Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
Re: Audi e-tron
Hur är det med lacken? Kan man välja att få den hellackad/nerlackad trots att man inte valt s-line? Hittar inget val i konfiguratorn för det.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Audi e-tron
Nja... Du får ju åtminstone tanka en gång på de där 120 milen. Om man ska generalisera så är det ju dessutom rätt mycket sak samma var man stannar så länge man gör det längs Autobahn och inte tar avstickare. Det är ju i allmänhet ungefär lika sunkiga vägkrogar/mackar oavsett var man stannar.Fredrik j skrev:Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Jag har det i min offert på en proline. Kostade runt 4k om jag minns rätt. Hör med din audihandlare varför det inte ligger längre i konfiguration.Goblin skrev:Hur är det med lacken? Kan man välja att få den hellackad/nerlackad trots att man inte valt s-line? Hittar inget val i konfiguratorn för det.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Audi e-tron
WJ1 heter optionkoden enligt min beställning och kostar 4300 kr. Hoppas dom löser det åt dig. Jag tycker det ser bra mycket bättre ut
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Audi e-tron
Åker till italien på somrarna. Brukar starta hemifrån med full tank och fyller tysk diesel i rostock när vi rullar av färjan och sen klarar vi oss ända till Bad reichenhall i österrike där vi brukar övernatta. Äter precis var vi vill. Tankar vid hotellet på morgonen därpå och kommer fram i venedig med ungefär halv tank. På vägen hem drar jag husvagn så då drar den lite mer....Legato skrev:Nja... Du får ju åtminstone tanka en gång på de där 120 milen. Om man ska generalisera så är det ju dessutom rätt mycket sak samma var man stannar så länge man gör det längs Autobahn och inte tar avstickare. Det är ju i allmänhet ungefär lika sunkiga vägkrogar/mackar oavsett var man stannar.Fredrik j skrev:Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
Re: Audi e-tron
Eller så väljer du manhattangrå proline (mycket mörk grå) och får den nerlackad utan kostnad då hjulhusen är manhattangrå som kontrast på proline. Jag gjorde det på min då jag ändå gillade färgen. Hade helst haft daytonagrå men den fanns inte i somras. Finns väl nu till s-line.Goblin skrev:Hur är det med lacken? Kan man välja att få den hellackad/nerlackad trots att man inte valt s-line? Hittar inget val i konfiguratorn för det.
Re: Audi e-tron
Återigen... "Äter precis var vi vill" gör i mitt tycke ingen direkt skillnad längs Autobahn. Och ja, man äter precis var man vill även med en Tesla. Det är bara lite smidigare att ta det på samma ställe som man laddar. Med tanke på hur tätt SUCs+Ionity ligger i Tyskland så är det verkligen inget som spelar någon roll dock. Givetvis lite mer begränsande om man kör e-tron dock.Fredrik j skrev:Åker till italien på somrarna. Brukar starta hemifrån med full tank och fyller tysk diesel i rostock när vi rullar av färjan och sen klarar vi oss ända till Bad reichenhall i österrike där vi brukar övernatta. Äter precis var vi vill. Tankar vid hotellet på morgonen därpå och kommer fram i venedig med ungefär halv tank. På vägen hem drar jag husvagn så då drar den lite mer....Legato skrev:Nja... Du får ju åtminstone tanka en gång på de där 120 milen. Om man ska generalisera så är det ju dessutom rätt mycket sak samma var man stannar så länge man gör det längs Autobahn och inte tar avstickare. Det är ju i allmänhet ungefär lika sunkiga vägkrogar/mackar oavsett var man stannar.Fredrik j skrev:Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
Undantaget är som sagt om man vill köra till någon specifik restaurang i någon stad, men vi brukar vara selektiva med middagsställen på resmålet snarare än luncher längs vägen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Tur att du inte har en Volvo iaf! Hade en Volvo XC60 T8 mellan min Model S och Model 3. Den drog ungefär 1,2 l/milen i snitt på road trip i Europa. Med 50 liters tank betydde det att man fick tanka lika ofta som Teslan behövde ladda, med skillnaden att det var bra mycket dyrare.Fredrik j skrev:Åker till italien på somrarna. Brukar starta hemifrån med full tank och fyller tysk diesel i rostock när vi rullar av färjan och sen klarar vi oss ända till Bad reichenhall i österrike där vi brukar övernatta. Äter precis var vi vill. Tankar vid hotellet på morgonen därpå och kommer fram i venedig med ungefär halv tank. På vägen hem drar jag husvagn så då drar den lite mer....Legato skrev:Nja... Du får ju åtminstone tanka en gång på de där 120 milen. Om man ska generalisera så är det ju dessutom rätt mycket sak samma var man stannar så länge man gör det längs Autobahn och inte tar avstickare. Det är ju i allmänhet ungefär lika sunkiga vägkrogar/mackar oavsett var man stannar.Fredrik j skrev:Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
Audi e-tron
Dykt upp en del beggade 55or på blocket.
Nypris runt 1,2. Nu ca 800. Rätt stort tapp på mindre än ett år.
Tröttnade ägarna när de plötsligt blev lika dyra att köra på långtur som en Q7?
Är man intresserad av étron känns det dock som ett klipp, särskilt jämfört med en ny 50. Nog bättre val än en ny Polestar också för den delen.
Nypris runt 1,2. Nu ca 800. Rätt stort tapp på mindre än ett år.
Tröttnade ägarna när de plötsligt blev lika dyra att köra på långtur som en Q7?
Är man intresserad av étron känns det dock som ett klipp, särskilt jämfört med en ny 50. Nog bättre val än en ny Polestar också för den delen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ja, det känns ju högst rimligt att någon hellre tar ett värdetapp på 300-400 tusen efter ett halvår än att betala 4 kr extra per kWh för att kunna ladda med 150 kW. Bilarna verkar dock ha varit eftertraktade på andrahandsmarknaden och sålts snabbt, den billigaste jag hittat kostar ca 880 tkr (står ej vad nypris var).taliz skrev:Dykt upp en del beggade 55or på blocket.
Nypris runt 1,2. Nu ca 800.
Tröttnade ägarna när de plötsligt blev lika dyra att köra på långtur som en Q7?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Audi e-tron
Ja den blåa för 799 försvann snabbt. Spannet ligger nu på 870-900, de sätts ner ju längre tiden går tills nån slår till.
Som sagt nog bra köp jmf med ny 50 eller PS2.
Som sagt nog bra köp jmf med ny 50 eller PS2.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
De är ett utdöende släkte alltså så inget man behöver planera för i framtiden...Bjelke skrev:I kriget mot elbilar så är det helt klart många som hävdar att dom minsann kör så, och nej, jag tror inte heller på den skiten rent generellt, men å andra sidan så finns det ett fåtal som trots det ändå kör så (och det dyker ibland upp i olycksstatistiken om man säger så)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Det stod uttryckligen i annonsen på den blåa för 799 som försvann snabbt.mati skrev:Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Här är en för knappt 1,1 som nu ligger ute för 879 https://www.blocket.se/vi/87339143.htm inte lika bra, men går säkert att pruta ner en bit till.
Som man brukar säga, de som ligger på blocket ligger där för att de inte blivit sålda. Dvs priset måste ner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jo, jag bojkottar Volvos upplägg när det gäller deras hybrider och prissättning. De ser bra ut på pappret vad gäller prestanda, men granskar man hur deras drivlina är uppbyggd så inser man att det bara är ett snabbt hafsverk, iaf enligt mig... Några exempel:point1 skrev:Tur att du inte har en Volvo iaf! Hade en Volvo XC60 T8 mellan min Model S och Model 3. Den drog ungefär 1,2 l/milen i snitt på road trip i Europa. Med 50 liters tank betydde det att man fick tanka lika ofta som Teslan behövde ladda, med skillnaden att det var bra mycket dyrare.Fredrik j skrev:Åker till italien på somrarna. Brukar starta hemifrån med full tank och fyller tysk diesel i rostock när vi rullar av färjan och sen klarar vi oss ända till Bad reichenhall i österrike där vi brukar övernatta. Äter precis var vi vill. Tankar vid hotellet på morgonen därpå och kommer fram i venedig med ungefär halv tank. På vägen hem drar jag husvagn så då drar den lite mer....Legato skrev:Nja... Du får ju åtminstone tanka en gång på de där 120 milen. Om man ska generalisera så är det ju dessutom rätt mycket sak samma var man stannar så länge man gör det längs Autobahn och inte tar avstickare. Det är ju i allmänhet ungefär lika sunkiga vägkrogar/mackar oavsett var man stannar.Fredrik j skrev:Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
-Ingen fyrhjulsdrift vid ren eldrift
-Tokstressad liten fyrcylindrig motor i alleles för stora bilar i kombination med för liten elmotor.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Audi e-tron
Konstigt att det inte blir sålda med tanke på den långa väntetiden när man beställer en ny. Efterfrågan verkar ju finnas tänker jag.taliz skrev:Det stod uttryckligen i annonsen på den blåa för 799 som försvann snabbt.mati skrev:Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Här är en för knappt 1,1 som nu ligger ute för 879 https://www.blocket.se/vi/87339143.htm inte lika bra, men går säkert att pruta ner en bit till.
Som man brukar säga, de som ligger på blocket ligger där för att de inte blivit sålda. Dvs priset måste ner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag har en Volvo S90 D3.point1 skrev:Tur att du inte har en Volvo iaf! Hade en Volvo XC60 T8 mellan min Model S och Model 3. Den drog ungefär 1,2 l/milen i snitt på road trip i Europa. Med 50 liters tank betydde det att man fick tanka lika ofta som Teslan behövde ladda, med skillnaden att det var bra mycket dyrare.Fredrik j skrev:Åker till italien på somrarna. Brukar starta hemifrån med full tank och fyller tysk diesel i rostock när vi rullar av färjan och sen klarar vi oss ända till Bad reichenhall i österrike där vi brukar övernatta. Äter precis var vi vill. Tankar vid hotellet på morgonen därpå och kommer fram i venedig med ungefär halv tank. På vägen hem drar jag husvagn så då drar den lite mer....Legato skrev:Nja... Du får ju åtminstone tanka en gång på de där 120 milen. Om man ska generalisera så är det ju dessutom rätt mycket sak samma var man stannar så länge man gör det längs Autobahn och inte tar avstickare. Det är ju i allmänhet ungefär lika sunkiga vägkrogar/mackar oavsett var man stannar.Fredrik j skrev:Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
Re: Audi e-tron
Listpris 1.1 är ju en sak. Det hade min nästan också men fick 7% rabatt utan problem. Så dra av en 100” så ser du vad den kostar ny. Sen lite oklart med bonuspremien på 60”. Om den redan är plockad av första finansbolaget får ju inte den nya leasingtagaren del av den antar jag. Jag väntar fortfarande på att mitt finansbolag ska få pengarna vilket leder till lägre månadskostnad framgent.taliz skrev:Det stod uttryckligen i annonsen på den blåa för 799 som försvann snabbt.mati skrev:Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Här är en för knappt 1,1 som nu ligger ute för 879 https://www.blocket.se/vi/87339143.htm inte lika bra, men går säkert att pruta ner en bit till.
Som man brukar säga, de som ligger på blocket ligger där för att de inte blivit sålda. Dvs priset måste ner.
Re: Audi e-tron
Är det inte snart dax att vi skapar ett eget forum för e-tron ägare? Jag kommer ha en egen i sommar, och ångrar inte en sekund att jag kommer lämna Tesla träsket. Det är många tesla fanboys som är inne på denna tråd om e-tron och skriver ner Audin i stort och smått. Mati, blir du inte trött på att ständigt försvara ditt bilval? Jag hade garanterat blivit det.mati skrev:Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Audi e-tron
Varför ska man ens försvara sin bilval?cosmos skrev:Är det inte snart dax att vi skapar ett eget forum för e-tron ägare? Jag kommer ha en egen i sommar, och ångrar inte en sekund att jag kommer lämna Tesla träsket. Det är många tesla fanboys som är inne på denna tråd om e-tron och skriver ner Audin i stort och smått. Mati, blir du inte trött på att ständigt försvara ditt bilval? Jag hade garanterat blivit det.mati skrev:Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Jag skiter i vad andra tycker om min bil. Jag är nöjd och den dagen jag inte längre är nöjd byter jag. Tänker inte låta andra bestämma när och vad jag ska köpa. Sverige är fritt land och var och en kan välja själva vad de ska köra tycker jag.
Re: Audi e-tron
Lär nog kunna säljas rätt snart, kanske skulle jag slå till i och med att tillverkningen av dem är stoppad och den är i Kalmar...:mati skrev:Konstigt att det inte blir sålda med tanke på den långa väntetiden när man beställer en ny. Efterfrågan verkar ju finnas tänker jag.taliz skrev:Det stod uttryckligen i annonsen på den blåa för 799 som försvann snabbt.mati skrev:Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Här är en för knappt 1,1 som nu ligger ute för 879 https://www.blocket.se/vi/87339143.htm inte lika bra, men går säkert att pruta ner en bit till.
Som man brukar säga, de som ligger på blocket ligger där för att de inte blivit sålda. Dvs priset måste ner.
https://electrek.co/2020/02/21/audi-sus ... ore-123382
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Är lite speciellt med dyra audis och andra tyska premiummärken. I och med att de är så anpassningsbara är bilen ofta ganska individuellt utrustad. Jag har aldrig lyckats hitta en lätt begagnad audi som har den utrustning jag vill ha. Utom när jag köpte i Tyskland en gång men ändå inte helt 100. Så en lätt begagnad tappar snabbt en del, märks förstås mer på dyrare modeller än volymmodellerna. Det lugnar sig förstås efter några år när värdet är lägre då acceptansen för att man inte får en bil exakt som man skulle speca den ny ökar. Köper du en tre år gammal bil för 5-600” som kostade 1000” ny så accepterar du avsaknad av viss utrustning men detsamma gäller inte en nästan ny bil som du ska betala 90% av nypris för. Så funkar jag iaf.
Re: Audi e-tron
Hört det från andra också och jag tänker inte köpa den. Det ser dock ut som att det inte kommer att komma några nya på obestämd tid nu i och med att de lagt produktion på is. Tillverkningen kan dock komma upp nästa vecka igen så då kommer det i princip inte märkas.macky skrev:Är lite speciellt med dyra audis och andra tyska premiummärken. I och med att de är så anpassningsbara är bilen ofta ganska individuellt utrustad. Jag har aldrig lyckats hitta en lätt begagnad audi som har den utrustning jag vill ha. Utom när jag köpte i Tyskland en gång men ändå inte helt 100. Så en lätt begagnad tappar snabbt en del, märks förstås mer på dyrare modeller än volymmodellerna. Det lugnar sig förstås efter några år när värdet är lägre då acceptansen för att man inte får en bil exakt som man skulle speca den ny ökar. Köper du en tre år gammal bil för 5-600” som kostade 1000” ny så accepterar du avsaknad av viss utrustning men detsamma gäller inte en nästan ny bil som du ska betala 90% av nypris för. Så funkar jag iaf.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
SÅ funkar jag också. Under 1990-talet och början av 2000-talet lönade det sig att importera BMW från Tyskland till Sverige, men framför allt var det möjligt att hitta bilar med den utrustningskombination som jag sökte, när hela den enorma tyska marknaden stod till förfogande. Men de senaste 15 åren har jag köpt nytt, för att få precis den specifikation jag vill ha.macky skrev:Är lite speciellt med dyra audis och andra tyska premiummärken. I och med att de är så anpassningsbara är bilen ofta ganska individuellt utrustad. Jag har aldrig lyckats hitta en lätt begagnad audi som har den utrustning jag vill ha. Utom när jag köpte i Tyskland en gång men ändå inte helt 100. Så en lätt begagnad tappar snabbt en del, märks förstås mer på dyrare modeller än volymmodellerna. Det lugnar sig förstås efter några år när värdet är lägre då acceptansen för att man inte får en bil exakt som man skulle speca den ny ökar. Köper du en tre år gammal bil för 5-600” som kostade 1000” ny så accepterar du avsaknad av viss utrustning men detsamma gäller inte en nästan ny bil som du ska betala 90% av nypris för. Så funkar jag iaf.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.