Precis, man funderar på hur mycket som försvinner av bufferten som ju ska vara rätt stor på toppen och när det märks på laddningen i slutet. Jag har hittills laddad DC kanske 10 ggr och det var mycket länge sedan nu så jag har inte sett ngt egentligen. Blir inte mycket långresor för tillfället av förklarliga skäl.Gustafsson skrev:Alla litiumbatterier degraderar ju. Frågan är ju när man kan börja se det i praktiken, gissar att man med mjukvara kan hålla degraderingen ”dold” för alla bilar som inte tillåter 100% SOC.
Borde ändå visa sig i lite långsammare laddning mot slutet först spekulerar jag.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Senast jag har snabbladdat var i början av januari, 5 månader sedan, och då märkte jag ingen som helst minskning av varken laddhastigheten eller den tillgängliga kapaciteten. Min bil har knappt rullat sedan dess, jag har inte ens bytt till sommardäck förrän nu i fredags, och den har alltså precis passerat 2000 mil.
Ingen märkbar degradering med andra ord.
Ingen märkbar degradering med andra ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut.
Leveransrekordet för min del var när jag beställde min förra A6a - 2 månader nästan exakt tog det från beställning till att jag fick nyckeln. Bilen låstes för produktion bara några minuter efter att jag lämnat säljaren vilket jag surt upptäckte då jag 20min efteråt ringde och ville lägga till en sak jag hade missat.
Leveransrekordet för min del var när jag beställde min förra A6a - 2 månader nästan exakt tog det från beställning till att jag fick nyckeln. Bilen låstes för produktion bara några minuter efter att jag lämnat säljaren vilket jag surt upptäckte då jag 20min efteråt ringde och ville lägga till en sak jag hade missat.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Audi e-tron
Kul, hoppas att transporterna flyter som de ska. Vad blir det för ngt?Goblin skrev:Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut.
Leveransrekordet för min del var när jag beställde min förra A6a - 2 månader nästan exakt tog det från beställning till att jag fick nyckeln. Bilen låstes för produktion bara några minuter efter att jag lämnat säljaren vilket jag surt upptäckte då jag 20min efteråt ringde och ville lägga till en sak jag hade missat.
Re: Audi e-tron
Jo vi får hoppas det:).macky skrev:Kul, hoppas att transporterna flyter som de ska. Vad blir det för ngt?Goblin skrev:Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut.
Leveransrekordet för min del var när jag beställde min förra A6a - 2 månader nästan exakt tog det från beställning till att jag fick nyckeln. Bilen låstes för produktion bara några minuter efter att jag lämnat säljaren vilket jag surt upptäckte då jag 20min efteråt ringde och ville lägga till en sak jag hade missat.
Det blev denna spec:
E-tron 55 Proline
Vitmetallik - (hellackerad)
21-tumsfälgar
Sportstolar alcantara
Tonade rutor
Dragkrok
Backkamera
19-tums vinterhjul (sanslöst vad man kan ta betalt för ett par vinterhjul...)
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Audi e-tron
Vinterhjul är dyrt. Köpte på ebay men det var inte heller gratis.Goblin skrev:Jo vi får hoppas det:).macky skrev:Kul, hoppas att transporterna flyter som de ska. Vad blir det för ngt?Goblin skrev:Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut.
Leveransrekordet för min del var när jag beställde min förra A6a - 2 månader nästan exakt tog det från beställning till att jag fick nyckeln. Bilen låstes för produktion bara några minuter efter att jag lämnat säljaren vilket jag surt upptäckte då jag 20min efteråt ringde och ville lägga till en sak jag hade missat.
Det blev denna spec:
E-tron 55 Proline
Vitmetallik - (hellackerad)
21-tumsfälgar
Sportstolar alcantara
Tonade rutor
Dragkrok
Backkamera
19-tums vinterhjul (sanslöst vad man kan ta betalt för ett par vinterhjul...)
Re: Audi e-tron
Fick du transporttiden bekräftad av säljaren?Goblin skrev:Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut.
Min skall byggas vecka 29, men säljaren garderade sig och vågade inte lova leverans förän i september på grund av skakiga transporter.
Hoppas (och tror) att det går snabbare.
Re: Audi e-tron
När jag beställt förut så har de sagt samma tid för transporten så jag antar att säljaren bara sa en standardtid denna gång också. Båten stannar ju i Södertälje hamn och jag har beställt bilen av Audi Södertälje vilket kanske minskar leveranstiden något hoppas jag.dfa skrev:Fick du transporttiden bekräftad av säljaren?Goblin skrev:Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut.
Min skall byggas vecka 29, men säljaren garderade sig och vågade inte lova leverans förän i september på grund av skakiga transporter.
Hoppas (och tror) att det går snabbare.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Audi e-tron
Hade min bil inne på uppdatering och nämnde hur illa appen fungerade så de skulle titta på det.
De fick en felkod på ett styrdon och fick beställa ett nytt, 3-5 arbetsdagar.
Fick en 55a som lånebil i 7dagar.
Och nu har den funkat klockrent i ca 1 månad.
Känns riktigt skönt att det löst sig! Och för er som har haft liknande problem be Audi kolla på det, ska även finnas en uppdatering för fjärrstyrning också men det hjälpte inte på min utan var ett styrdon som va paj.
De fick en felkod på ett styrdon och fick beställa ett nytt, 3-5 arbetsdagar.
Fick en 55a som lånebil i 7dagar.
Och nu har den funkat klockrent i ca 1 månad.
Känns riktigt skönt att det löst sig! Och för er som har haft liknande problem be Audi kolla på det, ska även finnas en uppdatering för fjärrstyrning också men det hjälpte inte på min utan var ett styrdon som va paj.
Re: Audi e-tron
Hade massor av strul under hösten/vintern med appen som många andra men skulle säga att den varit felfri sedan februari ungefär och jag har inte aktivt gjort ngt. Så om man fortfarande har problem kan det nog vara läge att kolla upp.
Re: Audi e-tron
Bra text om batteriladdningen hos Audi
https://www.vibilagare.se/nyheter/audis ... laddningen
https://www.vibilagare.se/nyheter/audis ... laddningen
Re: Audi e-tron
Dom verkar väldigt nöjda med att fuska och försöka föra folk bakom ljuset, som vanligt.nek0 skrev:Bra text om batteriladdningen hos Audi
https://www.vibilagare.se/nyheter/audis ... laddningen
Undra hur diskussionen gick. Kanske så här:
Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Så du menar att Audi fuskar när de påstår att bilen har en räckvidd upp till 436 km och sedan laddar snabbt upp till räckvidden som de lovar?taliz skrev:Dom verkar väldigt nöjda med att fuska och försöka föra folk bakom ljuset, som vanligt.nek0 skrev:Bra text om batteriladdningen hos Audi
https://www.vibilagare.se/nyheter/audis ... laddningen
Undra hur diskussionen gick. Kanske så här:
Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Re: Audi e-tron
Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
mati skrev:Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
Vad ska Tesla göra för att få samma platta laddkurvan som Audi?
Stryp från 250kW till 150kW på toppen, stryp laddningen till 80% och kalla det 100%.
Stryp räckvidden med 20%.
Vorsprung durch technic!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Anar en viss avundsjuka
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Men Audi säljer det de säljer och folk är nöjda med det. När man köper något vet man vad man vill ha och om man får det är allt ok. Vad har du för problem med att Audi gör kunderna nöjda?Zalman3 skrev:mati skrev:Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
Vad ska Tesla göra för att få samma platta laddkurvan som Audi?
Stryp från 250kW till 150kW på toppen, stryp laddningen till 80% och kalla det 100%.
Stryp räckvidden med 20%.
Vorsprung durch technic!
Re: Audi e-tron
Jag har inte följt charge gate så noga eftersom jag inte har en Tesla men är inte de ungefär vad de gör men med skillnaden att de gör det efter att de sålt bilen?Zalman3 skrev:mati skrev:Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
Vad ska Tesla göra för att få samma platta laddkurvan som Audi?
Stryp från 250kW till 150kW på toppen, stryp laddningen till 80% och kalla det 100%.
Stryp räckvidden med 20%.
