Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i Sverige
Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i Sverige
Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr
Går väll inte att räkna så ? Ex. M3 kostar ju 367 700 Nok och 531700 Sek.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i Sverige
Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr
Går väll inte att räkna så ? Ex. M3 kostar ju 367 700 Nok och 531700 Sek.
Fast där påverkar även tullarna skillnaden, det gör de inte med e-tron.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh

Den andra har ett mindre batteri men den fösta vad är skillnaden på den jämför med den E-tron som redan finns till salu?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Ursäkta om jag ställer konstig fråga men jag inte är helt med nu.. betyder de att Quattro 55 är en ny modell eller är de den som sålts ett tag? De spekulerades om pris några inlägg upp dvs jag uppfattar 55 modellen som ny.
Helt enkelt finns de 2 eller 3 modeller?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Ursäkta om jag ställer konstig fråga men jag inte är helt med nu.. betyder de att Quattro 55 är en ny modell eller är de den som sålts ett tag? De spekulerades om pris några inlägg upp dvs jag uppfattar 55 modellen som ny.
Helt enkelt finns de 2 eller 3 modeller?
55 Quattro är den varianten som har funnits sen start. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Audi e-tron

Inlägg av KnightRider »

Vad är fördelen med att ansluta sig till e-tron Charging Service egentligen?
Priserna ser ju inte ut att vara särkilt bra och ändå har man en ganska hög månadskostnad på Transit-abonnemanget.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Audi e-tron

Inlägg av KnightRider »

taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

KnightRider skrev:
Vad är fördelen med att ansluta sig till e-tron Charging Service egentligen?
Priserna ser ju inte ut att vara särkilt bra och ändå har man en ganska hög månadskostnad på Transit-abonnemanget.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Fördelen är väl att någon lurendrejare tjänar en massa pengar på det. Vilken fördel vi kunder har är däremot inte helt uppenbart för mig heller.
Själv har jag aldrig ens övervägt att aktivera e-tron charging service för min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

KnightRider skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.
Jaha, så Audi blåljuger?

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html

Audi e-tron 55 quattro
Business by Audi-pris*: från ca 885 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 700

Audi e-tron 55 quattro Proline
Business by Audi-pris*: från ca 945 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 979

Audi e-tron 55 quattro Proline Advanced
Business by Audi-pris*: från ca 1 095 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 4 176
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
KnightRider skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.
Jaha, så Audi blåljuger?

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html

Audi e-tron 55 quattro
Business by Audi-pris*: från ca 885 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 700

Audi e-tron 55 quattro Proline
Business by Audi-pris*: från ca 945 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 979

Audi e-tron 55 quattro Proline Advanced
Business by Audi-pris*: från ca 1 095 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 4 176

Nej men de brukar ange förmånsvärde netto vid 50% marginalskatt. Dvs du ska ta det som står där och dubbla det för att få förmånsvärde brutto.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
KnightRider skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.
Jaha, så Audi blåljuger?

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html

Audi e-tron 55 quattro
Business by Audi-pris*: från ca 885 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 700

Audi e-tron 55 quattro Proline
Business by Audi-pris*: från ca 945 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 979

Audi e-tron 55 quattro Proline Advanced
Business by Audi-pris*: från ca 1 095 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 4 176

Nej men de brukar ange förmånsvärde netto vid 50% marginalskatt. Dvs du ska ta det som står där och dubbla det för att få förmånsvärde brutto.
Aha, ja det är ju ett sätt att få det att se billigt ut. Man kan ju tycka dom borde skriva det inom parantes eller nått åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt
Det är ett ganska fult sätt att låta det se billigt ut. Jag gick tack och lov inte på det eftersom jag tyckte att förmånsvärdet var lite väl lågt, så jag läste det finstilta. Man kan ju undra varför det ska vara just 50% marginalskatt. Vilken inkomst måste man ha då? Det är ju iofs möjligt att de flesta e-tron köpare antas ha så pass hög inkomst, men för mig låter det astronomiskt. Och bilhandlarna använder sig ju av detta fulknep även för billigare bilar, och då har jag svårt att tro att 50% marginalskatt är riktigt lika relvant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Audi e-tron

Inlägg av Pelle »

Ja, det är ren lögn. Jag har länge stört mig på att de flesta bilsäljarna kallar förmånsskatten för förmånsvärde, det är lätt att bli vilseledd om man inte är observant.
Kolla alltid hos skatteverket.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Nilp skrev:
Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt
Det är ett ganska fult sätt att låta det se billigt ut. Jag gick tack och lov inte på det eftersom jag tyckte att förmånsvärdet var lite väl lågt, så jag läste det finstilta. Man kan ju undra varför det ska vara just 50% marginalskatt. Vilken inkomst måste man ha då? Det är ju iofs möjligt att de flesta e-tron köpare antas ha så pass hög inkomst, men för mig låter det astronomiskt. Och bilhandlarna använder sig ju av detta fulknep även för billigare bilar, och då har jag svårt att tro att 50% marginalskatt är riktigt lika relvant.
Tyvärr krävs det inte hög lön idag för att hälften skall gå till skatt(40-45 eller nått sånt?). Själv är jag bara vanlig anställd löneslav men hamnar ändå i värsta spannet på 60% marginalskatt. Hade jag tjänat mer hade det faktiskt minskat(procentuellt dvs)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Audi e-tron

Inlägg av Emg »

