Då får företaget alltså i princip sälja bilen och sen köper man privat en likadan till samma pris. Då kan ju SKV inte säga nåt. Det skulle ju vara ganska korkat att köpa ut sin bil enligt vad skatteverket anser är marknadsmässigt när det i själva verket går att köpa en likadan bil till ett mycket lägre pris hos nån bilhandlare.MWall skrev:Nej, bud är inte samma som marknadsvärde. Staten tycker om skattepengar. Om en handlare köpare bilen för 500' och säljer för 600' så får det bolaget skatta för vinsten. Om du som privatperson köper den för 500' så missar ju staten skatt. Så kan vi inte ha det.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag som har min bil som finansiell leasing men som anställd får ju köpa loss bilen till restskulden. Dvs lösa skulden på bilen. Sen ska en värdering göras och om jag köper ut bilen utlöser det ju skatt på övervärdet om det finns ett sånt. Hade det istället varit undervärde hade jag fått stå för det (fast på oskattade pengar).
Tror jag har en restskuld på ca 430k i höst. Så kanske köper jag den privat ett tag eller så leasar jag ngt år till för att se vad som kommer ut på marknaden. Om man vill ta ut ny leasingbil har jag tolkat det som att man kan använa övervärdet brutto från tidigare bil som en down payment.
Tror jag har en restskuld på ca 430k i höst. Så kanske köper jag den privat ett tag eller så leasar jag ngt år till för att se vad som kommer ut på marknaden. Om man vill ta ut ny leasingbil har jag tolkat det som att man kan använa övervärdet brutto från tidigare bil som en down payment.
Re: Audi e-tron
Det beror ju på. Handlaren vill ju göra vinst också.mati skrev:Då får företaget alltså i princip sälja bilen och sen köper man privat en likadan till samma pris. Då kan ju SKV inte säga nåt. Det skulle ju vara ganska korkat att köpa ut sin bil enligt vad skatteverket anser är marknadsmässigt när det i själva verket går att köpa en likadan bil till ett mycket lägre pris hos nån bilhandlare.MWall skrev:Nej, bud är inte samma som marknadsvärde. Staten tycker om skattepengar. Om en handlare köpare bilen för 500' och säljer för 600' så får det bolaget skatta för vinsten. Om du som privatperson köper den för 500' så missar ju staten skatt. Så kan vi inte ha det.
Re: Audi e-tron
Jag kan ju sälja tll en privatperson också.MWall skrev:Det beror ju på. Handlaren vill ju göra vinst också.mati skrev:Då får företaget alltså i princip sälja bilen och sen köper man privat en likadan till samma pris. Då kan ju SKV inte säga nåt. Det skulle ju vara ganska korkat att köpa ut sin bil enligt vad skatteverket anser är marknadsmässigt när det i själva verket går att köpa en likadan bil till ett mycket lägre pris hos nån bilhandlare.MWall skrev:Nej, bud är inte samma som marknadsvärde. Staten tycker om skattepengar. Om en handlare köpare bilen för 500' och säljer för 600' så får det bolaget skatta för vinsten. Om du som privatperson köper den för 500' så missar ju staten skatt. Så kan vi inte ha det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Nu är appen lite uppfräschad till 4.8 för Android
Hoppas tillgängligheten fortsätter vara hög.
Hoppas tillgängligheten fortsätter vara hög.
Re: Audi e-tron
mati skrev:Jag kan ju sälja tll en privatperson också.MWall skrev:Det beror ju på. Handlaren vill ju göra vinst också.mati skrev:Då får företaget alltså i princip sälja bilen och sen köper man privat en likadan till samma pris. Då kan ju SKV inte säga nåt. Det skulle ju vara ganska korkat att köpa ut sin bil enligt vad skatteverket anser är marknadsmässigt när det i själva verket går att köpa en likadan bil till ett mycket lägre pris hos nån bilhandlare.MWall skrev:Nej, bud är inte samma som marknadsvärde. Staten tycker om skattepengar. Om en handlare köpare bilen för 500' och säljer för 600' så får det bolaget skatta för vinsten. Om du som privatperson köper den för 500' så missar ju staten skatt. Så kan vi inte ha det.
Ja men du får inte gynna dig själv genom att sälja till dig under marknadsvärdet. Det är bara så tyvärr.
Re: Audi e-tron
Det vet jag ju. Men du kan väl sälja till högstbjudande. Och om det är en privatperson eller ett företag har ju Skatteverket inget att göra med. Och jag som privatperson kan ju själv lägga bud på den. Om ingen vill ha den är det ju svårt att fastställa ett marknadsvärde. Ingen aning, det var bara ett teoretiskt tankeexperiment. Jag har aldrig haft för avsikt att köpa ut min e-tron.MWall skrev:mati skrev:Jag kan ju sälja tll en privatperson också.MWall skrev:Det beror ju på. Handlaren vill ju göra vinst också.mati skrev:Då får företaget alltså i princip sälja bilen och sen köper man privat en likadan till samma pris. Då kan ju SKV inte säga nåt. Det skulle ju vara ganska korkat att köpa ut sin bil enligt vad skatteverket anser är marknadsmässigt när det i själva verket går att köpa en likadan bil till ett mycket lägre pris hos nån bilhandlare.MWall skrev:Nej, bud är inte samma som marknadsvärde. Staten tycker om skattepengar. Om en handlare köpare bilen för 500' och säljer för 600' så får det bolaget skatta för vinsten. Om du som privatperson köper den för 500' så missar ju staten skatt. Så kan vi inte ha det.
Ja men du får inte gynna dig själv genom att sälja till dig under marknadsvärdet. Det är bara så tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Jag fick värdering på min Leaf och köpte ut den till lite överpris
Och några månader senare sålde jag den till strax under värderingen, så
Skatteverket borde vara nöjda i det fallet iaf
Värderingen kom från två olika Nissan-handlare och var på samma belopp också
Och några månader senare sålde jag den till strax under värderingen, så
Skatteverket borde vara nöjda i det fallet iaf
Värderingen kom från två olika Nissan-handlare och var på samma belopp också
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det kommer lite uppgraderingar till min MY 19 fortfarande.
Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad, har märkt att om jag tömmer batteriet två gånger och långsamladdar före långresa så får jag lite bättre räckvidd. Typ 1-3 mil, så den har inte balanserat batteriet helt perfekt tidigare.
Serviceåtgärd 93N6
Programvaruuppdatering av batterimodulstyrdon
Det innebär På Audi e-tron-bilar från en viss tillverkningsperiod är en programvaruuppdatering nödvändig. Batterisystemet i ett elfordon består av ett större antal enskilda battericeller. Dessa har samma kapacitet och något olika cellspänningar. Utan balansering skulle detta innebära att hela systemet alltid riktar sig efter den svagaste cellen när det gäller systemets kapacitet, dessutom kan enskilda celler överbelastas och åldras snabbare. Effekten av balanseringen kan försämras på grund av en eventuell felaktig bestämning av cellspänningen. Med programvaruuppdateringen optimeras styrdonets funktion beträffande balanseringen och cellspänningsmätningen stabiliseras.
Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad, har märkt att om jag tömmer batteriet två gånger och långsamladdar före långresa så får jag lite bättre räckvidd. Typ 1-3 mil, så den har inte balanserat batteriet helt perfekt tidigare.
Serviceåtgärd 93N6
Programvaruuppdatering av batterimodulstyrdon
Det innebär På Audi e-tron-bilar från en viss tillverkningsperiod är en programvaruuppdatering nödvändig. Batterisystemet i ett elfordon består av ett större antal enskilda battericeller. Dessa har samma kapacitet och något olika cellspänningar. Utan balansering skulle detta innebära att hela systemet alltid riktar sig efter den svagaste cellen när det gäller systemets kapacitet, dessutom kan enskilda celler överbelastas och åldras snabbare. Effekten av balanseringen kan försämras på grund av en eventuell felaktig bestämning av cellspänningen. Med programvaruuppdateringen optimeras styrdonets funktion beträffande balanseringen och cellspänningsmätningen stabiliseras.
Re: Audi e-tron
Värt att åka in till Audi för att få uppdatering?
Tycker ändå att dem uppskattar räckvidden bra nör jag kör, men kör med navigatorn för att se differensen. Ska pröva att tömma batteriet, hur lågt behöver/ bör man gå? Under 5% eller räcker 10?
Tycker ändå att dem uppskattar räckvidden bra nör jag kör, men kör med navigatorn för att se differensen. Ska pröva att tömma batteriet, hur lågt behöver/ bör man gå? Under 5% eller räcker 10?
27,8 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag kan lämna rapport hur det blev inom kort. Har kört ned till 4-5% när jag testade tidigare.Dafro skrev:Värt att åka in till Audi för att få uppdatering?
Tycker ändå att dem uppskattar räckvidden bra nör jag kör, men kör med navigatorn för att se differensen. Ska pröva att tömma batteriet, hur lågt behöver/ bör man gå? Under 5% eller räcker 10?
Den stora förbättringen var ju när 2021 års mjukvara släpptes till de äldre bilarna. Fick nog nästa 3 mil mer räckvidd efter den vilket var perfekt för mina långresor. Det var lite väl äventyrligt innan dess vintertid med släp.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
Re: Audi e-tron
Väntar med spänning. Min visar nu 150 km vid 48%, viss skillnad. Hur många mil har din gått? Min -19 har gått 4300 mil, tänker på det du skrev att räckvidden verkar öka. Får jag 8 mil till så ska jag boka en tid för uppdatering, ska servas i höst.Off Grid Byggaren skrev:Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.Off Grid Byggaren skrev:Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det är denna uppdatering jag fått till MY19. Min bil har gått 4800 mil nu.macky skrev:Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.Off Grid Byggaren skrev:Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
Serviceåtgärd 93N6
Programvaruuppdatering av batterimodulstyrdon
Det innebär På Audi e-tron-bilar från en viss tillverkningsperiod är en programvaruuppdatering nödvändig. Batterisystemet i ett elfordon består av ett större antal enskilda battericeller. Dessa har samma kapacitet och något olika cellspänningar. Utan balansering skulle detta innebära att hela systemet alltid riktar sig efter den svagaste cellen när det gäller systemets kapacitet, dessutom kan enskilda celler överbelastas och åldras snabbare. Effekten av balanseringen kan försämras på grund av en eventuell felaktig bestämning av cellspänningen. Med programvaruuppdateringen optimeras styrdonets funktion beträffande balanseringen och cellspänningsmätningen stabiliseras.
Re: Audi e-tron
Det är ju en GOM.
Det är varmare nu…
Det är varmare nu…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Audi gissometern har stämt rätt bra tidigare, jag brukar ligga på cirka 35 mil under sommaren. Men den kan ju blivit nollställd efter uppdateringen och visar nu kanske WLTP räckvidden.taliz skrev:Det är ju en GOM.
Det är varmare nu…
Re: Audi e-tron
Den brukar stämma rätt bra. Man ser alltid ökningen när sommaren kommer. Ligger nu omräknat på 360-370km men det har den nog gjort tidigare år också. Kör på 21” så det krävs lite värme innan den blir bättre än 20” på vinterhalvåret.Off Grid Byggaren skrev:Audi gissometern har stämt rätt bra tidigare, jag brukar ligga på cirka 35 mil under sommaren. Men den kan ju blivit nollställd efter uppdateringen och visar nu kanske WLTP räckvidden.taliz skrev:Det är ju en GOM.
Det är varmare nu…
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Nu har jag kört ett tag och det verkar som jag fått cirka 20 km ytterligare räckvidd utöver de 30 km vid förra uppgraderingen.Off Grid Byggaren skrev:Det är denna uppdatering jag fått till MY19. Min bil har gått 4800 mil nu.macky skrev:Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.Off Grid Byggaren skrev:Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
Serviceåtgärd 93N6
Programvaruuppdatering av batterimodulstyrdon
Det innebär På Audi e-tron-bilar från en viss tillverkningsperiod är en programvaruuppdatering nödvändig. Batterisystemet i ett elfordon består av ett större antal enskilda battericeller. Dessa har samma kapacitet och något olika cellspänningar. Utan balansering skulle detta innebära att hela systemet alltid riktar sig efter den svagaste cellen när det gäller systemets kapacitet, dessutom kan enskilda celler överbelastas och åldras snabbare. Effekten av balanseringen kan försämras på grund av en eventuell felaktig bestämning av cellspänningen. Med programvaruuppdateringen optimeras styrdonets funktion beträffande balanseringen och cellspänningsmätningen stabiliseras.
Ligger upp mot 38 mil vid 100% SoC.
Vet snart inte vad jag ska ha all denna räckvidd till, har ju vant mig med betydligt mindre.
Ställde ner laddgränsen till 70% nu, men på långresa blir det förstås lite mer valfrihet med laddstationer.
Re: Audi e-tron
Off Grid Byggaren skrev:Nu har jag kört ett tag och det verkar som jag fått cirka 20 km ytterligare räckvidd utöver de 30 km vid förra uppgraderingen.Off Grid Byggaren skrev:Det är denna uppdatering jag fått till MY19. Min bil har gått 4800 mil nu.macky skrev:Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.Off Grid Byggaren skrev:Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
Serviceåtgärd 93N6
Programvaruuppdatering av batterimodulstyrdon
Det innebär På Audi e-tron-bilar från en viss tillverkningsperiod är en programvaruuppdatering nödvändig. Batterisystemet i ett elfordon består av ett större antal enskilda battericeller. Dessa har samma kapacitet och något olika cellspänningar. Utan balansering skulle detta innebära att hela systemet alltid riktar sig efter den svagaste cellen när det gäller systemets kapacitet, dessutom kan enskilda celler överbelastas och åldras snabbare. Effekten av balanseringen kan försämras på grund av en eventuell felaktig bestämning av cellspänningen. Med programvaruuppdateringen optimeras styrdonets funktion beträffande balanseringen och cellspänningsmätningen stabiliseras.
Ligger upp mot 38 mil vid 100% SoC.
Vet snart inte vad jag ska ha all denna räckvidd till, har ju vant mig med betydligt mindre.
Ställde ner laddgränsen till 70% nu, men på långresa blir det förstås lite mer valfrihet med laddstationer.
Kör också med 70% daglig körning. Drar upp till 100% vid långresor.
Min -21 har nån uppdatering med som väntar när jag har tid. Men tror den bara ändrar beräkningen för GOM?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Själv ska jag in för denna uppdatering på onsdag, jag har ca 34 mil vid 100% men det beror väl körmönster, i mitt fall till och från jobb och motorväg utöver det. Började först fundera på om jag skulle komma till stugan men tror inte det öndå fast jag insett att abrp är lite väl negativ. Sedan att bilen ska börja klaga på kort räckvidd vid 100 km och 29% känns lite tidigt men var kanske lämpligt 2019 och öven tills man är van med bilen.Off Grid Byggaren skrev:Nu har jag kört ett tag och det verkar som jag fått cirka 20 km ytterligare räckvidd utöver de 30 km vid förra uppgraderingen.Off Grid Byggaren skrev:Det är denna uppdatering jag fått till MY19. Min bil har gått 4800 mil nu.macky skrev:Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.Off Grid Byggaren skrev:Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
Serviceåtgärd 93N6
Programvaruuppdatering av batterimodulstyrdon
Det innebär På Audi e-tron-bilar från en viss tillverkningsperiod är en programvaruuppdatering nödvändig. Batterisystemet i ett elfordon består av ett större antal enskilda battericeller. Dessa har samma kapacitet och något olika cellspänningar. Utan balansering skulle detta innebära att hela systemet alltid riktar sig efter den svagaste cellen när det gäller systemets kapacitet, dessutom kan enskilda celler överbelastas och åldras snabbare. Effekten av balanseringen kan försämras på grund av en eventuell felaktig bestämning av cellspänningen. Med programvaruuppdateringen optimeras styrdonets funktion beträffande balanseringen och cellspänningsmätningen stabiliseras.
Ligger upp mot 38 mil vid 100% SoC.
Vet snart inte vad jag ska ha all denna räckvidd till, har ju vant mig med betydligt mindre.
Ställde ner laddgränsen till 70% nu, men på långresa blir det förstås lite mer valfrihet med laddstationer.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
27,8 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
Re: Audi e-tron
Ok tack men då stämmer 250 som grundinställningen ganska bra, jag har dock 20”.Off Grid Byggaren skrev:Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
250 låter lite högt imo.
Åkte idag Tyresö-GBG. Höll 10-15 över hastighetsgränsen och snittade 240 med 20". Ganska mkt AC pga 24-29 grader yttertemperatur.
Bra start på 700 milaresan
Körde inte ens efficiency utan auto-läge. Vet ej om det gör någon större skillnad dock, antar att den sänker fjädringen även i auto i motorvägsfart?
Åkte idag Tyresö-GBG. Höll 10-15 över hastighetsgränsen och snittade 240 med 20". Ganska mkt AC pga 24-29 grader yttertemperatur.
Bra start på 700 milaresan
Körde inte ens efficiency utan auto-läge. Vet ej om det gör någon större skillnad dock, antar att den sänker fjädringen även i auto i motorvägsfart?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021