Hade den varit så dyr om du köpt ut den privat till marknadsvärde då?mati skrev:Ingen aning. Jag hade inte haft nånting emot att behålla Audin om den hade kostat hälften. En del verkar ha missuppfattat det hela. Jag är inte missnöjd med e-tron. Den har sina brister, men det är en jättefin bil. Enda nackdelen är att den kostar mer än den smakar.taliz skrev:Vad för bil skulle du längta efter?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Om jag hade haft 600k i madrassen så hade den kanske varit ett ganska bra köp. Men jag har inte de pengarna helt enkelt. Man kan ju inte heller låna hela beloppet. Som privatperson måste man ju lägga en kontantinsats.taliz skrev:Hade den varit så dyr om du köpt ut den privat till marknadsvärde då?mati skrev:Ingen aning. Jag hade inte haft nånting emot att behålla Audin om den hade kostat hälften. En del verkar ha missuppfattat det hela. Jag är inte missnöjd med e-tron. Den har sina brister, men det är en jättefin bil. Enda nackdelen är att den kostar mer än den smakar.taliz skrev:Vad för bil skulle du längta efter?
Dessutom är den ju inte direkt billig i försäkring heller, och om nånting skulle gå sönder så skulle verkstadskostnaderna bli astronomiska antar jag. Hur man än vrider och vänder det så är det en jäkligt dyr bil som inte längre passar min plånbok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Kört första längre turen efter uppdatering. Fram och tillbaka till landet. Skulle säga att bilen blivit kanske 7-10% snålare på denna sträckan vintertid. Var mellan -3 och 0. Jämförde förra årets vinterkörningar i appen. Sträckan är 15 mil varav 8-9 mil motorväg och resten 80-90 väg. Addera på det 3kWh mer tillgängligt så är det helt klart en ordentlig förbättring.
Re: Audi e-tron
Verkar vara en riktigt bra och högst reell förbättring. Bra jobbat av VAG!macky skrev:Kört första längre turen efter uppdatering. Fram och tillbaka till landet. Skulle säga att bilen blivit kanske 7-10% snålare på denna sträckan vintertid. Var mellan -3 och 0. Jämförde förra årets vinterkörningar i appen. Sträckan är 15 mil varav 8-9 mil motorväg och resten 80-90 väg. Addera på det 3kWh mer tillgängligt så är det helt klart en ordentlig förbättring.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Ja, dags att boka nästa bil nu så leasingen går ut i Juli. Håller med Mati, inget fel med etronen, riktigt bra bil. Något törstig och dyr dock, iaf för oss som har de första innan alla kampanjpriser dök upp!Mr S skrev:Nu har väl jag haft lite mer tur med min bil som hade dragkrok vid leverans samt att vi kunnat nyttja den. Men appen har inte fungerat på några dagar nu och får börja med en kall bil varje morgon. Så just nu ska det bli ett nöje att lämna tillbaka den. Hoppas på att vi har tur och får ett fint exemplar av Model Y. Lycka till med din Ioniq 5mati skrev:Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.Mr S skrev:Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.
Jag har iof inte direkt haft tur med min heller, varit en hel del på verkstad och även nu igen.
Lutar mot att det blir en Y i sommar.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Ja, vi som var bland de första som skaffade en e-tron har nog i många avseenden dragit en nitlott. Vi betalade mycket mer än senare kunder, samtidigt fick vi en icke-färdig bil med massa barnsjukdomar och brister.
Men det är värdeminskningen som är den största nackdelen. Min e-tron har tappat 500k (45%) på 32 månader. Det är ju mer än vad en vanlig bil kostar ny. Jag är glad att jag inte lyssnade på säljaren och VW finans som ville sätta ett restvärde på 55% efter 36 månader. Hade jag gått med på det så hade jag behövt lägga ännu mer emellan nu. Tur också att jag har kört betydligt färre mil än beräknat. Det räddade nog en del.
Jag la en rätt så stor första leasingavgift för att slippa betala en massa ränta i onödan. Det gjorde såklart att månadskostnaden inte var så vansinnigt hög under de 32 månaderna som jag haft bilen. Men hade jag behållit den så hade jag troligen behövt höja månadsbetalningarna ganska mycket för att hålla jämna steg med värdeminskningen. Annars hade gapet mellan restvärdet och marknadsvärdet förmodligen fortsatt öka ett bra tag till. Det kändes ganska rätt att göra sig av med den nu.
Men det är värdeminskningen som är den största nackdelen. Min e-tron har tappat 500k (45%) på 32 månader. Det är ju mer än vad en vanlig bil kostar ny. Jag är glad att jag inte lyssnade på säljaren och VW finans som ville sätta ett restvärde på 55% efter 36 månader. Hade jag gått med på det så hade jag behövt lägga ännu mer emellan nu. Tur också att jag har kört betydligt färre mil än beräknat. Det räddade nog en del.
Jag la en rätt så stor första leasingavgift för att slippa betala en massa ränta i onödan. Det gjorde såklart att månadskostnaden inte var så vansinnigt hög under de 32 månaderna som jag haft bilen. Men hade jag behållit den så hade jag troligen behövt höja månadsbetalningarna ganska mycket för att hålla jämna steg med värdeminskningen. Annars hade gapet mellan restvärdet och marknadsvärdet förmodligen fortsatt öka ett bra tag till. Det kändes ganska rätt att göra sig av med den nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag håller med dig Mati! Känns inte som vi som var först på bollen varit mkt värda för Audi. Det lyckliga i mitt fall är att Atteviks i Växjö där jag tog ut min har varit fantastiskt bra i all kontakt och service. Har parat med dem och sagt vad jag tycker om det hela och att nästa bil blir inte en Audi!
Tur att jag haft min som förmånsbil och att jag kan lämna tillbaka den redan efter 2,5 år. Om två veckor hämtar jag upp en Model Y som både jag o Frun blev kär i direkt, trots lite sämre komfort än Audin.
Tur att jag haft min som förmånsbil och att jag kan lämna tillbaka den redan efter 2,5 år. Om två veckor hämtar jag upp en Model Y som både jag o Frun blev kär i direkt, trots lite sämre komfort än Audin.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
När förväntas tillökningen komma?Mr S skrev:Jag håller med dig Mati! Känns inte som vi som var först på bollen varit mkt värda för Audi. Det lyckliga i mitt fall är att Atteviks i Växjö där jag tog ut min har varit fantastiskt bra i all kontakt och service. Har parat med dem och sagt vad jag tycker om det hela och att nästa bil blir inte en Audi!
Tur att jag haft min som förmånsbil och att jag kan lämna tillbaka den redan efter 2,5 år. Om två veckor hämtar jag upp en Model Y som både jag o Frun blev kär i direkt, trots lite sämre komfort än Audin.
Re: Audi e-tron
Hoppas att jag slipper ett tapp på 500 på min som jag ser fram mot att hämta om 14 dagar, en -19 så 300 kanske ändå men sen bromsar det nog upp.mati skrev:Ja, vi som var bland de första som skaffade en e-tron har nog i många avseenden dragit en nitlott. Vi betalade mycket mer än senare kunder, samtidigt fick vi en icke-färdig bil med massa barnsjukdomar och brister.
Men det är värdeminskningen som är den största nackdelen. Min e-tron har tappat 500k (45%) på 32 månader. Det är ju mer än vad en vanlig bil kostar ny. Jag är glad att jag inte lyssnade på säljaren och VW finans som ville sätta ett restvärde på 55% efter 36 månader. Hade jag gått med på det så hade jag behövt lägga ännu mer emellan nu. Tur också att jag har kört betydligt färre mil än beräknat. Det räddade nog en del.
Jag la en rätt så stor första leasingavgift för att slippa betala en massa ränta i onödan. Det gjorde såklart att månadskostnaden inte var så vansinnigt hög under de 32 månaderna som jag haft bilen. Men hade jag behållit den så hade jag troligen behövt höja månadsbetalningarna ganska mycket för att hålla jämna steg med värdeminskningen. Annars hade gapet mellan restvärdet och marknadsvärdet förmodligen fortsatt öka ett bra tag till. Det kändes ganska rätt att göra sig av med den nu.
27,8 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det vore ju inte helt fel, blir ju typ lika bra som Tesla då, förutom tillgång till ställen att ladda på. Tänkte inte på det…
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
mati skrev:Ja, vi som var bland de första som skaffade en e-tron har nog i många avseenden dragit en nitlott. Vi betalade mycket mer än senare kunder, samtidigt fick vi en icke-färdig bil med massa barnsjukdomar och brister.
Men det är värdeminskningen som är den största nackdelen. Min e-tron har tappat 500k (45%) på 32 månader. Det är ju mer än vad en vanlig bil kostar ny. Jag är glad att jag inte lyssnade på säljaren och VW finans som ville sätta ett restvärde på 55% efter 36 månader. Hade jag gått med på det så hade jag behövt lägga ännu mer emellan nu. Tur också att jag har kört betydligt färre mil än beräknat. Det räddade nog en del.
Jag la en rätt så stor första leasingavgift för att slippa betala en massa ränta i onödan. Det gjorde såklart att månadskostnaden inte var så vansinnigt hög under de 32 månaderna som jag haft bilen. Men hade jag behållit den så hade jag troligen behövt höja månadsbetalningarna ganska mycket för att hålla jämna steg med värdeminskningen. Annars hade gapet mellan restvärdet och marknadsvärdet förmodligen fortsatt öka ett bra tag till. Det kändes ganska rätt att göra sig av med den nu.
Kanske en dumfråga och inget illa menat men är inte tumregeln 50% värdetapp på 36 månader? Klart att det känns mer när bilen är dyr i inköp, men i och med 50% så bör det vara införstått redan från början? Eller är det nått jag missar?
Att ÅF rekommenderat 55% är bara beklagligt, de har ingen spåkula och därav brukar man sätta 50% just för att få en viss marginal. Men det brukar landa runt 40-50% (speciellt vid dyrare bilar, kanske Tesla undantaget)
Är det så att du hade 45% av värdet kvar ? Dvs ett tapp på 55%?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Visst var de lite surt att Audi sänkte priset med 130 000:- ett tag senare. Men andra elbilsmärken har också haft prissänkningar.
Värdeminskningen för vissa elbilar har varit väldigt låg, men Audi e-tron är väl ungefär lika som en avgasbil.
Jag som gillar och har behov av en SUV trivs utmärkt, och kommer förlänga leasingen till 60 månader. Har ju bilen som min arbetsplats flera timmar varje dag.
Det har varit en del garantiåtgärder, och Audi Din bil i Stockholm har skött det exemplariskt med e-tron lånebil varje gång.
Nu har MY19 uppgraderas till samma som 2021 så det känns ju bra. Skulle tro att värdeminskningen planar ut en del, det är ju en rätt fin elbil trots allt.
Värdeminskningen för vissa elbilar har varit väldigt låg, men Audi e-tron är väl ungefär lika som en avgasbil.
Jag som gillar och har behov av en SUV trivs utmärkt, och kommer förlänga leasingen till 60 månader. Har ju bilen som min arbetsplats flera timmar varje dag.
Det har varit en del garantiåtgärder, och Audi Din bil i Stockholm har skött det exemplariskt med e-tron lånebil varje gång.
Nu har MY19 uppgraderas till samma som 2021 så det känns ju bra. Skulle tro att värdeminskningen planar ut en del, det är ju en rätt fin elbil trots allt.
Re: Audi e-tron
Fast är det egentligen så många dyra elbilar (en miljon) som har haft lågt värdetapp förutom Tesla? Billigare elbilar har en betydligt större kundkrets som gör att priserna hålls uppe på begagnat.Off Grid Byggaren skrev:Visst var de lite surt att Audi sänkte priset med 130 000:- ett tag senare. Men andra elbilsmärken har också haft prissänkningar.
Värdeminskningen för vissa elbilar har varit väldigt låg, men Audi e-tron är väl ungefär lika som en avgasbil.
Jag som gillar och har behov av en SUV trivs utmärkt, och kommer förlänga leasingen till 60 månader. Har ju bilen som min arbetsplats flera timmar varje dag.
Det har varit en del garantiåtgärder, och Audi Din bil i Stockholm har skött det exemplariskt med e-tron lånebil varje gång.
Nu har MY19 uppgraderas till samma som 2021 så det känns ju bra. Skulle tro att värdeminskningen planar ut en del, det är ju en rätt fin elbil trots allt.
Kul att höra!, jag ångrar mig nästan att jag bara tog 24 månader på min. Den har varit över förväntan. Och jag gruvar mig nästan att jag redan i vår måste börja fundera på nästa bil… riktigt i-landsproblem!
Edit: upptäckte idag en fördel med att e-tron är väldigt tung. Vi åkte ett sällskap i två olika bilar. Ena min e-tron 55 den andra Volvo awd. Volvoföraren klagade på att vägarna var hala. Det var absolut inget jag upplevde i e-tronen…
Båda bilarna rullar på dubbdäck så vikten hjälper nog till att få fäste
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det är inte alltid bra med en tung bil, kan bli lång bromsträcka om det är isigt väglag.
E-tron är en utmärkt vinterbil med bra fyrhjulsdrift och EPS system.
Det går verkligen att ta sig fram, och halkan märks knappt tills det är dags för en snabb inbromsning.
ABS systemet är också bra, men det är lätt att bli lite fartblind då halkan inte märks.
Servostyrning och bromsar är rejält assisterade, kan vara lite svårt att få den där riktiga känslan hur halt det verkligen är på blankis.
Har faktiskt klivit ur bilen och inte kunna gå själv på isen, men e-tron smyger iväg fint ändå.
E-tron är en utmärkt vinterbil med bra fyrhjulsdrift och EPS system.
Det går verkligen att ta sig fram, och halkan märks knappt tills det är dags för en snabb inbromsning.
ABS systemet är också bra, men det är lätt att bli lite fartblind då halkan inte märks.
Servostyrning och bromsar är rejält assisterade, kan vara lite svårt att få den där riktiga känslan hur halt det verkligen är på blankis.
Har faktiskt klivit ur bilen och inte kunna gå själv på isen, men e-tron smyger iväg fint ändå.
Re: Audi e-tron
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Audi e-tron
De har ju sagt att alla e-tron modeller tillverkade från vecka 48 ska ha stöd för detta. Men hade ju varit trevligt om det även funkade på äldre bilar. Men säkert inte utan uppdatering som först ska tas fram och släppas. Vi får ge det 6-12 månader.Off Grid Byggaren skrev:Nu kommer Plug & Charge till e-tron. Undrar om det funkar på MY 19 också?
Re: Audi e-tron
Det blir uppenbarligen lite tufft att vara tidigt ute. Jag var snäppet senare och fick 8% rabatt men missade advancedpaket så säkert närmare 75 000 som man tappade där då jag valde en hel del tillval från listan. Finansbolaget satte max 45% i restskuld efter 36 mån vilket ju ändå ger viss marginal. Var specifikt så för elbilar vilket de kanske får äta upp. Väldigt dyrt iom att den är dyr i inköp. Men vad ska man jämföra med, en SQ7, en S6 avant? De hade tappat minst lika mycket och kostat i drift. För mig verkar värdeminskningen efter 26 mån vara ungefär 280 tusen inräknat bonus. Betalade netto 970 och de verkar ligga på 620-650 som begagnade.mati skrev:Ja, vi som var bland de första som skaffade en e-tron har nog i många avseenden dragit en nitlott. Vi betalade mycket mer än senare kunder, samtidigt fick vi en icke-färdig bil med massa barnsjukdomar och brister.
Men det är värdeminskningen som är den största nackdelen. Min e-tron har tappat 500k (45%) på 32 månader. Det är ju mer än vad en vanlig bil kostar ny. Jag är glad att jag inte lyssnade på säljaren och VW finans som ville sätta ett restvärde på 55% efter 36 månader. Hade jag gått med på det så hade jag behövt lägga ännu mer emellan nu. Tur också att jag har kört betydligt färre mil än beräknat. Det räddade nog en del.
Jag la en rätt så stor första leasingavgift för att slippa betala en massa ränta i onödan. Det gjorde såklart att månadskostnaden inte var så vansinnigt hög under de 32 månaderna som jag haft bilen. Men hade jag behållit den så hade jag troligen behövt höja månadsbetalningarna ganska mycket för att hålla jämna steg med värdeminskningen. Annars hade gapet mellan restvärdet och marknadsvärdet förmodligen fortsatt öka ett bra tag till. Det kändes ganska rätt att göra sig av med den nu.
Får se vad man gör när leasingen går ut om 10 mån. Inget annat som lockar jättemycket just nu. Cross turismo men det är att stretcha det och man vill nog först se PPE bilarna. Tycker inte att förbrukningen är ett reellt problem, kanske uppdateringen som verkligen spelar in. Körde till landet igen nu i helgen i -5 till -8 och landar på 2.6 i förbrukning med stor del motorväg. Lägg pä fantastikt stabil och pålitlig laddning så saknar jag inte direkt ngt egentligen.
Re: Audi e-tron
Känns rätt bra att vara 1 av 100.current skrev:Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Fast en Model Y och e-tron 55 har nog inte samma målgrupp. Lika lite som Model S och Porsche Taycan…current skrev:Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
För min egen del som är mer teknikintresserad så är Tesla det givna valet, dock ej Model Y då jag helt enkelt inte gillar designen. Eller den absurda låga lastvikten. Nu blev det en e-tron helt enkelt för jag fick en bra deal på den. Men ångrar inte valet då den är/var bättre än förväntat. Och räckvidden har hittills aldrig varit ett bekymmer för min del. Efter 25-30 mil stannar jag i vilket fall som helst (även med dieselbilen).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.current skrev:Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...
Re: Audi e-tron
Jag har en Model S. Kan tänka mig en Taycan. Varför skulle det var så vitt skilda målgrupper?Nect skrev:Fast en Model Y och e-tron 55 har nog inte samma målgrupp. Lika lite som Model S och Porsche Taycan…current skrev:Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
För min egen del som är mer teknikintresserad så är Tesla det givna valet, dock ej Model Y då jag helt enkelt inte gillar designen. Eller den absurda låga lastvikten. Nu blev det en e-tron helt enkelt för jag fick en bra deal på den. Men ångrar inte valet då den är/var bättre än förväntat. Och räckvidden har hittills aldrig varit ett bekymmer för min del. Efter 25-30 mil stannar jag i vilket fall som helst (även med dieselbilen).
Re: Audi e-tron
Den som vill ha en Porsche köper en Porsche, ingen Tesla. Men det menar jag Porsches inbitna kundkrets. Sen finns dem som köper en bil oavsett märke för att det är just den typen de för stunden är utefter.MWall skrev:Jag har en Model S. Kan tänka mig en Taycan. Varför skulle det var så vitt skilda målgrupper?Nect skrev:Fast en Model Y och e-tron 55 har nog inte samma målgrupp. Lika lite som Model S och Porsche Taycan…current skrev:Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
För min egen del som är mer teknikintresserad så är Tesla det givna valet, dock ej Model Y då jag helt enkelt inte gillar designen. Eller den absurda låga lastvikten. Nu blev det en e-tron helt enkelt för jag fick en bra deal på den. Men ångrar inte valet då den är/var bättre än förväntat. Och räckvidden har hittills aldrig varit ett bekymmer för min del. Efter 25-30 mil stannar jag i vilket fall som helst (även med dieselbilen).
För att vara fräck så är en Porsche en status symbol…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
MWall skrev:Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.current skrev:Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...
Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.Nect skrev:MWall skrev:Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.current skrev:Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...
Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år.
Samma här, därför jag slår till på en gammal fat E-55, men visst kom jag 35 mil skulle jag inte behöva ladda 5-10 min på vägen till stugan, men kan nog stå ut med det.
27,8 kWp solceller