Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Fast för att uppnå en genomsnittshastighet på 120 måste man köra bra fort, förutsatt de räknar in hela sträckan, dvs från start till stopp. Annars menar de maxhastighet, och det är inte samma sak. Men ~3kWh/mil för en snitthastighet på 120 är inte orealistiskt. Det kan man ändå i princip bara åstadkomma på en tysk motorväg utan hastighetsbegränsning, helt utan köer eller vägbyggen.
Min bil har en total genomsnittshastighet runt 60km/h efter 2000 mil. Det låter galet lågt, så långsamt kör man ju typ aldrig. Men räknar man in allting så blir det så.
Att Björn Nyland ska kunna uppnå en snitthastighet på 120 i Norge tvivlar jag på.
Min bil har en total genomsnittshastighet runt 60km/h efter 2000 mil. Det låter galet lågt, så långsamt kör man ju typ aldrig. Men räknar man in allting så blir det så.
Att Björn Nyland ska kunna uppnå en snitthastighet på 120 i Norge tvivlar jag på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Har för mig att han brukar göra 120 km/h testerna i Sverige. Sen visar han oftast också den uppmätta medelhastigheten, i Sportback fallet var det 113 km/h.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Du hänvisar till ett vintertest. Det här gäller sommartemperaturer. Säkerligen över 30 på vintern men jag har rätt bra koll på vad bilen förbrukar och det är inte 30 vid 120 km/h och sommar. TB hänvisar ju själv till att siffran på 30,8, eller vad det var, inte är direkt jämförbar utan gissar 28 en "good day" för 55 vilket låter rimligare. Han körde i 13,5 grader i testet av 55.Laban skrev:Här är ett till test med samma förbrukning, nextmove, tyskar som testar:macky skrev:Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens.
3.05 kWh/mil i 120 km/h på Autobahn. Tror man ska vara lite försiktig med att förkasta tester som gissningsvis är mer exakta när det gäller medelhastighet än egna anekdoter. Sen var det tyska testet vid lite sämre väglag. lägre temperatur. Samtidigt så kanske Björn tester i lite mer kuperad terräng. Så använd om inte annat siffrorna mer relativt. "Sportback förbrukar en viss % mindre än icke Sportback i högre hastigheter".
Re: Audi e-tron
Hans 90-test av 55 var i Sverige medan han körde 3-mils stinter i Norge på kvällen för 120-testet.Laban skrev:Har för mig att han brukar göra 120 km/h testerna i Sverige. Sen visar han oftast också den uppmätta medelhastigheten, i Sportback fallet var det 113 km/h.
Re: Audi e-tron
5 km.Nilp skrev:Laban, hur många mil har du kört med en E-tron?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Du verkar ha väldigt mycket kunskap om dess förbrukning i olika hastigheter och väglag baserat på dessa 5km.Laban skrev:5 km.Nilp skrev:Laban, hur många mil har du kört med en E-tron?
Själv har jag kört snart 1000 mil och kan bekräfta förbrukning som Mati och Macky anger.
Sen får du ha vilken uppfattning du vill, men kanske lite arrogant att berätta för oss andra hur saker ligger till som att vi inte förstår hur våra egna bilar fungerar.
Re: Audi e-tron
Kan tillägga att jag har kört 4000+ mil med 3:an. Men det betyder inte att jag har kört ett ordentligt test, tur och retur, försökt hålla jämn hastighet. 10 mil+. Så de anekdoter jag har angående förbrukning blir just det.
Sen kan vi se att det här med exakt jämförbara förhållanden är svårt
Sen kan vi se att det här med exakt jämförbara förhållanden är svårt
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Ingen av de siffror jag har angett kommer från mina egna tester. Arrogant ? Hmm, ok.Nilp skrev:Du verkar ha väldigt mycket kunskap om dess förbrukning i olika hastigheter och väglag baserat på dessa 5km...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Tog ut senaste årets förbrukning på min e-tron 55.
Sorterade sedan listan på högsta medelhastigheten.
Årstid och väglag spelar stor roll, utdraget är från 75 km/h i medelhastighet och uppåt. 2019-08-15 är med släp.
Sorterade sedan listan på högsta medelhastigheten.
Årstid och väglag spelar stor roll, utdraget är från 75 km/h i medelhastighet och uppåt. 2019-08-15 är med släp.
Re: Audi e-tron
13.5 var inte optimalt nej. Hade varit intressant att se en direkt jämförelse mellan Sportback och icke Sportback.macky skrev:TB hänvisar ju själv till att siffran på 30,8, eller vad det var, inte är direkt jämförbar utan gissar 28 en "good day" för 55 vilket låter rimligare. Han körde i 13,5 grader i testet av 55.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Håller med, alla 4 (SB/vanlig och 50/55). Sen även 19-21 fälg. Hade varit bra konsumentupplysning.Laban skrev:13.5 var inte optimalt nej. Hade varit intressant att se en direkt jämförelse mellan Sportback och icke Sportback.macky skrev:TB hänvisar ju själv till att siffran på 30,8, eller vad det var, inte är direkt jämförbar utan gissar 28 en "good day" för 55 vilket låter rimligare. Han körde i 13,5 grader i testet av 55.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Audi e-tron
Mest säljande elbilen i Norge mellan januari och juni 2020 var Audi e-tron. Lite överraskande att en sådan pass dyr bil ligger högst på försäljningslistan. Annars är ju inte Tesla någon billig bil heller men de brukar ändå sälja bra bland elbilar, men här blev de alltså slagen försäljningsmässigt av e-tron.
https://m3.idg.se/2.1022/1.736933/nytt- ... r-bestamma
https://m3.idg.se/2.1022/1.736933/nytt- ... r-bestamma
Re: Audi e-tron
Beror väl mest på att "alla" har en Tesla.Anonymous FTW skrev:Mest säljande elbilen i Norge mellan januari och juni 2020 var Audi e-tron. Lite överraskande att en sådan pass dyr bil ligger högst på försäljningslistan. Annars är ju inte Tesla någon billig bil heller men de brukar ändå sälja bra bland elbilar, men här blev de alltså slagen försäljningsmässigt av e-tron.
https://m3.idg.se/2.1022/1.736933/nytt- ... r-bestamma
Man vill prova nåt annat.
Och 2021 så säljer Audi e-tron 55 Quattro inte lika bra längre när Audi Q4, VW ID4 och Skoda Enyaq är billigare och bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Det borde väl gå att avläsa i statistiken om många teslor hamnat i audihandlarnas beghallar?Zalman3 skrev:Beror väl mest på att "alla" har en Tesla.
Man vill prova nåt annat.
Re: Audi e-tron
Zalman3 skrev:Beror väl mest på att "alla" har en Tesla.Anonymous FTW skrev:Mest säljande elbilen i Norge mellan januari och juni 2020 var Audi e-tron. Lite överraskande att en sådan pass dyr bil ligger högst på försäljningslistan. Annars är ju inte Tesla någon billig bil heller men de brukar ändå sälja bra bland elbilar, men här blev de alltså slagen försäljningsmässigt av e-tron.
https://m3.idg.se/2.1022/1.736933/nytt- ... r-bestamma
Man vill prova nåt annat.
Och 2021 så säljer Audi e-tron 55 Quattro inte lika bra längre när Audi Q4, VW ID4 och Skoda Enyaq är billigare och bättre.
Tesla i Norge har väl haft lite växtvärk så många är nog lite trötta på det.
Re: Audi e-tron
Pratade med Porsche handlaren i Umeå.Fredrik j skrev:Det borde väl gå att avläsa i statistiken om många teslor hamnat i audihandlarnas beghallar?Zalman3 skrev:Beror väl mest på att "alla" har en Tesla.
Man vill prova nåt annat.
Han hade sålt ca 30st Taycan redan.
Dock så hade inte han inte bytt in en enda Tesla än.
Det var mest de som redan ägde en fossil Porsche som bytte till en Taycan.
Kan det vara så även med Audi e-tron, att det är mest de som kör en fossil Audi som köper en e-tron.
Som jämförelse så är en VW Golf den vanligast inbytesbilen i Sverige för dom som köper en Tesla modell 3.
Det jag vill säga är, det kommer inga Tesladödare, det är många fossilbilsdödare som kommer nu.
För lanserar ens favoritmärke en elbil, då byter man ut sin fossilbil mot en elbil.
Om man är nöjd med sitt märke byter man ogärna till ett annat märke.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Jag tolkade ditt inlägg som att eftersom så många norrmän redan kör tesla vill dom prova något annat när dom byter nästa gång.Zalman3 skrev:Pratade med Porsche handlaren i Umeå.Fredrik j skrev:Det borde väl gå att avläsa i statistiken om många teslor hamnat i audihandlarnas beghallar?Zalman3 skrev:Beror väl mest på att "alla" har en Tesla.
Man vill prova nåt annat.
Han hade sålt ca 30st Taycan redan.
Dock så hade inte han inte bytt in en enda Tesla än.
Det var mest de som redan ägde en fossil Porsche som bytte till en Taycan.
Kan det vara så även med Audi e-tron, att det är mest de som kör en fossil Audi som köper en e-tron.
Som jämförelse så är en VW Golf den vanligast inbytesbilen i Sverige för dom som köper en Tesla modell 3.
Det jag vill säga är, det kommer inga Tesladödare, det är många fossilbilsdödare som kommer nu.
För lanserar ens favoritmärke en elbil, då byter man ut sin fossilbil mot en elbil.
Om man är nöjd med sitt märke byter man ogärna till ett annat märke.
Re: Audi e-tron
Som sagt många vill ha en SUV, även i Norge.
En etron med 400hk kostar i Norge lika mkt som en XC60 med trött dieselfyra på 190hk.
Ganska enkelt val.
(X kostar mkt mer)
Innan etron köpte norrmännen S och X, för det var vad som fanns. Nu är det istället etron, billigare och bättre format.
Om något år eller två kommer vi se norrmännen köpa Model Y, ID4/Enyaq mfl istället för etron.
En etron med 400hk kostar i Norge lika mkt som en XC60 med trött dieselfyra på 190hk.
Ganska enkelt val.
(X kostar mkt mer)
Innan etron köpte norrmännen S och X, för det var vad som fanns. Nu är det istället etron, billigare och bättre format.
Om något år eller två kommer vi se norrmännen köpa Model Y, ID4/Enyaq mfl istället för etron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Det är väl inte omöjligt att norrmännen om några år kör både model Y, ID4/Enyag, polestar osv.taliz skrev:Som sagt många vill ha en SUV, även i Norge.
En etron med 400hk kostar i Norge lika mkt som en XC60 med trött dieselfyra på 190hk.
Ganska enkelt val.
(X kostar mkt mer)
Innan etron köpte norrmännen S och X, för det var vad som fanns. Nu är det istället etron, billigare och bättre format.
Om något år eller två kommer vi se norrmännen köpa Model Y, ID4/Enyaq mfl istället för etron.
Re: Audi e-tron
Justja, glömde PS2.
Vi får se om den upplevs tillräckligt stor, och om de lyckas producera tillräckligt många.
Vi får se om den upplevs tillräckligt stor, och om de lyckas producera tillräckligt många.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Samtidigt så är laddnätverket fortfarande överlägset. Men, det kanske är så att många har förstått att man laddar mest hemma och inte tycker att det är ett jätteproblem om det kostar lite mer osv utanför Teslas nätverk ?Verdi skrev:Tesla i Norge har väl haft lite växtvärk så många är nog lite trötta på det.
Undrar ibland hur många det är som kör längre sträckor regelbundet. Eller då tvärtom aldrig gör det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Speciellt i det erfarna elbilslandet Norge där man rimligen lärt sig leva med elbil.Laban skrev:Samtidigt så är laddnätverket fortfarande överlägset. Men, det kanske är så att många har förstått att man laddar mest hemma och inte tycker att det är ett jätteproblem om det kostar lite mer osv utanför Teslas nätverk ?Verdi skrev:Tesla i Norge har väl haft lite växtvärk så många är nog lite trötta på det.
Undrar ibland hur många det är som kör längre sträckor regelbundet. Eller då tvärtom aldrig gör det.
Re: Audi e-tron
I Sverige har vi det relativt platt och långa motorvägar med 110-120kmh i hastighetsbegränsning. Dvs det går förhållandevis snabbt att köra långt med bil.
I Norge är det bergigt och ofta 80kmh i hastighetsbegränsning.
Ska man långt i Norge så tar man flyget istället.
I Norge är det bergigt och ofta 80kmh i hastighetsbegränsning.
Ska man långt i Norge så tar man flyget istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag tror det var likadant här hos vår Audi-handlare. Jag var mig veterligen den enda som bytte in en Tesla, alla andra e-tron köpare var mer eller mindre gamla Audi-kunder som bytte in en fossilbil såklart. Men jag är föga representativ i det sammanhanget, eftersom jag sällan byter till en bil av samma märke. Att jag ändå hade 2 Teslor på raken får man nästan se som ett extremt bra betyg för Tesla. Det har bara hänt två gånger tidigare att jag skaffade en bil av samma märke igen, med Volvo och Mazda.Zalman3 skrev:Pratade med Porsche handlaren i Umeå.
Han hade sålt ca 30st Taycan redan.
Dock så hade inte han inte bytt in en enda Tesla än.
Det var mest de som redan ägde en fossil Porsche som bytte till en Taycan.
Kan det vara så även med Audi e-tron, att det är mest de som kör en fossil Audi som köper en e-tron.
Som jämförelse så är en VW Golf den vanligast inbytesbilen i Sverige för dom som köper en Tesla modell 3.
Det jag vill säga är, det kommer inga Tesladödare, det är många fossilbilsdödare som kommer nu.
För lanserar ens favoritmärke en elbil, då byter man ut sin fossilbil mot en elbil.
Om man är nöjd med sitt märke byter man ogärna till ett annat märke.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14