Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Aanuka
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 sep 2019 23:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Aanuka »

macky skrev:
Aanuka skrev:
macky skrev:
Aanuka skrev:
Är det någon som råkar ha en bild på en Svart E-Tron med den "kontrastlackering" som är i Proline paketet? Internet är sådär med att hitta det, och Audis renderingar i konfiguratorn känns inte 100%
Hittade på tyskt forum.
Tack Macky, kan jag slappna av lite.
Valde en bil som var långt fram i kedjan och såg nu att den inte hade tillvalet att lackera i samma färg.
Kontrastlackeringen är väl inte råsnygg med en svart bil, men i verkligheten såg det bättre ut än Audi's renderingar.
Jag har ju kontrastfärgen även på resten av bilen, manhattangrå och den ser nästan svart ut när det är lite mörkare ute. Lägger upp en bild på samma bil med kontrast men från lite håll.
Tack Macky, såg ju bra ut!

Ja, hade jag inte plockat en bil som redan var färdig så hade jag nog också sneglat på manhattangrå eller hellackering som verkar gå att välja till även på Proline.
Men det blir nog bra med svart och kontrastlackering också
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

NiclasS skrev:
Leveransen närmar sig och jag funderar över vilka vinterdäck jag ska köra på.
Bor i Stockholm men besöker ofta värmländska skogarna samt fjällen och vill därför ha dubbdäck.
Har tänkt lägga om däcken på 20" fälgarna. Något speciell dubbdäck som passar elbilar extra bra?

Vilka däck har ni tänkt köra på i vinter?
Du kommer troligen få fnatt med dubbarnas rasslande hela tiden. Även hårda dubbdäcksfundamentalister byter inte sällan till friktionsdäck när de har blivit med elbil. Jag kör mycket på oplogade och glashala skogsvägar, men jag kan inte säga att jag har saknat dubbbarna. Eliblarnas överlägsa väghållning och mjukhet kompenserar för en del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

macky skrev:
Första längre turen avklarad, tor Västeråstrakten. Blev väl 24 mil varav 20 motorväg där jag höll ca 115-120. Förbrukningen landade på 28.3 vilket jag tycker är ok. Lite blött på vägen första sträckan. Vilken komfort bilen har. Så bekväm och tyst. Testade Ionity i Enköping mest för att just testa. Funkade fint att betala med appen. Lägger upp en bild på peak charge :). 150 kW in i batteriet vid 78% SoC!
Coolt!
Vad hade du kvar efter turen?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Tars skrev:
macky skrev:
Första längre turen avklarad, tor Västeråstrakten. Blev väl 24 mil varav 20 motorväg där jag höll ca 115-120. Förbrukningen landade på 28.3 vilket jag tycker är ok. Lite blött på vägen första sträckan. Vilken komfort bilen har. Så bekväm och tyst. Testade Ionity i Enköping mest för att just testa. Funkade fint att betala med appen. Lägger upp en bild på peak charge :). 150 kW in i batteriet vid 78% SoC!
Coolt!
Vad hade du kvar efter turen?
Hmm, eftersom jag testladdade i onödan på ionity på hemvägen kan jag inte säga exakt. Men väl i Västerås ink en sväng förbi återvinningen så hade jag 64% SoC. Extrapolerat samt beaktat att det gick en del snålare hemåt skulle jag säga att jag borde haft ca 30% SoC när jag kom hem om jag inte laddat. 24 mil körda skulle då gett en räckvidd på 32-33 mil kanske. Mer motorväg nästa helg men på E4:an söderut.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

macky skrev:
Tars skrev:
macky skrev:
Första längre turen avklarad, tor Västeråstrakten. Blev väl 24 mil varav 20 motorväg där jag höll ca 115-120. Förbrukningen landade på 28.3 vilket jag tycker är ok. Lite blött på vägen första sträckan. Vilken komfort bilen har. Så bekväm och tyst. Testade Ionity i Enköping mest för att just testa. Funkade fint att betala med appen. Lägger upp en bild på peak charge :). 150 kW in i batteriet vid 78% SoC!
Coolt!
Vad hade du kvar efter turen?
Hmm, eftersom jag testladdade i onödan på ionity på hemvägen kan jag inte säga exakt. Men väl i Västerås ink en sväng förbi återvinningen så hade jag 64% SoC. Extrapolerat samt beaktat att det gick en del snålare hemåt skulle jag säga att jag borde haft ca 30% SoC när jag kom hem om jag inte laddat. 24 mil körda skulle då gett en räckvidd på 32-33 mil kanske. Mer motorväg nästa helg men på E4:an söderut.
Ok. Tack!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

3 barn i e-tron?
Såg lite trångt ut måste jag säga.
Vi kommer inom kort bli 5 i familjen och då blir åldrarna 0, 4 och 7.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Tars skrev:
3 barn i e-tron?
Såg lite trångt ut måste jag säga.
Vi kommer inom kort bli 5 i familjen och då blir åldrarna 0, 4 och 7.
Funkar fint. Nu har jag inte fått bilen än men har testat noga med mina barn. Tvillingar som är 6 och en åttaårig. Lite smalare än dagens XC90 men ingen jätteskillnad.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Nilp skrev:
Tars skrev:
3 barn i e-tron?
Såg lite trångt ut måste jag säga.
Vi kommer inom kort bli 5 i familjen och då blir åldrarna 0, 4 och 7.
Funkar fint. Nu har jag inte fått bilen än men har testat noga med mina barn. Tvillingar som är 6 och en åttaårig. Lite smalare än dagens XC90 men ingen jätteskillnad.
Och då är ni 5 totalt?
Tyckte mittensätet va väldigt trång och lite plats för benen. Mittkonsolen tar upp mycket plats.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Tars skrev:
Nilp skrev:
Tars skrev:
3 barn i e-tron?
Såg lite trångt ut måste jag säga.
Vi kommer inom kort bli 5 i familjen och då blir åldrarna 0, 4 och 7.
Funkar fint. Nu har jag inte fått bilen än men har testat noga med mina barn. Tvillingar som är 6 och en åttaårig. Lite smalare än dagens XC90 men ingen jätteskillnad.
Och då är ni 5 totalt?
Tyckte mittensätet va väldigt trång och lite plats för benen. Mittkonsolen tar upp mycket plats.

Ja, precis. Jag, frun och tre barn. :D
Fast golvet är nästan plant och för vår åttaåring var det inga problem.
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

mati skrev:
NiclasS skrev:
Leveransen närmar sig och jag funderar över vilka vinterdäck jag ska köra på.
Bor i Stockholm men besöker ofta värmländska skogarna samt fjällen och vill därför ha dubbdäck.
Har tänkt lägga om däcken på 20" fälgarna. Något speciell dubbdäck som passar elbilar extra bra?

Vilka däck har ni tänkt köra på i vinter?
Du kommer troligen få fnatt med dubbarnas rasslande hela tiden. Även hårda dubbdäcksfundamentalister byter inte sällan till friktionsdäck när de har blivit med elbil. Jag kör mycket på oplogade och glashala skogsvägar, men jag kan inte säga att jag har saknat dubbbarna. Eliblarnas överlägsa väghållning och mjukhet kompenserar för en del.

Vilket friktionsdäck rekommenderar du?
Hur menar du att elbilar har en överlägsen väghållning och om så är fallet hur skulle det påverka bromssträckan eller väggreppet såpass att dubb inte är att föredra?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

NiclasS skrev:
Vilket friktionsdäck rekommenderar du?
Hur menar du att elbilar har en överlägsen väghållning och om så är fallet hur skulle det påverka bromssträckan eller väggreppet såpass att dubb inte är att föredra?
Hakka R2/R3 har jag haft på Teslorna och e-Golfen och jag är helnöjd med dem. För e-tron vet jag faktiskt inte vad jag har. Däcken ligger kvar hos bilhandlaren.
Det är klart att dubb är bättre på blankis, så är det. Och för bromssträckan har det naturligtvis ingen betydelse vad bilen har för drivlina.
Det jag menar är att en elbil har t.ex. så mycket bättre antispinnsystem, och du kan i princip flytta bilen millimetervis. Den perfekta viktdistributionen mellan fram och bakaxel minskar desutom risken för sladd. Anledningen till att jag oftast har valt dubbdäck var att jag inte sällan hat stått och inte kommit iväg, antingen i djup snö eller på isiga uppfarter. Det händer inte med en elbil.
Det är helt enkelt så att man får avväga om man står ut med smattret från däcken i flera månader. I en fossilbil stör inte detta så hemskt mycket eftersom det är så mycket annat som låter. I en elbil är dubben det enda man hör. Jag upplever det ibland till och med som störande att höra de andra bilarnas dubbdäck. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag kan inte låta bli att tycka att Night-Vision är bara ascoolt. :)
IMG_20191015_165203.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

mati skrev:
Jag kan inte låta bli att tycka att Night-Vision är bara ascoolt. :)
IMG_20191015_165203.jpg
Det var en lustig Älg! Snygg avatar du skaffat dig ;)
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Night vision skulle jag gärna ha till MS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Jag också! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Night vision skulle jag gärna ha till MS
Även Audi säljer inte särskilt många bilar med night vision. Det verkar vara ett ganska udda tillval som jag har uppfattat det. Och värmekameran är ju inte direkt billig heller, inget som man bara slänger in i alla bilar och som sedan kan aktiveras om kunden vill ha funktionen, så som Tesla brukar göra. Tesla kanske hittar ett sätt att inkludera värmekameran i en av de befintliga kamerorna. Omöjligt är det ju säkert inte, fastän kanske inte med dagens hårdvara. Och det skulle kunna tilllföra en hel del till autopiloten att kunna uppfatta människor och djur även i mörker och på långt håll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Och det skulle kunna tilllföra en hel del till autopiloten att kunna uppfatta människor och djur även i mörker och på långt håll.
Är väl det man har radar till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

taliz skrev:
mati skrev:
Och det skulle kunna tilllföra en hel del till autopiloten att kunna uppfatta människor och djur även i mörker och på långt håll.
Är väl det man har radar till.
Night vision är helt överlägsen radar för att upptäcka levande föremål. Radarn har ganska kass upplösning dessutom. Visst kan den ge avstånd till föremål, men den klarar inte att särskilja levande objekt från stenar o annat bråte. När man sett NV in action blir man imponerad av hur mycket mer och bättre info man får.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Radar går i princip rakt igenom levande föremål. Alla moderna bilar har ju radar, men ingen använder det för detektering av människor och djur. Då är det laser/Lidar eller kamera som gäller. Dessutom kan kameran uppfatta rörelsemönster och på det viset identifiera djuret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Körde min M3P 130 mil igår, mycket på blöta vägar.
Vid 130-140 drog den 250+ wh/km. Vid 150 närmare 300wh.

Med tanke på att étron drar det, eller tom mer, vid torr väg och lite mer beskedliga hastigheter.... hur blir det på våt motorväg i 130+?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Foluke »

taliz skrev:
Körde min M3P 130 mil igår, mycket på blöta vägar.
Vid 130-140 drog den 250+ wh/km. Vid 150 närmare 300wh.

Med tanke på att étron drar det, eller tom mer, vid torr väg och lite mer beskedliga hastigheter.... hur blir det på våt motorväg i 130+?
Off topic:
130 mil, en dag. Farter på 130-150! Inget dåligt dagsverke! Det kräver nog lite AP dessutom. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Foluke skrev:
taliz skrev:
Körde min M3P 130 mil igår, mycket på blöta vägar.
Vid 130-140 drog den 250+ wh/km. Vid 150 närmare 300wh.

Med tanke på att étron drar det, eller tom mer, vid torr väg och lite mer beskedliga hastigheter.... hur blir det på våt motorväg i 130+?
Off topic:
130 mil, en dag. Farter på 130-150! Inget dåligt dagsverke! Det kräver nog lite AP dessutom. :D
Japp, AP är guld värt på långfärd. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Körde min M3P 130 mil igår, mycket på blöta vägar.
Vid 130-140 drog den 250+ wh/km. Vid 150 närmare 300wh.

Med tanke på att étron drar det, eller tom mer, vid torr väg och lite mer beskedliga hastigheter.... hur blir det på våt motorväg i 130+?
Var hamnar förbrukningen i en Model 3 när den drar en husvagn på 1,3 ton?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Körde min M3P 130 mil igår, mycket på blöta vägar.
Vid 130-140 drog den 250+ wh/km. Vid 150 närmare 300wh.

Med tanke på att étron drar det, eller tom mer, vid torr väg och lite mer beskedliga hastigheter.... hur blir det på våt motorväg i 130+?
Var hamnar förbrukningen i en Model 3 när den drar en husvagn på 1,3 ton?
Nog lite vanligare att köra motorväg i regn, än med husvagn? Eller menar du att étron drar lika mkt som en M3 med husvagn? Bild
Jag tog mig hursomhelst inte mkt mer än sisådär 25 mil med min M3.
Gör man det med étron? Eller hur mkt måste man sakta ner?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nej, jag är bara lite trött på att fortfarande behöva läsa alla dessa jämförelser mellan e-tron och Model 3. Bananer och apelsiner liksom. Det var därför jag drämde till med den tunga husvagnen som jämförelse, eftersom Model 3 inte ens kan dra den. Det är två helt olika biltyper.
Varför inte jämföra med en Ioniq eller en e-Golf? Är det kanske för att de möjligen är snålare än Model 3 och då är det inte så roligt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar