Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Macki skrev:
Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.

Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Som pendlarbil så spelar inte räckvidden någon större roll anser jag. Bara de få gånger som jag troligtvis kan räkna på en hand (läs långresor) kan räckvidden påverka lite. Då kör jag kanske 40mil+ och batterivärmningen fördelas, som har nämnts tidigare här, på längre sträcka vilket gör att batterivärmningen blir knappt kännbar.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Förvärmer du hemma innan avfärd?
Jag brukar lämna batteriet på 60% över natten och ställer att den ska vara laddad till 80% vid avfärd med förvärmning.
Har startat några gånger nu i höst när det varit typ 2-4 plusgrader och inte fått så hög förbrukning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
ja, en bil med 60km räckvidd ska man nog klara att få tag på. Att däremot välja dubbelt av tex 400km bara för man 1 gång per år har behov av det är ju rent ut sagt slöseri med resurser och vikt i bilen. Ser inte alls varför det skulle bara en bra ide! Har man kört elbil ett tag så vet man att det inte är så viktigt med lång räckvidd (om man inte bor i Norrland där det är så få laddare)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Macki skrev:
Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.

Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.
Jag tror inte att man får upp nån vidare värme i batteriet enbart genom AC-laddning. Det är för lite spilleffekt för att det ska ge nånting. E-tron är helt klart ingen bil för korta sträckor om man vill ha låg förbrukning. Utan förvärmning på vintern går förbrukningen upp i astronomiska nivåer de första kilometrarna. Bilen gör allt för att få batteriet upp i driftstemperatur. Och kör man bara några kilometer så är det ett fruktansvärt löseri med ström.
Jag har också märkt att förbrukningen kan gå upp efter att man har snabbladdat. Jag antar att det beror på att bilen i det fallet måste kyla ner batteriet och det gör den även ett bra tag efter avslutad laddning. Jag tror dock att min Model S visade samma beteende. Det är troligen så det fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
ja, en bil med 60km räckvidd ska man nog klara att få tag på. Att däremot välja dubbelt av tex 400km bara för man 1 gång per år har behov av det är ju rent ut sagt slöseri med resurser och vikt i bilen. Ser inte alls varför det skulle bara en bra ide! Har man kört elbil ett tag så vet man att det inte är så viktigt med lång räckvidd (om man inte bor i Norrland där det är så få laddare)
Dubbla teoretiska. Du får aldrig den räckvidden i praktiken. Inte ens under optimala förhållanden under rätt temperaturer.

Sedan vad din praktiska räckvidd är som just du vill uppnå som minimum - det har jag inte sagt något om.

Det kan vara hur kort eller hur långt som helst.

Det är helt upp till dig.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Tycker inte heller det är speciellt rimligt att köpa en bil med större batteri än vad man behöver till vardags! Hade inte varit rimligt för mig att köpa en 55a bara för att få längre räckvidd de 1-2 gånger om året jag kör så pass långt, och tyckte 50an klara det bra! Ett stopp på 40mil är helt rimligt och det hade vi nog haft ändå oavsett hur många mil räckvidd bilen haft.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Macki skrev:
martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Tycker inte heller det är speciellt rimligt att köpa en bil med större batteri än vad man behöver till vardags!
Jag har inte sagt något om hur lång minimumräckvidd just du skall eller vill ha. Oavsett om till vardags eller inte. Det väljer du själv.

Vardagssträckan är nog mindre än två mil i varje riktning för väldigt många. Då räcker ju en bil med 4-8 mil range för en stor del av befolkningen.

Det är på helger eller vid annan användning som begränsningarna i range med elbilar kommer att ge sig tillkänna.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Körde Stockholm - Nyköping fram o tillbaka under lördagen för att träffa svärföräldrarna, 23kwh/100 drog den, 5 personer, full packning i bagaget.

Kom hem med 5 mil kvar.

Tycker att det är "ok" men känner att 50:an går lite för kort... Nu kör vi absolut inte långa körningar varje dag men när det ska göras det tycker jag att 30 mil e på gränsen..

Ofta fulladdad står det att ja kommer 28 mil, är 24 till familjen i en mindre stad, gillar inte "hoppas vi kommer fram" känslan med full bil, har alltid stannat i Norrköping för att ladda.

Älskar bilen som helhet men kommer bli en annan om 2 år för min del.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Martin E-tron skrev:
Körde Stockholm - Nyköping fram o tillbaka under lördagen för att träffa svärföräldrarna, 23kwh/100 drog den, 5 personer, full packning i bagaget.

Kom hem med 5 mil kvar.

Tycker att det är "ok" men känner att 50:an går lite för kort... Nu kör vi absolut inte långa körningar varje dag men när det ska göras det tycker jag att 30 mil e på gränsen..

Ofta fulladdad står det att ja kommer 28 mil, är 24 till familjen i en mindre stad, gillar inte "hoppas vi kommer fram" känslan med full bil, har alltid stannat i Norrköping för att ladda.

Älskar bilen som helhet men kommer bli en annan om 2 år för min del.
Just den sträckan har jag kört väldigt många gånger senaste året. Dock från ett par mil norr om Sthlm till 2 mil förbi Nyk. Tot 15 mil enkel väg. Har med min 55 haft förbrukning mellan 2,0 kWh och 2,9kWh beroende på årstid. Brukar ligga 10 över alla gränser ca. Så på sommaren har det dragit ca 37-38 % av batteriet upp till dryga 50% som mest. Så fram och tillbaka samma dag kan kräva laddning på vintern och start med 100%. Det är å andra sidan den längsta endags körning fram och tillbaka jag ibland gör. Vid semster planerar man ju ändå paus och laddstopp. Så för mig funkar det problemfritt med räckvidden.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Macki skrev:
Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.

Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.
Jag tror inte att man får upp nån vidare värme i batteriet enbart genom AC-laddning. Det är för lite spilleffekt för att det ska ge nånting. E-tron är helt klart ingen bil för korta sträckor om man vill ha låg förbrukning. Utan förvärmning på vintern går förbrukningen upp i astronomiska nivåer de första kilometrarna. Bilen gör allt för att få batteriet upp i driftstemperatur. Och kör man bara några kilometer så är det ett fruktansvärt löseri med ström.
Jag har också märkt att förbrukningen kan gå upp efter att man har snabbladdat. Jag antar att det beror på att bilen i det fallet måste kyla ner batteriet och det gör den även ett bra tag efter avslutad laddning. Jag tror dock att min Model S visade samma beteende. Det är troligen så det fungerar.
Vi är så rörande överens så att vi nog kommit fram till några sanningar.
Jag tycker framför allt att det går mycket energi åt att värma kupén samtidigt när man kör. Förbrukningen går ner efter ca 3 km.
Så bästa sättet att få känslan av en lägre förbrukningen på småkörningar(på vintern)blir något i stil med att värma upp kupén ordentligt innan körning och sedan stänga av klimatanläggningen när man kör. Då har jag fortfarande en varm bil när jag kommer fram och en förbrukning på 2.5kwh/mil istället för 3.5kwh/mil men i praktiken blir nog energiåtgången densamma.
Så, så länge man inte har någon batterihälsa att ta hänsyn till om man förvärmer eller ej så spelar det nog ingen större roll hur man gör. Det blir bara en fråga om komfort.
Min känsla är i alla fall att batteriet inte mår så jättebra att användas kalla vid -20. Har varit med om allt för många iskalla bilnycklar som just så pass fungerar.
Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Har ni värmepump i era e-tron?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Inte vad jag vet, men ja missa också :shock: att det inte ingår takreling....
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Jag menar att enbart laddningen inte tillför någon vidare värme till batteriet. Och jag tror inte att bilen värmer batteriet aktivt när man AC-laddar. Däremot så verkar batteriet värmas upp när man förvärmer bilen.
martinot skrev:
Har ni värmepump i era e-tron?
Ja såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Jag menar att enbart laddningen inte tillför någon vidare värme till batteriet. Och jag tror inte att bilen värmer batteriet aktivt när man AC-laddar. Däremot så verkar batteriet värmas upp när man förvärmer bilen.
martinot skrev:
Har ni värmepump i era e-tron?
Ja såklart.
Ah okej. Nu föll poletten ner. Är det därför den är inställd på en halvtimme? För det tar ju normalt 5 min att få kupén varm. Gäller det elbilar generellt att batteriet värms när man förvärmer kupén.

Det är mycket man ska lära sig med elbil. Nästan så att det borde finnas ett kursmaterial för nybörjare med elbil.
Men det känns bra att det sitter i förvärmningen av bilen. För det är lite svårt att ibland tajma fulladdad till avfärd när man har lastbalansering.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Ah okej. Nu föll poletten ner. Är det därför den är inställd på en halvtimme? För det tar ju normalt 5 min att få kupén varm. Gäller det elbilar generellt att batteriet värms när man förvärmer kupén.
Nja, det behöver ju egentligen inte vara så. Och jag har bara genom tester och en del killgissning kommit fram till att e-tron gör så. Man ser ju inte nånstans att batterivärmaren körs. I Teslas app kan man se det. Då blir det tydligare.
Men rent generellt är det ju rimligt att göra på det viset. När man har timern inställd så att kupén ska vara varm vid en viss tidpunkt är det ju ganska uppenbart att man vill åka iväg vid den tiden. Då ska batteriet också vara hyfsat varmt.
Frågan är vad bilen ska göra med batterivärmaren när laddtimern är satt, men inte förvärmningen. Vill man åka eller bara ladda? Jag menar, man kan ju vilja ställa in det så att bilen ska ladda vid en viss tidpunkt, utan att man nödvändigtvis vill åka iväg. Men ingen förvärmer ju kupén bara för skojs skull. Då vill man ju verkligen använda bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Ja körde igång värmaren idag 07:00, går ut till bilen 07:25, då har milen sjunkit från 25 mil till 21,5 :o

Kör till förskolan med ungarna, då är förbrukningen ändå 71 kwh/100 (sträckan från hemmet o förskolan inte mer än 500 meter).

Från förskolan till skolan (massa barn har man) sjönk den till 44kwh, på vägen till jobbet gick den ner till 3 kwh.

Vi hade - 5 i morse, undrar hur förbrukningen blir om det smäller till med -10 eller kallare :lol:
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag upplever det som att om bilen förvärms med laddkabeln istoppad blir det lite effektivare.

Men med fjärrstart från appen eller timer så verkar etron mest värma kupén, sedan under de 10 första km värmer den batterilådan och då drar det väldigt mycket ström.

Är det riktigt kallt typ 25 minus och jag kör förvärmingen två gånger 30 minuter med laddkabeln istoppad blir det bättre räckvidd.

Men det beror nog på att tidigare skulle SoC sjunka till 98 % innan etron började ladda igen. Nu efter senaste uppdateringen vill inte min etron sluta ladda alls längre. Den försöker starta laddningen hela tiden istället trots 100% SoC, om jag låser upp bilen, det är då detta fel triggas igång.)

De finns fyra olika köldmedium- och kylmedelskretsar för kylning och uppvärmning på Audi e-tron.

Värmehanteringssystemet försöker hålla högspänningsbatteriet inom sitt optimala effektivitetsområde på cirka 25 ° till 35 ° C i alla situationer.

Detta kan innebära driftsförhållanden som sträcker sig från kalla starter under vintermånaderna till att köra snabbt på motorvägen på varma sommardagar.

De fyra kretsarna kan sammankopplas på olika sätt för att värma eller kyla kupén och den elektriska drivlinan.

Tack vare intelligenta sammankopplingar av dessa fyra kretsar samlar den restvärme från elmotorn, kraftelektroniken och högspänningsbatteriet.

Värmepumpen kan höja detta till en högre temperatur och göra den användbar för kupén.

Värmekretsen är till exempel inte avsedd att bara värma upp kupén, utan kan också ge högspänningsbatteriet värme.
Heating circuit.JPG
Kylning.JPG
Batterikyla.JPG
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag upplever det som att om bilen förvärms med laddkabeln istoppad blir det lite effektivare.

Men med fjärrstart från appen eller timer så verkar etron mest värma kupén, sedan under de 10 första km värmer den batterilådan och då drar det väldigt mycket ström.

Är det riktigt kallt typ 25 minus och jag kör förvärmingen två gånger 30 minuter med laddkabeln istoppad blir det bättre räckvidd.

Men det beror nog på att tidigare skulle SoC sjunka till 98 % innan etron började ladda igen. Nu efter senaste uppdateringen vill inte min etron sluta ladda alls längre. Den försöker starta laddningen hela tiden istället trots 100% SoC, om jag låser upp bilen, det är då detta fel triggas igång.)

De finns fyra olika köldmedium- och kylmedelskretsar för kylning och uppvärmning på Audi e-tron.

Värmehanteringssystemet försöker hålla högspänningsbatteriet inom sitt optimala effektivitetsområde på cirka 25 ° till 35 ° C i alla situationer.

Detta kan innebära driftsförhållanden som sträcker sig från kalla starter under vintermånaderna till att köra snabbt på motorvägen på varma sommardagar.



De fyra kretsarna kan sammankopplas på olika sätt för att värma eller kyla kupén och den elektriska drivlinan.

Tack vare intelligenta sammankopplingar av dessa fyra kretsar samlar den restvärme från elmotorn, kraftelektroniken och högspänningsbatteriet.

Värmepumpen kan höja detta till en högre temperatur och göra den användbar för kupén.

Värmekretsen är till exempel inte avsedd att bara värma upp kupén, utan kan också ge högspänningsbatteriet värme.
Heating circuit.JPG
Kylning.JPG
Batterikyla.JPG


Precis det ja tänkte... :roll:
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Vilka fina bilder, en guldgruva av info. Var fick du tag på dem?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

PapaD skrev:
Vilka fina bilder, en guldgruva av info. Var fick du tag på dem?
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 0-9999.pdf
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Grymt informativ! Får deras transportstyrelse verkligen ha den för spridning? Jag försökte hitta den via www.nhtsa.gov och via google men den dök inte upp. Hur fanken lyckades du? :-)
Önskar att jag hade något liknande över ID3. Tusen tack!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren; du är grym informationskälla och informationsgrävare! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tackar, jag har mina små knep!

Just denna länk var från Amerikanska e-tron forumet.
Skriv svar