Om artikeln stämmer så är det precis så där ett test ska utföras. Att räckvidd/laddhastighet/förbrukning jämförs. För på långresor är det som har betydelse!
Oväntat att id3 med största batteriet hamna i toppen och att Model 3 LR bara precis slog id3:an
med en hårsmån!
Bilarna stod i garage i tolv timmar under natten med en temperatur på 20 grader. Yttertemperaturen var mellan noll och fem grader. Bilarna hade alla låg batterinivå när de på morgonen kördes på autobahn tills batteripaketen hade nått en temperatur på mellan 20 och 30 grader, men tyvärr hade vi ingen information från tillverkarna om batteripaketens temperatur. Sedan laddades bilarna vid två olika laddare.”
Dyraste bilarna laddar snabbast
Allra bäst blev Audi e-tron, som laddat över 30 mil på en halvtimme och som laddat elva mil redan efter tio minuter. Tuffaste konkurrenten Mercedes EQC är betydligt långsammare: den har bara laddat knappt åtta mil på tio minuter och efter en är räckvidden knappt 22 mil.
Bilarna stod i garage i tolv timmar under natten med en temperatur på 20 grader. Yttertemperaturen var mellan noll och fem grader. Bilarna hade alla låg batterinivå när de på morgonen kördes på autobahn tills batteripaketen hade nått en temperatur på mellan 20 och 30 grader, men tyvärr hade vi ingen information från tillverkarna om batteripaketens temperatur. Sedan laddades bilarna vid två olika laddare.”
Dyraste bilarna laddar snabbast
Allra bäst blev Audi e-tron, som laddat över 30 mil på en halvtimme och som laddat elva mil redan efter tio minuter. Tuffaste konkurrenten Mercedes EQC är betydligt långsammare: den har bara laddat knappt åtta mil på tio minuter och efter en är räckvidden knappt 22 mil.
Sant, men så länge bilarna testas med samma förutsättningar så blir åtminstone resultaten sinsemellan jämförbara. Sen kan man nog inte utgå för att uppnå det i verkliga livet. Typ samma som WLTP.
Om artikeln stämmer så är det precis så där ett test ska utföras. Att räckvidd/laddhastighet/förbrukning jämförs. För på långresor är det som har betydelse!
Oväntat att id3 med största batteriet hamna i toppen och att Model 3 LR bara precis slog id3:an
med en hårsmån!
Jo, tycker de verkar ha ungefär samma storlek, men tydligen så drar ID3 mycket mindre (kompenserar för att den laddar långsammare).
Så faktiskt imponerande effektiv och snål verkar ID3 vara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Snyggt med daytonagrå! Går att lägga in som POI men verkar vara lite meck:
Jag har försökt detta för ett tag sedan, fast inte för hastighetskameror utan för laddstolpar. I e-Golf har jag gjort samma sak, och det var lätt som en plätt. Men e-tron verkar inte ha stöd för detta, åtminstone inte då när jag testade. Det kanske fungerar nu med en nyare MMI.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Den var bra!
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
Den nya hastigheten gäller ju från och med skylten. När man kommer till ett avsnitt med längre hastighet så bromsar bilen i god tid innan skylten passeras. Och när man passerar en skylt med högre hastighet så accelererar bilen vid skylten, eller strax innan. Jag tycker det fungerar klockrent. Att det är fel hastighet som visas händer inte mig så ofta. I så fall är kartmaterialet fel. Men bilen upptäcker ju misstaget så fort den ser hastighetsskylten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Den var bra!
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
Den nya hastigheten gäller ju från och med skylten. När man kommer till ett avsnitt med längre hastighet så bromsar bilen i god tid innan skylten passeras. Och när man passerar en skylt med högre hastighet så accelererar bilen vid skylten, eller strax innan. Jag tycker det fungerar klockrent. Att det är fel hastighet som visas händer inte mig så ofta. I så fall är kartmaterialet fel. Men bilen upptäcker ju misstaget så fort den ser hastighetsskylten.
Åh fan. Jag har kört Tesla så länge att jag glömt bort hur andra bilar uppträder.
Farthållaren i e-tron fungerar faktiskt så bra att man i de flesta fallen kan strunta i att gasa och bromsa själv. När jag är riktigt lat sätter jag på farthållaren även på vår lilla krokiga 70-väg här hemma. Bilen håller i stort sett alltid rätt hastighet, även i snäva svängar och på mycket smala vägavsnitt. Även rondeller och korsningar fungerar bra. Det enda den inte klarar av är att stanna vid en stoppskylt. Den bromsar ju visserligen in, men den stannar inte. Det får man göra själv. Det där konstiga med spökinbromsningar eller att den tvekar, som som Teslas farthållare gör, har jag faktiskt aldrig upplevt med e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Instämmer om farthållaren. Det som kan vara lite irriterande i storstadstrafik utan navigationen på är att den verkar ta de säkra före det osäkra. Dvs passera över motorvägskorsning och den kan få för sig att du är på avfarten och ändrar till 50. Är ju ngn kombo om karta och skyltavläsning. Ibland filmar den ju fel hastighetsskylt av de dynamiska som hänger över essingeleden också. Men nu är jag gnällig. Kör man på en landsväg och kommer till ett samhälle så funkar det felfritt tycker jag.
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Kanon! Funkar iaf när hastigheterna ändras, lite jobbigare när kamerorna sitter efter en väg med samma hastighet. Men man får hålla lite extra koll efter skyltarna
Btw vad menas med kupeövervakning som man kan aktivera när bilen stängs av?
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Kanon! Funkar iaf när hastigheterna ändras, lite jobbigare när kamerorna sitter efter en väg med samma hastighet. Men man får hålla lite extra koll efter skyltarna
Btw vad menas med kupeövervakning som man kan aktivera när bilen stängs av?
Tror jag har att göra med larmet, dvs sensorer/kameror som känner av rörelse inne i kupén när det är låst och larmat.
Slog nytt rekord igår på lägsta förbrukningen vid en kortkörning på ca 1 mil. Brukar ligga strax över 30 på denna runda. Sommarvädret gör under för förbrukningen!
20” fälgar för övrigt.
Från landet till centrum. 50-60-80 väg.
Slog nytt rekord igår på lägsta förbrukningen vid en kortkörning på ca 1 mil. Brukar ligga strax över 30 på denna runda. Sommarvädret gör under för förbrukningen!
20” fälgar för övrigt.
Från landet till centrum. 50-60-80 väg.
Ja temp och väglag gör stor skillnad. Runt 25 plus verkar vara optimalt, iaf då jag har nått lägst förbrukning. När du kör så kort går ju mycket annars åt till att värma upp kupé och batteri. Ska villigt erkänna att jag inte har många körningar under 20 i förbrukning. Men väl flera långkörningar runt 20-21 från förra sommaren och då har jag 21”.