Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

helix skrev:
Det är väl också så att Matrix inte är aktiva under någon viss hastighet? Typ 70km/h eller så?
Ja, det stämmer nog, men så mycket som 70 är det inte. Jag bor utmed en 70-väg och för det mesta håller jag mig runt 50 när det är mörkt, pga alla djur som flänger omkring här. Och då funkar matrix LED alltid. Men jag har märkt att den släcks ned när man kör riktigt sakta.
Däremot så tror jag att man måste en gång ha kommit över 50 eller 60km/h för att de ska aktiveras. Sen kan man köra långsammare igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mans71 »

helix skrev:
Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.
Är det samma app/infrastruktur på Audi som det är till VW?
Model S P85DL+
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Inte helt säker men man kan ju tycka att de borde använda samma infrastruktur. VW köpte ju för övrigt Göteborhsföretaget WirelessCar förra året (som bland annat gjort VCCs VOC) samt har samarbete med Microsoft med deras Azure plattform. Vet att de satsar rätt hårt på det här just nu så förhoppningsvis blir det bättre inom en nära framtid.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Jag bor utmed en 70-väg och för det mesta håller jag mig runt 50
Inte konstigt din förbrukning är så låg, som sagt. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Hursomhelst så funkar appen igen sen i fredags. Det kan vara inbillning men jag tycker att responstiderna har blivit bättre också.
Även väder- och trafikappen i bilen fungerar igen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Ägare av Audi e-tron rasar efter flera buggar med företagets app. Nu är biltillverkaren ledsen och hävdar att felet har åtgärdats.
Ett problem med online-systemet Audi Connect har inneburit att flera Audi-ägare, inklusive e-tron-ägare, i praktiken inte kan lita på larmstatusvarningar, öppna dörrar / fönster och plats.
Dessutom fungerade inte laddhantering, timer eller förvärmning heller, eftersom appen inte kontaktade servern.
- Felet du refererar till är nu fixat. Det berodde på utmaningar med en server i centrala Tyskland, vilket tyvärr ledde till viss driftstopp i appen. Efter korrigeringen fungerar appen nu som normalt, skriver Audi kommunikationschef Morten Moum till Tek.no.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4qlm ... for-el-suv
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Wilson »

För en tid sedan flaggade jag, här i tråden, för att e-tron håll på att hamna i topp i oktober månads registreringsstatistik i Norge.

Jag tänkte bara återkomma med en summering ytd, för i skuggan av Teslas framgångar med Model 3, tror jag att inte alla förstår vad e-tron har lyckats med där borta.

Det blev som sagt vinst i oktober med 873 bilar. Gott så, men man har faktiskt levererat hela året.

Hittills jan-okt har man sålt 4577 e-tron och bilen ligger på en 4:e plats i statistiken. Modellen utgör hela 74 % av Audis registreringar under året.

Vill man göra en jämförelse med svenska förhållanden, kan man lite enkelt fördubbla försäljningstalen för året (både Norge och dess bilmarknad är ca hälften av Sveriges). Då är man uppe i samma härad som Volvo XC60, som händelsevis även den ligger på fjärde plats i den svenska statistiken.

E-tron i Sverige då? Ja 559 bilar är inte helt dumt. Man slår iaf Q7/Q8 med mariginal. Totalt sett är det 3,8% av Audis, bilar (feb-okt), men räknar man i försäljningsvärde istf antal, är andelen större än så.
Norwaysales.png
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Zalman3 skrev:
Ägare av Audi e-tron rasar efter flera buggar med företagets app. Nu är biltillverkaren ledsen och hävdar att felet har åtgärdats.
Ett problem med online-systemet Audi Connect har inneburit att flera Audi-ägare, inklusive e-tron-ägare, i praktiken inte kan lita på larmstatusvarningar, öppna dörrar / fönster och plats.
Dessutom fungerade inte laddhantering, timer eller förvärmning heller, eftersom appen inte kontaktade servern.
- Felet du refererar till är nu fixat. Det berodde på utmaningar med en server i centrala Tyskland, vilket tyvärr ledde till viss driftstopp i appen. Efter korrigeringen fungerar appen nu som normalt, skriver Audi kommunikationschef Morten Moum till Tek.no.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4qlm ... for-el-suv

Det är lätt att bli bekväm med appen, fast bilen fungerar förstås utan den också.

Jag ställer alltid in laddningsplaneringen i bilens skärm när jag parkerar, och läser av indikeringslampan vid laddporten när jag stoppat i laddkontakten så jag vet att allt fungerar.

Laddtimer, parkeringsvärme och förvärmning kan även ställas in inuti bilen.

För min del är det endast fjärrstart av värmen efter kundbesök jag brukar använda appen till.

Och kollar även ibland att laddningen fungerar med appen efter ett tag, det är förstås en viktigt funktion.

Helt klart finns det mycket som kunde förbättras med appen, men den känns stabilare och snabbare nu efter förra veckans stopp.

Körjournalen är ett skämt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Wilson skrev:
För en tid sedan flaggade jag, här i tråden, för att e-tron håll på att hamna i topp i oktober månads registreringsstatistik i Norge.

Jag tänkte bara återkomma med en summering ytd, för i skuggan av Teslas framgångar med Model 3, tror jag att inte alla förstår vad e-tron har lyckats med där borta.

Det blev som sagt vinst i oktober med 873 bilar. Gott så, men man har faktiskt levererat hela året.

Hittills jan-okt har man sålt 4577 e-tron och bilen ligger på en 4:e plats i statistiken. Modellen utgör hela 74 % av Audis registreringar under året.

Vill man göra en jämförelse med svenska förhållanden, kan man lite enkelt fördubbla försäljningstalen för året (både Norge och dess bilmarknad är ca hälften av Sveriges). Då är man uppe i samma härad som Volvo XC60, som händelsevis även den ligger på fjärde plats i den svenska statistiken.

E-tron i Sverige då? Ja 559 bilar är inte helt dumt. Man slår iaf Q7/Q8 med mariginal. Totalt sett är det 3,8% av Audis, bilar (feb-okt), men räknar man i försäljningsvärde istf antal, är andelen större än så.
Norwaysales.png
Rätt logiskt då en etron tom är billigare än en XC60 i Norge.
X är för många lite för stor och lite för dyr. Därför säljer den sämre nu när det finns alternativ.
Skulle dock tippa på att Y kommer göra att etron tappar betydligt även i Norge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av juristen »

Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige... ;)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

juristen skrev:
Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige... ;)
Tydligen inte just nu
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
juristen skrev:
Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige... ;)
Tydligen inte just nu
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
En väldigt stor faktor är garanterat att det knappt levererats Model 3 till Europa under oktober. Det har ju varit den elbil som sålts överlägset mest i Norge 2019.

Intressant att de totalt missat det i artikeln...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
juristen skrev:
Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige... ;)
Tydligen inte just nu
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/

Bra. Slipper det bli sån trängsel vid laddarna.

Noterar också att artikelförfattaren gör samma tankevurpa som många andra. Att det behövs fler snabbladdare på landsbygden för att folk där också ska kunna ha elbil...

Sjukt att den där "åka till macken"-fixeringen sitter så hårt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
juristen skrev:
Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige... ;)
Tydligen inte just nu
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
En väldigt stor faktor är garanterat att det knappt levererats Model 3 till Europa under oktober. Det har ju varit den elbil som sålts överlägset mest i Norge 2019.

Intressant att de totalt missat det i artikeln...
+1
Tänkte också på det plus att man kanske sparar elbilar för Eu nästa år.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Wilson »

Tycker att det är alldeles för tidigt att tala om en inbromsning för elbilsförsäljningen i Norge efter en månad. Vet inte vad Christina Bu (Norska elbilsföreningen) snackar om när hon kopplar utvecklingen till sämre elbilsförmåner, men det är väl hennes jobb att säga så.

Precis som ni säger är det som händer att Model 3 står för en extrem andel av försäljningen, och de månader de inte levereras i Norge, ser det ut som att hela elbilsmarknaden bromsar in. Model 3 levereras som vi vet i stora volymer innan kvartalssluten.
I mars hade 3an en marknadsandel på 29%, i juni 20% och i september 21%. Klart som tusan att det ser ut som att elbilarna dalar när Tesla inte levererar.

Model 3 tar inte bara kunder av fossilbilar, utan så klart även av andra elbilar. Leaf har tappat 49% hittills i år. Man har helt enkelt prisat bort sig. En 62kWh Tekna kostar på kronan lika mycket som en SR+.
eGolf håller ställningarna hyfsat tack vare kraftiga rabatter. Och koreanerna har svårt att leverera. Kunderna handlar alltså fortfarande elbilar (Tesla), men blir tvungna att vänta ytterligare någon månad till kvartalssluten.

SR+ har knappt börja levereras i Norge. Endast 844 av 14000 3or i Norge är SR+. Så när den kommer i volymer, hämtar sig siffrorna snabbt... Återstår bara att se om bilarna kommer innan årsskiftet.
D-J
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 nov 2019 11:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av D-J »

Hej

någon som har hört när leveranser kan börja av Audi e-tron 50?
Enligt återförsäljaren är bilen jag beställt redan producerad, men får inte lämna fabrik förrän bilen fått ett typgodkännande.

Är detta bara ett svepskäl för att inte behöva leverera bilen under 2019 utan man väntar på att leverera under 2020 när EU:s nya utsläppsregler träder i kraft?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av BrooklynS »

D-J skrev:
Hej

någon som har hört när leveranser kan börja av Audi e-tron 50?
Enligt återförsäljaren är bilen jag beställt redan producerad, men får inte lämna fabrik förrän bilen fått ett typgodkännande.

Är detta bara ett svepskäl för att inte behöva leverera bilen under 2019 utan man väntar på att leverera under 2020 när EU:s nya utsläppsregler träder i kraft?

Ja, vad tror du själv? Tillverkarna tjänar massor av pengar på varje elbil de levererar på andra sidan årsskiftet.
Tesla Y LR -22 EAP
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

nu har jag vid två tillfällen snabbladdat på ionity efter att ha kört endast ca 30 min innan. Det är ngn minus ute och jag har toppat på ”endast” 120 kW som byggts upp successivt från 80 vid start. Började på ca 50% SoC. Ngn med e-tron som upplevt samma. Är batteriet för kallt? Har varit på Ionity södertälje båda gångerna kan tilläggas. Ska testa annan vid tillfälle men de tre gånger jag kört andra Ionityladdare innan har laddningen toppat på 155 kW. Coldgate?
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

D-J skrev:
Hej

någon som har hört när leveranser kan börja av Audi e-tron 50?
Enligt återförsäljaren är bilen jag beställt redan producerad, men får inte lämna fabrik förrän bilen fått ett typgodkännande.

Är detta bara ett svepskäl för att inte behöva leverera bilen under 2019 utan man väntar på att leverera under 2020 när EU:s nya utsläppsregler träder i kraft?

När beställde du din bil?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Audi e-tron

Inlägg av Swede1 »

D-J skrev:
Hej

någon som har hört när leveranser kan börja av Audi e-tron 50?
Enligt återförsäljaren är bilen jag beställt redan producerad, men får inte lämna fabrik förrän bilen fått ett typgodkännande.

Är detta bara ett svepskäl för att inte behöva leverera bilen under 2019 utan man väntar på att leverera under 2020 när EU:s nya utsläppsregler träder i kraft?
Tidigt Q1, ja inga bilar i år pga EU. Intressant att se hur gärna biltillverkarna vill sälja elbilar nästa år, mycket ladd hybrid reklam nu tycker jag på tv och internet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
nu har jag vid två tillfällen snabbladdat på ionity efter att ha kört endast ca 30 min innan. Det är ngn minus ute och jag har toppat på ”endast” 120 kW som byggts upp successivt från 80 vid start. Började på ca 50% SoC. Ngn med e-tron som upplevt samma. Är batteriet för kallt? Har varit på Ionity södertälje båda gångerna kan tilläggas. Ska testa annan vid tillfälle men de tre gånger jag kört andra Ionityladdare innan har laddningen toppat på 155 kW. Coldgate?
När jag laddade hos Ionity i Karlstad förra veckan stannade effekten vid 80kW. Sen jobbade den upp sig, men den kom aldrig över 110kW. Då hade jag kört 10 mil med husvagn, kallt batteri kan man alltså utesluta. Jag åkte sedan vidare till Kristinehamn och laddade färdigt. Där hoppade laddeffekten direkt upp till över 150kW som vanligt. Det var alltså Ionity-laddaren som inte kunde leverera mer effekt. Jag såg också att spänningen var endast runt 410V. Det brukar vara mer i vanliga fall. Dålig kräm helt enkelt. Inte bilens fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Ok, skönt att veta att det förmodligen inte är bilen. Å andra sidan trist om Ionity har skruvat ned effekten eller ngt. Får testa annan vid tillfälle.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Ok, skönt att veta att det förmodligen inte är bilen. Å andra sidan trist om Ionity har skruvat ned effekten eller ngt. Får testa annan vid tillfälle.
Jag har varit med om det en gång förut, i Fredricia i Danmark. I båda fallen klagade bilen faktiskt över för låg effekt i laddaren. Men meddelandet visas bara en kort stund precis efter att laddningen har påbörjats. Det är lätt att missa det eftersom man troligen står vid laddaren och undrar vad som händer.

I fallet med Karlstad laddade jag även dagen innan detta hände, och då funkade allt som vanligt, dvs fullt kräm. Det är alltså troligen ett temporärt problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

blåljusfolket i Norge har lite åsikter om den étron dom testar, runt 9 min
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nickej19
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 nov 2019 13:07

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nickej19 »

Hej på Er,
Nu har jag också kommit in i elbilsvärlden och blivit med e-tron. Kommer närmast från A6 allroad och Q7. Har läst och följt tråden ett tag och har hjälpt mig mycket för att försöka förstå och anpassa sig till detta nya liv, tack för bra tråd och information.
Har kört ca 300 mil på 6v och kan inte annat än konstatera att det är en riktigt vass bil. Finns egentligen bara en nackdel och det är förbrukningen. I motorvägsfart (115-120 med farthållare) ligger den konstant mellan 3,0-3,4 beroende lite på väder och vind. Finns det hpc laddare längs vägen är detta inget större problem men om man enbart kan välja 50kw och lägre blir stoppen lite väl långa.
Ska prova en sväng till Holland om några veckor så då får jag lite mer referenser.
Annars supernöjd.
489855E5-9AAB-4BB1-B9BF-354C0DD7DE2C.jpeg
Senast redigerad av Nickej19, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar