Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Dessutom valdes ju Ionity vid iaf ett av tillfällena för att SuC var över 50% full vilket ju ger riktigt låga hastigheter. Samt att han dessutom tog upp den långsamma stegringen och förklarade att han sett den tidigare när han testat på SuC. Så gissningsvis hade det varit ännu långsammare på SuC iom trängseln.
Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Svar på taliz fråga:
Kan vara det är mig det är fel på men segmentet med jämförelsen mellan de fyra bilarna inkl Björns kommentering är 100% underhållning!
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Svar på taliz fråga:
Kan vara det är mig det är fel på men segmentet med jämförelsen mellan de fyra bilarna inkl Björns kommentering är 100% underhållning!
Svar?
I det klippet maxar ju X på 140kw och håller sig över 100kw ett bra tag.
När han laddade X på ionity vid racet mot étron maxade den på runt 70kw har jag för mig. Dvs runt hälften...
Audi har väl inte med accenten över ”e”? Varför skriver taliz hela tiden fel? Är det pga referensen till det franska ordet, så var det kul de första 200 gångerna eller nåt, men nu börjar det bli uttjatat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Audi har väl inte med accenten över ”e”? Varför skriver taliz hela tiden fel? Är det pga referensen till det franska ordet, så var det kul de första 200 gångerna eller nåt, men nu börjar det bli uttjatat.
Jag skrev det i början, nu rättstavar ipadden automagiskt...
I don't give a .
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Vad ska man ha för villkor då har du tänkt dig ? Vi kan ex ta sträckan Luleå-Stockholm och se hur snabbt e-Tron vs Model 3 tar sig fram där. Men vad visar det när det gäller e-Trons laddkapacitet ?
Det enda som jag ser som relevant är laddkurvan för bilarna (förutsatt att de även klarar de kontinuerligt, inte som Leaf 62 kWh) samt nätverkets täckning. Anekdoter för en viss sträcka är för mig just bara det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Så idag har man provkört Audi e-tron, första intrycket: Riktig behaglig utan att kompromissa på det viktiga.
Jag kör sen tidigare en Audi A4 som rent rymlighetsmässigt räcker men har nu börjat titta på en ren elbil med några få krav:
- Plats för barnvag
- Plats för hund
- Plats för 2 vuxna i framsäten + 2 barnstolar i baksätet
Ren krasst stack Audi e-tron ut som den som passar bäst och efter genomgång känns det som ett bra val.
... men sen kommer det jobbiga.
Till vardags är det kortare sträckor inom Stockholm som gäller med laddning över natten, ser absolut inga problem där.
Däremot har jag släkt och familj en bit längre ifrån, cirka 33 mil som landar lite i ingenmanslandet om man klarar sig på 1 laddning eller inte. Enligt Audi själva vid 5 grader och motorväg så är det ett blankt nej då dom uppskattar räckvidden till 273km för Audi 55
Det innebär rent krasst 1 laddning med ett planerat stopp på en snabbladdningsstation vilket känns rimligt att planera in med hund och barn.
Men sen finns det ju den nya modellen... e-tron 50 som jag lyckades reservera med deras nedsatta Limited Edition pris som känns väldigt förmånligt, men har nu i efterhand börjat överväga om räckvidden kan bli alltför kort och jobbig att planera kring.
WLTP säger 299km, men vad skulle vara rimligt att motorvägskörning landar på? e-tron 55 har en WLTP 417km, men den faktiska räckvidden verkar landa långt under den siffran i tester.
Jag är helt klart kluven, den känns helt rätt då den känns som en vanlig SUV.. men kanske är det också den största bristen som märks vid långfärdskörning och där e-tron 50 blir ännu värre? *Mutter*
Så idag har man provkört Audi e-tron, första intrycket: Riktig behaglig utan att kompromissa på det viktiga.
Jag kör sen tidigare en Audi A4 som rent rymlighetsmässigt räcker men har nu börjat titta på en ren elbil med några få krav:
- Plats för barnvag
- Plats för hund
- Plats för 2 vuxna i framsäten + 2 barnstolar i baksätet
Ren krasst stack Audi e-tron ut som den som passar bäst och efter genomgång känns det som ett bra val.
... men sen kommer det jobbiga.
Till vardags är det kortare sträckor inom Stockholm som gäller med laddning över natten, ser absolut inga problem där.
Däremot har jag släkt och familj en bit längre ifrån, cirka 33 mil som landar lite i ingenmanslandet om man klarar sig på 1 laddning eller inte. Enligt Audi själva vid 5 grader och motorväg så är det ett blankt nej då dom uppskattar räckvidden till 273km för Audi 55
Det innebär rent krasst 1 laddning med ett planerat stopp på en snabbladdningsstation vilket känns rimligt att planera in med hund och barn.
Men sen finns det ju den nya modellen... e-tron 50 som jag lyckades reservera med deras nedsatta Limited Edition pris som känns väldigt förmånligt, men har nu i efterhand börjat överväga om räckvidden kan bli alltför kort och jobbig att planera kring.
WLTP säger 299km, men vad skulle vara rimligt att motorvägskörning landar på? e-tron 55 har en WLTP 417km, men den faktiska räckvidden verkar landa långt under den siffran i tester.
Jag är helt klart kluven, den känns helt rätt då den känns som en vanlig SUV.. men kanske är det också den största bristen som märks vid långfärdskörning och där e-tron 50 blir ännu värre? *Mutter*
Testa en Model X. Gillar du den kan du glömma dina laddfunderingar.
WLTP räckvidden är inte helt orealistisk om man är lätt på gasen. Men i praktiken kan man utan problem köra 35 mil med e-tron 55 på 19"-fälgar. Åtminstone på sommarhalvåret, hur det ser ut på vintern får vi se. Jag har lyckats få en total räckvidd på 43 mil, men det var enbart landsvägskörning. Man får lära sig hur bilen vill köras. Då är den inte så törstig som alla vill ha det till. Min totala snittförbrukning efter 1100 mil med allt från grusväg till motorväg ligger på 22.2kWh/100km, det är alltså knappt 38 mil om man törs tömma batteriet helt.
Jag tycker att Audis räckviddsuppskattning är aningen pessimistisk. Med motorvägskörning menar de troligen tysk motorväg.
Fast om du ändå måste ladda en gång under resan så fungerar 50-modellen säkerligen lika bra med den trevliga bieffekten att den är mycket billigare. Den laddar visserligen något långsammare vid HPC stationerna men samtidigt ska den vara lite snålare också. Det blir alltså ungefär samma sak. Och vid en 50kW-laddare blir det rentav lite fördelaktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Varför vill man att den ska kännas som en vanlig SUV?
Eftersom man är bekväm med det man känner igen och obekväm med det nya. Vanligt fenomen
Eller bara det faktum att e-tron känns betydligt enklare att lasta med otympliga saker som barnvagn samtidigt som hunden sitter korrekt i bur baktill och inte inne i kupén som de flesta verkar använda sig av.
Jag är säkerligen övertygad om att Model X är en fantastiskt bil och med lite pussel så går det att lösa, men det ska vara praktiskt till vardagen.
Rent prismässigt är det en relativt stor diff, likaså förmånsvärdet kring de båda.
Kan det vara så att Audi har välfyllda lager med fossilbilar de gärna vill sälja ut nu?
Och är det då en kund som tvekar på elbil så är det lätt att övertyga med sådana argument?
Med den takten nya snabbladdare byggs ut nu, är det nog inga problem alls att köra från Östersund och söderut.
Vid enstaka långresor får du snåla lite med elektronerna bara.
Njae, i detta fallet är det nog inte så då det inte finns något annat argument för mig att byta ut min A4 Diesel (Knappt 2år) än mot något som är en ren elbil.
För mig handlar det mer om man själv gör sig en otjänst att välja e-tron 50 istället för 55 bara för man grubblar för mycket på de enstaka långresor som görs (Och kanske mest för att siffrorna för 50 inte direkt är officiella, då med hänsyn till faktiskt körning)
Hänger nog mycket på hur du tänkt finansiera det och låter som någon form av leasing med tanke på att du tar upp förmånsvärdet?
Gick själv i liknande tankebanor i april och Etron passade oss bäst, tror säkert att X är en ypperlig bil men både grundpriset men framförallt är förmånsvärdet mycket högre (har en Etron beställd som sägs ska byggas nästa vecka, hoppas...)
nu är det omöjligt att förutspå vilken förmånstärning Skatteverket kommer kasta inför nästa år men tittar man på Teslas bilar där så skiljer sig förmånsvärdet inte mycket åt mellan batteristorlekarna. Så ur leasing perspektiv borde en 55 inte bli mycket dyrare än en 50. Men som sagt ingen vet vad dessa belopp blir nästa år
Kan det vara så att Audi har välfyllda lager med fossilbilar de gärna vill sälja ut nu?
Men allvarligt, vad tror du skulle hända med Audis försäljning om man plötsligt bara slutade sälja fossilbilar och bara erbjöd e-tron?
Man behöver sina fossilare för att inte tappa marknadsandelar.
Stämmer att det är leasing på mitt egna AB.
Kanske får ta en runda till kring förmånsvärdet. Räknar man kalkylerna på 36mån så är det ingen jätteskillnad i leasingavgiften brutto räknat, runt 70tusen utslaget på 3år.
Jag skulle tro att förmånsvärdet på en 50 börjar nånstans vid 4500kr eller nåt sånt. Ren gissning som sagt, men bilen är ju en bra bit billigare än 55:an. Räckviddsmässigt är jag säker på att den fungerar lika bra till vardags som 55:an, såvida man inte drar husvagn eller hästsläp.
På långresor behöver man troligen inte nödvändigtvis ladda oftare än med en 55:a. Åtminstone inte i nuläget då laddarna står så pass glest att man även med 55:an oftast inte har tillräckligt med marginal för att kunna hoppa över laddare. Fast då använder man bara drygt halva batteriet. Med en 50 har man mindre marginal och måste således räkna med att batteriet är ganska tomt när man anländer till en laddare, samtidigt som man nog får ladda till mer än 80% samt att den laddar långsammare. Det blir alltså lite längre laddtider. Men det kan inte handla om många minuter.
Skulle man däremot åka norrut, där det är delvis mycket långt mellan laddarna, tror jag inte att man ska ta en 50.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14