Sen är väl just 50% en ganska godtycklig siffra. Det skulle betyda att man bor i en kommun med 30% skatt från kommun och landsting, och det tror jag inte är så vanligt. Den statliga skatten är ju 20% utöver kommun och landstings-skatt.
Så mer vanligt värde hade nog varit 52 eller 53%.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
mati skrev:
Nilp skrev:
Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt
Det är ett ganska fult sätt att låta det se billigt ut. Jag gick tack och lov inte på det eftersom jag tyckte att förmånsvärdet var lite väl lågt, så jag läste det finstilta. Man kan ju undra varför det ska vara just 50% marginalskatt. Vilken inkomst måste man ha då? Det är ju iofs möjligt att de flesta e-tron köpare antas ha så pass hög inkomst, men för mig låter det astronomiskt. Och bilhandlarna använder sig ju av detta fulknep även för billigare bilar, och då har jag svårt att tro att 50% marginalskatt är riktigt lika relvant.
Tyvärr krävs det inte hög lön idag för att hälften skall gå till skatt(40-45 eller nått sånt?). Själv är jag bara vanlig anställd löneslav men hamnar ändå i värsta spannet på 60% marginalskatt. Hade jag tjänat mer hade det faktiskt minskat(procentuellt dvs)...
42033:- om man ska vara exakt.

Har du 60% så har du extremt hög kommunalskatt (finns bara en handfull med 35%). Maxskatt är 25% (utöver kommunalskatt) på allt över 58583:-
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Tyvärr krävs det inte hög lön idag för att hälften skall gå till skatt(40-45 eller nått sånt?). Själv är jag bara vanlig anställd löneslav men hamnar ändå i värsta spannet på 60% marginalskatt. Hade jag tjänat mer hade det faktiskt minskat(procentuellt dvs)...
Okej, det är kanske så. Har dålig koll på löneläget i landet. Det är länge sedan jag fick betala statlig skatt, brytpunkten har nog varit mycket lägre då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Nilp skrev:
Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt
Det är ett ganska fult sätt att låta det se billigt ut. Jag gick tack och lov inte på det eftersom jag tyckte att förmånsvärdet var lite väl lågt, så jag läste det finstilta. Man kan ju undra varför det ska vara just 50% marginalskatt. Vilken inkomst måste man ha då? Det är ju iofs möjligt att de flesta e-tron köpare antas ha så pass hög inkomst, men för mig låter det astronomiskt. Och bilhandlarna använder sig ju av detta fulknep även för billigare bilar, och då har jag svårt att tro att 50% marginalskatt är riktigt lika relvant.
Tyvärr krävs det inte hög lön idag för att hälften skall gå till skatt(40-45 eller nått sånt?). Själv är jag bara vanlig anställd löneslav men hamnar ändå i värsta spannet på 60% marginalskatt. Hade jag tjänat mer hade det faktiskt minskat(procentuellt dvs)...
42033:- om man ska vara exakt.

Har du 60% så har du extremt hög kommunalskatt (finns bara en handfull med 35%). Maxskatt är 25% (utöver kommunalskatt) på allt över 58583:-
60% är ett snitt för alla kommuner som jag tolkar det. Mellan 720k och 1640k får man pynta det.
I mitt fall är jag skriven i Sthlm och då blir det 58% för att vara exakt.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... inalskatt/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Nilp skrev:
Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt
Det är ett ganska fult sätt att låta det se billigt ut. Jag gick tack och lov inte på det eftersom jag tyckte att förmånsvärdet var lite väl lågt, så jag läste det finstilta. Man kan ju undra varför det ska vara just 50% marginalskatt. Vilken inkomst måste man ha då? Det är ju iofs möjligt att de flesta e-tron köpare antas ha så pass hög inkomst, men för mig låter det astronomiskt. Och bilhandlarna använder sig ju av detta fulknep även för billigare bilar, och då har jag svårt att tro att 50% marginalskatt är riktigt lika relvant.
Tyvärr krävs det inte hög lön idag för att hälften skall gå till skatt(40-45 eller nått sånt?). Själv är jag bara vanlig anställd löneslav men hamnar ändå i värsta spannet på 60% marginalskatt. Hade jag tjänat mer hade det faktiskt minskat(procentuellt dvs)...
42033:- om man ska vara exakt.

Har du 60% så har du extremt hög kommunalskatt (finns bara en handfull med 35%). Maxskatt är 25% (utöver kommunalskatt) på allt över 58583:-
60% är ett snitt för alla kommuner som jag tolkar det. Mellan 720k och 1640k får man pynta det.
I mitt fall är jag skriven i Sthlm och då blir det 58% för att vara exakt.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... inalskatt/
Jag testade att mata in 1 miljon kronor i månadslön för Stockholm och den rapporterar då att man får behålla 45% "av din nästa löneökning", dvs 55% marginalskatt.

32,2% är genomsnittlig kommunalskatt, så 57,2% blir då genomsnittlig maximal marginalskatt.

Enligt Wikipedia:
" År 2019 är gränsen för värnskatt 689 300 kr/år[2]. Den högsta marginalskatten i Sverige blir med värnskatten i genomsnitt 56,6 procent, beroende på kommunalskatt (från 53,9 procent i Vellinge till 59,2 i Ragunda)."

Dock har tex Dorotea 35,15% kommunalskatt så där borde man komma över 60%, men det är bara Dorotea och Munkedal som har 35% eller högre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar