Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Fick ungefär samma siffror i veckan.
Men jag körde 35 mil t o r till Göteborg förra helgen och hamnade runt 28 i snitt. Fast då ville jag bara komma hem och körde i S-läge utan hänsyn till hastighetsbegränsningarna.
(Detta är självklart bara ett skämt. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra fortare än de tillåtna 80km/h på E20 norr om Götborg.)
Hehe, körde just Lomma>Stockholm med min M3P. Drog just 280/km. Dock i regn, motvind och 140-150 på farthållaren.
När regnet försvann sjönk förbrukningen till ca 220-230.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Rena
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 dec 2019 08:14

Re: Audi e-tron

Inlägg av Rena »

Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag tror inte att du behöver ladda. Man brukar kunna köra ungefär 30 mil i dessa förhållanden. Regn och motvind gillar den inte, men 25 mil ska inte vara nåt problem. Jag kan inte säga hur det blir i en massa minusgrader dock. Vintern har ju lyst med sin frånvaro hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Rena
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 dec 2019 08:14

Re: Audi e-tron

Inlägg av Rena »

mati skrev:
Jag tror inte att du behöver ladda. Man brukar kunna köra ungefär 30 mil i dessa förhållanden. Regn och motvind gillar den inte, men 25 mil ska inte vara nåt problem. Jag kan inte säga hur det blir i en massa minusgrader dock. Vintern har ju lyst med sin frånvaro hittills.
Tack!
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Rena skrev:
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Rena skrev:
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.
Dock väldigt stor skillnad på 110-120 vs 125-130.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Känner mig lite som ”dieselmannen” ibland. Vill ha mer range!
Även med Model 3 LR skulle jag gärna ha ca dubbla åtminstone.
Vill helst kunna köra ca 4 timmar i ca 160kmh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Legato skrev:
macky skrev:
Rena skrev:
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.
Dock väldigt stor skillnad på 110-120 vs 125-130.
När jag skriver 110-120 avser det hastighetsgränsen. Min fart 5-10 över på mätaren hela vägen. I Sthlm lite mer moms. Sist körde jag Norrköping-Södertälje med 137 (udda fart jag vet) på farthållaren med medvind och hade 29 i förbrukning. Men det är ju bara att köra 5 mil i tänkt hastighet och se vad man ligger på och justera hastigheten om det behövs. 25 mil motorväg är lugnt även på vintern. Brasklapp att det inte varit kallt på riktigt denna vinter.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

De höga förbrukningarna är kallstart utan förvärmning och 15 km sträckor.

De lägre är motorväg i 120 + 80, med eller motvind gör en del skillnad.
MyAudiE.jpg
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Rena skrev:
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Jag har kört exakt den sträckan flera gånger i liknande hastighet med vår 55:a. Aldrig varit några problem att komma fram utan att ladda.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Såhär der det ut för min bil. Och jag får väl säga samma sak, grovt sagt gäller ju kortare sträcka desto högre förbrukning.
20200125_084213.png
Långtidsminnet ligger på 24,7kWh/100km efter 1800 mil.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Veckans jobbpendling, började bra :)
F251757B-20BE-4003-BD6F-30A0F3502E5C.png
Rena
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 dec 2019 08:14

Re: Audi e-tron

Inlägg av Rena »

Tack för input!
Johan B
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Har ju haft min 50 en dryg vecka nu.

Bilen är ju verkligen bra och komforten är ju något utöver det vanliga!

Dock är appen katastrof, den är extremt instabil och oftast går det ej att få kontakt med bilen. Detta är irriterande när man skall planera laddning osv.

Fick min Tibber box inkopplad idag, den är ju föredömligt enkel och bra!

Fråga gällande förvärmning av batteriet, sker detta både om man sätter laddtimern för fullladdat batteri vid en viss tid och även vid förvärmning av kupén?

Finns också något som kallas elektrisk temperaturreglering att välja i appen för laddtimern, vad innebär detta val?

Har ju noterat ett förbrukning blir väldigt hög med kallt batteri och korta sträckor.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Johan B skrev:
Dock är appen katastrof, den är extremt instabil och oftast går det ej att få kontakt med bilen. Detta är irriterande när man skall planera laddning osv.
Är det unikt för étron eller samma problem med avgasbilarna?
Tycker man hört om det lääänge nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Elektrisk temperaturreglering är samma sak som förvärmning. Begreppet kommer troligen från fossilvärlden. Det är såväl kupén som batteriet som värms upp när förvärmningen är aktiverad.
Appen har strulat till och från de senaste veckorna. Det är ett generellt Audi-problem, inte specifikt för e-tron. De verkar ha massiva serverbekymmer. Bara konstigt att de inte får ordning på detta. Appen för e-Golfen funkar numera helt perfekt, den var också lite småseg och strulade ett tag, men nu funkar den bra. Tydligen delar Audi och VW inte samma platform för apparna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Vi måste ha haft tur med vår Audi för jag kan bara minnas en gång de senaste månaderna som appen har strulat.

Tycker dock att den är långsam, kan ta 30 sekunder att uppdatera så man kan se om bilen är låst eller har några varningsmeddelanden.

Har ju satt upp en automatisering här hemma som värmer bilen efter frugans jobbkalender så att bilen är varm när hon slutar jobbet, hade det inte funkat så hade jag hört det...
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

dd88 skrev:
Har ju satt upp en automatisering här hemma som värmer bilen efter frugans jobbkalender...
Hur har du gjort det? Har Audi ett API man kan använda sig av?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Elektrisk temperaturreglering är samma sak som förvärmning. Begreppet kommer troligen från fossilvärlden. Det är såväl kupén som batteriet som värms upp när förvärmningen är aktiverad.
Appen har strulat till och från de senaste veckorna. Det är ett generellt Audi-problem, inte specifikt för e-tron. De verkar ha massiva serverbekymmer. Bara konstigt att de inte får ordning på detta. Appen för e-Golfen funkar numera helt perfekt, den var också lite småseg och strulade ett tag, men nu funkar den bra. Tydligen delar Audi och VW inte samma platform för apparna.
VW köpte väll in sig i Volvos system förra året.
D-J
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 nov 2019 11:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av D-J »

Måste laddsladden var inkopplad eller räcker det att ställa in förvärmning i menyn?
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Appen var bedrövlig under hösten, funkade 3 dagar och sen bortkopplad i två typ. Ofta på helgen så i tyska forum spekulerades det om att de saknade testmiljö och körde lite test och uppdateringar på helgen på produktionsservrarna.

Men sen innan jul har det funkat prickfritt, använder den varje dag. Kolla med supporten om det fortsätter.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

mati skrev:
dd88 skrev:
Har ju satt upp en automatisering här hemma som värmer bilen efter frugans jobbkalender...
Hur har du gjort det? Har Audi ett API man kan använda sig av?
Finns ett enkelt sätt och det är att lägga en gammal telefon i bilen.

Använder själv iOS men funkar även på Android.

Kortfattat:

Du måste ha jobbkalendern synkad till enheten, sen använder du Shortcuts (appen), för att kontrollera kalendern och sätta på värmen via Audi-appen. Finns inget API.

Sen kan man lägga på ytterligare komplexitet, kontroll av plats (värmen sätter bara igång om den står inom en radio av 1km från hennes jobb), temperatur (värmen aktiveras bara om under 5+) osv.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

D-J skrev:
Måste laddsladden var inkopplad eller räcker det att ställa in förvärmning i menyn?
Laddsladden behöver inte vara inkopplad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

dd88 skrev:
mati skrev:
dd88 skrev:
Har ju satt upp en automatisering här hemma som värmer bilen efter frugans jobbkalender...
Hur har du gjort det? Har Audi ett API man kan använda sig av?
Finns ett enkelt sätt och det är att lägga en gammal telefon i bilen.

Använder själv iOS men funkar även på Android.

Kortfattat:

Du måste ha jobbkalendern synkad till enheten, sen använder du Shortcuts (appen), för att kontrollera kalendern och sätta på värmen via Audi-appen. Finns inget API.

Sen kan man lägga på ytterligare komplexitet, kontroll av plats (värmen sätter bara igång om den står inom en radio av 1km från hennes jobb), temperatur (värmen aktiveras bara om under 5+) osv.
Aha, det är så du gör. Något komplicerat med jag fattar. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

mati skrev:
Aha, det är så du gör. Något komplicerat med jag fattar. :)
Om man vill nörda ner sig lite mer (och det vill man ju) så finns det en community-plugin till Home assistant. Går att styra klimat och lite smått och gott och med möjligheterna i Home Assistant kan du ju automatisera lite hur du vill. Inte kommit dit än, just nu läser jag bara status.

Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Skriv svar