Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Sonen smygfotade tydligen lite...
Det var totalt tre testbilar vi såg med lite olika fälgar osv.
Det var totalt tre testbilar vi såg med lite olika fälgar osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Till det yttre verkar det ju mest vara lite nya plastdetaljer.Legato skrev:Sonen smygfotade tydligen lite...
Det var totalt tre testbilar vi såg med lite olika fälgar osv.
Ska bli intressant hur de lyckats med förbrukning och batterikapacitet.
Undrar om de fått ned vikten något?
Lär väl knappast vara några större förändringar på mjukvaran till infoteiment. Det bygger ju på Audi A8 i grunden.
Re: Audi e-tron
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…taliz skrev:Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.MWall skrev:Nect skrev:Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…taliz skrev:Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?
Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du?
Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Det spelar väl ingen roll för cellen?Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…taliz skrev:Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.MWall skrev:Nect skrev:Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…taliz skrev:Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?
Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du?
Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.[/quote]
Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.[/quote]
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…[/quote]
Det spelar väl ingen roll för cellen?[/quote]
Inte för den enskilda cellen, men transporten av elektronerna hela vägen fram till den blir ju effektivare med 800 volt.
Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.[/quote]
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…[/quote]
Det spelar väl ingen roll för cellen?[/quote]
Inte för den enskilda cellen, men transporten av elektronerna hela vägen fram till den blir ju effektivare med 800 volt.
Re: Audi e-tron
Det vet jag faktiskt inte, men jag antar att det borde vara någon skillnad på uppbyggnaden på modulerna? Men det påverkar effektuttaget och laddhastigheten (enligt Audi själva iaf)MWall skrev:Det spelar väl ingen roll för cellen?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Känns spontant som en väldigt blygsam facelift om även modellbeteckningen skulle ändras. Men skulle vara roligt om de får till drivlinan! Men har en känsla av att prisnivån blir för hög för min del.Legato skrev:Sonen smygfotade tydligen lite...
Det var totalt tre testbilar vi såg med lite olika fälgar osv.
Tog ut min just för att kampanjen som var då var för bra att säga nej till!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Såg ngn som gissade på att 50 försvinner och 55 är kvar (men med nya motorer?) och på det kommer en 60 som också har 105kWh batteri och nya motorer. Blir ju lite positionering mot iX isf. De brukar ju snegla lite på varandra de där två så låter väl inte helt omöjligt. Men ska de följa sin namnstandard så betyder ju 60 att effekten ska vara lite högre (typ 450hk) vilket kanske kunde behövas beaktat konkurrensen.
Apropå laddning av Taycan och GT så tar de ju ungefär samma tid till 100% som e-tron men förstås rejält snabbare till 80%. Såg för övrigt att TeslaBjørnen använde den lite lugnare laddningen i Taycan som tillkommit för att spara batteriet. Det gav just den effekten att total tillförd energi var nästan lika hög vid långstopp. Så återigen handlar det om hur man använder bilen.
Apropå laddning av Taycan och GT så tar de ju ungefär samma tid till 100% som e-tron men förstås rejält snabbare till 80%. Såg för övrigt att TeslaBjørnen använde den lite lugnare laddningen i Taycan som tillkommit för att spara batteriet. Det gav just den effekten att total tillförd energi var nästan lika hög vid långstopp. Så återigen handlar det om hur man använder bilen.
Re: Audi e-tron
Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….Off Grid Byggaren skrev:Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
355 km säger ju väldigt lite eftersom den är helt beroende av hur du kört tidigare.Dafro skrev:Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….Off Grid Byggaren skrev:Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
När vi lämnade Sverige visade min 370 km. Väl nere i Spanien så visade den 280 km efter att ha haft farthållaren mestadels på 145 km/h.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
E-trons GOM blir ganska precis om man anger en destination i navigationen. Då beräknas GOM om efter förutsättningarna till resmålet (hastighet, höjdmeter och väder). Annars är det rena gissningsleken beroende på hur/vart du tidigare körtLegato skrev:355 km säger ju väldigt lite eftersom den är helt beroende av hur du kört tidigare.Dafro skrev:Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….Off Grid Byggaren skrev:Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
När vi lämnade Sverige visade min 370 km. Väl nere i Spanien så visade den 280 km efter att ha haft farthållaren mestadels på 145 km/h.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Precis, men lite lurigt på autobahn om man drar på lite.Nect skrev:E-trons GOM blir ganska precis om man anger en destination i navigationen. Då beräknas GOM om efter förutsättningarna till resmålet (hastighet, höjdmeter och väder). Annars är det rena gissningsleken beroende på hur/vart du tidigare körtLegato skrev:355 km säger ju väldigt lite eftersom den är helt beroende av hur du kört tidigare.Dafro skrev:Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….Off Grid Byggaren skrev:Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
När vi lämnade Sverige visade min 370 km. Väl nere i Spanien så visade den 280 km efter att ha haft farthållaren mestadels på 145 km/h.
Re: Audi e-tron
Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.taliz skrev:Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.
Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Fick ut 27 mil med plus 10 km/h och lite regn bitvis, blåste nog en del. Låg på 310 w/ kmLegato skrev:355 km säger ju väldigt lite eftersom den är helt beroende av hur du kört tidigare.Dafro skrev:Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….Off Grid Byggaren skrev:Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
När vi lämnade Sverige visade min 370 km. Väl nere i Spanien så visade den 280 km efter att ha haft farthållaren mestadels på 145 km/h.
27,8 kWp solceller
Audi e-tron
Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.Nect skrev:Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.taliz skrev:Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.
Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.
800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Audi var ju först ut med paketet (som iofs inte är helt lika i kapacitet iaf). Jag tror att de gjorde en mer rak laddkurva (lite strypt vid lägre SoC) för att de trodde (rätt eller fel) att kunderna skulle ha svårt att förstå hur en mer spetsig kurva funkar. Varför laddar den så segt nu, när man rullar in med 45% SoC till laddaren. Förra gången var det mycket bättre fart. Minskad risk för gnäll från kunderna som inte haft elbil innan helt enkelt. Säkert samma tanke med den stora toppbufferten som möjliggjort hög laddeffekt hela vägen till 100%. Audi har historiskt inte varit så öppna med vad som sker "under huven" mot sina kunder. Kanske är lite tyskt, jag vet inte. Det rätta nu hade väl varit att trimma upp den men också addera en mjukladdningskurva (med lite förbättrad effekt mot idag får man hoppas) som inställningsval som man kan använda om man vill. Som porsche har gjort på Taycan. Den verkar ju ge ungefär samma laddtid till 90%+ som den mer aggressiva men mycket långsammare om du ska in och ta en kort paus på 15 min. Vad jag sett skvallermässigt om facelift så krymper toppbufferten en del (läste ngt om 100kWh tillgängligt med total 105kWh) så hastigheten lär väl gå ned en del mot slutet jmf idag. Om FL inte blir laddningsbar till 100% för att det går segt som andra bilar då har man tappat 10% av kapaciteten på långresor vilket är halva ryktade räckviddsökningen. Så det skulle inte vara en bra lösning ur mitt perspektiv. Jag vill kunna planera avfärd med 100% och stanna en gång för mat då man laddar till 100% och kör vidare. Sen är jag framme.taliz skrev:Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.Nect skrev:Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.taliz skrev:Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.
Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.
800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
Re: Audi e-tron
Det fanns väl inte så ånga laddare som kunde ge mer 150 kW 2018-19 heller. Jag tänker att dom håller ner effekten i början från vad dom borde kunna uppnå borde hålla nere temperaturen så dom kan ha högre effekt högre upp i SuC än dom kunnat haft annars. Håller med dig om ev nackdel med lägre laddhastigeht vid högre soc. Det som felar på IX men där kommer jag klara de flesta resor utan att snabbladda.macky skrev:Audi var ju först ut med paketet (som iofs inte är helt lika i kapacitet iaf). Jag tror att de gjorde en mer rak laddkurva (lite strypt vid lägre SoC) för att de trodde (rätt eller fel) att kunderna skulle ha svårt att förstå hur en mer spetsig kurva funkar. Varför laddar den så segt nu, när man rullar in med 45% SoC till laddaren. Förra gången var det mycket bättre fart. Minskad risk för gnäll från kunderna som inte haft elbil innan helt enkelt. Säkert samma tanke med den stora toppbufferten som möjliggjort hög laddeffekt hela vägen till 100%. Audi har historiskt inte varit så öppna med vad som sker "under huven" mot sina kunder. Kanske är lite tyskt, jag vet inte. Det rätta nu hade väl varit att trimma upp den men också addera en mjukladdningskurva (med lite förbättrad effekt mot idag får man hoppas) som inställningsval som man kan använda om man vill. Som porsche har gjort på Taycan. Den verkar ju ge ungefär samma laddtid till 90%+ som den mer aggressiva men mycket långsammare om du ska in och ta en kort paus på 15 min. Vad jag sett skvallermässigt om facelift så krymper toppbufferten en del (läste ngt om 100kWh tillgängligt med total 105kWh) så hastigheten lär väl gå ned en del mot slutet jmf idag. Om FL inte blir laddningsbar till 100% för att det går segt som andra bilar då har man tappat 10% av kapaciteten på långresor vilket är halva ryktade räckviddsökningen. Så det skulle inte vara en bra lösning ur mitt perspektiv. Jag vill kunna planera avfärd med 100% och stanna en gång för mat då man laddar till 100% och kör vidare. Sen är jag framme.taliz skrev:Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.Nect skrev:Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.taliz skrev:Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.
Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.
800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Tror inte man ska hänga upp sig på procentsatser. Den nya lär ladda mer räckvidd/min och det är ju det enda som räknas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Hehe, precis. Det måttet kommer bli bättre kan vi utgå ifrån.taliz skrev:Tror inte man ska hänga upp sig på procentsatser. Den nya lär ladda mer räckvidd/min och det är ju det enda som räknas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Det har väl varit ganska uppenbart hittills också att dom som satsat på 800V naturligtvis gärna villtaliz skrev:Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.Nect skrev:Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.taliz skrev:Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.
Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.
800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
få ”massan” att tro att just detta är magiskt och gör så att man kan ladda snabbare, speciellt när
Tesla (och flera andra såklart) kör med 400V, man vill (nästan desperat) så gärna marknadsföra
detta som avgörande fördel…
Den nästan enda skillnaden är tjocklek på kablar till och från batteri-packet (och motorn med drivkretsar osv).
Jag tycker man kan jämföra med kraftledningar, hög spänning på dom stora sträckorna men fortfarande
230V hemma. Tvättmaskinen skulle mycket väl kunna gå på 1000V tex men varken tvätta snabbare eller
bättre för det (den haltar lite dock).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Nej det är inte samma batteripaket eller kapacitet på fatboy och e-tron GT/ Porsche Taycan.taliz skrev:Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.Nect skrev:Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.taliz skrev:Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.
Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.
800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
Fatboy har 95 kWh och E-tron GT 93 kWh.
Fatboy har 36st moduler med 12st celler per modul. E-tron GT har 33st moduler och 12st celler per modul.
Fatboy har därmed ca 0,22 kWh per cell.
E-tron GT har ca 0,23 kWh per cell.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Ja det där är lite lustigt faktiskt… Antingen är det som med kamerors Mpixel ett bra försäljningsargument. Men det känns som det måste vara nått mera? Ju högre spänning ju lägre förluster så kablarna kan göras mindre (om man vill). Men samtidigt så kan man nog få lägre värmeförluster om allt dimensioneras rätt. Vilket medför att mindre energi går till spillo och mindre kylning krävs?Bjelke skrev:Det har väl varit ganska uppenbart hittills också att dom som satsat på 800V naturligtvis gärna villtaliz skrev:Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.Nect skrev:Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.taliz skrev:Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.
Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.
800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
få ”massan” att tro att just detta är magiskt och gör så att man kan ladda snabbare, speciellt när
Tesla (och flera andra såklart) kör med 400V, man vill (nästan desperat) så gärna marknadsföra
detta som avgörande fördel…
Den nästan enda skillnaden är tjocklek på kablar till och från batteri-packet (och motorn med drivkretsar osv).
Jag tycker man kan jämföra med kraftledningar, hög spänning på dom stora sträckorna men fortfarande
230V hemma. Tvättmaskinen skulle mycket väl kunna gå på 1000V tex men varken tvätta snabbare eller
bättre för det (den haltar lite dock).
Hur förresten får man upp 800 V är det en inverter som omvandlar spänningen i packet till 800 V eller är modulerna i sig kopplade för att kunna ge ut mer spänning totalt? (Dvs är batteriets nominella spänning, ej cellens oförändrad om bilen nyttjar 400 eller 800V?)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Ja du har rätt, det är inte exakt samma kapacitet. Faktiskt verkar det ev. som taycan(och etron gt) använder NCM712 och inte NCM622 som fat etron. Dvs en generation nyare celler.
(Model 3 LR och Y använder förövrigt NCMA, dvs ytterligare en generation nyare)
Hittade förresten denna som visar hur långt efter fat etron ligger när det gäller att ladda snabbt.
(Model 3 LR och Y använder förövrigt NCMA, dvs ytterligare en generation nyare)
Hittade förresten denna som visar hur långt efter fat etron ligger när det gäller att ladda snabbt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Men, hade du fel?taliz skrev:Ja du har rätt, det är inte exakt samma kapacitet. Faktiskt verkar det ev. som taycan(och etron gt) använder NCM712 och inte NCM622 som fat etron. Dvs en generation nyare celler.
(Model 3 LR och Y använder förövrigt NCMA, dvs ytterligare en generation nyare)
Hittade förresten denna som visar hur långt efter fat etron ligger när det gäller att ladda snabbt.
Haha ja!, enligt den grafen så ligger E-tron efter rejält!. Men den laddar fort. Men jag får inte riktigt ihop den (inte bara e-tron, utan hela grafen). Det står att den ska baseras på en WLTP förbrukning. Men vilken? Och har man använt samma för alla bilar? Bilarna har olika WLTP-förbrukningar angivna för olika förhållanden.
Men vi har tur att E-tron (efter 2019) iaf ligger lite bättre än den i grafen då man ökade räckvidden genom att koppla ur ena motorn vid lugn körning.
Edit: Måste vara WLTP räckvidden som brukar anges i försäljningen som använts i grafen för att baklänges räkna ut förbrukningen. Så då handlar det mest om vem som lyckats få bäst siffror. Men eftersom biltillverkarna anger räckvidden så får man nog använda den om man ska kunna jämföra olika bilar i mellan under optimala förhållanden. Men utslaget på ett år så ligger nog de flesta lite sämre till då laddhastigheten generellt inte inte ligger på ”topp” så ofta. Speciellt Ioniq 5.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 5 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24