Vorsprung durch technic!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Jag kan inte heller få det till en nackdel att Etron laddar snabbare än andra bilar. Här finns det utrymme för förbättring för andra tillverkare helt klart.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Angående Teslas charge gate är det inte så mycket räckvidden som folk klagar över utan laddhastigheten.Muhlegg skrev:Jag har inte följt charge gate så noga eftersom jag inte har en Tesla men är inte de ungefär vad de gör men med skillnaden att de gör det efter att de sålt bilen?Zalman3 skrev:mati skrev:Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
Vad ska Tesla göra för att få samma platta laddkurvan som Audi?
Stryp från 250kW till 150kW på toppen, stryp laddningen till 80% och kalla det 100%.
Stryp räckvidden med 20%.
Vorsprung durch technic!
Märkligt nog så står det oftast bara att minst 80% av antalet kWh ska finnas kvar efter 8 år och 16.000 mil i batterigarantin.
Ingen elbilstillverkare pratar om att garantera laddhastighet.
Blir intressant att se om Audis laddhastighet är sänkt med 30% efter 15.000 mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Ja, hoppas de kommer lite test av riktiga långkörare snart. Med tanke på hur hårt de marknadsför stabiliteten i laddhastigheten så skulle de vara en hårt slag om de behöver begränsa den.Zalman3 skrev:Angående Teslas charge gate är det inte så mycket räckvidden som folk klagar över utan laddhastigheten.Muhlegg skrev:Jag har inte följt charge gate så noga eftersom jag inte har en Tesla men är inte de ungefär vad de gör men med skillnaden att de gör det efter att de sålt bilen?Zalman3 skrev:mati skrev:Vad är det för trams? Tror du att bilen visar en annan laddhastighet än vad det är i verkligheten? Man kan tycka vad man vill om e-tron men laddhastigheten är grym.taliz skrev:Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Du behöver inte trolla sönder tråden bara för att det finns nånting som e-tron är riktigt bra på.
Vad ska Tesla göra för att få samma platta laddkurvan som Audi?
Stryp från 250kW till 150kW på toppen, stryp laddningen till 80% och kalla det 100%.
Stryp räckvidden med 20%.
Vorsprung durch technic!
Märkligt nog så står det oftast bara att minst 80% av antalet kWh ska finnas kvar efter 8 år och 16.000 mil i batterigarantin.
Ingen elbilstillverkare pratar om att garantera laddhastighet.
Blir intressant att se om Audis laddhastighet är sänkt med 30% efter 15.000 mil.
Re: Audi e-tron
Visst laddar Audin snabbt, men Tesla laddar ännu snabbare, upp till 1.900km/h.Gustafsson skrev:Jag kan inte heller få det till en nackdel att Etron laddar snabbare än andra bilar. Här finns det utrymme för förbättring för andra tillverkare helt klart.
Vilket också Björn Nyland visat på 1000km resor.
Dock är det mycket intressant att se om Hyundai/Kia med 800V laddning klarar 0-80% på 15 minuter.
De kanske sätter en ny standard med 15 minuters laddningar för hyfsat billiga bilar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
taliz skrev:Dom verkar väldigt nöjda med att fuska och försöka föra folk bakom ljuset, som vanligt.nek0 skrev:Bra text om batteriladdningen hos Audi
https://www.vibilagare.se/nyheter/audis ... laddningen
Undra hur diskussionen gick. Kanske så här:
Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Fuska? Vad menar du? Du låter som en dålig förlorare.
Re: Audi e-tron
Ert käbbel bidrar bara till att öka skepticismen mot elbilar oavsett om dom kommer från Tesla eller Audi.
Re: Audi e-tron
Taliz är (precis som jag) ett okritiskt fanboy. Alla andra märken är av ondo.4dy skrev:taliz skrev:Dom verkar väldigt nöjda med att fuska och försöka föra folk bakom ljuset, som vanligt.nek0 skrev:Bra text om batteriladdningen hos Audi
https://www.vibilagare.se/nyheter/audis ... laddningen
Undra hur diskussionen gick. Kanske så här:
Marknadsavdelningen: "vi måste ha ngt som trumfar Tesla, visa vorsprung durch technic, jetzt!"
Ingenjörerna: "vi kan ändra i displayen så bilen visar 100% när den laddat till 80%, då ser det ut som den laddar jättesnabbt!"
Marknadsavdelningen: "utmärkt, en lösning som andas Audi!"
Fuska? Vad menar du? Du låter som en dålig förlorare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR