Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").
Ser nu att siffran reviderats till 86 km/h, med den farten blir det nog som du säger ganska exakt som en S75D.
Gällande pris håller jag dock inte med. E-tron är väldigt mycket dyrare IMO om man sätter på paket nog att hamna på likvärdig utrustningsnivå. S75D har/hade ju numera allt standard utom AP i princip.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.
Förbrukningen på 253Wh/km enligt e-tron display är dock ungefär samma som för X under samma förutsättningar.
Den korta räckvidden för e-tron måste väl bero på att Audi har satt en väldigt stor andel av batteriet som icke tillgängligt?
Med 95kWh tillgängligt borde räckvidden ha varit 375km med den förbrukningen, 320km motsvarar endast 81kWh tillgängligt batteri, man undrar ju varför dom inte tillåter att man använder de sista 14kWh?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").
Ser nu att siffran reviderats till 86 km/h, med den farten blir det nog som du säger ganska exakt som en S75D.
Gällande pris håller jag dock inte med. E-tron är väldigt mycket dyrare IMO om man sätter på paket nog att hamna på likvärdig utrustningsnivå. S75D har/hade ju numera allt standard utom AP i princip.
Ja nu vet jag inte om jag skulle klassat den vägbanan som regn och snö direkt faktiskt, lite blöt var det mestadels verkade det som. Skulle nog blivit förvånad om en S drog mer än 220 Wh/km där.
Nu finns ju inte S75D alls, men sist jag kollade innan den försvann skulle de ändå ha ca 1,05 mille med ”allt” utom FSD, är ju ändå i typ samma härad som en E-tron med motsvarande.
33 mil på vintern är ju riktigt bra tycker jag. Blir nog en helt ok bil. Dock är jag lite rädd att luftmotståndet i motorvägsfart kommer käka en del räckvidd. Det är ju nästan det testet som är mest intressant för min del. Vi åker sällan långt på vintern och när vi åker långt så åker vi fort.
Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").
Ser nu att siffran reviderats till 86 km/h, med den farten blir det nog som du säger ganska exakt som en S75D.
Gällande pris håller jag dock inte med. E-tron är väldigt mycket dyrare IMO om man sätter på paket nog att hamna på likvärdig utrustningsnivå. S75D har/hade ju numera allt standard utom AP i princip.
Ja nu vet jag inte om jag skulle klassat den vägbanan som regn och snö direkt faktiskt, lite blöt var det mestadels verkade det som. Skulle nog blivit förvånad om en S drog mer än 220 Wh/km där.
Nu finns ju inte S75D alls, men sist jag kollade innan den försvann skulle de ändå ha ca 1,05 mille med ”allt” utom FSD, är ju ändå i typ samma härad som en E-tron med motsvarande.
Audin har ju inte ens AP som tillval, så det får man ju dra av till att börja med. Jag skulle säga 1 mille vs drygt 1,1, men visst, "typ samma härad" kan man absolut säga
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").
Ser nu att siffran reviderats till 86 km/h, med den farten blir det nog som du säger ganska exakt som en S75D.
Gällande pris håller jag dock inte med. E-tron är väldigt mycket dyrare IMO om man sätter på paket nog att hamna på likvärdig utrustningsnivå. S75D har/hade ju numera allt standard utom AP i princip.
Ja nu vet jag inte om jag skulle klassat den vägbanan som regn och snö direkt faktiskt, lite blöt var det mestadels verkade det som. Skulle nog blivit förvånad om en S drog mer än 220 Wh/km där.
Nu finns ju inte S75D alls, men sist jag kollade innan den försvann skulle de ändå ha ca 1,05 mille med ”allt” utom FSD, är ju ändå i typ samma härad som en E-tron med motsvarande.
Audin har ju inte ens AP som tillval, så det får man ju dra av till att börja med. Jag skulle säga 1 mille vs drygt 1,1, men visst, "typ samma härad" kan man absolut säga
Ja det är ju sant, för 1,1 tycker jag dock man får lite mer hos Audin som Matrix LED ljusen, virtuella backspeglar osv. Tycker ändå de är jämförbara totalt sett.
Det intressanta vore ju hur den är om man säg kör motorväg eller 100 km/h i -5 osv, så som det gärna blir i Sverige. Har en känsla av att den snabbt kan bli sämre än en S med tanke på luftmotståndet.
Det intressanta vore ju hur den är om man säg kör motorväg eller 100 km/h i -5 osv, så som det gärna blir i Sverige. Har en känsla av att den snabbt kan bli sämre än en S med tanke på luftmotståndet.
Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".
Det innebär 250km räckvidd i laglig motorvägsfart om den tidigare siffran på c:a 81kWh tillgänglig kapacitet stämmer. Nästan 30% högre förbrukning än min X90 alltså, som har nästan exakt lika mycket tillgänglig kapacitet och alltså nästan 30% längre räckvidd, eller drygt 320km med samma förutsättningar.
För mig är detta en total deal-breaker, det är ju helt enkelt inte tillräckligt, och eftersom det sannolikt till stor del beror på luftmotståndet så kommer skillnaden bara att öka vid högre hastigheter. Bilen borde alltså nästan vara oanvändbar i autobahn-hastighet, det känns ju väldigt märkligt med tanke på att bilen (väl?) är byggd för den marknaden?
Hur har förbrukningen sett ut i andra tester?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det kan ju vara en del höjdskillnader i Norge, och det gör stor skillnad. Framgår det?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Svårt att värdera enskilda förbrukningssiffror så där. Var bilen varm ?, Batteriet tempererat ? Väglag ? Skulle inte bry mig alls utan att veta mer.
Jag kan lätt få upp min S i 300 Wh/km och betydligt mer också så här års.
Genomsnittet på 8000 mil/tre år hamnade dock på 200 Wh/km på min förra och den nya hamnar säkert där också på helårsbasis.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svårt att värdera enskilda förbrukningssiffror så där. Var bilen varm ?, Batteriet tempererat ? Väglag ? Skulle inte bry mig alls utan att veta mer.
Jag kan lätt få upp min S i 300 Wh/km och betydligt mer också så här års.
Genomsnittet på 8000 mil/tre år hamnade dock på 200 Wh/km på min förra och den nya hamnar säkert där också på helårsbasis.
Absolut, men TeslaBjörn brukar ju vara hyfsat seriös i sina utvärderingar, jag tror inte han har kört upp och ned för fjällen här. Jag tror han körde samma sträcka som han brukar köra, han säger ju i videon vid något tillfälle något om att "hit skall det vara x km".
Jag har själv ett snitt på c:a 240Wh/km på min X på knappt 7000 körda mil, till mycket stor del motorväg och snabbare (autobahn).
Jag gissar att det kommer en separat räckviddsvideo från Björn snart, då får vi lite mer siffror.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.
Det låter lite högt tycker jag.
Gjorde överslag i huvudet och landade på runt 32 mil.
Testade med ABPR och den gav 35 mil (förbukning 0,282 kWh/km).
Just snöslask äter väldigt mycket räckvidd tycker jag. Sen har jag inte sett testet, så vet inte om det vara konstant snöslask eller bara bitvis.
Kanske, hastigheten gör ju stor skillnad. Så här såg det ut i TeslaFi när jag körde Kiel-Zug strax efter nyår. Dessvärre en del köer som sänkte körsnittet en hel del och större delen av sträckan gjordes i miserabelt väder med regn / snöblandat regn.
En delsträcka. Lägre hastighet sänkte en hel del.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Ja, den ser ju väldigt trevlig ut på många sätt, men räckvidd/förbrukning ser ju inte alls bra ut.
Skulle Björns siffror stämma så är den iaf inte ett alternativ för mig, den kan vara hur mysig och tyst som helst, grundfunktionaliteten är det centrala, och en räckvidd för 90-10% batteri på mindre än 200km i motorvägsfart är helt enkelt inte bra nog.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ja, den ser ju väldigt trevlig ut på många sätt, men räckvidd/förbrukning ser ju inte alls bra ut.
Skulle Björns siffror stämma så är den iaf inte ett alternativ för mig, den kan vara hur mysig och tyst som helst, grundfunktionaliteten är det centrala, och en räckvidd för 90-10% batteri på mindre än 200km i motorvägsfart är helt enkelt inte bra nog.
/fth
Det problemet blir också väldigt förstärkt av att det inte finns laddnätverk på plats. Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bra genomgång av bilen. Verkar väldigt bra på många sätt, men än är den inte riktigt ”ända framme”. Gillar mest att den verkar ha ett väldigt tyst chassi med fin fjädring och bra dämpning av vägljudet. Gillar teslas 17” skäm bättre, knepiga inställningar för regen + olika sport/komfort lägen. Känns helt onödigt.
Laddnätverket byggs ju ut, men för mig är också 50kW laddning otillräckligt, så det blir inte fem nollor i år iaf. Om förbrukningen är så hög som i recensionen blir det inte många km/min ens om man laddar 80kW.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ljuddämpning ökar i och för sig vikten. Jag har för mig att jag läst att nya Rolls-Royce Phantom har närmare 150 kg ljuddämpningsmaterial, men så mycket lär knappast e-tron ha.
I och för sig handlar ljuddämpning också om hur karossen byggs och hur hjulupphängningar utformas, så det kan handla om en del extrakilon även där.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.
Problemet är väl att det då finns betydligt billigare alternativ.
Sen blir jag lite fundersam över de billigare varianterna som sägs komma om något år. e-Tron med ett mindre batteri än nuvarande kommer att ha väldigt kort räckvidd. Har lite svårt att se vem som skulle köpa den typen av bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd