Säker på att det är bara e-tron? Man får det intrycket av bildtexten, men längre ner i artikeln låter det som att det sålts 999 Audi totalt:
"Totalt leverte Audi Norge ut 999 biler i januar. Det er merkets beste måned noensinne i Norge."
Kul att det kommer S-versioner av e-tron nästa år för övrigt. Synd att de inte fixar en RS-version i samma veva att konkurrera med Tesla XP. Tror tyvärr fortfarande man vill undvika att konkurrera med RSQ8.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Har för mig att den säljer bra i Holland också. Sen är väl då Norge + Holland "dopade" marknader pga subventioner. Men det går faktiskt rätt bra även i USA:
Jämför med i-Pace..
Sen inte så illa även jämfört med S/X. Model 3 då förstås i en helt egen division.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det finns ju onekligen en viss diskrepans mellan Model 3 och alla andra.
men bara pyttelite
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det är kanonbra att etron säljer fint. Det ger en tydlig signal till industrin (inkl Tesla) att folk vill ha bra elbilar. För Teslas del tror jag man behöver fokusera ännu mer på premiumkänsla än man gjort. Tänker ljudnivå, invändig design, lasermatrislysen night vision, dragkrok (mS) å sånt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Den sålde bra i Sverige i januari också, 116 bilar. Är strax under X5 och Q5 tex men långt över Q7 och Q8. Men det kanske är utskeppning av extra rabatterade 50-modeller.
Det är väl klart som korvspad att SAMTLIGA tillverkare som dessutom har fossilbilar levererar allt man kan i januari av elbilar som man hållit på under hösten...
Det är kanonbra att etron säljer fint. Det ger en tydlig signal till industrin (inkl Tesla) att folk vill ha bra elbilar. För Teslas del tror jag man behöver fokusera ännu mer på premiumkänsla än man gjort. Tänker ljudnivå, invändig design, lasermatrislysen night vision, dragkrok (mS) å sånt.
Ja, även om e-tron säljs bara hälften så bra som Model X i USA så är det ändå förhållandevis bra. Jag har inte siffrorna för Europa i huvudet, men jag har för mig att Model X inte är någon större succé, då ligger e-tron bättre till. Och visst är det så att man vill ha en viss premiumkänsla och -utrustning när man kommer upp i dessa prisnivåer, det går ju inte komma ifrån. E-tron är ingen Toyota när det gäller antal fel eller struligheter. Det känns verkligen som att de hade lite brådis att få bilen ut på marknaden (det säger min verkstad, min bil är inte så värst strulbenägen som vissa andra exemplar verkar vara). Men oavsett så plockar den poäng när det gäller premiumkänsla. Nu går ju den mörka årstiden tack och lov mot sitt slut, men ack vad jag älskar mina LED-matrix lampor och Night Vision kameran. Eller de små detaljerna som när man drar i vindrutespolarspaken och alla kameror och lampor tvättas rent också. Där har Tesla en bra bit kvar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
I Norge kostar ju en étron 100k mindre än billigaste Volvo XC60.
Model X är betydligt dyrare.
Klart som korvspad att den säljer bra. Finns just nu inga riktiga konkurrenter faktiskt om man vill ha en mellanstor BEV SUV, och det är det väldigt många som vill.
Det är inte för inte Tesla accelererat utrullningen av Y rejält.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
I Norge kostar ju en étron 100k mindre än billigaste Volvo XC60.
Model X är betydligt dyrare.
Klart som korvspad att den säljer bra. Finns just nu inga riktiga konkurrenter faktiskt om man vill ha en mellanstor BEV SUV.
Det är inte för inte Tesla accelererat utrullningen av Y rejält.
Du hittade alltså en pro-Tesla vinkel på detta också? Imponerande.
I Norge kostar ju en étron 100k mindre än billigaste Volvo XC60.
Model X är betydligt dyrare.
Klart som korvspad att den säljer bra. Finns just nu inga riktiga konkurrenter faktiskt om man vill ha en mellanstor BEV SUV.
Det är inte för inte Tesla accelererat utrullningen av Y rejält.
Du hittade alltså en pro-Tesla vinkel på detta också? Imponerande.
Det är ju ett teslaforum, allt måste förhållas till tesla. Annars har det inget värde. Själv är jag mer intresserad av hur det förhåller sig inom audis försäljning och där är ju e-tron klart ledande beaktat modeller med liknande pris. Visst det finns skattemässiga subventioner gällande förmånsvärde men ändå intressant att den säljer så mycket mer än tex q8 eller q7. Enda audisuven som sålde lite bättre var q5 i januari. Hoppas att det gör avtryck för framtida modeller.
Japp, ska upp till sälen v8 men funderar på att ta Touaregen istället. Dels med tanke på min höga förbrukning, kommer aldrig under 30 hur jag än kör, samt kasst med stolpar efter Karlstad. Surt om man kommer till Malung och där är kö. Sedan är där knappt någon laddmöjlighet väl på plats. Endast 2 st 3,7 stolpar om man inte tar en tur ner till sälen by. Känns som skistar har lite att jobba på.
Är det någon som har planer på fjällsemster med sin Etron på kommande sportlov? Intressant att höra lite rapporter om förbrukning osv.
Vi ska inte åka förrän v12 så hade varit kul med lite input.
Åker från Sthlm till Härjedalen på tisdag med box och full packning. Ska rapportera. Har kört med boxen i julas på motorväg utan ngn dramatisk ökning. Men vi får se, väder och vind rår man inte på. Siktar på ”laddkorridoren” i dalarna först och sen lite stöd i Noppikoski eller i Sveg. ABRP säger att man skulle klara Sthlm-Funäs med ett stopp men finns bara schuko däruppe i stugan så jag vill inte komma upp med för låg SoC så det blir ett extra stopp.
Det är kanonbra att etron säljer fint. Det ger en tydlig signal till industrin (inkl Tesla) att folk vill ha bra elbilar. För Teslas del tror jag man behöver fokusera ännu mer på premiumkänsla än man gjort. Tänker ljudnivå, invändig design, lasermatrislysen night vision, dragkrok (mS) å sånt.
Ja, även om e-tron säljs bara hälften så bra som Model X i USA så är det ändå förhållandevis bra. Jag har inte siffrorna för Europa i huvudet, men jag har för mig att Model X inte är någon större succé, då ligger e-tron bättre till. Och visst är det så att man vill ha en viss premiumkänsla och -utrustning när man kommer upp i dessa prisnivåer, det går ju inte komma ifrån. E-tron är ingen Toyota när det gäller antal fel eller struligheter. Det känns verkligen som att de hade lite brådis att få bilen ut på marknaden (det säger min verkstad, min bil är inte så värst strulbenägen som vissa andra exemplar verkar vara). Men oavsett så plockar den poäng när det gäller premiumkänsla. Nu går ju den mörka årstiden tack och lov mot sitt slut, men ack vad jag älskar mina LED-matrix lampor och Night Vision kameran. Eller de små detaljerna som när man drar i vindrutespolarspaken och alla kameror och lampor tvättas rent också. Där har Tesla en bra bit kvar.
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Kollar vi i världen så kom Model S på plats 20 och Model X på plats 11, detta samtidigt som eTron kom på plats 23. Ska bli väldigt intressant att se eTrons försäljning nu under 2020.
Japp, ska upp till sälen v8 men funderar på att ta Touaregen istället. Dels med tanke på min höga förbrukning, kommer aldrig under 30 hur jag än kör, samt kasst med stolpar efter Karlstad. Surt om man kommer till Malung och där är kö. Sedan är där knappt någon laddmöjlighet väl på plats. Endast 2 st 3,7 stolpar om man inte tar en tur ner till sälen by. Känns som skistar har lite att jobba på.
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Finns ett liv utanför bubblan
Jag lever själv utanför bubblan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Inte ett dugg oväntat med tanke på att de är gamla och Model 3 har tagit över.
Begreppet ”laddbara” bilar är väldigt bedrägligt - skall man jämföra så är det rena elbilar och absoluta antal.