En 50 eller 55:a?Ocean skrev:Tack Goblin, Mati för svar. Det blev lite panik i Göteborg på kvällen. Hämtade bilen på fredag och körde direkt till GBG. Lyckades få laddplats på hotellet, men ve och fasa, hittade inte typ 2 kabeln i bilen. Borde förstås ha kollat det innan jag åkte, men det var så mycket knappar och inställningar i bilen som tog uppmärksamheten. Gick upp tidigt på lördagsmorgonen och hittade en 50 kW Vattenfall laddare på centralstation i GB som jag laddade på. Jag har kontaktat säljaren på Audi och jag hoppas de får fram kabeln, så jag slipper köpa den.
Jag kan inte låta bli att skriva en kort text om resan, även om den inte var så lång. Vi har ju kört kors och tvärs i Sverige/Europa med vår S75D. Bristen på laddplatser var det första som jag tänkte på, Ionity har 4 laddplatser från sthlm till GBG, den i Ulricehamn måste nyss ha öppnat. Totalt 14 laddare. Tesla har också fyra laddplatser, men totalt 54 laddare på samma sträcka, om jag räknade rätt. Det kan kanske bli ganska kritiskt med Ionity på resehelger. Med Teslan har vi aldrig behövt köa för att ladda, någon gång har vi fått den sista laddaren. På den här resan var vi dock ensamma på Ionity-laddarna.
På hemvägen tänkte vi ta ett mat-stopp i Jönköping och passa på att ladda. Men de två första 50 kWh laddarna var upptagna och den sista låg vid en mack. Ganska värdelöst med en laddplats med en laddare. Vi körde vidare till Ionity Mantorp.
Bilen är imponerande, inte samma klipp som i Teslan, men komforten är oslagbar och jag tyckte navigator och ruttplanering var ok. Men bättre i Teslan. Efter att ha läst en del om förbrukningen var jag lite orolig. På väg ner förbrukades lite drygt 3 kWh per mil, men det var kraftig motvind och regnoväder sista biten. På hemvägen var det torrare och medvind och då blev förbrukningen ca 2,5 kWh per mil. Hastigheten var skyltat + ca 10 Km/h.
En subjektiv bedömning är att restiden blir ungefär samma som med vår 75:a, förbrukningen är omkring 25% högre, men batteriet i E-tron har ca 14% mer kapacitet och laddhastigheten är betydligt högre. Bilen laddade med ca 140 kW större delen av tiden.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
55:a -19metchristian skrev:En 50 eller 55:a?Ocean skrev:Tack Goblin, Mati för svar. Det blev lite panik i Göteborg på kvällen. Hämtade bilen på fredag och körde direkt till GBG. Lyckades få laddplats på hotellet, men ve och fasa, hittade inte typ 2 kabeln i bilen. Borde förstås ha kollat det innan jag åkte, men det var så mycket knappar och inställningar i bilen som tog uppmärksamheten. Gick upp tidigt på lördagsmorgonen och hittade en 50 kW Vattenfall laddare på centralstation i GB som jag laddade på. Jag har kontaktat säljaren på Audi och jag hoppas de får fram kabeln, så jag slipper köpa den.
Jag kan inte låta bli att skriva en kort text om resan, även om den inte var så lång. Vi har ju kört kors och tvärs i Sverige/Europa med vår S75D. Bristen på laddplatser var det första som jag tänkte på, Ionity har 4 laddplatser från sthlm till GBG, den i Ulricehamn måste nyss ha öppnat. Totalt 14 laddare. Tesla har också fyra laddplatser, men totalt 54 laddare på samma sträcka, om jag räknade rätt. Det kan kanske bli ganska kritiskt med Ionity på resehelger. Med Teslan har vi aldrig behövt köa för att ladda, någon gång har vi fått den sista laddaren. På den här resan var vi dock ensamma på Ionity-laddarna.
På hemvägen tänkte vi ta ett mat-stopp i Jönköping och passa på att ladda. Men de två första 50 kWh laddarna var upptagna och den sista låg vid en mack. Ganska värdelöst med en laddplats med en laddare. Vi körde vidare till Ionity Mantorp.
Bilen är imponerande, inte samma klipp som i Teslan, men komforten är oslagbar och jag tyckte navigator och ruttplanering var ok. Men bättre i Teslan. Efter att ha läst en del om förbrukningen var jag lite orolig. På väg ner förbrukades lite drygt 3 kWh per mil, men det var kraftig motvind och regnoväder sista biten. På hemvägen var det torrare och medvind och då blev förbrukningen ca 2,5 kWh per mil. Hastigheten var skyltat + ca 10 Km/h.
En subjektiv bedömning är att restiden blir ungefär samma som med vår 75:a, förbrukningen är omkring 25% högre, men batteriet i E-tron har ca 14% mer kapacitet och laddhastigheten är betydligt högre. Bilen laddade med ca 140 kW större delen av tiden.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Re: Audi e-tron
Det är också min erfarenhet att resetiden är ungefär densamma som i Teslan. Jag hade en 90D. Det blir lite färre laddpauser i e-tron eftersom den går att ladda fullt utan att man förlorar tid. I Teslan duttade jag alltid från SuC till SuC eftersom den laddade bara snabbt, max 109kW, vid 10-50% soc. Det blev rätt många stopp då. E-tron brassar ju på med 150kW eller mer hela vägen upp till 80% och det gör även planeringen lite enklare. Problematiskt blir det bara när man måste förlita sig på 50kW-laddare. Då vinner Teslan pga lägre förbrukning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Är det någon som kör étron som kör "mycket"?
Vem har kört längst hittills?
Vem har kört längst hittills?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Kör lite mer än en normalbilist normalt sett (1800-2000 mil per år) men redan uppe i 1400 mil och haft bilen dryga 5 månader. Har blivit så av familjeskäl plus att det nog blir en del extraturer för att man har elbil. Den lilla bilen körs inte mycket av mig längre. Men ngn resande säljare är jag inte så det kommer stabilisera sig så småningom.taliz skrev:Är det någon som kör étron som kör "mycket"?
Vem har kört längst hittills?
- Limokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
- Ort: Nykvarn
Re: Audi e-tron
taliz skrev:Är det någon som kör étron som kör "mycket"?
Vem har kört längst hittills?
4500 mil, uttagen mitten Augusti
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Du tuffar på igenLimokungen skrev:taliz skrev:Är det någon som kör étron som kör "mycket"?
Vem har kört längst hittills?
4500 mil, uttagen mitten Augusti
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
1900 mil på 11 månader. Mer än jag trodde, det blev en hel del långturer, men ändå förhållandevis lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Hur laddar ni etron på långresor? Jag har en MS och tittade på etron då jag gillar den, men laddnätverket har stora hål, iallafall där jag kör. Ionitys prishöjning var spiken i kistan så jag köpte en M3 LR som andrabil nu. Audi och andra kan bli ett alternativ när jag byter om några år men just nu känns det tufft att köra längre i en etron när man har små barn.
Bara nyfiken på hur era tankar gått kring långresor med etron.
Bara nyfiken på hur era tankar gått kring långresor med etron.
Re: Audi e-tron
Jag har hittills laddat hos Ionity. Men det är ju inte längre aktuellt. Det är faktiskt ett bekymmer som jag inte har ett enkelt svar på. Inom Sverige finns ju inte så många alternativ än. Jag brukar ladda hos Fortum och Bee när jag kör norrut och det kommer jag naturligtvis fortsätta med. Söderut får vi se. Att ta sig ner till Tyskland funkar för mig utan ionity. I Danmark kan man ladda hos e.on med easypark. I Tyskland kommer jag troligen köra med mitt EinfachStromLaden laddkort. Då kostar kilowattimmen 0,35€ överallt, än så länge även hos ionity, men det priset kan de rimligen inte hålla hur länge som helst. Dessutom tänker jag inte ladda hos Ionity oavsett. Det är en principsak.
Det blir lite som förr när SuC-nätverket inte var så välutbyggt. Man får planera lite.
Det blir lite som förr när SuC-nätverket inte var så välutbyggt. Man får planera lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Tack, det är typ det jag kommit fram till också.mati skrev:Jag har hittills laddat hos Ionity. Men det är ju inte längre aktuellt. Det är faktiskt ett bekymmer som jag inte har ett enkelt svar på. Inom Sverige finns ju inte så många alternativ än. Jag brukar ladda hos Fortum och Bee när jag kör norrut och det kommer jag naturligtvis fortsätta med. Söderut får vi se. Att ta sig ner till Tyskland funkar för mig utan ionity. I Danmark kan man ladda hos e.on med easypark. I Tyskland kommer jag troligen köra med mitt EinfachStromLaden laddkort. Då kostar kilowattimmen 0,35€ överallt, än så länge även hos ionity, men det priset kan de rimligen inte hålla hur länge som helst. Dessutom tänker jag inte ladda hos Ionity oavsett. Det är en principsak.
Det blir lite som förr när SuC-nätverket inte var så välutbyggt. Man får planera lite.
Hoppas dom inser hur viktigt laddnätverket är för helhetsupplevelsen och därmed bilförsäljningen. Ionity har gjort en rejäl tankevurpa med priset men med en priskorrigering och lite fart på utbyggnaden så kan dom komma på banan igen. Tror inte någon annan än tesla och ionity kommer bygga ett laddnätverk som möjliggör resor över hela Europa.
Re: Audi e-tron
Jag provade en E-tron igen nyligen. Ljudet från elmotorerna inne i kupén upplevde jag som irriterande. Ett högfrekvent ljud. Var det något konstigt med bilen jag testade eller ska det vara så?
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Man kan tycka elnätbolagen borde göra en lite större insats.
De kan ju locka med rabatterade priser om man är elkund. Eon gör ju faktiskt det. Men de erbjuder främst 22kw, endast enstaka 50kw.
Om de byggt stationer med 150kw+ längs de stora motorvägarna, likt Tesla och ionity, då hade jag kunnat tänka mig att bli kund till eon.
Men de tycker väl att ROI är för dålig än...
De kan ju locka med rabatterade priser om man är elkund. Eon gör ju faktiskt det. Men de erbjuder främst 22kw, endast enstaka 50kw.
Om de byggt stationer med 150kw+ längs de stora motorvägarna, likt Tesla och ionity, då hade jag kunnat tänka mig att bli kund till eon.
Men de tycker väl att ROI är för dålig än...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Har använt mig av Ionity söderut och Bee 100kw på väg till fjällen. Kör 1-2 ggr till fjällen så den resan kan man leva med om den innebär 30 min extra laddning. Sen inser man ju att största resdagarna ska undvikas för att inte fastna vid upptagna laddare, får väl börja köra på natten . Men visst, Åre eller längre känns inte aktuellt att åka till som det ser ut nu. I övrigt åker jag inte norrut (från Sthlm) så långt så har inte reflekterat jättemycket över det. Ionity funkar ju utmärkt men man tvingas in i abonnemang som iofs är gratis första året, får aktiveras till sommaren. Efter det får man se vad som hänt. Har inte några principiella invändningar mot deras prissättning så länge det finns alternativ till att betala 8kr/kWh och kommer inte bojkotta ngt. Men planerad europasemester känns inte lika lockande längre som när man betalade 80 per gång. Går väl att tweaka in framtida abonnemang som bilutlägg på leasingen kanske. 90% av min körning klaras utan DC-laddning och bilen är en fröjd så bekymrar mig inte så mycket.pubbe skrev:Tack, det är typ det jag kommit fram till också.mati skrev:Jag har hittills laddat hos Ionity. Men det är ju inte längre aktuellt. Det är faktiskt ett bekymmer som jag inte har ett enkelt svar på. Inom Sverige finns ju inte så många alternativ än. Jag brukar ladda hos Fortum och Bee när jag kör norrut och det kommer jag naturligtvis fortsätta med. Söderut får vi se. Att ta sig ner till Tyskland funkar för mig utan ionity. I Danmark kan man ladda hos e.on med easypark. I Tyskland kommer jag troligen köra med mitt EinfachStromLaden laddkort. Då kostar kilowattimmen 0,35€ överallt, än så länge även hos ionity, men det priset kan de rimligen inte hålla hur länge som helst. Dessutom tänker jag inte ladda hos Ionity oavsett. Det är en principsak.
Det blir lite som förr när SuC-nätverket inte var så välutbyggt. Man får planera lite.
Hoppas dom inser hur viktigt laddnätverket är för helhetsupplevelsen och därmed bilförsäljningen. Ionity har gjort en rejäl tankevurpa med priset men med en priskorrigering och lite fart på utbyggnaden så kan dom komma på banan igen. Tror inte någon annan än tesla och ionity kommer bygga ett laddnätverk som möjliggör resor över hela Europa.
Re: Audi e-tron
Det är klart att de 200kr/mån går på nåt vis att motivera så att bolaget kan stå för kostnaden. Det är ju ingen bränsleförmån, också med tanke på att laddning hos alla andra operatörer än Ionity faktiskt blir mycket dyrare när man använder Audis laddkort.
Men oavsett så tänker jag inte betala ett abonnemang. Det är fel väg. Hur många abonnemang hos hur många laddoperatörer ska man teckna då? En bensinbil kan tanka överallt till ungefär samma pris utan en massa abonnemang. Vem hade velat betala för ett Preem-abonnemang för att slippa betala 100 kr litern? Och ett OkQ8-abonnemang, och ett för tredje för Shell. Nej. Det är uppenbart för mig att detta måste bli ändring på. Annars kommer det inte gå så bra för elbilarna.
Men oavsett så tänker jag inte betala ett abonnemang. Det är fel väg. Hur många abonnemang hos hur många laddoperatörer ska man teckna då? En bensinbil kan tanka överallt till ungefär samma pris utan en massa abonnemang. Vem hade velat betala för ett Preem-abonnemang för att slippa betala 100 kr litern? Och ett OkQ8-abonnemang, och ett för tredje för Shell. Nej. Det är uppenbart för mig att detta måste bli ändring på. Annars kommer det inte gå så bra för elbilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Håller med om att det riskerar att bli stökigt med olika upplägg. Är det redan nu med alla olika prismodeller och taggar hit och dit. Om Ionity hade satt en ngt mer rimligt baspris på säg 5 kr och sedan gett möjlighet att prenumerera på lägre pris för de som ville så hade det varit bättre. Eller om Audi skickat med iaf 3 år med rabatterat pris eller x kWh. Vill få ut mer elbilar men ur ett rent egoistiskt perspektiv bör det ske utan en plötslig explosion för då lär det bli trångt ett tag vid laddarna innan infrastruktur byggs ut. Just köer vid laddning tror jag är en ännu större risk för viljan att byta till elbil än att betala lite extra vid Ionity.mati skrev:Det är klart att de 200kr/mån går på nåt vis att motivera så att bolaget kan stå för kostnaden. Det är ju ingen bränsleförmån, också med tanke på att laddning hos alla andra operatörer än Ionity faktiskt blir mycket dyrare när man använder Audis laddkort.
Men oavsett så tänker jag inte betala ett abonnemang. Det är fel väg. Hur många abonnemang hos hur många laddoperatörer ska man teckna då? En bensinbil kan tanka överallt till ungefär samma pris utan en massa abonnemang. Vem hade velat betala för ett Preem-abonnemang för att slippa betala 100 kr litern? Och ett OkQ8-abonnemang, och ett för tredje för Shell. Nej. Det är uppenbart för mig att detta måste bli ändring på. Annars kommer det inte gå så bra för elbilarna.
Re: Audi e-tron
Helt enig och oxå reagerat att det är alldeles för få kopplingar. Även kollat runt om någon elleverantör erbjuder laddboxar billigt om man tecknar elavtal men sånt verkar inte existera heller?taliz skrev:Man kan tycka elnätbolagen borde göra en lite större insats.
De kan ju locka med rabatterade priser om man är elkund. Eon gör ju faktiskt det. Men de erbjuder främst 22kw, endast enstaka 50kw.
Om de byggt stationer med 150kw+ längs de stora motorvägarna, likt Tesla och ionity, då hade jag kunnat tänka mig att bli kund till eon.
Men de tycker väl att ROI är för dålig än...
Re: Audi e-tron
Kör en 50 och upplever att den har ett rejält vinande från elmotorerna av högfrekvent art. Jag har hört ljudet på samma sätt i de ex jag provat utöver min egen. Störde mig initialt, nu uppfattar jag det mer som en del i elupplevelsen. Teslorna uppfattar jag inte har så mycket biljud från elmotorerna som etronen, å andra sidan är det ju mycket annat som gör sig påmint där.hooked skrev:Jag provade en E-tron igen nyligen. Ljudet från elmotorerna inne i kupén upplevde jag som irriterande. Ett högfrekvent ljud. Var det något konstigt med bilen jag testade eller ska det vara så?
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Audi e-tron
Jag tycker att vinandet hörs främst vis acceleration och regen. Vid konstant fart märks det inte. Min S90D lät faktiskt på samma sätt, kanske ännu mer högfrekvent. I e-Golfen däremot låter motorn ingenting. Den är helt tyst.
Jag har för mig att Audi skulle ljudisolera motorerna lite bättre från årsmodell 2020.
Jag har för mig att Audi skulle ljudisolera motorerna lite bättre från årsmodell 2020.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
När jag har provkört e-tronen så tyckte jag faktiskt att det var ett litet plus att jag hörde vinandet från elmotorerna. Som sades tidigare, så blev det en del av upplevelsen . Dock så tyckte jag inte att det var så högt som vissa här upplever det och då är jag ganska känslig när det gäller högfrekvent ljud... Vi har en Nissan Leaf också och den viner en del när man "motorbromsar", men det är inget som jag stör mig på utan som sagt tvärtom. Ljudet från elmotorn är dessutom momentant och inte ett konstant problem som t.ex. vägljud som jag stör mig betydligt mer på i dåligt isolerade bilar...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Audi e-tron Vinter
Är uppe i Jämtland nu. Det har varit rätt kyligt, när jag skulle iväg på en 31 milstur till Östersunds flygplats var det 16 minusgrader på morgonen.
Det tog 25 minuter att få bilen varm på morgonen. Jag hade laddkontakten inkopplad med ställd på 3x8 A / 5,5 kW.
Det räckte inte riktigt med strömmen från ladduttaget, 2% försvann från batteriet.
Bör nog vara inställt på 11 kW om ingen energi ska tas från batteriet.
Fyllde sedan på med 39 kWh i Östersund, kom hem med 39% kvar efter 31 mil. (84 kWh är väl vad som finns tillgängligt)
Det innebär 25 mil räckvidd bör jag kunna räkna med realistiskt när det är kyligt. Hade värmen på 22 grader, verkar dra en hel del när det är så kallt ute.
Det tog 25 minuter att få bilen varm på morgonen. Jag hade laddkontakten inkopplad med ställd på 3x8 A / 5,5 kW.
Det räckte inte riktigt med strömmen från ladduttaget, 2% försvann från batteriet.
Bör nog vara inställt på 11 kW om ingen energi ska tas från batteriet.
Fyllde sedan på med 39 kWh i Östersund, kom hem med 39% kvar efter 31 mil. (84 kWh är väl vad som finns tillgängligt)
Det innebär 25 mil räckvidd bör jag kunna räkna med realistiskt när det är kyligt. Hade värmen på 22 grader, verkar dra en hel del när det är så kallt ute.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag upplever det som att energin för att värma bilen ingår i den beräknade förbrukningen.
Det gick bra att ladda med 50 kW direkt.
Det gick bra att ladda med 50 kW direkt.
Re: Audi e-tron
Värmaren drar ungefär 11kW när den går på fullt ös, har jag märkt. Den väsnas också rätt friskt när det är kallt. Här var det -13 grader igår morse. Jag antar att det är värmepumpen som spyr galla i så låga temperaturer och det är det som låter. Jag märkte ingen större skillnad i uppvärmningstid, troligen kör den med direktverkande el när värmepumpen inte orkar. Och det käkar elektroner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Fick till sist tummen ur och lämnade in bilen på uppdatering. Tog några dagar för det verkar ha varit en del uppdateringar och då inte endast mjulvara. Bla byte av bakljusramp då jag fått felmeddelande några ggr. Men även byte av de virtuella speglarna och byte belysning regskyltbelysning bak.
Regskyltbelysningen var restad så får bli ett återbesök när de får in den.
Ska bli intressant och se om man märker någon skillnad.
Fick låna en A4 TFSI 45, och j-r Den ska ju vara rätt pigg men oj vad det känns förlegat. Det ska växlas ner, det ska varvas och föras oväsen innan det händer något.
Håller med dig Mati, bra att få en tillbakablick om hur det var "förr". Nu uppskattar jag bilen ännu mer, lätt att bli hemmablind annars!
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Regskyltbelysningen var restad så får bli ett återbesök när de får in den.
Ska bli intressant och se om man märker någon skillnad.
Fick låna en A4 TFSI 45, och j-r Den ska ju vara rätt pigg men oj vad det känns förlegat. Det ska växlas ner, det ska varvas och föras oväsen innan det händer något.
Håller med dig Mati, bra att få en tillbakablick om hur det var "förr". Nu uppskattar jag bilen ännu mer, lätt att bli hemmablind annars!
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Moelito skrev:Fick till sist tummen ur och lämnade in bilen på uppdatering. Tog några dagar för det verkar ha varit en del uppdateringar och då inte endast mjulvara. Bla byte av bakljusramp då jag fått felmeddelande några ggr. Men även byte av de virtuella speglarna och byte belysning regskyltbelysning bak.
Regskyltbelysningen var restad så får bli ett återbesök när de får in den.
Ska bli intressant och se om man märker någon skillnad.
Fick låna en A4 TFSI 45, och j-r Den ska ju vara rätt pigg men oj vad det känns förlegat. Det ska växlas ner, det ska varvas och föras oväsen innan det händer något.
Håller med dig Mati, bra att få en tillbakablick om hur det var "förr". Nu uppskattar jag bilen ännu mer, lätt att bli hemmablind annars!
Ska bli spännande att höra om du märker någon skillnad med ny mjukvara.
På tal om mjukvara, jag har problem med att den virituella förarkabinen skiftar själv över från Etron läget nill något av de andra lägena. Lätt att byta tillbaka men ändå irriterande. Någon annan som har liknande problem?
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk