Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av TechNerd »

TechNerd skrev:
Vet inte om det finns här i tråden, men skulle det inte vara mer intressant med en laddningskurva som visar antal km laddade för resp bil och tid istället för kwh?
Tesla Björn har ju gjort en sådan kurva såg jag nu, rätt intressant.
e-Tron är ungefär lika "långsam" som X/S i laddningen när man tittar hur mycket räckvidd man får per minut.

Gjorde om diagrammet så man ser vilken bil som är vilken:
RangeAdded.png
Är inte ute efter att starta något käbbel, var bara lite kul att jag hittade kurvan jag frågade efter.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Model S är väl inte med där och den laddar garanterat snabbare än Model X räknat i räckvidd per minut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av TechNerd »

Svenssons skrev:
Model S är väl inte med där och den laddar garanterat snabbare än Model X räknat i räckvidd per minut.
Ah, sant! Gjorde en tankevurpa där.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Men fortfarande en mycket bra typ av kurvor att titta på! :)
ABRP borde kunna exportera ut riktigt exakta sådana kurvor :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Nu har priserna på Audi e-tron S kommit i Tyskland.

Audi e-tron S kostar minst 93 800 euro.

Efter att Audi presenterade de kraftfullare S-modellerna av e-tron och e-tron Sportback med tre elmotorer i februari, är den första informationen om priser och marknadslansering nu tillgänglig.

De tekniska uppgifterna för de nu tre elektriska motorerna har varit kända sedan tillkännagivandet av S-modellerna , endast utbudet för upp till 370 kW-modellerna (i boost) har nu lämnats in av Audi: e-tron S borde vara i WLTP-cykeln 360 kilometer, Sportback är 365 kilometer. Dessa är emellertid fortfarande preliminära värden, den slutliga homologeringen väntar fortfarande. Som jämförelse: upp till 300 kW e-tron 55 Quattro med två elmotorer har ett WLTP-betyg på upp till 436 kilometer.
De två elektriskt drivna S-modellerna kommer att lanseras på de europeiska marknaderna hösten 2020. I Tyskland är grundpriset för Audi e-tron S 93 800 euro, Audi e-tron S Sportback kostar från 96 050 euro. E-tron 55 Quattro är cirka 15 000 euro billigare, basmodellen e-tron 50 Quattro med 230 kW och ett mindre batteri är cirka 67 560 euro cirka 26 500 euro billigare än toppmodellen med tre motorer. Prisskillnaderna för SUV Coupé e-tron Sportback är lika.
https://www.electrive.net/2020/07/01/au ... -800-euro/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Audi e-tron

Inlägg av M3apan »

Jag såg nya e-tron på vägarna idag. Med dragkrok... :lol:
IMG_8129.png
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
Nja, man måste ju även kolla på hur många C man laddar. Eller så är det så att batterierna i eTron klarar betydligt mer än Audi tillåter men spänningen begränsar effekten de kan få ut från laddarna helt enkelt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

.
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Är ju ett koncept...

Ingen som är sugen på S förresten?
Är ju lite coolt med trimotor, men synd de inte kunde klämma upp effekten till säg 600hk.
Men då hade den väl hotat RS Q8 för mkt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Är ju ett koncept...

Ingen som är sugen på S förresten?
Är ju lite coolt med trimotor, men synd de inte kunde klämma upp effekten till säg 600hk.
Men då hade den väl hotat RS Q8 för mkt...
räckvidden går ju ner på etron så fort det kommer starkare versioner, en RS hade kanske fått räckvidd under 300km :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Prestanda-SUV är ett värdelöst segment, skulle hellre se mer fokus på teknik, komfort och räckvidd, det hade jag betalat extra för.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av [JM] »

dd88 skrev:
Prestanda-SUV är ett värdelöst segment, skulle hellre se mer fokus på teknik, komfort och räckvidd, det hade jag betalat extra för.
Lättare att sälja små volymer på denna typ av fordon.
Det var väl bristen på batterier som fick dom att lansera etron 50?!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Är ju ett koncept...

Ingen som är sugen på S förresten?
Är ju lite coolt med trimotor, men synd de inte kunde klämma upp effekten till säg 600hk.
Men då hade den väl hotat RS Q8 för mkt...
räckvidden går ju ner på etron så fort det kommer starkare versioner, en RS hade kanske fått räckvidd under 300km :?
Borde dom ju kunna lösa genom att bara ha en motor aktiv tex.
En Model S P Raven är ju extremt effektiv då den driver på främre motorn.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »



2.56 kWh/mil i 120 km/h. Det ska jämföras med 3.08 kWh/mil för e-Tron 55. Det ger 24.7 mils räckvidd för Sportback 50 vs 27 mil för vanliga, 55 i 120 km/h. Bra att hålla nere luftmotståndet.

I 90 km/h förbrukar den 2.01 kWh/mil vilket ger 31.8 mils räckvidd. Skillnaden mot e-Tron 55 är då inte oväntat lite mindre förbrukningsmässigt och följdaktligen större räckviddsmässigt, 2.25 kWh/mil, 37 mils räckvidd.

Synd bara att Sportback är betydligt dyrare än vanliga e-Tron.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Laban skrev:


2.56 kWh/mil i 120 km/h. Det ska jämföras med 3.08 kWh/mil för e-Tron 55. Det ger 24.7 mils räckvidd för Sportback 50 vs 27 mil för vanliga, 55 i 120 km/h. Bra att hålla nere luftmotståndet.

I 90 km/h förbrukar den 2.01 kWh/mil vilket ger 31.8 mils räckvidd. Skillnaden mot e-Tron 55 är då inte oväntat lite mindre förbrukningsmässigt och följdaktligen större räckviddsmässigt, 2.25 kWh/mil, 37 mils räckvidd.

Synd bara att Sportback är betydligt dyrare än vanliga e-Tron.
Den verkar lite mer effektiv än vanliga. 50 går lite snålare generellt är min erfarenhet. Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens. I ösregn och motvind möjligen. Mäter rätt ofta och utan vind, torr väg, dryga 20 grader och med 21” så drar min i 120 ca 2.6-2.7. Björn nämnde väl även det i klippet att förhållandena inte var likvärdiga. I 80 ligger förbrukningen under 2.0. Har knappt gjort ngn längre resa under 2.0 men väl under 2.1 (25 mil) med full packning och hastighetsgränser mellan 110 och 80 plus så klart tillhörande rondeller och kortare 70-sträckor. Har ej den uppdaterade versionen heller som ju bör vara lite snålare med fullt frånkopplad främre motor.

Väljer man 19-tummare på det så är det väl bara att dra av 7-10% kanske.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Såhär ser min förbrukning ut just nu. Vanglig svensk landsväg, alltså allt från 70 till 100-vägar. Sen kan det hända att det ingår lite moms också. Blandat sol och ösregn, det går nästan att se på staplarna när vägarna var torra. :)
20200710_125845.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

macky skrev:
Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens.
Här är ett till test med samma förbrukning, nextmove, tyskar som testar:



3.05 kWh/mil i 120 km/h på Autobahn. Tror man ska vara lite försiktig med att förkasta tester som gissningsvis är mer exakta när det gäller medelhastighet än egna anekdoter. Sen var det tyska testet vid lite sämre väglag. lägre temperatur. Samtidigt så kanske Björn tester i lite mer kuperad terräng. Så använd om inte annat siffrorna mer relativt. "Sportback förbrukar en viss % mindre än icke Sportback i högre hastigheter".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Front242 »

Inte supermycket vorsprung när det gäller förbrukning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Front242 skrev:
Inte supermycket vorsprung när det gäller förbrukning.
Inte direkt, men 3.05 kWh/mil för e-Tron vs 24.8 kWh/mil för X är rätt intressant om man ser till Sportback vs icke Sportback i Björns test, 3.08 vs 2.56. Det är väldigt nära procentuellt sett. Sportback hade enligt nextmoves test förbrukat 2.53 kWh med den procentsatsen. I princip samma förbrukning som Model X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fast för att uppnå en genomsnittshastighet på 120 måste man köra bra fort, förutsatt de räknar in hela sträckan, dvs från start till stopp. Annars menar de maxhastighet, och det är inte samma sak. Men ~3kWh/mil för en snitthastighet på 120 är inte orealistiskt. Det kan man ändå i princip bara åstadkomma på en tysk motorväg utan hastighetsbegränsning, helt utan köer eller vägbyggen.
Min bil har en total genomsnittshastighet runt 60km/h efter 2000 mil. Det låter galet lågt, så långsamt kör man ju typ aldrig. Men räknar man in allting så blir det så.
Att Björn Nyland ska kunna uppnå en snitthastighet på 120 i Norge tvivlar jag på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Har för mig att han brukar göra 120 km/h testerna i Sverige. Sen visar han oftast också den uppmätta medelhastigheten, i Sportback fallet var det 113 km/h.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Laban skrev:
macky skrev:
Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens.
Här är ett till test med samma förbrukning, nextmove, tyskar som testar:



3.05 kWh/mil i 120 km/h på Autobahn. Tror man ska vara lite försiktig med att förkasta tester som gissningsvis är mer exakta när det gäller medelhastighet än egna anekdoter. Sen var det tyska testet vid lite sämre väglag. lägre temperatur. Samtidigt så kanske Björn tester i lite mer kuperad terräng. Så använd om inte annat siffrorna mer relativt. "Sportback förbrukar en viss % mindre än icke Sportback i högre hastigheter".
Du hänvisar till ett vintertest. Det här gäller sommartemperaturer. Säkerligen över 30 på vintern men jag har rätt bra koll på vad bilen förbrukar och det är inte 30 vid 120 km/h och sommar. TB hänvisar ju själv till att siffran på 30,8, eller vad det var, inte är direkt jämförbar utan gissar 28 en "good day" för 55 vilket låter rimligare. Han körde i 13,5 grader i testet av 55.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Laban skrev:
Har för mig att han brukar göra 120 km/h testerna i Sverige. Sen visar han oftast också den uppmätta medelhastigheten, i Sportback fallet var det 113 km/h.
Hans 90-test av 55 var i Sverige medan han körde 3-mils stinter i Norge på kvällen för 120-testet.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Laban, hur många mil har du kört med en E-tron?
Skriv svar