Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

macky skrev:
Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Legato skrev:
250 låter lite högt imo.

Åkte idag Tyresö-GBG. Höll 10-15 över hastighetsgränsen och snittade 240 med 20". Ganska mkt AC pga 24-29 grader yttertemperatur.

Bra start på 700 milaresan :D

Körde inte ens efficiency utan auto-läge. Vet ej om det gör någon större skillnad dock, antar att den sänker fjädringen även i auto i motorvägsfart?

Jag brukar köra på Dynamic, det blir då lite fastare och trevligare uppförande i motorvägsfart tycker jag.

Styrstrategin i e-tron luftfjädring när "auto"-läget är valt:

Om fordonet för närvarande är inställt på en annan körhöjd, ställs normalnivån in när fordonet står stilla eller färdas med en hastighet under 120 km/h.

Om fordonet därefter överskrider en hastighet på 120 km/h, sänks körhöjden omedelbart med 13 mm till låg nivå 1.

Om hastigheten sedan ökar ytterligare till minst 140 km/h och förblir där i 20 sekunder, sänks körhöjden igen med ytterligare 13 mm till motorvägsnivå.

Om hastigheten därefter sänks igen och fordonet körs med en hastighet av 110 km/h eller lägre under en varaktighet av 30 sekunder, höjs åkhöjden med 13 mm till den tidigare inställda åkhöjden.

Om hastigheten sänks ytterligare till 5 km/h, höjs fordonet omedelbart till den ursprungliga nivån (normal nivå).
e-tron.JPG
Tack då har jag kört mig något nytt idag om min bil och kan gå och lägga mig. ;)

Misstänker att den går snålare i 120 än 140 fastän den sänks 13 mm….

10 mil till i räckvidd så vore bilen perfekt, laddar som en kung och har grym komfort.
Läste häromdagen på tyskt forum gällande facelift från ngn som hävdade sig ha insyn (han hävdade att specen på FL redan börjat presenteras för handlarna) att det är upp till 25% mer räckvidd WLTP genom större batteri och uppdaterade motorer. Skulle enligt denna person presenteras sent i år för beställning runt årsskiftet. Om man tar en 55 idag med mest effektiva specifikationen är väl WLTP 43-44 mil (sportback) medan en vanlig har ngn mil mindre. Blir ju ungefär de 10-milen då. Sen lär ju priset ta glädjeskutt uppåt.
Hörde samma info från min handlare 10 mil och att den kommer till hösten och att dom var lite oroliga för vart priset skulle ta vägen. Frågan sedan är när leverans blir men troligen sent 2023.
27,8 kWp solceller
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Dafro skrev:
macky skrev:
Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Legato skrev:
250 låter lite högt imo.

Åkte idag Tyresö-GBG. Höll 10-15 över hastighetsgränsen och snittade 240 med 20". Ganska mkt AC pga 24-29 grader yttertemperatur.

Bra start på 700 milaresan :D

Körde inte ens efficiency utan auto-läge. Vet ej om det gör någon större skillnad dock, antar att den sänker fjädringen även i auto i motorvägsfart?

Jag brukar köra på Dynamic, det blir då lite fastare och trevligare uppförande i motorvägsfart tycker jag.

Styrstrategin i e-tron luftfjädring när "auto"-läget är valt:

Om fordonet för närvarande är inställt på en annan körhöjd, ställs normalnivån in när fordonet står stilla eller färdas med en hastighet under 120 km/h.

Om fordonet därefter överskrider en hastighet på 120 km/h, sänks körhöjden omedelbart med 13 mm till låg nivå 1.

Om hastigheten sedan ökar ytterligare till minst 140 km/h och förblir där i 20 sekunder, sänks körhöjden igen med ytterligare 13 mm till motorvägsnivå.

Om hastigheten därefter sänks igen och fordonet körs med en hastighet av 110 km/h eller lägre under en varaktighet av 30 sekunder, höjs åkhöjden med 13 mm till den tidigare inställda åkhöjden.

Om hastigheten sänks ytterligare till 5 km/h, höjs fordonet omedelbart till den ursprungliga nivån (normal nivå).
e-tron.JPG
Tack då har jag kört mig något nytt idag om min bil och kan gå och lägga mig. ;)

Misstänker att den går snålare i 120 än 140 fastän den sänks 13 mm….

10 mil till i räckvidd så vore bilen perfekt, laddar som en kung och har grym komfort.
Läste häromdagen på tyskt forum gällande facelift från ngn som hävdade sig ha insyn (han hävdade att specen på FL redan börjat presenteras för handlarna) att det är upp till 25% mer räckvidd WLTP genom större batteri och uppdaterade motorer. Skulle enligt denna person presenteras sent i år för beställning runt årsskiftet. Om man tar en 55 idag med mest effektiva specifikationen är väl WLTP 43-44 mil (sportback) medan en vanlig har ngn mil mindre. Blir ju ungefär de 10-milen då. Sen lär ju priset ta glädjeskutt uppåt.
Hörde samma info från min handlare 10 mil och att den kommer till hösten och att dom var lite oroliga för vart priset skulle ta vägen. Frågan sedan är när leverans blir men troligen sent 2023.
Då är man dessutom nära Q6 e-tron och A6 e-tron med massa annat nytt som infotainment mm som knappast kommer hitta ner i nuvarande e-tron. Jag är rätt villrådig gällande bilen jag har och ersättare till den. Leasingen går ut i oktober, jag har inte beställt nåt och vet inte vad jag vill ha heller. 6500 mil redan så inte så sugen att förlänga leasingen, iaf inte utan garanti.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av current »

Säljstart för E-tron facelift är satt till vecka 48. Ryktet säger att det kommer två modeller en "E-tron 50" och en "E-tron 55" där nya "50:in" blir som ungefär som dagens 55:a räckviddsmässigt och nya 55:an blir cirka 10 mil ytterligare WLTP. Eventuellt kommer nytt namn också Q8 E-tron 50 och Q8 E-tron 55 eller liknande. Räkna med skutt i priset, E-tron 55 var kraftigt rabatterad från Audi, med en ny modell kommer dom inte lämna 100-200 tusen i rabatt från start. Nuvarande E-tron kommer byggas fram till årsskiftet, bilen går ej beställa längre hos ÅF men man kan ändra på dom lagerbilarna som är beställda (om man vill få en E-tron 55 före dom swichar om i produktionen). Audi kommer antagligen släppa mer info efter sommaren / till hösten om uppdateringen. Blir spännande att se vad priset blir och om den fortfarande kommer kunna ladda som en "boss".
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

macky skrev:
Dafro skrev:
macky skrev:
Dafro skrev:
[quote="Off Grid Byggaren"

Jag brukar köra på Dynamic, det blir då lite fastare och trevligare uppförande i motorvägsfart tycker jag.

Styrstrategin i e-tron luftfjädring när "auto"-läget är valt:

Om fordonet för närvarande är inställt på en annan körhöjd, ställs normalnivån in när fordonet står stilla eller färdas med en hastighet under 120 km/h.

Om fordonet därefter överskrider en hastighet på 120 km/h, sänks körhöjden omedelbart med 13 mm till låg nivå 1.

Om hastigheten sedan ökar ytterligare till minst 140 km/h och förblir där i 20 sekunder, sänks körhöjden igen med ytterligare 13 mm till motorvägsnivå.

Om hastigheten därefter sänks igen och fordonet körs med en hastighet av 110 km/h eller lägre under en varaktighet av 30 sekunder, höjs åkhöjden med 13 mm till den tidigare inställda åkhöjden.

Om hastigheten sänks ytterligare till 5 km/h, höjs fordonet omedelbart till den ursprungliga nivån (normal nivå).
e-tron.JPG
Tack då har jag kört mig något nytt idag om min bil och kan gå och lägga mig. ;)

Misstänker att den går snålare i 120 än 140 fastän den sänks 13 mm….

10 mil till i räckvidd så vore bilen perfekt, laddar som en kung och har grym komfort.
Läste häromdagen på tyskt forum gällande facelift från ngn som hävdade sig ha insyn (han hävdade att specen på FL redan börjat presenteras för handlarna) att det är upp till 25% mer räckvidd WLTP genom större batteri och uppdaterade motorer. Skulle enligt denna person presenteras sent i år för beställning runt årsskiftet. Om man tar en 55 idag med mest effektiva specifikationen är väl WLTP 43-44 mil (sportback) medan en vanlig har ngn mil mindre. Blir ju ungefär de 10-milen då. Sen lär ju priset ta glädjeskutt uppåt.
Hörde samma info från min handlare 10 mil och att den kommer till hösten och att dom var lite oroliga för vart priset skulle ta vägen. Frågan sedan är när leverans blir men troligen sent 2023.
Då är man dessutom nära Q6 e-tron och A6 e-tron med massa annat nytt som infotainment mm som knappast kommer hitta ner i nuvarande e-tron. Jag är rätt villrådig gällande bilen jag har och ersättare till den. Leasingen går ut i oktober, jag har inte beställt nåt och vet inte vad jag vill ha heller. 6500 mil redan så inte så sugen att förlänga leasingen, iaf inte utan garanti.[/quote]

Om du inte har beställt något så låter det svårt att få något till oktober. Löste att det enligt vw chefen hade släppt på komponentbrist så man kanske kan få en ny etron innan sommaren, håller med om att det är svårt att bestämma vad man vill ha. Min garanti går ut vid nyår och även jag har gärna garanti. Blir utan tills jag får min ix.
27,8 kWp solceller
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av current »

Läste häromdagen på tyskt forum gällande facelift från ngn som hävdade sig ha insyn (han hävdade att specen på FL redan börjat presenteras för handlarna) att det är upp till 25% mer räckvidd WLTP genom större batteri och uppdaterade motorer. Skulle enligt denna person presenteras sent i år för beställning runt årsskiftet. Om man tar en 55 idag med mest effektiva specifikationen är väl WLTP 43-44 mil (sportback) medan en vanlig har ngn mil mindre. Blir ju ungefär de 10-milen då. Sen lär ju priset ta glädjeskutt uppåt.
Hörde samma info från min handlare 10 mil och att den kommer till hösten och att dom var lite oroliga för vart priset skulle ta vägen. Frågan sedan är när leverans blir men troligen sent 2023.
Då är man dessutom nära Q6 e-tron och A6 e-tron med massa annat nytt som infotainment mm som knappast kommer hitta ner i nuvarande e-tron. Jag är rätt villrådig gällande bilen jag har och ersättare till den. Leasingen går ut i oktober, jag har inte beställt nåt och vet inte vad jag vill ha heller. 6500 mil redan så inte så sugen att förlänga leasingen, iaf inte utan garanti.
Jag har förlängt den, du har maskinskada via försäkringen och Audi är en bra bil. Förlängde själv min leasing, var lite läskigt i början men har nu kört 1,5 år "utan garanti" och bilen bara går och går. Känns tryggare att äga en elbil efter 2-3 år än en fossilare, dom har så extremt mycket rörliga delar.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har också förlängt leasingen till 60 månader.

Köpte till ett par prylar med Functions on Demand så blev det roligare med lite nybilskänsla igen......

Efter alla uppgraderingar har jag ivarjefall fått skaplig räckvidd.

Idag påstod GOM 41 mil efter jag toppat upp, då jag råkade hamna vid en gratisladdare för ovanlighetens skull.

Räckvidden sjönk dock snabbt när jag krokade på släpkärran.

Men jag har även fått betydligt mer släpvagnsräckvidd nu.

Förbrukningen var 19 kWh/100 km på förmiddagen, ökade till 31 kWh/100 km med släpkärra på 1250 kg efter bilen.
20220701_221743.jpg
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag har också förlängt leasingen till 60 månader.

Köpte till ett par prylar med Functions on Demand så blev det roligare med lite nybilskänsla igen......

Efter alla uppgraderingar har jag ivarjefall fått skaplig räckvidd.

Idag påstod GOM 41 mil efter jag toppat upp, då jag råkade hamna vid en gratisladdare för ovanlighetens skull.

Räckvidden sjönk dock snabbt när jag krokade på släpkärran.

Men jag har även fått betydligt mer släpvagnsräckvidd nu.

Förbrukningen var 19 kWh/100 km på förmiddagen, ökade till 31 kWh/100 km med släpkärra på 1250 kg efter bilen.
20220701_221743.jpg
Lutar mer och mer att jag kommer förlänga min med. Har nog svårt att hitta en lika bra och komfortabel bil för det jag betalar nu. Dock kommer förmodligen leasingavgiften skjuta i höjden till det dubbla vid en förlängning. Men när jag pratade med Möller Bil i Uppsala så gick det att t ex förlänga med 12 månader men med rätten att avbryta den när jag så önskar. Blir nog värt besväret då jag inte riktigt hittar en värdig ersättare förutom en MYP som jag får svårt att sälja in till sambon…(pågående arbete :lol: )

Har nu kört ca 1,5år och bilen överträffar mina förväntningar med råge. Det är bara förbrukningen i så fall, men det visste jag redan på förhand. Men bilen laddar så snabbt att jag tycker att förbrukningen kvittar med mitt körmönster.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag har också förlängt leasingen till 60 månader.

Köpte till ett par prylar med Functions on Demand så blev det roligare med lite nybilskänsla igen......

Efter alla uppgraderingar har jag ivarjefall fått skaplig räckvidd.

Idag påstod GOM 41 mil efter jag toppat upp, då jag råkade hamna vid en gratisladdare för ovanlighetens skull.

Räckvidden sjönk dock snabbt när jag krokade på släpkärran.

Men jag har även fått betydligt mer släpvagnsräckvidd nu.

Förbrukningen var 19 kWh/100 km på förmiddagen, ökade till 31 kWh/100 km med släpkärra på 1250 kg efter bilen. :D
20220701_221743.jpg
Lutar mer och mer att jag kommer förlänga min med. Har nog svårt att hitta en lika bra och komfortabel bil för det jag betalar nu. Dock kommer förmodligen leasingavgiften skjuta i höjden till det dubbla vid en förlängning. Men när jag pratade med Möller Bil i Uppsala så gick det att t ex förlänga med 12 månader men med rätten att avbryta den när jag så önskar. Blir nog värt besväret då jag inte riktigt hittar en värdig ersättare förutom en MYP som jag får svårt att sälja in till sambon…(pågående arbete :lol: )

Har nu kört ca 1,5år och bilen överträffar mina förväntningar med råge. Det är bara förbrukningen i så fall, men det visste jag redan på förhand. Men bilen laddar så snabbt att jag tycker att förbrukningen kvittar med mitt körmönster.

Förnuftig sambo. :D

Och håller med om att det inte finns så många alternativ och skönt att kunna ladda när man vill utan att behöva planera laddning till låg soc. Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.

Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Dafro skrev:
Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.

Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.

Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
27,8 kWp solceller
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.

Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.

Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
Kan bara instämma. Sällan jag behöver ladda mer än en gång på långresa och då vet man vad man får. Planera in ditt stopp och ladda till 100%. Sett ngn tråd där ngn var undrande till om laddkurvan ändrats, verkar dock mest handla om kallt batteri. Många andra med 2022 som visade samma effekt som tidigare modeller. En facelift med 10 mil till i räckvidd och kanske 170 kW i peak men fortsatt hög effekt till 100% hade varit perfekt. Hypade toppeffekter är helt ointressant. Blir att behålla bilen ett tag till nu tills man fått info om FL.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det påstods i något forum att vissa e-tron levererats med andra battericeller.

Då var det aningen lägre laddeffekt, typ 145 kW på topp.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Det påstods i något forum att vissa e-tron levererats med andra battericeller.

Då var det aningen lägre laddeffekt, typ 145 kW på topp.
Det stämmer, vissa 55:or från årsmodell -21 har fått batterier från LG som inte håller 150 kW till 79% utan börja droppa redan vid 68%. Toppeffekten är densamma dock.

