Kan ju bli knepigt med endast 230v om du inte kan ladda på jobbet. 10A 230v ger knappt en mil i timmen så då blir det tufft att få igen det under natten. 16A är nog inte att rekommendera i ett vanligt uttag med så lång konstant belastning. Inget vanligt 3-fas uttag tillgängligt?Stevvee skrev:Anledningen till frågan är kopplat till att om jag får igenom köpet så kommer jag inte ha tillgång till laddbox förens efter 2-3 månader.mati skrev:Jag brukar ladda direkt när jag kommer hem. Men det beror på att jag inte har några fasta tider och att jag aldrig vet när jag ska åka iväg igen. Oftast står bilen oanvänd i flera dagar.
Annars skulle jag rekommendera att använda timern när det passar till körmönstret. Den sköter laddningen, och även uppvärmningen, på ett optimalt sätt. Det innebär att man startar med varm bil och förkonditionerat batteri och förbrukningen blir avsevärt lägre från start.
Närmaste box att ladda på är 2 mil bort och snabbladdning är 4 mil bort. Jag har dock möjlighet att ladda 230, och bör klara mig på det under stunden. Pendlar 11-15 mil om dagen.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Audi e-tron
Det finns möjlighet till 3-fas uttag mot en kostnad. Om den är värd det priset för 2-3 månader vet jag ej. I värsta fall finns det snabbladdning efter vägen, bee fastpris ser ju trevligt ut.macky skrev:Kan ju bli knepigt med endast 230v om du inte kan ladda på jobbet. 10A 230v ger knappt en mil i timmen så då blir det tufft att få igen det under natten. 16A är nog inte att rekommendera i ett vanligt uttag med så lång konstant belastning. Inget vanligt 3-fas uttag tillgängligt?Stevvee skrev:Anledningen till frågan är kopplat till att om jag får igenom köpet så kommer jag inte ha tillgång till laddbox förens efter 2-3 månader.mati skrev:Jag brukar ladda direkt när jag kommer hem. Men det beror på att jag inte har några fasta tider och att jag aldrig vet när jag ska åka iväg igen. Oftast står bilen oanvänd i flera dagar.
Annars skulle jag rekommendera att använda timern när det passar till körmönstret. Den sköter laddningen, och även uppvärmningen, på ett optimalt sätt. Det innebär att man startar med varm bil och förkonditionerat batteri och förbrukningen blir avsevärt lägre från start.
Närmaste box att ladda på är 2 mil bort och snabbladdning är 4 mil bort. Jag har dock möjlighet att ladda 230, och bör klara mig på det under stunden. Pendlar 11-15 mil om dagen.
Kan ladda på jobbet men parkeringen går upp 200kr per dag då.
Och vad kostar en full laddning med 230?
Re: Audi e-tron
Kan du snabbladda efter vägen en stund så löser det sig ju om det är för en kortare period.
Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.
Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.
Re: Audi e-tron
Lite så jag också tänker att man kan stödladda lite.macky skrev:Kan du snabbladda efter vägen en stund så löser det sig ju om det är för en kortare period.
Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.
Är det dyrare att ladda 230 eller samma lika med box som går snabbare ? Samma kWh som skall in tänker jag
Re: Audi e-tron
Ja, det du betalat är ju avgifterna till elnätsägaren och ditt elbolag där de endast bryr sig om kWh, om du laddar enfas eller trefas kvittar.Stevvee skrev:Lite så jag också tänker att man kan stödladda lite.macky skrev:Kan du snabbladda efter vägen en stund så löser det sig ju om det är för en kortare period.
Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.
Är det dyrare att ladda 230 eller samma lika med box som går snabbare ? Samma kWh som skall in tänker jag
Re: Audi e-tron
Hemma betalar man ju alltid per kWh, oavsett vilken effekt man laddar med. Vid offentliga laddplatser och när man snabbladdar är det olika. Hos vissa leverantörer (t.ex. fortum och eon) betalar man per minut, vilket ger en snedvriden prisbild eftersom detta gör att laddningen blir billigare ju högre effekt man laddar med. För mig är det till exempel billigare att snabbladda hos Fortums HPC-laddare i Kristinehamn än vad det är att ladda hemma (2kr/minut med Plugsurfing, 150kW laddeffekt = 75kWh/30 min = 80 öre/kWh). Men vid en vanlig 50kW-laddare är det alltså tre ggr dyrare att ladda. Skulle jag AC-ladda med 11kW på torget här i byn så skulle en full laddning kosta mig 550kr pga deras minutpriser, eller 280kr om man har abonnemang (dvs debitering per kWh). Det är naturligtvis idiotiskt, men så är det i dagsläget.
Det är mao inte helt lätt att säga vad som är billigast.
Det är mao inte helt lätt att säga vad som är billigast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag förstår. Ja vi får se om det blir beställning.
Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.
Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.
Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.
E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.
Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.
Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.
Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.
E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.
Re: Audi e-tron
Du kanske borde vänta på PS2?Stevvee skrev:Jag förstår. Ja vi får se om det blir beställning.
Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.
Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.
Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.
E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
taliz skrev:Du kanske borde vänta på PS2?Stevvee skrev:Jag förstår. Ja vi får se om det blir beställning.
Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.
Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.
Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.
E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.
Tror inte den är bättre förutom räckvidden. Sen vill jag helst ha kombi.
Re: Audi e-tron
Det du beskriver är den automatiska regenereringen. Den fungerar så att bilen bromsar (regenererar) själv, beroende på körsituation. Jag har aldrig blivit kompis med detta. Det funkar säkert jättebra i vissa situationer, men för mig är det inget jag använder. Tack och lov kan man ställa regenereringen i manuellt läge och då kan man välja om man vill rulla eller regenerera i två olika lägen. Det ställer man in med rattpaddlarna.
Om man tycker att det är jobbigt så kör man alltid i rull-läge och använder bromspedalen så som i en vanlig bil. Även det är regenerering. Bilen använder inte bromsarna förrän det är absolut nödvändigt.
För övrigt håller jag med. E-tron är en jättefin bil, men ingen bil man blir direkt kär i. Den väcker liksom inte samma känslor som en Model S gör eller så. Och det kan man nästan inte förvänta sig heller.
Men den är otroligt komfortabel, supertyst och skön att åka i. Den ultimativa långfärdsbilen helt enkelt.
Om man tycker att det är jobbigt så kör man alltid i rull-läge och använder bromspedalen så som i en vanlig bil. Även det är regenerering. Bilen använder inte bromsarna förrän det är absolut nödvändigt.
För övrigt håller jag med. E-tron är en jättefin bil, men ingen bil man blir direkt kär i. Den väcker liksom inte samma känslor som en Model S gör eller så. Och det kan man nästan inte förvänta sig heller.
Men den är otroligt komfortabel, supertyst och skön att åka i. Den ultimativa långfärdsbilen helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?mati skrev:Det du beskriver är den automatiska regenereringen. Den fungerar så att bilen bromsar (regenererar) själv, beroende på körsituation. Jag har aldrig blivit kompis med detta. Det funkar säkert jättebra i vissa situationer, men för mig är det inget jag använder. Tack och lov kan man ställa regenereringen i manuellt läge och då kan man välja om man vill rulla eller regenerera i två olika lägen. Det ställer man in med rattpaddlarna.
Om man tycker att det är jobbigt så kör man alltid i rull-läge och använder bromspedalen så som i en vanlig bil. Även det är regenerering. Bilen använder inte bromsarna förrän det är absolut nödvändigt.
För övrigt håller jag med. E-tron är en jättefin bil, men ingen bil man blir direkt kär i. Den väcker liksom inte samma känslor som en Model S gör eller så. Och det kan man nästan inte förvänta sig heller.
Men den är otroligt komfortabel, supertyst och skön att åka i. Den ultimativa långfärdsbilen helt enkelt.
Ja komfortabel är den och man är extremt lugn när man åker den. Riktigt fin bil med härliga detaljer och touchen är sådär lagom och hänger med fint. Tycker Audi lyckats jäkligt bra med bilen men man blir inte kär. Eller så är det för att man förväntar sig vad man får. Jag vet inte. Extremt tyst var den och märktes på motorvägen !!!
Re: Audi e-tron
Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Re: Audi e-tron
Ja, det kan man.Stevvee skrev:Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?
Nej, inte vad jag vet.Stevvee skrev:Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jo lite kär har jag allt börjat bli Har ju iof gratis laddning på jobbet så är lite miljöbov och har den väldigt ofta i Dynamic och S=läge. Inte bra för förbrukningen man ack så roligtmati skrev:Ja, det kan man.Stevvee skrev:Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?
Nej, inte vad jag vet.Stevvee skrev:Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Ang upplåsningen, vilket use case tänkte du på? Keyless entry gör det iaf för mig till en icke-fråga. Tar aldrig upp nyckeln ur fickan och vad jag kan komma ihåg så brukar nog lillgrabben få upp dörren om jag är tillräckligt nära bilen.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi E-Tron Proline Advanced
Re: Audi e-tron
Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Moelito skrev:Jo lite kär har jag allt börjat bli Har ju iof gratis laddning på jobbet så är lite miljöbov och har den väldigt ofta i Dynamic och S=läge. Inte bra för förbrukningen man ack så roligtmati skrev:Ja, det kan man.Stevvee skrev:Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?
Nej, inte vad jag vet.Stevvee skrev:Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Ang upplåsningen, vilket use case tänkte du på? Keyless entry gör det iaf för mig till en icke-fråga. Tar aldrig upp nyckeln ur fickan och vad jag kan komma ihåg så brukar nog lillgrabben få upp dörren om jag är tillräckligt nära bilen.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
På denna bil gjorde den inte det trots keyless entry. Rätt störande för min grabb kunde inte hoppa in i bilen som han brukar göra på nuvarande och dom senaste 4 bilarna. Var därför jag tänkte om det fanns någon inställning att benspark under bakluckan antingen låser upp bara bakluckan eller hela bilen.
Re: Audi e-tron
Stör mig med på att inte bilen kan bli upplåst vid benspark, Audi påstår att det är en säkerhetsfråga.
Gällande filassistent så kan man på Audis andra bilar ställa känsligheten, borde funka på samma sätt i E-Tron.
Gällande filassistent så kan man på Audis andra bilar ställa känsligheten, borde funka på samma sätt i E-Tron.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbg) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaragetmati skrev:Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi E-Tron Proline Advanced
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltsåMoelito skrev:Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbg) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaragetmati skrev:Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
För mig var det också en gråzon. Företaget där jag var anställd hyrde lokalerna nämligen utav en av våra kunder och elen ingick i hyran. Det var alltså i praktiken kunden som betalade för min laddning och inte min arbetsgivare. Dessutom laddade jag genom fönstret med UMC:n från trefasuttaget, det fanns alltså ingen laddbox eller så. Jäkligt svårt att bevisa för SKV att en del av elen, som min arbetsgivare dessutom aldrig betalade för, gick till min bil.Bjelke skrev:Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltsåMoelito skrev:Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbg) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaragetmati skrev:Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Är väl ingen förmån på parkering av tjänstebil?Bjelke skrev:Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltsåMoelito skrev:Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbg) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaragetmati skrev:Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi E-Tron Proline Advanced
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Audi e-tron
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Audi e-tron
Fråga som kanske vart uppe tidigare, men ber då om ursäkt över min bristande sökning.
Vad ligger servicekostnaderna på för en E-tron?
VAG är väl inte direkt kända för att ha de för kunden bästa servicepriserna...
Vad ligger servicekostnaderna på för en E-tron?
VAG är väl inte direkt kända för att ha de för kunden bästa servicepriserna...
Re: Audi e-tron
Service ingår upp till 4500 mil och 3 år om jag minns rätt. Finns annars serviceavtal för 100/mån om man kör längre.Erxon skrev:Fråga som kanske vart uppe tidigare, men ber då om ursäkt över min bristande sökning.
Vad ligger servicekostnaderna på för en E-tron?
VAG är väl inte direkt kända för att ha de för kunden bästa servicepriserna...
Re: Audi e-tron
Jo men precis 99:- i månaden om du kör längre sträckor, jag har beräknat att jag kommer köra 9000mil på tre år och tecknade detta serviceavtal.