men de har heller aldrig utgett sig för att konkurrera med en Tesla.
Håller helt med, dom tillverkarna har sannolikt inte haft "Tesla-dödare" som mål och bör heller inte kritiseras för att dom inte levererar det, dom skall bedömas på egna meriter, och där står dom sig väl.

Jeppe_E skrev:
Så, det där med att andra inte lyckas "bättre" kan vi nog lägga ner. Frågan är väl mer, lyckas de bra nog?
Vad gäller VW, Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, etc. så håller jag dock inte alls med, dom har utan tvekan haft Tesla som referens och mål. Att dom inte lyckas bättre är inget annat än ett misslyckande. Och nej, i mina ögon lyckas dom inte "bra nog" när dom är 5-10 år efter Tesla, trots X miljoner/miljarder/triljoner euro i R&D.

/fth
Men eTron är ju hyfsat lik en MX idag. Lite högre förbrukning pga tyngre och högre luftmotstånd. Det tror jag var medvetna val av Audi, inte inkompetens. Att Audi inte slår Tesla på den punkten är synd men tror jag snarare betyder att vi inte kan förvänta oss några stora förbättringar av räckvidd med nuvarande batteriteknik. Men jag killgissar bara nu, det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.
Nej, e-Tron är lik en Audi Q5/Q7 (således en Q6 ;)). Att den skulle vara lik en MX är helt fabricerat av media och människors förkärlek till att kategorisera saker och ting.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Jeppe_E skrev:
Muhlegg skrev:
fth skrev:
Jeppe_E skrev:
Vi kan ta ett sådant exempel som e-niro eller Kona electric. Bra räckvidd, men sjukt plastiga, ingen tesla och laddar långsamt jämfört med.. tadaa.. en Tesla. Ja, det är ingen Tesla, men de har heller aldrig utgett sig för att konkurrera med en Tesla.
Håller helt med, dom tillverkarna har sannolikt inte haft "Tesla-dödare" som mål och bör heller inte kritiseras för att dom inte levererar det, dom skall bedömas på egna meriter, och där står dom sig väl.

Jeppe_E skrev:
Så, det där med att andra inte lyckas "bättre" kan vi nog lägga ner. Frågan är väl mer, lyckas de bra nog?
Vad gäller VW, Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, etc. så håller jag dock inte alls med, dom har utan tvekan haft Tesla som referens och mål. Att dom inte lyckas bättre är inget annat än ett misslyckande. Och nej, i mina ögon lyckas dom inte "bra nog" när dom är 5-10 år efter Tesla, trots X miljoner/miljarder/triljoner euro i R&D.

/fth
Men eTron är ju hyfsat lik en MX idag. Lite högre förbrukning pga tyngre och högre luftmotstånd. Det tror jag var medvetna val av Audi, inte inkompetens. Att Audi inte slår Tesla på den punkten är synd men tror jag snarare betyder att vi inte kan förvänta oss några stora förbättringar av räckvidd med nuvarande batteriteknik. Men jag killgissar bara nu, det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.
Nej, e-Tron är lik en Audi Q5/Q7 (således en Q6 ;)). Att den skulle vara lik en MX är helt fabricerat av media och människors förkärlek till att kategorisera saker och ting.
Inte lik till utseendet. Jag tänkte på storlek vs räckvidd. Det är räckvidden som Tesla är bättre på trots att MX är större. jag hade hoppats att Audi kunde matcha eller förbättra.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.

Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.

Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
Att många bygger elbilar på höjden är ju även för att trolla bort en del nackdelar som man får när batteriet stjäl utrymme på höjden.
Skriv svar