Varför vissa har fått LG handlar helt enkelt om att Audi inte fått fram tillräckligt många batterier från huvudleverantör som e-tron är specad för.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det påstods i något forum att vissa e-tron levererats med andra battericeller.

Då var det aningen lägre laddeffekt, typ 145 kW på topp.
Det stämmer, vissa 55:or från årsmodell -21 har fått batterier från LG som inte håller 150 kW till 79% utan börja droppa redan vid 68%. Toppeffekten är densamma dock.

Varför vissa har fått LG handlar helt enkelt om att Audi inte fått fram tillräckligt många batterier från huvudleverantör som e-tron är specad för.
Tack för info, detta visste jag inte men kan ju inte tillföra så många minuter och verkar ju inte inte vara så många totalt.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Förresten bara jag som är sjukt peppad på att få se vad som blir nytt med nya faceliften?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Förresten bara jag som är sjukt peppad på att få se vad som blir nytt med nya faceliften?
Nope även jag, även nyfiken på prisbilden.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nya förmånsvärdena dödar dyra bilar som jag ser det. Visst finns det en och annan som kan köpa en bil för över en miljon med skattade pengar men det är inte jag.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Nya förmånsvärdena dödar dyra bilar som jag ser det. Visst finns det en och annan som kan köpa en bil för över en miljon med skattade pengar men det är inte jag.
Dödar är nog fel ord, finns ju inte många stora bilar under 8-900. Min beställda IX hoppade väl upp ca 1000 kr efter höjningen, tror inte att det räcker för att döda marknaden. Men visst kostar den mycket men man får ta mer på nöjeskontot så går det ihop.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.

Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.

Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
Kan bara instämma. Sällan jag behöver ladda mer än en gång på långresa och då vet man vad man får. Planera in ditt stopp och ladda till 100%. Sett ngn tråd där ngn var undrande till om laddkurvan ändrats, verkar dock mest handla om kallt batteri. Många andra med 2022 som visade samma effekt som tidigare modeller. En facelift med 10 mil till i räckvidd och kanske 170 kW i peak men fortsatt hög effekt till 100% hade varit perfekt. Hypade toppeffekter är helt ointressant. Blir att behålla bilen ett tag till nu tills man fått info om FL.
Om jag har en bil som laddar till 80% på 20 min och det ger mig lika mycket, eller mer, räckvidd än du får med 100%(som tar ca 40min). Hur kan då toppeffekt eller ”platt kurva” ha någon som helst relevans?
Återigen, räckvidd/minut är det enda som ger nytta i praktiken.

Förövrigt har det väl varit LG sedan start, NCM622 celler(vilket väldigt många andra elbilar också nyttjar).
Men de som fått lägre hastighet antar jag fått andra celler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
macky skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.

Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.

Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
Kan bara instämma. Sällan jag behöver ladda mer än en gång på långresa och då vet man vad man får. Planera in ditt stopp och ladda till 100%. Sett ngn tråd där ngn var undrande till om laddkurvan ändrats, verkar dock mest handla om kallt batteri. Många andra med 2022 som visade samma effekt som tidigare modeller. En facelift med 10 mil till i räckvidd och kanske 170 kW i peak men fortsatt hög effekt till 100% hade varit perfekt. Hypade toppeffekter är helt ointressant. Blir att behålla bilen ett tag till nu tills man fått info om FL.
Om jag har en bil som laddar till 80% på 20 min och det ger mig lika mycket, eller mer, räckvidd än du får med 100%(som tar ca 40min). Hur kan då toppeffekt eller ”platt kurva” ha någon som helst relevans?
Återigen, räckvidd/minut är det enda som ger nytta i praktiken.

Förövrigt har det väl varit LG sedan start, NCM622 celler(vilket väldigt många andra elbilar också nyttjar).
Men de som fått lägre hastighet antar jag fått andra celler.
Täck för rättelsen!, det var ju LG som var ordinarie leverantör men några har nu fått Samsung.

Nej räckvidd/min är inte allt, kanske för dig?
För att få optimal räckvidd/min måste laddstopp alltid planeras med att komma in med rätt SOC för att hamna i det spann som bilen laddar bäst. Köra korta laddstopp och ladda ofta. Vilken normal person orkar med det? Inte jag iaf…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av [JM] »

Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.

Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.

Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
Hoppar in här med lite info från MX-långresor.
Vi är på bilsemester i kroatien för tillfället och en typisk resedag på Autobahn på ca 65 mil innefattar två stopp.
Typiskt dag ser ut så här:
Startar ca kl 9 med 100% och åker ca 3 timmar.
Stannar ca 50min för lunch och får då upp till ca 75-90% igen. (Mkt beroende på om man hittar V3 stolpar eller en V2 SuC med hög beläggning och får dela effekten)
Åker 2 timmar till sen tar vi en fikapaus på 15min och laddar lite till.
Åker sista biten på 1,5h. Laddar på natten/kvällen.

Hade vi haft 150kw laddeffekt från 0 till 100% så hade vi väl i teorin kunnat klara oss med ett stopp för lunch men jag tror inte vi hade valt att köra så ändå.

Högre laddeffekt är alltid najs men de nivåer bilarna ligger på idag duger nog ganska bra åt de flesta.

Edit sen finns det alltid dom som vill köra 100mil utan att stanna men dom kommer alltid att gnälla om för små batterier osv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
Täck för rättelsen!, det var ju LG som var ordinarie leverantör men några har nu fått Samsung.

Nej räckvidd/min är inte allt, kanske för dig?
För att få optimal räckvidd/min måste laddstopp alltid planeras med att komma in med rätt SOC för att hamna i det spann som bilen laddar bäst. Köra korta laddstopp och ladda ofta. Vilken normal person orkar med det? Inte jag iaf…
Nu gör du en tankevurpa. Det du skriver är ju att du, enligt dig, får bättre räckvidd/minut vid högre SOC. Som sagt, räckvidd/minut är det enda som är relevant.

Om jag har halva förbrukningen så laddar jag i praktiken lika snabbt med halverad laddeffekt. Dvs jag får samma räckvidd/minut med tex 70kw vs 140kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Fler laddstationer är mycket viktigare än att spara 10 minuter vid laddning.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Nect skrev:
Täck för rättelsen!, det var ju LG som var ordinarie leverantör men några har nu fått Samsung.

Nej räckvidd/min är inte allt, kanske för dig?
För att få optimal räckvidd/min måste laddstopp alltid planeras med att komma in med rätt SOC för att hamna i det spann som bilen laddar bäst. Köra korta laddstopp och ladda ofta. Vilken normal person orkar med det? Inte jag iaf…
Nu gör du en tankevurpa. Det du skriver är ju att du, enligt dig, får bättre räckvidd/minut vid högre SOC. Som sagt, räckvidd/minut är det enda som är relevant.

Om jag har halva förbrukningen så laddar jag i praktiken lika snabbt med halverad laddeffekt. Dvs jag får samma räckvidd/minut med tex 70kw vs 140kw.
Nja. Räckvidd/min är ju helt beroende på ditt körmönster, förbrukning och hur länge du laddar… Att alltid räkna 0-100% är inte verklighetsbaserat.

Om samma bil spenderar sin laddning under den optimala laddkurvan eller på toppen? Laddar du 200 kW under hela ditt stopp på tex 10 min. Eller 50 kW på 10 min för att du hade för hög SOC så påverkar det så klart din räckvidd/min som laddstoppet ger.


I det ena fallet får du 4ggr så hög räckvidd/min under samma längd på stoppet…

Man ska inte behöva fundera på när man behöver ladda för att komma fram snabbast…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Om jag kommer in med hög SOC i en bil som har lång räckvidd OCH låg förbrukning, så betyder det att jag inte behöver ladda så många kwh för att ändå komma längre.
Man behöver alltså inte "fundera"/planera efter SOC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar