Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Måste för övrigt tillägga att jag tycker det är otroligt skönt att ha så snabb laddning över hela registret. Inte ens 90-100% går ju långsamt! Skönt att helt slippa optimera laddningen också när den håller maxfart i hela intervallet 5-80%.

Är helt klart nöjd att vi tog vår e-tron och inte vår X på denna resa. Hoppas jag slipper äta upp det påståendet imorgon dock när vi ska köra genom hela Spanien, här är det ju glest med Ionity.

Är dock också fundersam till hur batterierna kommer hålla på sikt, det blir ju dock i realiteten någon annans problem även om det blir tråkigt både för miljön och elbilars rykte om det visar sig vara ett generellt problem med e-tron.

Resan från en närmast fanatisk Tesla-ägare till "nöjd över att jag inte tog Teslan" har gått fort. :lol:

I vilket fall, hur upplevs Audins räckvidd i motorvägsfart? Tänker att den skulle må mycket bra av sisådär 10 mil extra. Men det kanske fungerar bra nog?
Resan från 30-40 mil räcker gott och väl för elbilar, till att bli minst 50 mil räckvidd har också gått fort från teslaägare.
Hade en E-Tron klarat 30 mil i alla väder så...

Jag har 27 mil (och några hundra höjdmeter uppför) till mitt föräldrahem. Enligt ABRP så klarar sig inte en E-Tron 55 dit utan att behöva stanna och ladda lite på vintern trots att jag då startar med 100% och håller hastighetsgränsen. Visst kan man väl sitta och köra 100 km/h på motorvägen istället men...

Samma sak om jag vill ta barnen och åka till Kungsberget (285 km) över dagen. Krävs inget särskilt långt stopp men det kan ju vara kö och strul också... Känns skönt att inte vara beroende av snabbladdare på de vanligaste "långkörningarna".

Med min Model S så har jag gott om marginal för båda körningarna. Kan till och med starta med 90% SOC och köra lite för fort och ändå ha en hel del i batteriet när jag kommer fram.

Ska man köra ännu längre, typ ner i Europa, så spelar räckvidden mindre roll egentligen. Åtminstone så länge det finns laddare tillgängliga.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
Och vad ska räknas in i räckvidd/minut? Enbart när man har ett laddstopp där stoppet anger räckvidd per minut eller hela resan inkl. laddstopp? Räckvidd/min påverkas av största grad på hur laddstoppen planeras. Återigen räcker det enbart att kolla på ARBP. Och då är vi inne på kärnfrågan. Man ska inte behöva bry sig om att behöva optimera laddningen (eller hastigheten för den delen) för att få högst räckvidd/minut.

Och sen jämför du e-tron som är en tre år gammal model byggd på en fossilplattform mot nya elbilsmodeller. Vilket blir minst lika fel…

Men det kommer vara icke problem med tätare placering av laddare och kanske något bättre räckvidd på ca 50 verkliga mil. Jag personligen klarar mig på 30 mil då jag iaf stannar för bensträckare/kaffe efter 2h i bilen (även om jag kör själv).
Men herregud, du måste inte optimera om du inte vill. Du förlorar inget vs etron på att köra med exakt samma laddmönster. Du kan alltså både äta kakan och ha den kvar. Med etron så kan du inte det.
macky skrev:
För att mitt körmönster vid långresa inte ser ut så. Vi gör ett längre stopp för att äta och då vill jag kunna maximera den tiden. E-tron fyller batteriet till 100 snabbt och jag kan nyttja hela batteriet två sträckor vilket räckt i 99% av fallen för mig. Det finns bilar som laddar mer km/min men de hade inte gjort resan snabbare för mig. Fåtalet hade gjort det i samma komfort och bekvämlighet däremot. Men inte lätt att förstå att människor har olika behov när man teoretiserar i excel. Har aldrig diskuterat ngn annan bil. Endast nämnt att jag inte är intresserad av spetsiga laddkurvor och att jag är väldigt nöjd med min e-tron. Bortsett från typfelen då. ;)
Du kan ha exakt samma körmönster med tex en Model Y som med etron. Du kommer ändå komma fram snabbare med Y.
Sen att du inte vill ha en Tesla är irrelevant för denna diskussion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tronå

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Nect skrev:
Och vad ska räknas in i räckvidd/minut? Enbart när man har ett laddstopp där stoppet anger räckvidd per minut eller hela resan inkl. laddstopp? Räckvidd/min påverkas av största grad på hur laddstoppen planeras. Återigen räcker det enbart att kolla på ARBP. Och då är vi inne på kärnfrågan. Man ska inte behöva bry sig om att behöva optimera laddningen (eller hastigheten för den delen) för att få högst räckvidd/minut.

Och sen jämför du e-tron som är en tre år gammal model byggd på en fossilplattform mot nya elbilsmodeller. Vilket blir minst lika fel…

Men det kommer vara icke problem med tätare placering av laddare och kanske något bättre räckvidd på ca 50 verkliga mil. Jag personligen klarar mig på 30 mil då jag iaf stannar för bensträckare/kaffe efter 2h i bilen (även om jag kör själv).
Men herregud, du måste inte optimera om du inte vill. Du förlorar inget vs etron på att köra med exakt samma laddmönster. Du kan alltså både äta kakan och ha den kvar. Med etron så kan du inte det.
macky skrev:
För att mitt körmönster vid långresa inte ser ut så. Vi gör ett längre stopp för att äta och då vill jag kunna maximera den tiden. E-tron fyller batteriet till 100 snabbt och jag kan nyttja hela batteriet två sträckor vilket räckt i 99% av fallen för mig. Det finns bilar som laddar mer km/min men de hade inte gjort resan snabbare för mig. Fåtalet hade gjort det i samma komfort och bekvämlighet däremot. Men inte lätt att förstå att människor har olika behov när man teoretiserar i excel. Har aldrig diskuterat ngn annan bil. Endast nämnt att jag inte är intresserad av spetsiga laddkurvor och att jag är väldigt nöjd med min e-tron. Bortsett från typfelen då. ;)
Du kan ha exakt samma körmönster med tex en Model Y som med etron. Du kommer ändå komma fram snabbare med Y.
Sen att du inte vill ha en Tesla är irrelevant för denna diskussion.
Hur ska vi ha det? Diskussionen handlar precis om det. ATT du med e-tron t ex INTE behöver bry dig om att optimera…Du själv säger att det enda viktiga är räckvidd/minut. Och den påverkas av hur du utför dina laddstopp (om man inte har en platt laddkurva).

Edit; för att slippa missförstånd så är min ståndpunkt inte att e-tron är snabbast… Bara att man inte behöver optimera då du i stort får samma räckvidd/minut oavsett. Vilket du inte får med andra bilar.

Jämför jag sträckan på 4h till min stuga i ARBP med samma indata och samma väg så är MY 5min snabbare än e-tron 55. 5 min på 4h… För mig är det irrelevant. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
Och vad ska räknas in i räckvidd/minut? Enbart när man har ett laddstopp där stoppet anger räckvidd per minut eller hela resan inkl. laddstopp? Räckvidd/min påverkas av största grad på hur laddstoppen planeras. Återigen räcker det enbart att kolla på ARBP. Och då är vi inne på kärnfrågan. Man ska inte behöva bry sig om att behöva optimera laddningen (eller hastigheten för den delen) för att få högst räckvidd/minut.

Och sen jämför du e-tron som är en tre år gammal model byggd på en fossilplattform mot nya elbilsmodeller. Vilket blir minst lika fel…

Men det kommer vara icke problem med tätare placering av laddare och kanske något bättre räckvidd på ca 50 verkliga mil. Jag personligen klarar mig på 30 mil då jag iaf stannar för bensträckare/kaffe efter 2h i bilen (även om jag kör själv).
Men herregud, du måste inte optimera om du inte vill. Du förlorar inget vs etron på att köra med exakt samma laddmönster. Du kan alltså både äta kakan och ha den kvar. Med etron så kan du inte det.
macky skrev:
För att mitt körmönster vid långresa inte ser ut så. Vi gör ett längre stopp för att äta och då vill jag kunna maximera den tiden. E-tron fyller batteriet till 100 snabbt och jag kan nyttja hela batteriet två sträckor vilket räckt i 99% av fallen för mig. Det finns bilar som laddar mer km/min men de hade inte gjort resan snabbare för mig. Fåtalet hade gjort det i samma komfort och bekvämlighet däremot. Men inte lätt att förstå att människor har olika behov när man teoretiserar i excel. Har aldrig diskuterat ngn annan bil. Endast nämnt att jag inte är intresserad av spetsiga laddkurvor och att jag är väldigt nöjd med min e-tron. Bortsett från typfelen då. ;)
Du kan ha exakt samma körmönster med tex en Model Y som med etron. Du kommer ändå komma fram snabbare med Y.
Sen att du inte vill ha en Tesla är irrelevant för denna diskussion.
Hur ska vi ha det? Diskussionen handlar precis om det. ATT du med e-tron t ex INTE behöver bry dig om att optimera…Du själv säger att det enda viktiga är räckvidd/minut. Och den påverkas av hur du utför dina laddstopp (om man inte har en platt laddkurva).

Edit; för att slippa missförstånd så är min ståndpunkt inte att e-tron är snabbast… Bara att man inte behöver optimera då du i stort får samma räckvidd/minut oavsett. Vilket du inte får med andra bilar.

Jämför jag sträckan på 4h till min stuga i ARBP med samma indata och samma väg så är MY 5min snabbare än e-tron 55. 5 min på 4h… För mig är det irrelevant. :)
Vet inte hur jag ska formulera mig för att det ska gå fram. Ett sista försök:
Om du med tex en Model Y får samma räckvidd/minut som etron UTAN att optimera(dvs du behöver inte tänka på ngt alls för att köra lika snabbt/långsamt som etron). Samt OM DU VILL så kan du köra ännu snabbare. Hur kan det vara sämre?

Det är som att säga att det är bättre att bara få en glass för 20kr, vs att få två för samma pris om man är extra sugen, för då slipper man tänka på om man vill ha en eller två…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
Och vad ska räknas in i räckvidd/minut? Enbart när man har ett laddstopp där stoppet anger räckvidd per minut eller hela resan inkl. laddstopp? Räckvidd/min påverkas av största grad på hur laddstoppen planeras. Återigen räcker det enbart att kolla på ARBP. Och då är vi inne på kärnfrågan. Man ska inte behöva bry sig om att behöva optimera laddningen (eller hastigheten för den delen) för att få högst räckvidd/minut.

Och sen jämför du e-tron som är en tre år gammal model byggd på en fossilplattform mot nya elbilsmodeller. Vilket blir minst lika fel…

Men det kommer vara icke problem med tätare placering av laddare och kanske något bättre räckvidd på ca 50 verkliga mil. Jag personligen klarar mig på 30 mil då jag iaf stannar för bensträckare/kaffe efter 2h i bilen (även om jag kör själv).
Men herregud, du måste inte optimera om du inte vill. Du förlorar inget vs etron på att köra med exakt samma laddmönster. Du kan alltså både äta kakan och ha den kvar. Med etron så kan du inte det.
macky skrev:
För att mitt körmönster vid långresa inte ser ut så. Vi gör ett längre stopp för att äta och då vill jag kunna maximera den tiden. E-tron fyller batteriet till 100 snabbt och jag kan nyttja hela batteriet två sträckor vilket räckt i 99% av fallen för mig. Det finns bilar som laddar mer km/min men de hade inte gjort resan snabbare för mig. Fåtalet hade gjort det i samma komfort och bekvämlighet däremot. Men inte lätt att förstå att människor har olika behov när man teoretiserar i excel. Har aldrig diskuterat ngn annan bil. Endast nämnt att jag inte är intresserad av spetsiga laddkurvor och att jag är väldigt nöjd med min e-tron. Bortsett från typfelen då. ;)
Du kan ha exakt samma körmönster med tex en Model Y som med etron. Du kommer ändå komma fram snabbare med Y.
Sen att du inte vill ha en Tesla är irrelevant för denna diskussion.
Hur ska vi ha det? Diskussionen handlar precis om det. ATT du med e-tron t ex INTE behöver bry dig om att optimera…Du själv säger att det enda viktiga är räckvidd/minut. Och den påverkas av hur du utför dina laddstopp (om man inte har en platt laddkurva).

Edit; för att slippa missförstånd så är min ståndpunkt inte att e-tron är snabbast… Bara att man inte behöver optimera då du i stort får samma räckvidd/minut oavsett. Vilket du inte får med andra bilar.

Jämför jag sträckan på 4h till min stuga i ARBP med samma indata och samma väg så är MY 5min snabbare än e-tron 55. 5 min på 4h… För mig är det irrelevant. :)
Vet inte hur jag ska formulera mig för att det ska gå fram. Ett sista försök:
Om du med tex en Model Y får samma räckvidd/minut som etron UTAN att optimera(dvs du behöver inte tänka på ngt alls för att köra lika snabbt/långsamt som etron). Samt OM DU VILL så kan du köra ännu snabbare. Hur kan det vara sämre?

Det är som att säga att det är bättre att bara få en glass för 20kr, vs att få två för samma pris om man är extra sugen, för då slipper man tänka på om man vill ha en eller två…
Det förstår jag, men du verkar inte läsa svaren som skrivs…

Det jag hakar upp på är ditt påstående att räckvidd/min inte har med SOC eller hur laddstoppen sker. Samtidigt som det viktigaste är räckvidd/minut. Det påverkar i största grad din räckvidd/minut du får med samma bil. Att bil A är snabbare än B har aldrig varit med MINA svar…

Jag gör med ett sista försök…
Med e-tron behöver du inte fundera på hur du ska komma fram snabbast. Men övriga får du optimera din laddning. Vilken av bilarna som är snabbast har därmed inte varit med i MIN diskussion.

Så nu släpper vi det här… :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:

Det förstår jag, men du verkar inte läsa svaren som skrivs…

Det jag hakar upp på är ditt påstående att räckvidd/min inte har med SOC eller hur laddstoppen sker. Samtidigt som det viktigaste är räckvidd/minut. Det påverkar i största grad din räckvidd/minut du får med samma bil. Att bil A är snabbare än B har aldrig varit med MINA svar…

Jag gör med ett sista försök…
Med e-tron behöver du inte fundera på hur du ska komma fram snabbast. Men övriga får du optimera din laddning. Vilken av bilarna som är snabbast har därmed inte varit med i MIN diskussion.

Så nu släpper vi det här… :)
What? Det har jag inte påstått.
Det jag försökt säga är om tex etron laddar med 1mil/minut oavsett SOC, så laddar Y också med minst 1mil/minut oavsett SOC(pga att den är så mkt snålare). Men vill du optimera så kan du ladda Y med 2mil/minut.
Dvs Y laddar aldrig långsammare än etron hur du än gör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10240
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

På sista laddstoppet på hela resan (Casabermeja) stötte vi på två kamouflage-folierade Audis. Blev så exalterad att jag glömde starta laddningen... :lol:

Visade sig vara nya versionen av e-tron.

Var för "snäll" för att fota när testföraren bad oss att inte göra det, men han berättade en del (kanske är allt känt, har ej läst på):

* Namnet kommer bli Q8 E-tron.
* Interiör nästan identisk.
* Lite längre kaross.
* Förbättrad räckvidd.
* Nya kameraspeglar (som han påstod var väldigt bra, ändrar tydligen dynamiskt hur vid vinkel de visar osv beroende på trafiksituationen).
* Diffusor under bak.
* Ny grill.
* Ny utformning av side-skirts.
* Dubbla luftintag vid framhjulen.

Tyckte det var svårt att se någon större skillnad på utseendet men han påstod att det syns bättre utan kamouflage.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Nect skrev:

Det förstår jag, men du verkar inte läsa svaren som skrivs…

Det jag hakar upp på är ditt påstående att räckvidd/min inte har med SOC eller hur laddstoppen sker. Samtidigt som det viktigaste är räckvidd/minut. Det påverkar i största grad din räckvidd/minut du får med samma bil. Att bil A är snabbare än B har aldrig varit med MINA svar…

Jag gör med ett sista försök…
Med e-tron behöver du inte fundera på hur du ska komma fram snabbast. Men övriga får du optimera din laddning. Vilken av bilarna som är snabbast har därmed inte varit med i MIN diskussion.

Så nu släpper vi det här… :)
What? Det har jag inte påstått.
Det jag försökt säga är om tex etron laddar med 1mil/minut oavsett SOC, så laddar Y också med minst 1mil/minut oavsett SOC(pga att den är så mkt snålare). Men vill du optimera så kan du ladda Y med 2mil/minut.
Dvs Y laddar aldrig långsammare än etron hur du än gör.
”Nu gör du en tankevurpa. Det du skriver är ju att du, enligt dig, får bättre räckvidd/minut vid högre SOC. Som sagt, räckvidd/minut är det enda som är relevant.”

Ditt svar på mitt. Att om en bil stannar och segladdar 80-100% under 20 min så ger det kortare räckvidd/min än om den ridit på laddkurvans topp och ladda oftare och kortare.
(Om man nu inte har en rakkurva)
Dvs SOC har betydelse för räckvidd/minut.

Om du läser mina svar så har inget av dem egentligen handlat om bil A mot B. Utan att räckvidd/minut är inte allt. Och är det bara det som gäller måste laddningen optimeras!

Men om man jämför bil A mot B är det precis som du säger en aspekt som vissa värderar mer än andra. Men det har aldrig varit en del av min diskussion eller svar. Hade jag påtalat det här tidigare så kanske vi sluppit några svar fram och tillbaka! :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:

Det förstår jag, men du verkar inte läsa svaren som skrivs…

Det jag hakar upp på är ditt påstående att räckvidd/min inte har med SOC eller hur laddstoppen sker. Samtidigt som det viktigaste är räckvidd/minut. Det påverkar i största grad din räckvidd/minut du får med samma bil. Att bil A är snabbare än B har aldrig varit med MINA svar…

Jag gör med ett sista försök…
Med e-tron behöver du inte fundera på hur du ska komma fram snabbast. Men övriga får du optimera din laddning. Vilken av bilarna som är snabbast har därmed inte varit med i MIN diskussion.

Så nu släpper vi det här… :)
What? Det har jag inte påstått.
Det jag försökt säga är om tex etron laddar med 1mil/minut oavsett SOC, så laddar Y också med minst 1mil/minut oavsett SOC(pga att den är så mkt snålare). Men vill du optimera så kan du ladda Y med 2mil/minut.
Dvs Y laddar aldrig långsammare än etron hur du än gör.
”Nu gör du en tankevurpa. Det du skriver är ju att du, enligt dig, får bättre räckvidd/minut vid högre SOC. Som sagt, räckvidd/minut är det enda som är relevant.”

Ditt svar på mitt. Att om en bil stannar och segladdar 80-100% under 20 min så ger det kortare räckvidd/min än om den ridit på laddkurvans topp och ladda oftare och kortare.
Dvs SOC har betydelse för räckvidd/minut.

Om du läser mina svar så har inget av dem egentligen handlat om bil A mot B. Utan att räckvidd/minut är inte allt. Och är det bara det som gäller måste laddningen optimeras!

Men om man jämför bil A mot B är det precis som du säger en aspekt som vissa värderar mer än andra. Men det har aldrig varit en del av min diskussion eller svar. Hade jag påtalat det här tidigare så kanske vi sluppit några svar fram och tillbaka! :lol:
Du kan välja en bil som alltid laddar med 1mil/minut, eller en bil som alltid laddar 1-2mil/minut. Vilken väljer du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
På sista laddstoppet på hela resan (Casabermeja) stötte vi på två kamouflage-folierade Audis. Blev så exalterad att jag glömde starta laddningen... :lol:

Visade sig vara nya versionen av e-tron.

Var för "snäll" för att fota när testföraren bad oss att inte göra det, men han berättade en del (kanske är allt känt, har ej läst på):

* Namnet kommer bli Q8 E-tron.
* Interiör nästan identisk.
* Lite längre kaross.
* Förbättrad räckvidd.
* Nya kameraspeglar (som han påstod var väldigt bra, ändrar tydligen dynamiskt hur vid vinkel de visar osv beroende på trafiksituationen).
* Diffusor under bak.
* Ny grill.
* Ny utformning av side-skirts.
* Dubbla luftintag vid framhjulen.

Tyckte det var svårt att se någon större skillnad på utseendet men han påstod att det syns bättre utan kamouflage.
Tror dom satsat riktigt mkt på att få bättre aerodynamik. Med nya effektivare motorer får dom också lägre förbrukning i drivlinan.
Kanske blir batteripacket lite större, men att man även passar på att göra det lättare.
Summa summarum kan det säkert ge 10 mil till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:

Det förstår jag, men du verkar inte läsa svaren som skrivs…

Det jag hakar upp på är ditt påstående att räckvidd/min inte har med SOC eller hur laddstoppen sker. Samtidigt som det viktigaste är räckvidd/minut. Det påverkar i största grad din räckvidd/minut du får med samma bil. Att bil A är snabbare än B har aldrig varit med MINA svar…

Jag gör med ett sista försök…
Med e-tron behöver du inte fundera på hur du ska komma fram snabbast. Men övriga får du optimera din laddning. Vilken av bilarna som är snabbast har därmed inte varit med i MIN diskussion.

Så nu släpper vi det här… :)
What? Det har jag inte påstått.
Det jag försökt säga är om tex etron laddar med 1mil/minut oavsett SOC, så laddar Y också med minst 1mil/minut oavsett SOC(pga att den är så mkt snålare). Men vill du optimera så kan du ladda Y med 2mil/minut.
Dvs Y laddar aldrig långsammare än etron hur du än gör.
”Nu gör du en tankevurpa. Det du skriver är ju att du, enligt dig, får bättre räckvidd/minut vid högre SOC. Som sagt, räckvidd/minut är det enda som är relevant.”

Ditt svar på mitt. Att om en bil stannar och segladdar 80-100% under 20 min så ger det kortare räckvidd/min än om den ridit på laddkurvans topp och ladda oftare och kortare.
Dvs SOC har betydelse för räckvidd/minut.

Om du läser mina svar så har inget av dem egentligen handlat om bil A mot B. Utan att räckvidd/minut är inte allt. Och är det bara det som gäller måste laddningen optimeras!

Men om man jämför bil A mot B är det precis som du säger en aspekt som vissa värderar mer än andra. Men det har aldrig varit en del av min diskussion eller svar. Hade jag påtalat det här tidigare så kanske vi sluppit några svar fram och tillbaka! :lol:
Du kan välja en bil som alltid laddar med 1mil/minut, eller en bil som alltid laddar 1-2mil/minut. Vilken väljer du?
Att enbart välja bil på den parametern är inget för mig…Jag tar hellre en Porsche som laddar 1 mil/minut än en Dacia som är effektiv som få och kan ladda 2 mil/minut. Den snabbare laddningen ger mig absolut noll i körglädje. Är båda t ex en Porsche med olika tillval som ger snabbare laddning så kan det vara aktuellt beroende på priset på tillvalet.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Legato skrev:
På sista laddstoppet på hela resan (Casabermeja) stötte vi på två kamouflage-folierade Audis. Blev så exalterad att jag glömde starta laddningen... :lol:

Visade sig vara nya versionen av e-tron.

Var för "snäll" för att fota när testföraren bad oss att inte göra det, men han berättade en del (kanske är allt känt, har ej läst på):

* Namnet kommer bli Q8 E-tron.
* Interiör nästan identisk.
* Lite längre kaross.
* Förbättrad räckvidd.
* Nya kameraspeglar (som han påstod var väldigt bra, ändrar tydligen dynamiskt hur vid vinkel de visar osv beroende på trafiksituationen).
* Diffusor under bak.
* Ny grill.
* Ny utformning av side-skirts.
* Dubbla luftintag vid framhjulen.

Tyckte det var svårt att se någon större skillnad på utseendet men han påstod att det syns bättre utan kamouflage.
Tror dom satsat riktigt mkt på att få bättre aerodynamik. Med nya effektivare motorer får dom också lägre förbrukning i drivlinan.
Kanske blir batteripacket lite större, men att man även passar på att göra det lättare.
Summa summarum kan det säkert ge 10 mil till.
Man kan alltid hoppas! :D Men tror säkert den kommer bli rejält tung med något bättre förbrukning. Namnbytet ger de säkert även en bra möjlighet att höja priset en bit norrut.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:

Det förstår jag, men du verkar inte läsa svaren som skrivs…

Det jag hakar upp på är ditt påstående att räckvidd/min inte har med SOC eller hur laddstoppen sker. Samtidigt som det viktigaste är räckvidd/minut. Det påverkar i största grad din räckvidd/minut du får med samma bil. Att bil A är snabbare än B har aldrig varit med MINA svar…

Jag gör med ett sista försök…
Med e-tron behöver du inte fundera på hur du ska komma fram snabbast. Men övriga får du optimera din laddning. Vilken av bilarna som är snabbast har därmed inte varit med i MIN diskussion.

Så nu släpper vi det här… :)
What? Det har jag inte påstått.
Det jag försökt säga är om tex etron laddar med 1mil/minut oavsett SOC, så laddar Y också med minst 1mil/minut oavsett SOC(pga att den är så mkt snålare). Men vill du optimera så kan du ladda Y med 2mil/minut.
Dvs Y laddar aldrig långsammare än etron hur du än gör.
”Nu gör du en tankevurpa. Det du skriver är ju att du, enligt dig, får bättre räckvidd/minut vid högre SOC. Som sagt, räckvidd/minut är det enda som är relevant.”

Ditt svar på mitt. Att om en bil stannar och segladdar 80-100% under 20 min så ger det kortare räckvidd/min än om den ridit på laddkurvans topp och ladda oftare och kortare.
Dvs SOC har betydelse för räckvidd/minut.

Om du läser mina svar så har inget av dem egentligen handlat om bil A mot B. Utan att räckvidd/minut är inte allt. Och är det bara det som gäller måste laddningen optimeras!

Men om man jämför bil A mot B är det precis som du säger en aspekt som vissa värderar mer än andra. Men det har aldrig varit en del av min diskussion eller svar. Hade jag påtalat det här tidigare så kanske vi sluppit några svar fram och tillbaka! :lol:
Du kan välja en bil som alltid laddar med 1mil/minut, eller en bil som alltid laddar 1-2mil/minut. Vilken väljer du?
Att enbart välja bil på den parametern är inget för mig…Jag tar hellre en Porsche som laddar 1 mil/minut än en Dacia som är effektiv som få och kan ladda 2 mil/minut. Den snabbare laddningen ger mig absolut noll i körglädje!
Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…

På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?

Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du? :roll:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
taliz skrev:
Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…

På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?

Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du? :roll:

Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…

På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?

Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du? :roll:

Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
Så är det :) men rent tekniskt så går det att få en rakladdkurva om man cappar den till tex 20 kW som maxeffekt. Allt är relativt utan fler uppgifter/parametrar! 8-)

Förresten nån som har koll på kommande batteritekniker som SSD etc? Hur långt bort det är till produktion t ex.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Diskussionen har fortsatt ser jag, kul!! Synd att den glider iväg ngt bara till att handla om att vissa bilar laddar mer km/min än andra snarare än hur en laddkurva kan ha en form som föredras öven en annan. Om vi håller oss till laddning och skippar skillnad mellan bilars effektivitet så är det arean under kurvan som styr. Där är e-tron fortsatt svårslagen (0-100) och det uppskattas uppenbarligen av dess ägare. Så om en annan bil ger mer km/min är helt off topic här @taliz.

Jag vill fortsatt ha en plattare kurva snarare än en spetsig och för att göra det riktigt tydligt för de som har väldigt svårt att förstå så gäller det mellan en och samma bil och med samma area under kurvan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…

På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?

Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du? :roll:

Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…

På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?

Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du? :roll:

Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
Bra celler ändå. Förmodligen bättre än Teslas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…

På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?

Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du? :roll:

Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
Bra celler ändå. Förmodligen bättre än Teslas.
Tesla använder också LGs NCM-celler. Mer specifikt en nyare variant kallad NCMA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10240
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Sonen smygfotade tydligen lite... :D
PXL_20220704_161759016.jpg
IMG-20220704-WA0001~2.jpg
Det var totalt tre testbilar vi såg med lite olika fälgar osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Legato skrev:
Sonen smygfotade tydligen lite... :D
PXL_20220704_161759016.jpg
IMG-20220704-WA0001~2.jpg
Det var totalt tre testbilar vi såg med lite olika fälgar osv.
Till det yttre verkar det ju mest vara lite nya plastdetaljer.

Ska bli intressant hur de lyckats med förbrukning och batterikapacitet.

Undrar om de fått ned vikten något?

Lär väl knappast vara några större förändringar på mjukvaran till infoteiment. Det bygger ju på Audi A8 i grunden.
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…

På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?

Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du? :roll:

Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…

På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?

Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du? :roll:

Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Det spelar väl ingen roll för cellen?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.[/quote]

Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.[/quote]

Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…[/quote]

Det spelar väl ingen roll för cellen?[/quote]

Inte för den enskilda cellen, men transporten av elektronerna hela vägen fram till den blir ju effektivare med 800 volt.
Skriv svar