Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.
Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:

https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/

Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.

Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Tror inte de kommer kunna ha lika många stationer eller laddplatser som Tesla på lång lång tid men det kommer iaf fungera att åka mellan laddare och laddarna ger högre effekt vilket räcker för mig.

Taycan kommer initialt vara begränsad till 250 kW ja men laddkurvan kan ju vara riktigt trevlig ändå, skall bli kul att se vad som komma skall.
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Ja alltså jag skulle vilja påstå att man med e-tron har nått någon sorts gräns. Det tar drygt en kvart att ladda 20 mil. Man hinner inte göra nåt vettigt under den tiden, men det tar ändå för lång tid så att man skulle kunna stå brevid bilen och vänta, så som när man tankar en fossilbil.
Går det fortare än en kvart så måste det gå mycket fortare, typ några minuter bara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.
So? De kan ju ladda på ionity också.

Ponera att S och X i höst kommer med låt säga 130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek osv...
Är då en Taycan eller Audi GT med 95kwh, 0-100 ~3,5 sek, betydligt sämre utrymme samt rejält högre pris särskilt lockande?
Själv tror jag det lär bli något sånt, Tesla väntar bara på att stjäla rampljuset likt de gjorde i våras när de lanserade 250kw laddning strax efter etron...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

"130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek"

Kommer Tesla med dessa specs...då beställer jag direkt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.
So? De kan ju ladda på ionity också.

Ponera att S och X i höst kommer med låt säga 130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek osv...
Är då en Taycan eller Audi GT med 95kwh, 0-100 ~3,5 sek, betydligt sämre utrymme samt rejält högre pris särskilt lockande?
Själv tror jag det lär bli något sånt, Tesla väntar bara på att stjäla rampljuset likt de gjorde i våras när de lanserade 250kw laddning strax efter etron...
Tror knappast allt det där kommer faktiskt, tror nog det blir rätt måttliga förändringar närmsta tiden. Men ja det kan oavsett vara intressant med en Audi GT eller Taycan. De lär vara mycket trevliga interiört och dessutom mycket tystare, på köpet får man en snabbare serviceorganisation. Och som sagt, testa nytt är skoj det med.

Sen om de bara löser att navigatorn i bilen automagiskt använder Ionity laddare så är jag väldigt glad i det också, enkelt är trevligt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Pontus »

Är det någon annan skillnad mellan Standard och Proline Advanced än extra utrustning?
Anledningen till att jag frågar är att prisskillnaden är typ 210 tkr men när förmånsvärdet ska räknas ut så räknar skatteverket bara med 174 tkr i skillnad mellan modellerna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Är det inte dags att sluta lägga så stora förhoppningar på ID3? I funktion och pris blir den inte bättre än en Leaf eller eNiro, och inte i närheten av Model 3.
Dessutom kommer det vara väldigt låg volym närmaste åren.
VW pratar om 150k ID.3 2020 , vet inte om jag skulle säga att det är väldigt låg volym, åtminstone inte relativt mot alla konkurrenter förutom Model 3. Sen är det inte bara produktionssiffrorna utan vilken typ av kund den riktar sig mot prismässigt och modellmässigt. VW var noga med att visa länken från Bubblan, Golf till ID.3. Det är stora skor att fylla och ställer krav därefter.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
taliz skrev:
Är det inte dags att sluta lägga så stora förhoppningar på ID3? I funktion och pris blir den inte bättre än en Leaf eller eNiro, och inte i närheten av Model 3.
Dessutom kommer det vara väldigt låg volym närmaste åren.
VW pratar om 150k ID.3 2020 , vet inte om jag skulle säga att det är väldigt låg volym, åtminstone inte relativt mot alla konkurrenter förutom Model 3. Sen är det inte bara produktionssiffrorna utan vilken typ av kund den riktar sig mot prismässigt och modellmässigt. VW var noga med att visa länken från Bubblan, Golf till ID.3. Det är stora skor att fylla och ställer krav därefter.
VW är duktiga på att just prata. Etron skulle komma 2012. ID3 skulle kosta 25k euro osv.
First edition är 30k bilar, och de är väl inte ens bokade än. Lär ta något år för dom att producera så många. 150k kanske om 3-4 år...

Om ID3 verkligen var tänkt att bli en folkbil likt Golf borde den ladda snabbare än 50kw, och den borde kosta max 25k euro. Men det kommer återigen dröja åtminstone 3-4 år innan VW är där. Då lär konkurrenterna också vara det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.
So? De kan ju ladda på ionity också.

Ponera att S och X i höst kommer med låt säga 130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek osv...
Är då en Taycan eller Audi GT med 95kwh, 0-100 ~3,5 sek, betydligt sämre utrymme samt rejält högre pris särskilt lockande?
Själv tror jag det lär bli något sånt, Tesla väntar bara på att stjäla rampljuset likt de gjorde i våras när de lanserade 250kw laddning strax efter etron...
Tror knappast allt det där kommer faktiskt, tror nog det blir rätt måttliga förändringar närmsta tiden. Men ja det kan oavsett vara intressant med en Audi GT eller Taycan. De lär vara mycket trevliga interiört och dessutom mycket tystare, på köpet får man en snabbare serviceorganisation. Och som sagt, testa nytt är skoj det med.

Sen om de bara löser att navigatorn i bilen automagiskt använder Ionity laddare så är jag väldigt glad i det också, enkelt är trevligt.
Jag tycker både Taycan och Audi GT ser fina ut designmässigt, men hela auran kring bilarna gör mig sval. Känns som det mest är äldre överdrivet konservativa gubbar som kommer köra runt i dem eller "look at me" klientelet. Fina bilar, men inget klientel jag vill alliera mig med så därför går de bort. Precis på samma sätt som jag inte skulle vilja bli sedd i en Urus även om jag fick en gratis.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Är det någon annan skillnad mellan Standard och Proline Advanced än extra utrustning?
Anledningen till att jag frågar är att prisskillnaden är typ 210 tkr men när förmånsvärdet ska räknas ut så räknar skatteverket bara med 174 tkr i skillnad mellan modellerna.
Det är bara utrustning som skiljer. Du kan plocka ihop utrustning till en Standard så att den motsvarar en Proline Advanced, fast den blir dyrare då. Varför SKV sätter ett relativt lägre förmånsvärde på de högre utrustningsnivåerna är nog bara de som vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

hooked skrev:
Jag tycker både Taycan och Audi GT ser fina ut designmässigt, men hela auran kring bilarna gör mig sval. Känns som det mest är äldre överdrivet konservativa gubbar som kommer köra runt i dem eller "look at me" klientelet. Fina bilar, men inget klientel jag vill alliera mig med så därför går de bort. Precis på samma sätt som jag inte skulle vilja bli sedd i en Urus även om jag fick en gratis.
Jag bryr mig inte direkt vilka andra som kör bilarna, jag väljer det jag själv gillar så för mig är det viktiga om bilarna är intressanta eller ej.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

https://www.teslarati.com/audi-etron-bl ... rtisement/ intressant markering...
Visa upp en bil vid ett laddnätverk som den inte kan använda...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Går det fortare än en kvart så måste det gå mycket fortare, typ några minuter bara.
Blir lite ingenmansland där i mellan ja. Och ska vi komma ner på några minuters laddning så krävs det 500+ kW 0-80%. Alternativt så får man lösa det på andra sätt. Bygger man laddarna så att det alltid går att parkera på båda sidorna av laddaren så kan man väl avbryta laddningen/låsa upp laddporten automatiskt efter 80%. Tillåta bilen på andra sidan att ta kabeln vid behov.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Dirk som kör E-tron i Tyskland har en youtube kanal. Han har kört nästan 900 mil i blandade förhållanden med en genomsnittsförbrukning på 24kwh/100km. Om det är 84kwh tillgängligt så så skulle det ge en genomsnittlig räckvidd på 350km. Bild från youtube.

Ni som har X, vilken snittförbrukning har under bilens livslängd?
F53317C3-3474-4D81-B54D-07720F768CE3.jpeg
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nilp skrev:
Dirk som kör E-tron i Tyskland har en youtube kanal. Han har kört nästan 900 mil i blandade förhållanden med en genomsnittsförbrukning på 24kwh/100km. Om det är 84kwh tillgängligt så så skulle det ge en genomsnittlig räckvidd på 350km. Bild från youtube.

Ni som har X, vilken snittförbrukning har under bilens livslängd?
Man kan ju tillägga att han verkar köra mycket autobahn och ha 130 som målhastighet vad jag förstått av hans videor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nu har vi kört en runda till Härjedalen och tillbaka. Det var faktiskt den längsta sträckan jag någonsin har kört med en elbil utan att laddda. Knappt 39 mil från ett ställe utanför Sveg till Kristinehamn. Den längsta sträckan utan laddning hittills var runt 33 mil i Teslan. (Inte för att den inte hade gått längre, det blev bara så, eftersom SuC i Mora ligger 33 mil hemifrån).
Vi anlände med 39 km kvar (8% SoC) i Kristinehamn. Det skulle motsvara en total räckvidd omkring 425km. Ungefär samma som min S90D hade på samma sträcka vid samma förhållanden.
Innan alla skriker att jag måste ha kört jättesakta: Ta snitthastigheten med en skopa salt. Vi gjorde en del småpauser för att rasta hundarna och då var bilen inte alltid avstängd, dvs snitthastigheten sjönk som en sten. Dessutom var det en jädrans kö i Mora. Jag körde faktiskt hela tiden enligt vägverkets rekommendation, dvs det som står på de gula runda skyltarna utmed vägen. ;)
IMG_20190719_153504.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Det måste jag säga är riktigt imponerande. :)

Undrar varför dom satt EPA räckvidden i USA till 205 Miles, känns verkligen i underkant oavsett förhållande. Den blir ju därmed rätt rejält sågad i media där och de Youtube recensioner jag sett.

Vad jag sett så har Dirk dessutom 21” fälgar. Vad har du för fälg Mati?
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Låtet verkligen bra. Har också funderat över EPA-räckvidden. Det är konstigt att Audi inte fått till bilen bättre än så i just det testet. Den verkar iofs sälja rätt bra hittills även där.

Dirk har vad jag kan se 20” på sin bil.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

Det mati rapporterar ligger nära WLTP som är 411km. Med tanke på 19" (som det ser ut av tidigare postade bilder i tråden), 26 grader samt skyltad hastighet med mycket landsväg tycker jag allt lägre hade varit en besvikelse. Dirks tester i Tyskland är på annan asfalt. I regel kan man nog räkna med 10% lägre förbrukning i 130km/h i Tyskland mot att köra 130km/h på svensk asfalt.

Gissar att en Model X LR Raven under samma förhållanden hade rullat drygt 50 mil och en Model S drygt 60 mil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Vad jag sett så har Dirk dessutom 21” fälgar. Vad har du för fälg Mati?
Standard 19". Jag valde bort de stora fälgarna som vanligtvis ingår i Proline-utrustningsnivån eftersom jag vet hur mycket de större fälgarna påverkar räckvidden i vår e-Golf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikM76 »

Är det bara jag som inte blir klok på Audis online-konfigurator? Försöker bygga ihop mig en e-tron som jag kan tänka mig den för att se hur det blir prismässigt men jag fastnar i den hela tiden, helt plötsligt trillar saker bort m.m. Audis gamla konfig var mycket smidigare.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

macky skrev:
Man kan ju tillägga att han verkar köra mycket autobahn och ha 130 som målhastighet vad jag förstått av hans videor.
Jag lägger inte så mycket vikt på denna typ av anekdotiska bevis. Tar man Björns samt Next Moves tester som nämnts här så har dessa gjorts under kontrollerade förhållanden där bilarna har körts samtidigt en viss sträcka med given hastighet på farthållare samt uppmätt genomsnittshastighet. Sen kanske det inte visar vad bilens förbrukning är för just dig men det ser jag som mindre relevant. Som exempel kan jag meddela att våran nuvarande färd på Autobahn har gett en medelförbrukning på 1.48 kWh/mil de senaste 16 milen. Men när vi körde från Luleå - Stockholm på vägen ner drog den 1.88 kWh/mil. Det är kallare i Sverige , ingen trafik ger hög medelhastighet, mer backar, sämre vägar/asfalt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

hooked skrev:
Det mati rapporterar ..., 26 grader samt...
Det var det inte förrän på eftermiddagen. Vi startade på morgonen vid ca 16 grader. Mestadels låg den runt 20 grader.
Glömde skriva det: På vägen upp var det bara 10 grader, kraftig motvind och regn hela vägen. Då hamnade förbrukningen runt 23kWh/100km och vi fick ladda lite i Noppikoski.
Jag är osäker hur mycket nytta eller skada höjdskillnaden egentligen gör. Den är 300m ungefär, men idag pendlade snittförbrukningen hela tiden omkring 19-20. Det riktigt stora höjdtappet sker mellan Filipstad och Kristinehamn. Jag märkte dock inte att det hade någon nämnvärd effekt på snittförbrukningen. Konstigt egentligen. Jag trodde att det skulle märkas tydligare.
hooked skrev:
Gissar att en Model X LR Raven under samma förhållanden hade rullat drygt 50 mil och en Model S drygt 60 mil.
Jag har ju kört denna sträckan tidigare med mina två Model S och då hammade förbrukningen omkring 1,7kWh/mil. Något lägre för gamla P85 och något högre för nya S90D. Med 75kWh användbar kapacitet som min S90D hade kvar skulle räckvidden hamnat omkring 44 mil eller strax därunder. Med ett 100-batteri (utan degradering) och något lägre förbrukning blir det ca 60 mil som du säger.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Jag lägger inte så mycket vikt på denna typ av anekdotiska bevis.
Jag har kört Model S i tre år och jag vet vilken förbrukning jag hade med respektive bil så som jag kör och som jag använder mina bilar. Båda bilarna var extremt olika i sin förbrukning. Inte så mycket i snitt, men P85:an gick att köra extremt snålt om man ansträngde sig. S90D:an å andra sidan var mer förlåtande när man gasade på lite mer. Men den kom aldrig ner till samma låga siffror som P85:an var kapabel till.
Så sett tycker jag att det är ytterst relevant att jämföra min e-trons förbrukning med mina Teslor. Jag kör den samma sätt, på samma vägar, samma förhållanden. Det går alltså att jämföra siffrorna, med förbehåll att jag inte har kört bilen pä vintern ännu.
Det jag kan säga är att den inte är lika förlåtande som min S90D var. Den går att köra hyfsat snålt, men den kräver omtanke. Kör man som en biltjuv så kostar det elektroner. Mer än i en Tesla.
Samtidigt tycker jag att det är viktigt att visa att den inte drar 3kWh/mil oavset vad man gör, så som vissa gärna vill påstå. Det gör den bevisligen inte, oavsett om det är anekdotiskt eller inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar